Synnytin heinäkuussa PHKS:ssa, vieläkin v*tuttaa hoitajien käytös.
Itse synnytys meni hyvin, kätilö oli mukava ja asiallinen. Vuodeosastolle siirryttäessä se helvetti sitten alkoi. Mikä siinä on, että juuri synnyttänyttä äitiä täytyy vähätellä, jopa "piilovittuilla" ja vastailla kyllästyneesti jos jotain erehtyi kysymään.
Esimerkki, kysyin mistähän saisin pyyhkeen että pääsisin suihkuun, vastaus "ne on sielä missä ennenkin". Viittaus siis siihen että en ollut ensimmäistä kertaa kyseisellä osastolla, mutta edellisestä kerrasta kuitenkin on 6 vuotta joten en ihan välittömästi muistanut missä liinavaatevarasto on. Toiseksi, miksi hoitaja ei voinut tuoda sitä pyyhettä? Tai vaihtovaatteita? Tai vauvalle vaatteita? Kaikki piti itse sieltä käytäviltä etsiä. Kiva jättää vauva yksin huoneeseen ja lähteä kirjaimellisesti perse revenneenä hortoilemaan pitkin käytäviä.
Sitten tämä imetys. Joo, haluan imettää kyllä lastani, mutta minulla ei maito nouse välittömästi synnytyksen jälkeen joten lisämaitoa pitää aluksi antaa. Vauva oli hieman väsynyt synnytyksen jälkeen, joten häntä piti herätellä syömään ja sittenkin söi huonosti, kaikenmaailman kommervenkit tehtiin että sai edes sen pienen määrän maitoa. Hoitaja käski minun yöllä laittaa oman herätyskellon soimaan kännykästä kahden tunnin välein ja soittamaan sitä heidän hälytyskelloa sitten kun olen herännyt. Miksei sieltä vaan voinut hoitaja tulla ja herättää vauvaa syömään? Tuli hieman olo että kuka täällä on töissä, minä vai hoitaja.
Yksi hoitajista myös kommentoi tapaani pidellä tuttipulloa sanalla "kammottavaa".
Toinen sanoi vittuileva sävy äänessään kuinka jos vielä saan vauvoja kannattaisi varmaan vähän ajatella jo etukäteen sitä lisämaidon antamista. Siis mitä helvettiä! Itse pakotitte ensin imettämään ja imettämään ja imettämään vaikka maito ei ollut vielä noussut, mitä siinä mun etukäteen ajattelu olisi auttanut.
Tässä jotain asioita mitkä ärsytti suunnattomasti. Onneksi tämä oli meidän viimeinen lapsi, eipähän tarvi ikinä enää tuolla osastolla maata sätittävänä.
Kommentit (730)
Näinpä tässäkin ketjussa on puoli tusinaa hoitsua vetämässä herneitä nenään siitä, että heiltä odotetaan jotain. Juujuu ette oo "palvelijoita", mutta kun ongelma on se, ettette oo mitään muutakaan hyödyllistä! Vittuilette vasta synnyttäneille äideille, jos jotain kehtaa kysyä. Koska totta kai pitäisi vain tietää, mistä ne pyyhkeet haetaan. Itseltäni mm. jäi yksi ateria kokonaan saamatta, kun kukaan ei vaivautunut kertomaan, mistä sekin pitää itse hakea. Juu oli mulla kutsukello, mutta auta armias jos sitä kehtasi soittaa! Johan tuli nyrpeä rouva sättimään, että ei sitä nyt sovi soitella jollei ole oikeata asiaa. Ja oikeaa asiaahan ei ole mikään niin triviaali kuin vasta synnyttäneen äidin syöminen.
Jos teiltä saisi sen "hoidon" edes pienellä empatialla, tuskin minäkään valittaisin mistään. Mutta kun ei, kaikki pitää tulla sillä asenteella, että kehtaatkin tulla tänne minun työtäni häiritsemään. Olin silloin vielä nuori ja arka, todella kohteliaskin, mutta eipä auttanut siinä ympäristössä. Nykyisin en sietäisi sellaista kohtelua hetkeäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jumankauta, en ikinä hanki lapsia jos nämä ap:lle kettuilevat kätilöt ja hoitajat ovat oikeasti kertomissaan ammateissa. Vähintä mitä hoitaja voi tehdä, on auttaa ja neuvoa YSTÄVÄLLISESTI äitiä, varsinkin juuri ensimmäisen lapsensa saanutta, lopen väsynyttä sellaista. Te jotka ette tähän inhimillisyyteen kykene, olkaa hyvä ja VAIHTAKAA ALAA äkkiä - ette nimittäin sovellu lainkaan hoitotyöhön.
Nyyh nyyh, tajuatko, ettei tiuskiminen LIITY SINUUN? Vai taitaakin itselläsi olla syytä epäillä sitä.
Pakkoko teidänlaisten on työskennellä ihmisten parissa. Kai siellä jotain sanelujen purkua löytyy asenneongelmaisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni tässä oli ennen kaikkea kyse hoitajien asenteesta. Kaikkea ei voi tiedä etukäteen, esimerkiksi tuo kuntouttava hoitotyö. Asiat voi perustella kohteliaasti. Jos kysytään vuodevaatteista, hoitaja voi vastata "ne löytyvät tuolta, meillä on periaatteena, että potilaat hakevat itse vuodevaatteet ja vaatteet, sillä se on osa kuntoutusta." Ei siihen mitään ylimääräistä kettuilua tarvita. Outoa, että aikuiset ihmiset ajattelevat asioiden olevan kaikille itsestäänselviä, ei ole olemassa mitään oppikirjaa mistä voi etukäteen lukea kuinka sairaalassa toimitaan. Lähinnä tuollaisesta töksöyttelystä tulee vain kaikille ikävä olo, kun taas jos asiat perusteltaisiin paremmin, annetaan huomattavasti ammattimaisempi kuva sairaalasta,
Outoa, että ihmiset eivät ymmärrä, ettei se ole henkilökohtaista jos ei jakseta palvella kun saman palkan saa sanomalla asian suoraan. Ei tule ikävä olo, jos ei ota itseensä ja aina kuvittele, että kaikki liittyy juuri SINUUN.
Vit*uilu ei ole suoraan sanomista,se on vain pahan olonsa kaatamista potilaan niskaan. Se taas ei kuulu hoitajan työnkuvaan lainkaan. Sorry,mutta ammattitaitoinen hoitaja on aina ystävällinen ja asiallinen. Jos teet työtä tuolla asenteella, että "saman palkan saa myös olemalla veemäinen ja ilkeä",olet todella väärällä alalla!
No johan tässä teille kerrottiin, mitä hoitajien työnkuvaan kuuluu. Se EI ole palveleminen. En minä ole hoitoalalla, olen muuten vain pikkuisen isommalla maalaisjärjellä varustettu ihminen. Ja siis jos lähihoitajia vai keitä ne palvelijatsoiset tyypit siellä olisivatkaan ei ole, niin se ei ole yhdenkään hoitajan syy!!! Aivan turha ottaa aina itseensä ja olla niin epäempaattinen, jos työntekijä tiuskii, niin vika on aivan varmasti esimiehissä. Näin se aina menee, kasvakaa jo kakarat aikuisiksi ja tajuamaan elämän kovat tosiasiat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jumankauta, en ikinä hanki lapsia jos nämä ap:lle kettuilevat kätilöt ja hoitajat ovat oikeasti kertomissaan ammateissa. Vähintä mitä hoitaja voi tehdä, on auttaa ja neuvoa YSTÄVÄLLISESTI äitiä, varsinkin juuri ensimmäisen lapsensa saanutta, lopen väsynyttä sellaista. Te jotka ette tähän inhimillisyyteen kykene, olkaa hyvä ja VAIHTAKAA ALAA äkkiä - ette nimittäin sovellu lainkaan hoitotyöhön.
Nyyh nyyh, tajuatko, ettei tiuskiminen LIITY SINUUN? Vai taitaakin itselläsi olla syytä epäillä sitä.
Pakkoko teidänlaisten on työskennellä ihmisten parissa. Kai siellä jotain sanelujen purkua löytyy asenneongelmaisille.
Asenneongelma on sellaisilla kuin aloittaja, joka on niin minä minää, ettei yhtään löydy empatiaa ihmisille, joilla on paha olla.
Ja ei muuten ole kiire tällä osastolla. Kahvihuoneeseen ehtii koko kööri yhtä aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Mene sairaanhoitopiirin sivuille ja klikkaa palaute-linkkiä. Sinne vain viestiä.
Mutta sen kyllä sanon, että ei se oma maito pääse nousemaan, jos antaa lisämaitoa. Vauvan vatsa kasvaa ensimmäisen viikon aikana lasikuulan kokoisesta vain viinirypäleen kokoiseksi, ja ne pienet tippamäärät maitoa ennen maidon varsinaista nousemista riittävät vauvalle. Maidon nousemisessa voi mennä melkein viikkokin, eikä huoleen ole syytä. Paitsi jos antaa sitä lisämaitoa ja vauva ei sen takia jaksa olla rinnalla nostattamassa maitoa ja tilaamassa sitä tarvitsemaansa määrää. Lisämaidon antaminen alasajaa sen takia imetyksen, koska saa aikaan tilanteen, että oma maito ei tulekaan riittämään.
Varmaankin totta useassa tapauksessa, paitsi että näinkin voi käydä: https://www.iltalehti.fi/kotimaa/201808262201161674_u0.shtml En kyllä viikkoa neuvoisi odottelemaan, jos sitä maitoa ei kertakaikkiaan tule.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Idiootti. Johan sanoin, ettei minulla ole lapsia eikä ehkä tulekaan olemaan. En ole koskaan ollut edes sairaalassa. Hoitajan kuuluu käyttäytyä asiallisesti ja ystävällisesti kaikissa tilanteissa vaikka mikä kiukuttaisi. Tiuskiminen ja kettuilu ei kuulu sinun työhösi. Potilas ei ole sinun pahaa oloasi aiheuttanut, ymmärrätkö? Miten teille hoitajille voi olla niin vaikeaa käyttäytyä ystävällisesti ja kävellä pari metriä antaaksenne tuoreelle äidille pyyhkeen/liinavaatteet, ettei kivuissaan olevan äidin tarvitsisi niitä hakea? Onko oikeasti ylivoimaista, onko?
Vaihda alaa, typerys.
Vierailija kirjoitti:
Sama periaate kuin oulaisten sairaalassa. Siellä kannustetaan myös omatoimisuuteen. Itse haetaan käytävän kaapista pyyhkeet, vauvalle vaatteet jne.
Toivottavasti potilaat ovat huolehtineet hygieniasta kun tonkivat vaatteita kaapeista.
Vierailija kirjoitti:
Näinpä tässäkin ketjussa on puoli tusinaa hoitsua vetämässä herneitä nenään siitä, että heiltä odotetaan jotain. Juujuu ette oo "palvelijoita", mutta kun ongelma on se, ettette oo mitään muutakaan hyödyllistä! Vittuilette vasta synnyttäneille äideille, jos jotain kehtaa kysyä. Koska totta kai pitäisi vain tietää, mistä ne pyyhkeet haetaan. Itseltäni mm. jäi yksi ateria kokonaan saamatta, kun kukaan ei vaivautunut kertomaan, mistä sekin pitää itse hakea. Juu oli mulla kutsukello, mutta auta armias jos sitä kehtasi soittaa! Johan tuli nyrpeä rouva sättimään, että ei sitä nyt sovi soitella jollei ole oikeata asiaa. Ja oikeaa asiaahan ei ole mikään niin triviaali kuin vasta synnyttäneen äidin syöminen.
Jos teiltä saisi sen "hoidon" edes pienellä empatialla, tuskin minäkään valittaisin mistään. Mutta kun ei, kaikki pitää tulla sillä asenteella, että kehtaatkin tulla tänne minun työtäni häiritsemään. Olin silloin vielä nuori ja arka, todella kohteliaskin, mutta eipä auttanut siinä ympäristössä. Nykyisin en sietäisi sellaista kohtelua hetkeäkään.
Niin, uskaltaisit nykyään ehkä painaa sitä kelloa ja toimia niin kuin odotetaan. Siis pyytää apua ja olla välittämättä muiden huonosta päivästä. Kuten AIKUISET tekee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asenneongelma on sellaisilla kuin aloittaja, joka on niin minä minää, ettei yhtään löydy empatiaa ihmisille, joilla on paha olla.
Ei kukaan muukaan saa työssään empatiaa asiakkailta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Idiootti. Johan sanoin, ettei minulla ole lapsia eikä ehkä tulekaan olemaan. En ole koskaan ollut edes sairaalassa. Hoitajan kuuluu käyttäytyä asiallisesti ja ystävällisesti kaikissa tilanteissa vaikka mikä kiukuttaisi. Tiuskiminen ja kettuilu ei kuulu sinun työhösi. Potilas ei ole sinun pahaa oloasi aiheuttanut, ymmärrätkö? Miten teille hoitajille voi olla niin vaikeaa käyttäytyä ystävällisesti ja kävellä pari metriä antaaksenne tuoreelle äidille pyyhkeen/liinavaatteet, ettei kivuissaan olevan äidin tarvitsisi niitä hakea? Onko oikeasti ylivoimaista, onko?
Vaihda alaa, typerys.
En minäkään ole hoitoalalla, idiootti. Minä vain en odota olevani maailmankaikkeuden keskipiste. Kyllä minua on aina palveltu ihan hyvin, ja jos en oikeasti voi hakea jotain, kysyn toiselta tai alan vaatia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on sitä kikyä, työmoralille käy heipat samalla kun ansioita leikataan. Asiakas/potilas on sitten niitä loppukäyttäjiä jotka saavat huonoa palvelua. Suomi nousuun!
Asiallehan et voi enää mitään, yritä päästä yli ja unohtaa.
Hoitajat eivät ole palvelijoita!
Vaan ... ? Mitäs varten he siellä osastolla ovat, jos potilaat hoitavat itse itsensä eivät hoitajat edes kysyttäessä vastaa ja neuvo asiallisesti?
En halua kuvitella, millainen työilmapiiri sellaisilla osastoilla on, joilla suurin osa v'ttuilee potilaille ja yksi tai kaksi pelastaa tilanteet.
Itse olen hoitaja/kätilö, mutta en todellakaan kenenkään palvelija. Meidän tehtävä on esimerkiksi antaa ohjausta vauvan hoitoon, imetykseen, synnytyksestä palautumiseen, siihen mitä tulee tehdä mikäli kotona tulee ongelmaa omassa tai vauvan voinnissa. Itse tuon vaihtovaatteet ja vaihdan lakanat esim. sektiolla synnyttäneiltä, mutta kyllä suurin osa synnyttäneistä jaksaa itse hakea pyyhkeensä muutaman metrin päästä.
Tää on hirveetä p:tä. Jos jossain tuossa tilanteessa tarvii apua, niin juuri noissa käytännön asioissa, kun sairaala ei ole tuttu ympäristö. Lepo ja vauvaan tutustuminen on ensisijaista. Kyllä minä vauvani hoidan ja imetän, en tarvi niihin neuvoja tai tissiintarrajia (kättärillä imettässäni tyytyväistä vauvaa, hoitsu tarttui tissistä yhtäkkiä, jolloin vauva pelästyi ja alkoi itkeä). Mutta hoitajat ovat korostetun tylyjä. Kysyessäni ruokailusta vuorokauden syömättömyyden ja unettomuuden jälkeen, vastataan että tunnin päästä saa hakea itse ruokalasta. Olisin ollut onnellinen edes jugurtista tai leivästä, ja hetken mahdollisuudesta uneen. Tuossa tilassa vieraan liinavaate-ja vaatekomeron penkominen ja sängyn petaaminen oli todella rankkaa. Vuosin paljon verta ja lakanoita vaihdoin usein. En yhtään tajua, miksei näissä asioissa voi auttaa, sillä toimintakyky ei tosiaan ole hyvä kipeänä ja väsyneenä. Paremmin olisin pärjännyt ja nukkunut jos olisin päässyt heti kotiin tuttuun ympäristöön.
Vierailija kirjoitti:
Prototyyppi kirjoitti:
Olisihan nuo hoitajat saaneet todellakin ystävällisempiä olla mutta ei heidän tehtävänä ole kuitenkaan hakea sulle pyyhkeitä, lakanoita, vaatteita jne. Itse sun pitää myöskin vauvasi heräämisistä ja syöttämisistä huolehtia. Näin kai se normaalisti menee, jos ei ole synnytyksen jälkeen todella huonossa kunnossa. Joku "perseen repeäminen" ei ole sama kuin huono kunto, vaikka itsestä siltä tuntuisikin.
Kiva morfiinipäissään ypöyksin koittaa hoitaa esikoisvauvaa sektion jäljiltä! Sama kun humalassa hoitaisi lasta. Siitähän tehtäis lasu heti. Mutta näin täytyi osastolla toimia, apua ei saanut tai sai, mutta sellasella asenteella, ettei sitä halunnut pyytää.
Miten toi sun kommenttisi tähän liittyy? Vähän eri asia, jos on sektio takana ja pää lääkkeistä sekaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan muukaan saa työssään empatiaa asiakkailta.
No kyllä saa, itse esim. saan.
Tänä kesänä on joissakin sairaaloissa ollut kolmekymmentä astetta sisällä ja täällä neuvotaan että vastasyntyneelle ei saa antaa mitään nestettä jos maitoa ei nouse. Tajuatteko että jos noin toimittaisiin ne vauvat kuolisivat. En uskaltaisi jättää teille hoitoon edes kissaa.
Olen ollut itse aiheutetun haimatulehduksen takia sairaalassa, olin ihan liikuntakykyinen, vaikka kipeä. Mulle kyllä tuotiin sänkyyn puhtaat pyjamat ja pyyhkeet ja vaihdettiin lakanat.
En voi ymmärtää miksi synnyttäneitä äitejä ei kohdella samalla tavalla! He ovat tehneet raskaan ponnistuksen ja ansaitsevat hoivaa ja lepoa. Ei synnytysosaston pidä olla mikään kasvatuslaitos.
Suomi on epäinhimillinen maa!
Ihmettelen, mikä pakkomielle monilla tuntuu olevan lisämaidosta synnärillä? On hoitohenkilökunnan tehtävä arvioida, milloin vauva tarvitsee lisämaitoa, ei äidin. Yleensä siihen vaaditaan lääketieteelliset syyt (esim. vauvan alhainen verensokeri tai painonlasku). Pienen vauvan vatsalaukku on pienenpieni ja ne muutamat maitotipat, joita rinnoista tulee jo ennen varsinaista maidonnousua, useimmiten riittävät vauvalle kyllä.
Moni vastasyntynyt haluaa olla koko ajan rinnalla, koska hän hakee siitä myös turvaa. Ainoat tutut asiat maailmassa ovat äidin lämpö ja tuoksu. Lisämaitoa antamalla vauvan saa toki ähkyyn, jolloin hän nukkuu ihan siksi, että on niin täynnä. Pelkään, että jotkut äidit yrittävät välttää jatkuvan imettämisen lisämaidon (tai tutin) avulla. Olisi kuitenkin hyvä ymmärtää, että vastasyntyneen imettäminen palvelee paljon muitakin tarpeita kuin pelkkää nälkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni tässä oli ennen kaikkea kyse hoitajien asenteesta. Kaikkea ei voi tiedä etukäteen, esimerkiksi tuo kuntouttava hoitotyö. Asiat voi perustella kohteliaasti. Jos kysytään vuodevaatteista, hoitaja voi vastata "ne löytyvät tuolta, meillä on periaatteena, että potilaat hakevat itse vuodevaatteet ja vaatteet, sillä se on osa kuntoutusta." Ei siihen mitään ylimääräistä kettuilua tarvita. Outoa, että aikuiset ihmiset ajattelevat asioiden olevan kaikille itsestäänselviä, ei ole olemassa mitään oppikirjaa mistä voi etukäteen lukea kuinka sairaalassa toimitaan. Lähinnä tuollaisesta töksöyttelystä tulee vain kaikille ikävä olo, kun taas jos asiat perusteltaisiin paremmin, annetaan huomattavasti ammattimaisempi kuva sairaalasta,
Outoa, että ihmiset eivät ymmärrä, ettei se ole henkilökohtaista jos ei jakseta palvella kun saman palkan saa sanomalla asian suoraan. Ei tule ikävä olo, jos ei ota itseensä ja aina kuvittele, että kaikki liittyy juuri SINUUN.
Vit*uilu ei ole suoraan sanomista,se on vain pahan olonsa kaatamista potilaan niskaan. Se taas ei kuulu hoitajan työnkuvaan lainkaan. Sorry,mutta ammattitaitoinen hoitaja on aina ystävällinen ja asiallinen. Jos teet työtä tuolla asenteella, että "saman palkan saa myös olemalla veemäinen ja ilkeä",olet todella väärällä alalla!
No johan tässä teille kerrottiin, mitä hoitajien työnkuvaan kuuluu. Se EI ole palveleminen. En minä ole hoitoalalla, olen muuten vain pikkuisen isommalla maalaisjärjellä varustettu ihminen. Ja siis jos lähihoitajia vai keitä ne palvelijatsoiset tyypit siellä olisivatkaan ei ole, niin se ei ole yhdenkään hoitajan syy!!! Aivan turha ottaa aina itseensä ja olla niin epäempaattinen, jos työntekijä tiuskii, niin vika on aivan varmasti esimiehissä. Näin se aina menee, kasvakaa jo kakarat aikuisiksi ja tajuamaan elämän kovat tosiasiat.
Jokainen vastaa itse itsestään. Minä OLEN hoitoalalla,entinen lähihoitaja ja nyk.sh-opiskelija. Ystävällisyys,asiallisuus ja myös jonkinasteinen empaattisuus todellakin kuuluvat hoitajan TYÖHÖN ja ammatin vaatimuksiin. Se ei ole mitään extraa,vaan kuuluu hoitajan työnkuvaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen vastaa itse itsestään. Minä OLEN hoitoalalla,entinen lähihoitaja ja nyk.sh-opiskelija. Ystävällisyys,asiallisuus ja myös jonkinasteinen empaattisuus todellakin kuuluvat hoitajan TYÖHÖN ja ammatin vaatimuksiin. Se ei ole mitään extraa,vaan kuuluu hoitajan työnkuvaan.
No ei nyt tunnu huvittavan vastata.
Ystävällisin henkilö Seinäjoella oli joku laitosapulainen tai siivooja, millä nimellä heitä nyt nimitetäänkin.