Synnytin heinäkuussa PHKS:ssa, vieläkin v*tuttaa hoitajien käytös.
Itse synnytys meni hyvin, kätilö oli mukava ja asiallinen. Vuodeosastolle siirryttäessä se helvetti sitten alkoi. Mikä siinä on, että juuri synnyttänyttä äitiä täytyy vähätellä, jopa "piilovittuilla" ja vastailla kyllästyneesti jos jotain erehtyi kysymään.
Esimerkki, kysyin mistähän saisin pyyhkeen että pääsisin suihkuun, vastaus "ne on sielä missä ennenkin". Viittaus siis siihen että en ollut ensimmäistä kertaa kyseisellä osastolla, mutta edellisestä kerrasta kuitenkin on 6 vuotta joten en ihan välittömästi muistanut missä liinavaatevarasto on. Toiseksi, miksi hoitaja ei voinut tuoda sitä pyyhettä? Tai vaihtovaatteita? Tai vauvalle vaatteita? Kaikki piti itse sieltä käytäviltä etsiä. Kiva jättää vauva yksin huoneeseen ja lähteä kirjaimellisesti perse revenneenä hortoilemaan pitkin käytäviä.
Sitten tämä imetys. Joo, haluan imettää kyllä lastani, mutta minulla ei maito nouse välittömästi synnytyksen jälkeen joten lisämaitoa pitää aluksi antaa. Vauva oli hieman väsynyt synnytyksen jälkeen, joten häntä piti herätellä syömään ja sittenkin söi huonosti, kaikenmaailman kommervenkit tehtiin että sai edes sen pienen määrän maitoa. Hoitaja käski minun yöllä laittaa oman herätyskellon soimaan kännykästä kahden tunnin välein ja soittamaan sitä heidän hälytyskelloa sitten kun olen herännyt. Miksei sieltä vaan voinut hoitaja tulla ja herättää vauvaa syömään? Tuli hieman olo että kuka täällä on töissä, minä vai hoitaja.
Yksi hoitajista myös kommentoi tapaani pidellä tuttipulloa sanalla "kammottavaa".
Toinen sanoi vittuileva sävy äänessään kuinka jos vielä saan vauvoja kannattaisi varmaan vähän ajatella jo etukäteen sitä lisämaidon antamista. Siis mitä helvettiä! Itse pakotitte ensin imettämään ja imettämään ja imettämään vaikka maito ei ollut vielä noussut, mitä siinä mun etukäteen ajattelu olisi auttanut.
Tässä jotain asioita mitkä ärsytti suunnattomasti. Onneksi tämä oli meidän viimeinen lapsi, eipähän tarvi ikinä enää tuolla osastolla maata sätittävänä.
Kommentit (730)
No itsellä oli lähes yhtä töykeää menoa hoitajien taholta Taysissa. Lisäksi olin vieläpä synnyttänyt keisarinleikkauksella! Tosi huono asenne, vaikka olin aivan älyttömän kipeä, mutta heti piti itse hoitaa kaikki vaikka olin ollut yhdessä suurimmista avoleikkauksista. Liikkuminen ja vauvan nostelu sattui niin paljon, että itkin vain kokoajan. Olin myös osastolla yksin eli ei edes vanhempia, lapsen isää, kummeja tai kavereita auttamassa :( Tosi kauan kyllä kesti päästä yli siitä, miten minua kohdeltiin. Kyllä sen joutui psykiatrin kanssa puida.
Synnytin seinäjoella 2009 ja lähdin puolikuntoisena kotiin, kun ajattelin että siellä sentään saan itse ottaa buranaa ja mies auttaa vauvan kanssa. Olin niin kipeä että jalat petti alta, mutta vauvaa olisi pitänyt pystyä kantamaan, hoitamaan ja kylvettämään. Välillä en pystynyt edes kääntämään kylkeä sängyssä kivuilta. Viikko kotona ja sitten paluu osastolle jossa viimein uskottiin että olen ihan oikeasti kipeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on sitä kikyä, työmoralille käy heipat samalla kun ansioita leikataan. Asiakas/potilas on sitten niitä loppukäyttäjiä jotka saavat huonoa palvelua. Suomi nousuun!
Asiallehan et voi enää mitään, yritä päästä yli ja unohtaa.
Hoitajat eivät ole palvelijoita!
Vaan ... ? Mitäs varten he siellä osastolla ovat, jos potilaat hoitavat itse itsensä eivät hoitajat edes kysyttäessä vastaa ja neuvo asiallisesti?
En halua kuvitella, millainen työilmapiiri sellaisilla osastoilla on, joilla suurin osa v'ttuilee potilaille ja yksi tai kaksi pelastaa tilanteet.
Itse olen hoitaja/kätilö, mutta en todellakaan kenenkään palvelija. Meidän tehtävä on esimerkiksi antaa ohjausta vauvan hoitoon, imetykseen, synnytyksestä palautumiseen, siihen mitä tulee tehdä mikäli kotona tulee ongelmaa omassa tai vauvan voinnissa. Itse tuon vaihtovaatteet ja vaihdan lakanat esim. sektiolla synnyttäneiltä, mutta kyllä suurin osa synnyttäneistä jaksaa itse hakea pyyhkeensä muutaman metrin päästä.
Pitääkö se sunkin kanssa itse arvata missä pyyhe sijaitsee ja harrastatko vittuilua vai mahtaako saada ihan ystävällisiä vastauksia kysymyksiin?
Ei kai täällä kukaan palvelijaa halunnutkaan. Ainoastaan ystävällisyyttä, apua ja neuvoja.
Hyvänen aika kanssasi. Ei kaikkea tarvitse noin nokkiinsa ottaa. Ei todellakaan tarvitse arvailla, osaan kyllä ystävällisesti kertoa mistä mikäkin löytyy. Olen ystävällinen, aina. Se että en ole kenenkään palvelija, ei tee minusta vittumaista ihmistä.
Mielestäni tässä oli ennen kaikkea kyse hoitajien asenteesta. Kaikkea ei voi tiedä etukäteen, esimerkiksi tuo kuntouttava hoitotyö. Asiat voi perustella kohteliaasti. Jos kysytään vuodevaatteista, hoitaja voi vastata "ne löytyvät tuolta, meillä on periaatteena, että potilaat hakevat itse vuodevaatteet ja vaatteet, sillä se on osa kuntoutusta." Ei siihen mitään ylimääräistä kettuilua tarvita. Outoa, että aikuiset ihmiset ajattelevat asioiden olevan kaikille itsestäänselviä, ei ole olemassa mitään oppikirjaa mistä voi etukäteen lukea kuinka sairaalassa toimitaan. Lähinnä tuollaisesta töksöyttelystä tulee vain kaikille ikävä olo, kun taas jos asiat perusteltaisiin paremmin, annetaan huomattavasti ammattimaisempi kuva sairaalasta,
Itse aloin epäilemään omaa turvallisuuttani, kun synnytyin v. 2013 Kättärillä. Tulehdusarvot olivat yli 500, mutta itse piti soitella kelloa antibiootin perään ja koittaa miettiä valvoneena ja väsyneenä että koskas sen tipan sain viimeksi...hoitajat saattoivat sanoa että joo, tuodaan kohta, mutta sitten meni kaksi tuntia eikä ketään tuonut lääkkeitä.
Jumankauta, en ikinä hanki lapsia jos nämä ap:lle kettuilevat kätilöt ja hoitajat ovat oikeasti kertomissaan ammateissa. Vähintä mitä hoitaja voi tehdä, on auttaa ja neuvoa YSTÄVÄLLISESTI äitiä, varsinkin juuri ensimmäisen lapsensa saanutta, lopen väsynyttä sellaista. Te jotka ette tähän inhimillisyyteen kykene, olkaa hyvä ja VAIHTAKAA ALAA äkkiä - ette nimittäin sovellu lainkaan hoitotyöhön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on sitä kikyä, työmoralille käy heipat samalla kun ansioita leikataan. Asiakas/potilas on sitten niitä loppukäyttäjiä jotka saavat huonoa palvelua. Suomi nousuun!
Kyllä heiltä on silti täysin suotavaa odottaa palvelualttiutta/auttamisalttiutta, miksi sitä nyt haluaa kutsua. Miksi sitten on pitänyt HOITOalalle lähteä, jos ei löydy hoitovalmiutta? Vähän sama jos kaupan myyjä töksäyttäisi kaupassa että "Etippä ite kuule", kyn kysyt että mistä löydät taloustavaraosaston.
Prototyyppi kirjoitti:
Olisihan nuo hoitajat saaneet todellakin ystävällisempiä olla mutta ei heidän tehtävänä ole kuitenkaan hakea sulle pyyhkeitä, lakanoita, vaatteita jne. Itse sun pitää myöskin vauvasi heräämisistä ja syöttämisistä huolehtia. Näin kai se normaalisti menee, jos ei ole synnytyksen jälkeen todella huonossa kunnossa. Joku "perseen repeäminen" ei ole sama kuin huono kunto, vaikka itsestä siltä tuntuisikin.
Kiva morfiinipäissään ypöyksin koittaa hoitaa esikoisvauvaa sektion jäljiltä! Sama kun humalassa hoitaisi lasta. Siitähän tehtäis lasu heti. Mutta näin täytyi osastolla toimia, apua ei saanut tai sai, mutta sellasella asenteella, ettei sitä halunnut pyytää.
Oysissa vierihoito-osastolla oli aivan ihana henkilökunta. Olin todella heikkona leikkauksen jälkeen, mutta minun ei edes tarvinnut sanoa sitä, vaan hoitaja tajusi asian ja otti vauvan kansliaan ensimmäisenä iltana, että saan nukkua. Ja ruuat laitettiin tulemaan automaattisesti ensimmäisen vuorokauden ajan suoraan sänkyni viereen. Se hoitajista huokunut välittäminen ja ystävällisyys oli niin upeaa, että ihan itketti.
Sanoin tämän sen takia, koska tässä ketjussa niin moni väittää, että parasta on nopea kuntoutuminen ja vastasynnyttäneen äidin liikkeelle saaminen. Todella epäinhimillistä ajattelua, kun äiti on totaalisen väsynyt ja useimmat kivuissaankin. Sanoisin, että paremmin kuntoutuneita äitejä tulee Oysin vierihoito-osaston välittämisellä ja läsnäololla kuin tämän ketjun aloittajan paikan meiningillä.
Mä olen myös synnyttänyt PHKS: ssa. Oli kamalaa! Itse synnytys oli kamala ja kätilöllä kävi jos jonkinmoista mokaa. Onneksi vauva syntyi terveenä ja kunnossa. Synnytyksen jälkeinen osastoaika oli helvettiä. Yksi hoitsu sanoo, ettei lisämaitoa anneta vaikkei maito noussut heti. Seuraava hoitsu tiuskii miksen ole pyytänyt lisämaitoa kun sitä ei itseltä kerta tule. Sama juttu tuttipullon kanssa. Yksi hoitaja tuo tuttipullon, seuraava huutaa ettei tuttipullolla saa syöttää. Sama homma rintakumin kanssa. Aivan sama miten päin teki joku tuli huutamaan että teet väärin. Ja siis todella huudettiin ja tiuskittiin. Kamala paikka.
Tämä on niin Neuvosto meininkiä Suomessa. Kaikki vaan hokevat tuota että ei ole hotelli ei ole hotelli. Olisiko se tosiaan niin kamalaa jos synnyttäneiden äitien annettaisiinkin hetki levätä, kuten ennen? Monilla synnytys on valvottanut yön yli tai pitempäänkin ja edessä on valvottuja öitä kotona. Meneekö siinä ihminen tosiaan ihan pilalle passauksesta jos sille vaihtaa puhtaat lakanat sänkyyn tai vaihtaa vauvalle äidin puolesta jonkun vaipan? Kyllä sitä vaipanvaihtoa riittää senkin jälkeen niin että sen oppii. Paskinta hoitoa Euroopan kovimmalla verotuksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaan ... ? Mitäs varten he siellä osastolla ovat, jos potilaat hoitavat itse itsensä eivät hoitajat edes kysyttäessä vastaa ja neuvo asiallisesti?
En halua kuvitella, millainen työilmapiiri sellaisilla osastoilla on, joilla suurin osa v'ttuilee potilaille ja yksi tai kaksi pelastaa tilanteet.
Itse olen hoitaja/kätilö, mutta en todellakaan kenenkään palvelija. Meidän tehtävä on esimerkiksi antaa ohjausta vauvan hoitoon, imetykseen, synnytyksestä palautumiseen, siihen mitä tulee tehdä mikäli kotona tulee ongelmaa omassa tai vauvan voinnissa. Itse tuon vaihtovaatteet ja vaihdan lakanat esim. sektiolla synnyttäneiltä, mutta kyllä suurin osa synnyttäneistä jaksaa itse hakea pyyhkeensä muutaman metrin päästä.
Pitääkö se sunkin kanssa itse arvata missä pyyhe sijaitsee ja harrastatko vittuilua vai mahtaako saada ihan ystävällisiä vastauksia kysymyksiin?
Ei kai täällä kukaan palvelijaa halunnutkaan. Ainoastaan ystävällisyyttä, apua ja neuvoja.
Hyvänen aika kanssasi. Ei kaikkea tarvitse noin nokkiinsa ottaa. Ei todellakaan tarvitse arvailla, osaan kyllä ystävällisesti kertoa mistä mikäkin löytyy. Olen ystävällinen, aina. Se että en ole kenenkään palvelija, ei tee minusta vittumaista ihmistä.
Ei kukaan ole sinua palvelijana pitänytkään. Kuulostat inhottavalta ihmiseltä. Oletko itse edes synnyttänyt?
Synnytin vuonna 2009 ja vieläkin traumat Naistenklinikan synnytysosaston hoitajista. Tylyä, epäystävällistä käytöstä, piilovittuilua, kun ensisynnyttäjänä en tiennyt mistään mitään. Lapsi jäi ainoaksi. Synnytysvalmennuksessa ei opasteta osaston käytäntöjä, mutta eipä niistä suvainneet nämä hoitajatkaan kertoa.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni tässä oli ennen kaikkea kyse hoitajien asenteesta. Kaikkea ei voi tiedä etukäteen, esimerkiksi tuo kuntouttava hoitotyö. Asiat voi perustella kohteliaasti. Jos kysytään vuodevaatteista, hoitaja voi vastata "ne löytyvät tuolta, meillä on periaatteena, että potilaat hakevat itse vuodevaatteet ja vaatteet, sillä se on osa kuntoutusta." Ei siihen mitään ylimääräistä kettuilua tarvita. Outoa, että aikuiset ihmiset ajattelevat asioiden olevan kaikille itsestäänselviä, ei ole olemassa mitään oppikirjaa mistä voi etukäteen lukea kuinka sairaalassa toimitaan. Lähinnä tuollaisesta töksöyttelystä tulee vain kaikille ikävä olo, kun taas jos asiat perusteltaisiin paremmin, annetaan huomattavasti ammattimaisempi kuva sairaalasta,
Outoa, että ihmiset eivät ymmärrä, ettei se ole henkilökohtaista jos ei jakseta palvella kun saman palkan saa sanomalla asian suoraan. Ei tule ikävä olo, jos ei ota itseensä ja aina kuvittele, että kaikki liittyy juuri SINUUN.
Prototyyppi kirjoitti:
Olisihan nuo hoitajat saaneet todellakin ystävällisempiä olla mutta ei heidän tehtävänä ole kuitenkaan hakea sulle pyyhkeitä, lakanoita, vaatteita jne. Itse sun pitää myöskin vauvasi heräämisistä ja syöttämisistä huolehtia. Näin kai se normaalisti menee, jos ei ole synnytyksen jälkeen todella huonossa kunnossa. Joku "perseen repeäminen" ei ole sama kuin huono kunto, vaikka itsestä siltä tuntuisikin.
No se "huonossa kunnossa synnytyksen jälkeen" tarkoittaa lähinnä heitä jotka ovat käyneet kuoleman porteilla. Moni voi olla huonossa kunnossa kuitenkin esim.runsaan verenmenetyksen,kuumeen,valvomisen,raskausmyrkytyksen ja vaikean synnytyksen ym.takia ja ihan itse siellä saa silti kaikki asiat toimittaa vaikka nippanappa pysyy tolpillaan. Onneksi oli mies,jota pyysin sitten hakemaan puhtaita pyyhkeitä,lakanoita yms. Ymmärrän kyllä jonkinasteisen omatoimisuuden vaatimuksen synnyttäneiden osastolla,mutta hotellivertaukset olivat typeriä. Senhän takia siellä sairaalassa ollaan,että tarvitaan apua ja ollaan sairaita tai vammautuneita..
Tuo lisämaidon pihtaus on myös typerää. Yritin itsekin sinnikkäästi imettää vaikka maito ei noussut ja vauva huusi sitten nälkäänsä niin että nukuin 3vrk aikana n.3h. Lisämaitoa piti nöyrästi anella ja kuolemanväsyneenä todistella että olen yrittänyt,antakaa nyt please sitä maitoa kun toisella on nälkä!
Vierailija kirjoitti:
Jumankauta, en ikinä hanki lapsia jos nämä ap:lle kettuilevat kätilöt ja hoitajat ovat oikeasti kertomissaan ammateissa. Vähintä mitä hoitaja voi tehdä, on auttaa ja neuvoa YSTÄVÄLLISESTI äitiä, varsinkin juuri ensimmäisen lapsensa saanutta, lopen väsynyttä sellaista. Te jotka ette tähän inhimillisyyteen kykene, olkaa hyvä ja VAIHTAKAA ALAA äkkiä - ette nimittäin sovellu lainkaan hoitotyöhön.
Nyyh nyyh, tajuatko, ettei tiuskiminen LIITY SINUUN? Vai taitaakin itselläsi olla syytä epäillä sitä.
Mulle vttuili kätilö kun en heti tajunnut että vauva itkee kun kakkaa tullut vaippaan. Luulin että itkee nälkäänsä ja koitin tarjota tissiä. Kait sekin oli emävirhe ja huonon mutsin ensimerkki, kun en tuota samantien tajunnut, kolme päivää kivuissa valvomisen, ja synnytyksen, lääkityksen ym. jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
No itsellä oli lähes yhtä töykeää menoa hoitajien taholta Taysissa. Lisäksi olin vieläpä synnyttänyt keisarinleikkauksella! Tosi huono asenne, vaikka olin aivan älyttömän kipeä, mutta heti piti itse hoitaa kaikki vaikka olin ollut yhdessä suurimmista avoleikkauksista. Liikkuminen ja vauvan nostelu sattui niin paljon, että itkin vain kokoajan. Olin myös osastolla yksin eli ei edes vanhempia, lapsen isää, kummeja tai kavereita auttamassa :( Tosi kauan kyllä kesti päästä yli siitä, miten minua kohdeltiin. Kyllä sen joutui psykiatrin kanssa puida.
Puimaan.
Tuskin tuolla sivistystaustalla ikinä mistään tuon kovemmasta selviätkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outoa, että ihmiset eivät ymmärrä, ettei se ole henkilökohtaista jos ei jakseta palvella kun saman palkan saa sanomalla asian suoraan. Ei tule ikävä olo, jos ei ota itseensä ja aina kuvittele, että kaikki liittyy juuri SINUUN.
Vit*uilu ei ole suoraan sanomista,se on vain pahan olonsa kaatamista potilaan niskaan. Se taas ei kuulu hoitajan työnkuvaan lainkaan. Sorry,mutta ammattitaitoinen hoitaja on aina ystävällinen ja asiallinen. Jos teet työtä tuolla asenteella, että "saman palkan saa myös olemalla veemäinen ja ilkeä",olet todella väärällä alalla!
Itekin koin, että kätilön kanssa keskustelu sujui, oltiin samaa tiimiä, saatoin kysyä tyhmiä ja olla oma itseni ensikertalaisena.
Osastolla koin häpeää, kun en osannut, ymmärtänyt ja jaksanut. Totta kai siinä on herkkänä, mutta luulis että siellä tiedetään että synnyttänyt nainen on herkkä, vähän sekaisin ja uupunut.
Kys 2014.