Synnytin heinäkuussa PHKS:ssa, vieläkin v*tuttaa hoitajien käytös.
Itse synnytys meni hyvin, kätilö oli mukava ja asiallinen. Vuodeosastolle siirryttäessä se helvetti sitten alkoi. Mikä siinä on, että juuri synnyttänyttä äitiä täytyy vähätellä, jopa "piilovittuilla" ja vastailla kyllästyneesti jos jotain erehtyi kysymään.
Esimerkki, kysyin mistähän saisin pyyhkeen että pääsisin suihkuun, vastaus "ne on sielä missä ennenkin". Viittaus siis siihen että en ollut ensimmäistä kertaa kyseisellä osastolla, mutta edellisestä kerrasta kuitenkin on 6 vuotta joten en ihan välittömästi muistanut missä liinavaatevarasto on. Toiseksi, miksi hoitaja ei voinut tuoda sitä pyyhettä? Tai vaihtovaatteita? Tai vauvalle vaatteita? Kaikki piti itse sieltä käytäviltä etsiä. Kiva jättää vauva yksin huoneeseen ja lähteä kirjaimellisesti perse revenneenä hortoilemaan pitkin käytäviä.
Sitten tämä imetys. Joo, haluan imettää kyllä lastani, mutta minulla ei maito nouse välittömästi synnytyksen jälkeen joten lisämaitoa pitää aluksi antaa. Vauva oli hieman väsynyt synnytyksen jälkeen, joten häntä piti herätellä syömään ja sittenkin söi huonosti, kaikenmaailman kommervenkit tehtiin että sai edes sen pienen määrän maitoa. Hoitaja käski minun yöllä laittaa oman herätyskellon soimaan kännykästä kahden tunnin välein ja soittamaan sitä heidän hälytyskelloa sitten kun olen herännyt. Miksei sieltä vaan voinut hoitaja tulla ja herättää vauvaa syömään? Tuli hieman olo että kuka täällä on töissä, minä vai hoitaja.
Yksi hoitajista myös kommentoi tapaani pidellä tuttipulloa sanalla "kammottavaa".
Toinen sanoi vittuileva sävy äänessään kuinka jos vielä saan vauvoja kannattaisi varmaan vähän ajatella jo etukäteen sitä lisämaidon antamista. Siis mitä helvettiä! Itse pakotitte ensin imettämään ja imettämään ja imettämään vaikka maito ei ollut vielä noussut, mitä siinä mun etukäteen ajattelu olisi auttanut.
Tässä jotain asioita mitkä ärsytti suunnattomasti. Onneksi tämä oli meidän viimeinen lapsi, eipähän tarvi ikinä enää tuolla osastolla maata sätittävänä.
Kommentit (730)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo o, minä en tajua ollenkaan tätä nykymeininkiä sairaalassa kun heti synnyttäneenä pitäisi kaikki itse jaksaa. Helvetti päästäisivät kotiin vaan heti niin kotonakin saa omalta mieheltä/ suvulta enemmän apua kuin sairaalassa. Ja joo, oot vapaa lähtemään koska vaan mutta periaatteessa et kuitenkaan, koska kyllä sun vaan on odotettava että saat lääkäriltä luvan lähteä turvallisesti kotiin vauvan kanssa.
2 krt olen Tyksissä synnyttänyt. Heti synnytyksen jälkeen vauva lykätään paidan alle ja siellä pidettävä ekat 24h tai jotakin. Ihan kaunis ajatus, mutta kun olet pari vuorokautta synnyttänyt ja valvonut ja kolmantenakaan yönä et saa nukuttua kun pelkäät tappavas painollasi sen vastasyntyneen joka makaa sängyssä vieressä sun paidan sisällä... aika väsynyt sitä oli. Imetyksestä paineet kun vauvaa punnitaan ja painoa pitäs tulla, mutta lisämaitoa ei saa, ei sitten millään. Mulla on molempien kanssa ollut myös imetysotteen kanssa alussa vaikeuksia, molemmat huusi kitarisat kirkuen yöt väärällään kun olivat nälkäisiä eikä saaneet tississä otetta. Tuttia ei missään nimessä saanut käyttää, joten siinä tuli valvottua se neljäs ja viides yö kun pidät pikkurilliä vauvan suussa, ettei huonekaverit häiriintyisi. Se on myös kiva ohjelmanumero päivään kun huoneissa ei ole edes omaa vessaa, vaan pitää joka kerta perse revenneenä lähteä käytäville hillumaan yhteiseen vessaan (ja kun siellä on 20 muutakin perseestä revennyttä, niin ne vessat oli välillä melko varattuja ja mitään rauhaa ei kyllä itse saanut esim. kakkaamiseen kun on metrin jono siinä oven takana). Ja suihkuunkin piti se vauva kärrätä mukaan.
Kyllä minä ainakin olen hieman kade äidilleni joka synnytti heidekenissä +30 vuotta sitten. Silloin äiti todellakin sai levätä synnytyksen jälkeen ja hoitajat todellakin HOITI sekä äitiä että vauvaa.
Mutta Suomessa nyt muutenkin on se asenne että äidin tulee pärjätä yksin ja se koulutus tosiaan alkaa siellä synnärillä. [/
Silloin on niin ja nyt on nyt. Hoitajien vikahan se on että rouvan huoneessaan ei ollut paskahuusiaNo tietenkään se ei ollut hoitajien vika. Niinkuin ei ole esim. sekään ettei hoitajilla ole aikaa moniin asioihin. Päätinpä vaan mainita, kun mielestäni paskahuussi olisi aika oleellinen asia synnyttäneen naisen huoneessa. No, toivottavasti tämä asia korjataan kun saadaan Turkuunkin vihdoin uusi synnytysosasto, sen vanhan homeläjän tilalle.
Jätä ihmeessä palaute. Netissä sen voi tehdä Phhykyn sivuilla tosi helposti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo o, minä en tajua ollenkaan tätä nykymeininkiä sairaalassa kun heti synnyttäneenä pitäisi kaikki itse jaksaa. Helvetti päästäisivät kotiin vaan heti niin kotonakin saa omalta mieheltä/ suvulta enemmän apua kuin sairaalassa. Ja joo, oot vapaa lähtemään koska vaan mutta periaatteessa et kuitenkaan, koska kyllä sun vaan on odotettava että saat lääkäriltä luvan lähteä turvallisesti kotiin vauvan kanssa.
2 krt olen Tyksissä synnyttänyt. Heti synnytyksen jälkeen vauva lykätään paidan alle ja siellä pidettävä ekat 24h tai jotakin. Ihan kaunis ajatus, mutta kun olet pari vuorokautta synnyttänyt ja valvonut ja kolmantenakaan yönä et saa nukuttua kun pelkäät tappavas painollasi sen vastasyntyneen joka makaa sängyssä vieressä sun paidan sisällä... aika väsynyt sitä oli. Imetyksestä paineet kun vauvaa punnitaan ja painoa pitäs tulla, mutta lisämaitoa ei saa, ei sitten millään. Mulla on molempien kanssa ollut myös imetysotteen kanssa alussa vaikeuksia, molemmat huusi kitarisat kirkuen yöt väärällään kun olivat nälkäisiä eikä saaneet tississä otetta. Tuttia ei missään nimessä saanut käyttää, joten siinä tuli valvottua se neljäs ja viides yö kun pidät pikkurilliä vauvan suussa, ettei huonekaverit häiriintyisi. Se on myös kiva ohjelmanumero päivään kun huoneissa ei ole edes omaa vessaa, vaan pitää joka kerta perse revenneenä lähteä käytäville hillumaan yhteiseen vessaan (ja kun siellä on 20 muutakin perseestä revennyttä, niin ne vessat oli välillä melko varattuja ja mitään rauhaa ei kyllä itse saanut esim. kakkaamiseen kun on metrin jono siinä oven takana). Ja suihkuunkin piti se vauva kärrätä mukaan.
Kyllä minä ainakin olen hieman kade äidilleni joka synnytti heidekenissä +30 vuotta sitten. Silloin äiti todellakin sai levätä synnytyksen jälkeen ja hoitajat todellakin HOITI sekä äitiä että vauvaa.
Mutta Suomessa nyt muutenkin on se asenne että äidin tulee pärjätä yksin ja se koulutus tosiaan alkaa siellä synnärillä. [/
Silloin on niin ja nyt on nyt. Hoitajien vikahan se on että rouvan huoneessaan ei ollut paskahuusia4 krt TYKSissä synnyttänyt ja aina oli vessa huoneessa.
Vierailija kirjoitti:
Hyi, mitä käytöstä. Jos itse joskus saan lapsia niin toivottavasti hormoonihuurujen seassa on silti edes se osa minua skarppina, joka ei siedä minkäänlaista vittuilua ammattilaisilta, joiden pitäisi olla siellä auttamassa huolehtimassa, että kaikki on ok, vaan tajuan sanoa yhtä vittumaisesti takaisin.
Ei ne mitään ammattilaisia ole. Muutenhan osaisivat hoitaa ammattimaisella otteella, ohjaamalla ja neuvomalla, eikä kohdistaa omia asenneongelmiaan potilaisiin. Ehkä ne filippiiniläiset ja muut ulkomaalaiset osaavat hoitaa homman paremmin, ja niitä kuskataan siksi tänne ja kehotetaan hoitoalalle.
Äitien väsymys lähtee jo laitokselta. On se kumma, että synnytyksen jälkeen ei saa levätä edes hetkeä itsekseen. Ja en oleta, että hoitajat olisi palvelijoita. Pieni inhimillisyys olis ollut puristuksen jälkeen aika kiva juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on sitä kikyä, työmoralille käy heipat samalla kun ansioita leikataan. Asiakas/potilas on sitten niitä loppukäyttäjiä jotka saavat huonoa palvelua. Suomi nousuun!
Asiallehan et voi enää mitään, yritä päästä yli ja unohtaa.
Hoitajat eivät ole palvelijoita!
Vaan ... ? Mitäs varten he siellä osastolla ovat, jos potilaat hoitavat itse itsensä eivät hoitajat edes kysyttäessä vastaa ja neuvo asiallisesti?
En halua kuvitella, millainen työilmapiiri sellaisilla osastoilla on, joilla suurin osa v'ttuilee potilaille ja yksi tai kaksi pelastaa tilanteet.
Itse olen hoitaja/kätilö, mutta en todellakaan kenenkään palvelija. Meidän tehtävä on esimerkiksi antaa ohjausta vauvan hoitoon, imetykseen, synnytyksestä palautumiseen, siihen mitä tulee tehdä mikäli kotona tulee ongelmaa omassa tai vauvan voinnissa. Itse tuon vaihtovaatteet ja vaihdan lakanat esim. sektiolla synnyttäneiltä, mutta kyllä suurin osa synnyttäneistä jaksaa itse hakea pyyhkeensä muutaman metrin päästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin on niin ja nyt on nyt. Hoitajien vikahan se on että rouvan huoneessaan ei ollut paskahuusia4 krt TYKSissä synnyttänyt ja aina oli vessa huoneessa.
Koksissa olen 3 synnyttäny, ei vessaa huoneessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sulla kävi tuuri. Mulla ei ollut itseasiassa toisen lapsen synnytyksessä vessaa ollenkaan huoneessa, siis edes synnytysvaiheessa, vaan vessa jota käytin synnytyksen aikana (!) oli käytävällä ja siinä ei ollut ovea, vaan eteen vedettiin verho (!).
Ja itseasiassa minulla ei ollut sänkypaikkaakkaan sitten vauvan kanssa osastolla, olin kyllä huoneessa mutta siinä ikkunan alla (josta näkyi käytävään) ja sängyn päädyssä oli ovi josta lappas mm. huonekaverien miehet ja mitään verhoa ei siihen eteen saanut koska se ei ollut paikka vaan olin käytävällä.
Joten excuse me, jos jäi vähän p*ska maku koko touhusta... :D Turussa en enää synnytä, paitsi ehkä sitten kun saadaan se uusi synnytysosasto uuteen sairaalaan. Outoa vaan kun vauvoja syntyy niin vähän, mutta tilat ja resurssit senkuin vähenee vaan kummasti!
On muuten perseestä että kipeät ja kuolemanväsyneet äidit rääkätään loppuun sairaalassa.
Olen ollut parissa pikkuleikkauksessa enkä silloin joutunut itse liinavaatteiden perässä juoksemaan. Toki Olin tokkurassa lääkityksestä, mutta muuten ok kuntoinen. Vain synnyttäjiä kiusataan noin
Olisihan nuo hoitajat saaneet todellakin ystävällisempiä olla mutta ei heidän tehtävänä ole kuitenkaan hakea sulle pyyhkeitä, lakanoita, vaatteita jne. Itse sun pitää myöskin vauvasi heräämisistä ja syöttämisistä huolehtia. Näin kai se normaalisti menee, jos ei ole synnytyksen jälkeen todella huonossa kunnossa. Joku "perseen repeäminen" ei ole sama kuin huono kunto, vaikka itsestä siltä tuntuisikin.
Vierailija kirjoitti:
Itse synnytys meni hyvin, kätilö oli mukava ja asiallinen. Vuodeosastolle siirryttäessä se helvetti sitten alkoi. Mikä siinä on, että juuri synnyttänyttä äitiä täytyy vähätellä, jopa "piilovittuilla" ja vastailla kyllästyneesti jos jotain erehtyi kysymään.
Esimerkki, kysyin mistähän saisin pyyhkeen että pääsisin suihkuun, vastaus "ne on sielä missä ennenkin". Viittaus siis siihen että en ollut ensimmäistä kertaa kyseisellä osastolla, mutta edellisestä kerrasta kuitenkin on 6 vuotta joten en ihan välittömästi muistanut missä liinavaatevarasto on. Toiseksi, miksi hoitaja ei voinut tuoda sitä pyyhettä? Tai vaihtovaatteita? Tai vauvalle vaatteita? Kaikki piti itse sieltä käytäviltä etsiä. Kiva jättää vauva yksin huoneeseen ja lähteä kirjaimellisesti perse revenneenä hortoilemaan pitkin käytäviä.
Sitten tämä imetys. Joo, haluan imettää kyllä lastani, mutta minulla ei maito nouse välittömästi synnytyksen jälkeen joten lisämaitoa pitää aluksi antaa. Vauva oli hieman väsynyt synnytyksen jälkeen, joten häntä piti herätellä syömään ja sittenkin söi huonosti, kaikenmaailman kommervenkit tehtiin että sai edes sen pienen määrän maitoa. Hoitaja käski minun yöllä laittaa oman herätyskellon soimaan kännykästä kahden tunnin välein ja soittamaan sitä heidän hälytyskelloa sitten kun olen herännyt. Miksei sieltä vaan voinut hoitaja tulla ja herättää vauvaa syömään? Tuli hieman olo että kuka täällä on töissä, minä vai hoitaja.
Yksi hoitajista myös kommentoi tapaani pidellä tuttipulloa sanalla "kammottavaa".
Toinen sanoi vittuileva sävy äänessään kuinka jos vielä saan vauvoja kannattaisi varmaan vähän ajatella jo etukäteen sitä lisämaidon antamista. Siis mitä helvettiä! Itse pakotitte ensin imettämään ja imettämään ja imettämään vaikka maito ei ollut vielä noussut, mitä siinä mun etukäteen ajattelu olisi auttanut.
Tässä jotain asioita mitkä ärsytti suunnattomasti. Onneksi tämä oli meidän viimeinen lapsi, eipähän tarvi ikinä enää tuolla osastolla maata sätittävänä.
Taidat itse olla jotenkin asennevammainen. Ei olisi tullut mieleenkään kuvitella, että joku hoitsu juoksee kahden tunnin välein herättelemään minua, tai odottelemaan sänkyni viereen, olemmeko synkassa minuutilleen, tai antanut MINUN odotella. Ihan HELPPOA on soittaa sitä kutsunappia, että saat palvelua. Hanki käytöstavat, eikö äitis ole kasvattanut sinua kunnioittamaan muita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on sitä kikyä, työmoralille käy heipat samalla kun ansioita leikataan. Asiakas/potilas on sitten niitä loppukäyttäjiä jotka saavat huonoa palvelua. Suomi nousuun!
Vaan ... ? Mitäs varten he siellä osastolla ovat, jos potilaat hoitavat itse itsensä eivät hoitajat edes kysyttäessä vastaa ja neuvo asiallisesti?
En halua kuvitella, millainen työilmapiiri sellaisilla osastoilla on, joilla suurin osa v'ttuilee potilaille ja yksi tai kaksi pelastaa tilanteet.
Itse olen hoitaja/kätilö, mutta en todellakaan kenenkään palvelija. Meidän tehtävä on esimerkiksi antaa ohjausta vauvan hoitoon, imetykseen, synnytyksestä palautumiseen, siihen mitä tulee tehdä mikäli kotona tulee ongelmaa omassa tai vauvan voinnissa. Itse tuon vaihtovaatteet ja vaihdan lakanat esim. sektiolla synnyttäneiltä, mutta kyllä suurin osa synnyttäneistä jaksaa itse hakea pyyhkeensä muutaman metrin päästä.
Pitääkö se sunkin kanssa itse arvata missä pyyhe sijaitsee ja harrastatko vittuilua vai mahtaako saada ihan ystävällisiä vastauksia kysymyksiin?
Ei kai täällä kukaan palvelijaa halunnutkaan. Ainoastaan ystävällisyyttä, apua ja neuvoja.
Minä taas synnytin helmikuussa ensimmäistä kertaa. Ja vähän on jäänyt kaivelemaan se, kun olin synnytyksestä ja 4vrk valvomisesta niin tokkurassa, etten tolpillani pysynyt hetkeäkään,mutta minua vastaanottanut hoitaja ei jäänyt mitenkään auttamaan minua. En tiedä miten normaalisti toimitaan kun ensikertalainen olin, mutta jäi paska maku suuhun kun hoitaja ei piitannut lainkaan siitä, että olin pyörtyä jo puolen minuutin istumisen jälkeen. Siinä sitten makasin sängyllä puolikuolleena enkä vauvaa pystynyt hoitamaan kun nousta ei voinut, ei varsinkaan vauva sylissä kun oltaisiin mätkähdetty maahan molemmat. Onneksi nukkui sikeästi monta tuntia. Apua sai toki kun kelloa soitti, mutta aika vastahakoisesti :( kun olisin vain tiennyt antaa vauvan hoitajille hetkeksi, että olisi saanut nukuttua ja levättyä edes pari tuntia
Oisko lähihoitajien katoamisella jotain tekemistä asian kanssa... nykyään ei lähäreitä synnäreille huolita. Sairaanhoitajat, kätilöt jne taas ei perinteisiin hoitohommiin halua alistua.
Minä tulisin kyllä mielelläni auttelemaan vauvojen hoidossa että äiti voi käydä rauhassa esim. suihkussa tai nukkua hetken. Omatoimisuutta voi kyllä tukea muutoinkin kuin jättämällä äiti yksin.
t. lähihoitaja ja 2x synnyttänyt ja touhua ihmetellyt
Vierailija kirjoitti:
Hyi, mitä käytöstä. Jos itse joskus saan lapsia niin toivottavasti hormoonihuurujen seassa on silti edes se osa minua skarppina, joka ei siedä minkäänlaista vittuilua ammattilaisilta, joiden pitäisi olla siellä auttamassa huolehtimassa, että kaikki on ok, vaan tajuan sanoa yhtä vittumaisesti takaisin.
:DDD
Palautetta vaan menemään niin hyvistä kuin huonoista asioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö se sunkin kanssa itse arvata missä pyyhe sijaitsee ja harrastatko vittuilua vai mahtaako saada ihan ystävällisiä vastauksia kysymyksiin?
Ei kai täällä kukaan palvelijaa halunnutkaan. Ainoastaan ystävällisyyttä, apua ja neuvoja.
Tuo on itsekäs asenne. Miksei ap itse voinut olla ystävällinen väsyneille ja vittumaisesta työilmapiiristä kärsineille hoitajille niin olisi takuulla saanut parempaa palvelua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on itsekäs asenne. Miksei ap itse voinut olla ystävällinen väsyneille ja vittumaisesta työilmapiiristä kärsineille hoitajille niin olisi takuulla saanut parempaa palvelua?
Ystävällinen ja myötätuntoinen? Missä on aloittajan myötätunto? Juuri tuommoiset empatiakyvyttömät ihmiset saavat osakseen tiuskintaa, jos työpaikalla on muutenkin paskat oltavat. Niele siitä, valittaja!
Mene sairaanhoitopiirin sivuille ja klikkaa palaute-linkkiä. Sinne vain viestiä.
Mutta sen kyllä sanon, että ei se oma maito pääse nousemaan, jos antaa lisämaitoa. Vauvan vatsa kasvaa ensimmäisen viikon aikana lasikuulan kokoisesta vain viinirypäleen kokoiseksi, ja ne pienet tippamäärät maitoa ennen maidon varsinaista nousemista riittävät vauvalle. Maidon nousemisessa voi mennä melkein viikkokin, eikä huoleen ole syytä. Paitsi jos antaa sitä lisämaitoa ja vauva ei sen takia jaksa olla rinnalla nostattamassa maitoa ja tilaamassa sitä tarvitsemaansa määrää. Lisämaidon antaminen alasajaa sen takia imetyksen, koska saa aikaan tilanteen, että oma maito ei tulekaan riittämään.
Oho. Esikoisen saatuani (2015/Tays) minua kyllä heräteltiin pitkin yötä, varmaan sen kahden tunnin välein, että ootko syöttänyt vauvaa. Se oli ihan perkeleestä, sillä yleensä olin ihan vasta syöttänyt ja vaihtanut vaipan ja ehtinyt itse nukahtaa niin jo tultiin heti herättämään. Lisämaitoa tarvittiin meilläkin, toisena päivänä ihmeteltiin miksi sitä menee niin paljon. Jaa-a, en ihan esikoisen äitinä oikein osannut vastata. No, maidonnousu vei kaksi viikkoa, sain nestetasapainon kohdilleen (synnärille jäi 17kg).
Toisen lapsen saatuani Taysissa oli vain yksi herätys yöllä. Vauva oli uninen, kuten minäkin, eikä kiinnostunut rinnasta. Hoitaja houkutteli sokerivedellä juomaan lisämaitoa ja mä jatkoin nukkumista. En ehkä olisi itse saanut juotettua vauvaa, niin väsynyt olin. Taisin esikoisen jälkeen johonkin palautteeseen kirjoitaakin, että ne yöherätykset olivat ihan kamalia!
Noin muutoin piti olla omatoiminen, kaikki piti hakea itse paitsi ruoka tarjoiltiin sänkyyn. Astiat piti kyllä itse kantaa käytävällä olevaan kärryyn. Tuolloin vauvat vielä nukkuivat niissä työnnettävissä laatikoissaan ja sitä oli hyvä käyttää kävelytukena tai tarjottimen kantajana.