Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Synnytin heinäkuussa PHKS:ssa, vieläkin v*tuttaa hoitajien käytös.

Vierailija
27.08.2018 |

Itse synnytys meni hyvin, kätilö oli mukava ja asiallinen. Vuodeosastolle siirryttäessä se helvetti sitten alkoi. Mikä siinä on, että juuri synnyttänyttä äitiä täytyy vähätellä, jopa "piilovittuilla" ja vastailla kyllästyneesti jos jotain erehtyi kysymään.

Esimerkki, kysyin mistähän saisin pyyhkeen että pääsisin suihkuun, vastaus "ne on sielä missä ennenkin". Viittaus siis siihen että en ollut ensimmäistä kertaa kyseisellä osastolla, mutta edellisestä kerrasta kuitenkin on 6 vuotta joten en ihan välittömästi muistanut missä liinavaatevarasto on. Toiseksi, miksi hoitaja ei voinut tuoda sitä pyyhettä? Tai vaihtovaatteita? Tai vauvalle vaatteita? Kaikki piti itse sieltä käytäviltä etsiä. Kiva jättää vauva yksin huoneeseen ja lähteä kirjaimellisesti perse revenneenä hortoilemaan pitkin käytäviä.

Sitten tämä imetys. Joo, haluan imettää kyllä lastani, mutta minulla ei maito nouse välittömästi synnytyksen jälkeen joten lisämaitoa pitää aluksi antaa. Vauva oli hieman väsynyt synnytyksen jälkeen, joten häntä piti herätellä syömään ja sittenkin söi huonosti, kaikenmaailman kommervenkit tehtiin että sai edes sen pienen määrän maitoa. Hoitaja käski minun yöllä laittaa oman herätyskellon soimaan kännykästä kahden tunnin välein ja soittamaan sitä heidän hälytyskelloa sitten kun olen herännyt. Miksei sieltä vaan voinut hoitaja tulla ja herättää vauvaa syömään? Tuli hieman olo että kuka täällä on töissä, minä vai hoitaja.

Yksi hoitajista myös kommentoi tapaani pidellä tuttipulloa sanalla "kammottavaa".

Toinen sanoi vittuileva sävy äänessään kuinka jos vielä saan vauvoja kannattaisi varmaan vähän ajatella jo etukäteen sitä lisämaidon antamista. Siis mitä helvettiä! Itse pakotitte ensin imettämään ja imettämään ja imettämään vaikka maito ei ollut vielä noussut, mitä siinä mun etukäteen ajattelu olisi auttanut.

Tässä jotain asioita mitkä ärsytti suunnattomasti. Onneksi tämä oli meidän viimeinen lapsi, eipähän tarvi ikinä enää tuolla osastolla maata sätittävänä.

Kommentit (730)

Vierailija
461/730 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en toista lasta suunnittele juuri tuon kauhean synnärin ilmapiirin ja kokemuksen takia. Jos menen vielä synnyttämään niin heti kun se vittuilu alkaa aion kysyä että eikai teitä haittaa että mulla on nauhuri päällä en halua menettää hetkenkään muistoa tästä visiitistä :)

Vierailija
462/730 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä en mm. ymmärtänyt että kun huoneeseen tuli keskellä yötä uusi äiti (olin itse n.vrk sitten synnyttänyt) hoitaja/kätilö laittoi kaikki valot huoneeseen päälle ja kailotti isoon ääneen tälle uudelle äidille.

Ehkä vähäeleisemminkin olisi voinut toimia vaikka ymmärrän että huone ei ollut mikään minun yksityishuoneeni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/730 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytin Espoon sairaalassa (vanha Jorvi) ja olin pari päivää siellä osastolla ennen kotiutumista vauvan kanssa. Olin aika herkässä tilassa ja itkin paljon, ja kaikki ne kätilöt ja hoitajat (en tiedä kumpia oli) jotka näki että itkin tuli lohduttamaan ja juttelemaan ystävällisesti ja kysymään, että mikä on. Joku täällä kirjoitti, että meni salaa vessaan itkemään jossain toisessa sairaalassa, koska kohtelu oli niin kamalaa. Täytyy sanoa, että onneksi itselle osui ihan toisenlainen kokemus, hyvä mieli jäi kun lohduttivat (vaikka ei kätilöiden työtehtäviin kai virallisesti kuulu itkevien äitien lohduttaminen sen enempää kuin lakanoiden vaihto).

Vierailija
464/730 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

niille jotka kysyvät miksi et valita... Hoitohenkilökunta kyllä lukee, ja palvelussa näkyy jos on tehnyt valituksia, vaatinut jotain, ym ym.. Ja seuraavassa raskaudessa olet taas niiden armoilla..

Onhan se näkynyt mediassakin, vaikka mitä väärinkäytöksiä voinut olla, esim kun seinäjoen ensiavussa hoitsut huoritteli ja pilkkasi naisasiakasta jonka luulivat olevan tajuton, kun yli lääkäriltä kysyttiin kommenttia asiaan se oli "potilas kuullut väärin".

Ihan Jun joku omalla nimellään alkaisi keksimään tuommoista valitusta ja ottaan vielä mediaan yhteyttä. Eli onnea valituksille..

Vierailija
465/730 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta oli kohtuutonta, kun synnytin kaksoset 5 viikkoa etuajassa ja heidän piti jäädä vastasyntyneiden teholle, niin minut laitettiin vierihoito-osastolle sairaalan toiseen päähän. Siellä minä kökötin surkeana ilman vauvoja kuuden hengen huoneessa, jossa kaikilla muilla oli vastasyntyneensä vieressään. Eikö jumankekka koko sairaalasta voida järjestää muuta paikkaa kuin vierihoito-osasto synnyttäneelle, jolla ei ole vierihoidettavaa? Laitetaanko sinne nekin äidit, joiden vauva kuolee synnytyksessä? Sieltä minä sitten laahustin yksin kipeänä vauvojen luo monta kertaa päivässä. Vastasyntyneiden teholla minulle sanottiin, että vanhemmat saavat tulla koska vaan, muttei se niin sitten ollutkaan. Jos oli lääkärin kierto tai muu palaveri, käännytettiin ovelta takaisin. Kiva laahustaa sitten taas takaisin sairaalan toiseen päähän pitkin käytäviä ja auloja ja hissejä, kun tuli hukkareissu.

Viikon päästä minut heitettiin osastolta ulos, koska vauvat eivät päässeet vierihoitoon luokseni. Seuraavana päivänä (kun olin jo siis kotiutunut), vauvojen teholta ilmoitettiin, että no nyt vauvat saisi vierihoito-osastolle. Että niin hyvin toimi sairaalassa osastojen välinen tiedonkulku. Kotiin vauvat luvattiin kuitenkin vasta kolmen päivän kuluttua.

Tämä Jyväskylässä. Persiistä, sanoisin.

Vierihoito-osastolle laitetaan tosiaan nekin joiden vauva kuolee.

Ei voi olla totta! :O

Vierailija
466/730 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On mennyt liian pitkälle tuo omatoimisuuden korostus. Vanhainkodeissa taas on muotia tuo itsemääräämisoikeus. Vanhukset tippuu tuoleista ja sängyistä kun ei voida laittaa laitoja. Siinä sitten ovat lonkka murtuneena ja nenä verillä.

Vierailija
467/730 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

niille jotka kysyvät miksi et valita... Hoitohenkilökunta kyllä lukee, ja palvelussa näkyy jos on tehnyt valituksia, vaatinut jotain, ym ym.. Ja seuraavassa raskaudessa olet taas niiden armoilla..

Onhan se näkynyt mediassakin, vaikka mitä väärinkäytöksiä voinut olla, esim kun seinäjoen ensiavussa hoitsut huoritteli ja pilkkasi naisasiakasta jonka luulivat olevan tajuton, kun yli lääkäriltä kysyttiin kommenttia asiaan se oli "potilas kuullut väärin".

Ihan Jun joku omalla nimellään alkaisi keksimään tuommoista valitusta ja ottaan vielä mediaan yhteyttä. Eli onnea valituksille..

No meillä ei ainakaan kukaan hoitava henkilö näe, jos potilas on tehnyt valituksen. Valitus menee meillä potilasasiamiehelle, ja sitten tilanteesta riippuen myös esimiestasolle tai johdolle, mutta ei sitä koskaan kenenkään potilastietoihin mitenkään merkitä. Ei valituksen sisältöä eikä sitä että on valittanut. Ja jos näkyisikin, niin sitten häntä kohdeltaisiin jatkossa erityisen hyvin, ettei valittaisi vaan uudelleen.

Vierailija
468/730 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä alan ihmisiä tuolla on? Kätilöitä? Sairaanhoitajia? Molempia?

Vierailija
469/730 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sun jaloissa kai mitään vikaa ole? Sairaalan ei ole mikään hotelli eikä hoitajat ole palvelijoita. Miksi ihmeessä hoitajan pitäisi herätellä sinua? Katso nyt peiliin hyvä ihminen.

Hoitaja on vain palvelija. Virka vain nousi päähän kun entisestä opistosta tehtiin ylijäämä ylioppilaita varten amk. Nyt näitä sairaalapiikoja on keksitty ruveta kutsumaan "erityisasiantuntijoiksi" jolla ennen tarkoitettiin akateemisra poikkeuksellista lahjakkuutta ja kyvykkyyttä osoittanutta yksilöä.

Vierailija
470/730 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä sentään sait lisämaitoa. Tyksissä ei lisämaitoa annettu ja vauva joutui teho-osastolle. Teho-osastolta palattuaan hoitajat jatkoivat imetyksen jankuttamista, mutta maidontuontanto ei vaan ottanut alkaakseen ja taas vauva vietiin teholle, missä sai lisämaitoa. Mitä tulee hoitajiin, olivat ihan yhtä tympeitä ja ilkeitä, mitä muutama vuosi sitten, kun kävin synnyttämässä. Teho-osastolla supermukava henkilökunta.

Vierailija
471/730 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on turha kitistä jos asenne on "en jaksanut tehdä valitusta". Ei ne asiat muuksi muutu jos ette jaksa tehdä!!

Vierailija
472/730 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sun jaloissa kai mitään vikaa ole? Sairaalan ei ole mikään hotelli eikä hoitajat ole palvelijoita. Miksi ihmeessä hoitajan pitäisi herätellä sinua? Katso nyt peiliin hyvä ihminen.

Hoitaja on vain palvelija. Virka vain nousi päähän kun entisestä opistosta tehtiin ylijäämä ylioppilaita varten amk. Nyt näitä sairaalapiikoja on keksitty ruveta kutsumaan "erityisasiantuntijoiksi" jolla ennen tarkoitettiin akateemisra poikkeuksellista lahjakkuutta ja kyvykkyyttä osoittanutta yksilöä.

Ei, hoitaja ei todellakaan ole mikään palvelija.😂

Vierailija
473/730 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki noi siivoushommat on siivoojien hommaa, ei hoitajien.

Vierailija
474/730 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri synnytti Poron sairaalassa ja oli kuulemma tosi ihanat kätilöt ja hoitajat siellä. Sanoi että olis viihtynyt vaikka pidempäänkin siellä vauvan kanssa 😊

Vierailija
475/730 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaveri synnytti Poron sairaalassa ja oli kuulemma tosi ihanat kätilöt ja hoitajat siellä. Sanoi että olis viihtynyt vaikka pidempäänkin siellä vauvan kanssa 😊

* Porin

Vierailija
476/730 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnyttäneiden osastolla on töissä kätilöitä. Miksi kaikki kutsuvat heitä hoitajiksi?

Vierailija
477/730 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Synnyttäneiden osastolla on töissä kätilöitä. Miksi kaikki kutsuvat heitä hoitajiksi?

Kyllä sielä on ihan tavallisia sairaanhoitajia suurin osa.

Vierailija
478/730 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tavallisia sairaanhoitajia vaan kätilöitä.

Vierailija
479/730 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä on nyt IS? Tästä, jos jostain av:n keskustelusta tulee tehdä juttu.

Toivon, että myös tuore äiti, rouva Jenni Haukio näkisi tämän keskustelun ja ottaisi asian korjatakseen.

En tiedä, missä hän synnytti ja kuinka häntä kohdeltiin, mutta uskon, että hänellä on ymmärrystä tätä asiaa kohtaan.

Luuletko että Haukio sai saman kohtelun kun me muut äidit 😂😂 tuskin mikään sääntö oli sama kun meille muille ja passattiin viimeisen päälle.

No enpä tietenään usko, että pressan rouva sai saman kohtelun kuin taviskansalainen. Mutta Jenni tietää, miten herkillä tuore äiti on, kun kaikki on uutta ekan vauvan kanssa ja hormonit höyryää ja miten kaikki antavat mieluusti (keskenään ristiriitaisia) neuvoja vauvanhoidossa jne.

Lähinnä sitä pohdin, että maan äitinä presidentin rouvaa kiinnostaa varmaankin saada kansan väkiluvun kasvu nousuun kitkemällä pois kaikki ikävät asiat, jotka tätäkin päämäärää estävät.

Vierailija
480/730 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä en mm. ymmärtänyt että kun huoneeseen tuli keskellä yötä uusi äiti (olin itse n.vrk sitten synnyttänyt) hoitaja/kätilö laittoi kaikki valot huoneeseen päälle ja kailotti isoon ääneen tälle uudelle äidille.

Ehkä vähäeleisemminkin olisi voinut toimia vaikka ymmärrän että huone ei ollut mikään minun yksityishuoneeni.

Minulla oli samanlainen kokemus. Olin kolmen hengen huoneessa sektion jälkeen ja hoitajat eivät yhtään välittäneet hiljentää ääntä keskellä yötä kun olin nukkumassa. Kolistelivat ja räppäsivät heti huoneeseen tullessaan kaikki kattovalot päälle ja kailottivat oikeasti ihan tarpeettomasti niin, ettei siellä pystynyt nukkumaan. Olin ihan poikki sen neljän yön jälkeen kun pääsin kotiin.

Ymmärrän, jos on joku hätätilanne tms., ettei siinä miettiä vieruskaverien yöunia, muttei tässä ollut siitä kysymys. Oli ihan tarpeetonta kaikkien kannalta.