Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Synnytin heinäkuussa PHKS:ssa, vieläkin v*tuttaa hoitajien käytös.

Vierailija
27.08.2018 |

Itse synnytys meni hyvin, kätilö oli mukava ja asiallinen. Vuodeosastolle siirryttäessä se helvetti sitten alkoi. Mikä siinä on, että juuri synnyttänyttä äitiä täytyy vähätellä, jopa "piilovittuilla" ja vastailla kyllästyneesti jos jotain erehtyi kysymään.

Esimerkki, kysyin mistähän saisin pyyhkeen että pääsisin suihkuun, vastaus "ne on sielä missä ennenkin". Viittaus siis siihen että en ollut ensimmäistä kertaa kyseisellä osastolla, mutta edellisestä kerrasta kuitenkin on 6 vuotta joten en ihan välittömästi muistanut missä liinavaatevarasto on. Toiseksi, miksi hoitaja ei voinut tuoda sitä pyyhettä? Tai vaihtovaatteita? Tai vauvalle vaatteita? Kaikki piti itse sieltä käytäviltä etsiä. Kiva jättää vauva yksin huoneeseen ja lähteä kirjaimellisesti perse revenneenä hortoilemaan pitkin käytäviä.

Sitten tämä imetys. Joo, haluan imettää kyllä lastani, mutta minulla ei maito nouse välittömästi synnytyksen jälkeen joten lisämaitoa pitää aluksi antaa. Vauva oli hieman väsynyt synnytyksen jälkeen, joten häntä piti herätellä syömään ja sittenkin söi huonosti, kaikenmaailman kommervenkit tehtiin että sai edes sen pienen määrän maitoa. Hoitaja käski minun yöllä laittaa oman herätyskellon soimaan kännykästä kahden tunnin välein ja soittamaan sitä heidän hälytyskelloa sitten kun olen herännyt. Miksei sieltä vaan voinut hoitaja tulla ja herättää vauvaa syömään? Tuli hieman olo että kuka täällä on töissä, minä vai hoitaja.

Yksi hoitajista myös kommentoi tapaani pidellä tuttipulloa sanalla "kammottavaa".

Toinen sanoi vittuileva sävy äänessään kuinka jos vielä saan vauvoja kannattaisi varmaan vähän ajatella jo etukäteen sitä lisämaidon antamista. Siis mitä helvettiä! Itse pakotitte ensin imettämään ja imettämään ja imettämään vaikka maito ei ollut vielä noussut, mitä siinä mun etukäteen ajattelu olisi auttanut.

Tässä jotain asioita mitkä ärsytti suunnattomasti. Onneksi tämä oli meidän viimeinen lapsi, eipähän tarvi ikinä enää tuolla osastolla maata sätittävänä.

Kommentit (730)

Vierailija
501/730 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pöyristyttävää käytöstä kätilöltä tuo ap:n pyyhkeen kysyminen, "sielä missä ennenkin". Kuinka elämäänsä kyrpiintynyt täytyy olla että vittuilee tuolla tavalla. Oliskohan arvon kätilölle ihan ok jos hän vaikka kaupassa kysyisi myyjältä missä tuote x sijaitsee ja vastaus olisi "sielä missä ennenkin". Hieman rohkenen epäillä.

Vierailija
502/730 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytin oyssissa kesäkuussa ja siellä lakanat olivat valmiina. Ainoastaan kävin itselle hakemassa lisätyynyn ja siihen tyynyliinan. En myöskään aiemmin juuri tolla osastolla ollut aiemmassa synnytyksessä, joten piti kysyä missä puhtaita housuja ja niitä paitamekkoja. Ystävällisesti kätilö sanoi että ne ovat täällä liukuoven takana ja ojensi minulle sieltä haluamani vaatteet, sen jälkeen hain itse vaatteet sieltä. En olisi ilman opastusta osannut sieltä kurkata. Mahtava kun neuvoi.

Minun vauvalla oli lääketieteellinen tarve lisämaidolle ja sitä lääkäri ja kätilöt itse ehdottivat. Imetys ei meinannut sujua, koska minulla ei maito noussut edelliselläkään kerralla sairaalassa. Silloin sitä lisämaitoa sai kerjätä. Nyt osasin heti kertoa ettei maitoni nouse.

Sinäänsä kohtelu oli asiallista ja kätilöt yhtä lukuunottamatta mukavia, mutta silti oli hieman sellainen olo että kun synnytyssalin (jossa muuten ollaan niin ihania ja ystävällisiä) ovi läsähtää kiinni, muuttuu kohtelu ihan erilaiseksi ja äiti unohdetaan. Vain vauva on tärkeä, joka tietenkin on hyvä juttu, mutta luulisi että se imetys, toipuminen ja kiintymyksen muodostuminen olisivat nopeampaa ja parempaa, jos äitikin olisi sellainen josta huolehdittaisiin, puhuttaisiin kuin ihmiselle ja lopetettaisi pelottelu sekä herranjestas lisämaidon pihtaaminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/730 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä täytyy ihmetellä miten tähän maailmaan on ensimmäistäkään lasta saatu kun nykyään ollaan niin väsyneitä, revenneitä ja kipeitä.

Minä olen kaksi lasta synnyttänyt (kokonaiskestot molemmissa 3-4h) ja selvisin ilman repeämiä. Kävelin vuodeosastolle. Lisämaitoa en edes tajunnut pyytää koska olin perehtynyt imettämisen alkutaipaleeseen ja luotin itseeni. Vauva oli itkuinen mutta ihokontakti ja läheisyys (= rinnalla asuminen) auttoivat. Maitokin nousi pian. Lakanoita en viitsinyt vaihtaa, muutama maito/veritahra ei minua haitannut.

Hoitajia ei paljoa näkynyt enkä heitä kaivannutkaan. Pääsimme lääkärintarkastuksen jälkeen kotiin ja äitini ja anoppini olivat kotitöissä apuna. Puolisoni jäi isyysvapaalle...

Kaikenkaikkiaan mukavia kokemuksia kumpikin lastensaanti :)

- Äiti ja paljon parjattu sairaanhoitaja

Vierailija
504/730 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä täytyy ihmetellä miten tähän maailmaan on ensimmäistäkään lasta saatu kun nykyään ollaan niin väsyneitä, revenneitä ja kipeitä.

Minä olen kaksi lasta synnyttänyt (kokonaiskestot molemmissa 3-4h) ja selvisin ilman repeämiä. Kävelin vuodeosastolle. Lisämaitoa en edes tajunnut pyytää koska olin perehtynyt imettämisen alkutaipaleeseen ja luotin itseeni. Vauva oli itkuinen mutta ihokontakti ja läheisyys (= rinnalla asuminen) auttoivat. Maitokin nousi pian. Lakanoita en viitsinyt vaihtaa, muutama maito/veritahra ei minua haitannut.

No mutta sehän on kiva että sulla on ollut kaksi tuollaista tehokasta märkäpieru synnytystä. Tiesitkö että kaikilla se ei mene ihan niin? Joku saattaa synnyttää useamman vuorokauden, revetä ihan oikeasti todella pahasti tai menettää paljon verta ym.

Hoitajia ei paljoa näkynyt enkä heitä kaivannutkaan. Pääsimme lääkärintarkastuksen jälkeen kotiin ja äitini ja anoppini olivat kotitöissä apuna. Puolisoni jäi isyysvapaalle...

Vierailija
505/730 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

siis 😂😂😂 👑👑👑

Vierailija
506/730 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

terttii kirjoitti:

Kun lapsia hankitte,niin oletan että olette hyvätuloisia, koska lapset maksaa aina paljon.

MIksi ette mene yksityiselle klinikalle missä on hoitajia,ruokaa ,hierontoja, lepoa. Näitä on ulkomailla paljon.

Saatte tasan niin hyvää palvelua kuin vaan voi. 

En ymmärrä jatkuvia valituksia ilmaisesta terveydenhuollosta (joo,maksaa se muutaman pennin ).

Kerropa missä "ulkomailla" tällaisia paikkoja on, joihin siis pelkällä rahalla pääsee? Ja kerropa vielä sen jälkeen, että miten semmoiseen paikkaan matkustetaan raskauden viimeisillä viikoilla? Vai meinaatko, että odottavan äidin pitäisi hyvissä ajoin muuttaa sellaisen paikan lähelle? Siinä sitä rahanmenoa sitten olisikin, joutuisi töistä ottamaan palkatonta vapaata tai irtisanoutumaan. Mies myös, että pääsee sinne "ulkomaille" osallistumaan synnytykseen.

Ei hyvänen aika kuinka todellisuudelle vieraita ihmisiä täällä kommentoi.

Vierailija
507/730 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä taas empaattinen hoitaja äänessä. Koetko nyt olevasi parempi äiti ja ihminen, kun synnytyksesi oli helppoja etkä saanut mitään vaivoja niistä? Ja luuletko tosissasi, ettei "ennen vanhaan" äidit olleet kipeitä ja väsyneitä?

Vierailija
508/730 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.independent.co.uk/life-style/health-and-families/portland-h…

Joka maassa nuita,ei ehkä täällä  kuitenkaan.  Aasian suunnalla plajonkin,siellä terveys on bisnestä ja tuhannet ulkomaalaiset menee sinne hoitoon,synnyttämään .

Ja matkustus onnistuu kun menee ajoissa, ei sitten kun lapsivesi on jo kintuilla.

Ei köyhien kannata tehdä lapsia,tai sitten ei kannata valittaa ilmaisesta synnytyksestä täällä.

Vierailija
509/730 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja miksi teijän hoitajien psykiatrisessa pakkohoidossa uuden rauhallisen potilaan sinne suupuessa, 12 ihmisen voimin väkisin repiä vaatteet pois ja pukea potilasvaatteet päälle ja sen jälkeen seistä ryhmässä potilaan päällä kun samalla yksi hoitaja piikittää 3 annosta diapamia takapuoleen ja heittävät eristyskoppiin. Vaikka koko "hoidon" ajan potilas on vain "seissyt" paikallaan ja ihmetellyt menoa.

En ihmettelekkää miksi normaalit ihmiset haluavat sulkea näitä laitoksia  (yleensä omaiset) koska niissä rikotaan ihmisoikeuksia, kaikkiahan sen tietää mutta se on tabu mistä ei saisi puhua.

Vierailija
510/730 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sun jaloissa kai mitään vikaa ole? Sairaalan ei ole mikään hotelli eikä hoitajat ole palvelijoita. Miksi ihmeessä hoitajan pitäisi herätellä sinua? Katso nyt peiliin hyvä ihminen.

Hohhoijaa. Sairaala ei ole hotelli, mutta sielä yleensä ollaan sen takia että oma toimintakyky on hetkellisesti alentunut. Vai meinaatko että muillakin osastoilla potilas varmaan itse voi ihan hyvin tehdä osan töistä, koska eihän sairaala nyt mikään hotelli ole!

Jos et todella erota oikeasti sairasta ja synnyttäjää toisistaan, kannattaisi moisesta idiotismista olla hyvin hiljaa. Synnytys EI OLE SAIRAUS, eikä synnytysosaston hoitajat palvelijoita. Iso osa sunnyttäneistä onkin niin fiksuja että hoitavat asian polikliinisesti eivätkä jää makoilemaan jalat kohti kattoa ja kuvittele olevansa täysihoidossa. :(

Minä toivoin tätä polikliinistä synnytystä jo synnytystoiveissa. Synnytys oli helppo, olin kunnossa. Vauvakin kävi lääkärin kotiinlähtötarkastuksessa, kaikki oli hyvin. Vauva ei vaan jaksanut ensimmäisenä elinpäivänään juuri syödä ja kotiin olisi saatu lähteä vasta kun tulee vauvalla pissa. No se tuli klo 21 kun vauvan isä ja esikoinen olivat lähteneet kotiin sairaalasta tuntia aikaisemmin. Todellakaan en halunnut sinne jäädä mutta pakko oli.

Vierailija
511/730 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sinulleppa on sitten sattunut hyvin. Synnytin tänä vuonna esikoiseni, synnytyksen kesto myöskin 3h. Nopean ja tuskallisen avautumisvaiheen aikana en ehtinyt saada puudutetta, koska anestesialääkäri ei ehtinyt paikalle ajoissa. Vauvan ahdingon takia jouduttiin vauva repimään väkisin imukupilla, ei annettu aikaa venyä. Joku myöskin runnoi vatsaani, jotta supistus voimistuisi. Olin synnytyksen jälkeen ihan sumussa, en pystynyt olemaan pystyssä yhtään, koska pyörryin kun yritin nousta seisomaan. Sängyssä kärrättiin synnyttäneiden osastolle, kävely ei olisi tullut kuuloonkaan. Vauva syntyi 6 aamulla ja koko loppupäivän olin aivan heikkona, en pystynyt vessaan kävelemään ilman että meinasin pyörtyä. Hoida siinä sitten vauvaasi. Ei autettu vauvan hoidossa, enkä osannut pyytää apua kun en tiennyt, että vauvan voisi vaikka antaa hoitajille hetkeksi. Maito ei kertakaikkiaan noussut koko sairaalassaoloaikana, ja kukaan hoitajista ei tarjonnut lisämaitoa, kehottivat vain imettämään vaikkei sieltä mitään tullut. Monen päivän jälkeen vasta antoivat lisämaitoa, itse kun en osannut sitä pyytää, luotin hoitajiin kun kehottivat imettämään. Vauva huusi vain nälkäänsä. Kovasti olin myös itsekin perehtynyt imettämiseen ja olin varma, että onnistuu. Ensi kerralla tiedän paremmin, mutta tiedätkös sinä, kun kaikki ei ole aina ihan niin helppoa.

Vierailija
512/730 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse synnytin Päksissä yli kuusi vuotta sitten ja v*tuttaa vieläkin joidenkin hoitajien toiminta siellä. Esim. olisihan ne sektion jälkeiset hoito-ohjeet ollut kiva saada silloin sektion jälkeen eikä viikkojen päästä neuvolassa. Ja miksi niissä leikkauksen jälkeisissä kipulääkkeissä pitää kitsastella? Kasvattaako se jotenkin potilaan luonnetta?

Ikävä kuulla että meininki on edelleen sama!

Ja vertailun vuoksi saman talon vastasyntyneiden teho-osastolla on mitä taitavin, empaattisin ja huolehtivaisin henkilökunta. Kiitollisuudella muistelen heitä.

Jeps Naistenklinikallakin sai pyytämällä pyytää sitä kipulääkettä jatkuvasti. Yhdessä vaiheessa vaikeroin sillä oli jo liian pitkä väli edellisistä lääkkeistä ja osastolla hoitajan vuorossa oleva kätilö vain tokaisi: ”Mikään ei voi mennä sun vatsassasi rikki, koita vaan kestää!”. Wtf? Why? Ei eletä missään ydinsotabunkkerissa josta olisivat kipulääkkeet loppumaan päin.

Toisekseen, ai kun ärsyttävää millainen ihmisluonto on. Anna kun arvaan, osan vauvoista ollessa todellisessakin hädässä siellä teho-osastolla, ollaan niin mielinkielin empatiseeraavia hoitajia. Samat ihmiset kuitenkin jossain toisella osastolla kykenisivät siihen vittuilumentaliteettiin aivan hyvin potilaitaan kohtaan.

Vierailija
513/730 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

efgfrg kirjoitti:

Joka maassa nuita,ei ehkä täällä  kuitenkaan.  Aasian suunnalla plajonkin,siellä terveys on bisnestä ja tuhannet ulkomaalaiset menee sinne hoitoon,synnyttämään .

Ja matkustus onnistuu kun menee ajoissa, ei sitten kun lapsivesi on jo kintuilla.

Ei köyhien kannata tehdä lapsia,tai sitten ei kannata valittaa ilmaisesta synnytyksestä täällä.

Missä on ilmainen synnytys? Mä meen sinne heti synnyttää seuraavan. Mulla makso jokainen päivä sairaalassa 49.50€ ja siinä kun oot vasta laittanu satoja euroja lapsen kamppeisiin pitkä sairaalassa oli kirpaisi lompakkoa. En edes halua tietää paljon ne maksaa jotka joutuu laittamaan lapsen saamaan hoitoa toisella osastolla tai yli uuden vuoden jolloin maksukatto resetoituu.

Vierailija
514/730 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole tavallisia sairaanhoitajia vaan kätilöitä.

Antaako kätilön ammatti jotakin erityistä merittiä, ettei hänen tarvitse auttaa ja olla ystävällinen potilaalle.

Nykyään kaikki on kääntynyt päälaelleen ja luulisi lääkärin olevan se, joka tuntee arvonsa ja kunniansa ja kohtelisi potilasta vähättelevästi, kun hänellä on korkeampi koulutus ja ammattitaito, mutta nyt sen tekevät jotkut hoitajat. Ja lääkärit mieluusti kertovat olevansa potilasta varten ja auttavat mieluusti.

Kyllä sieltä paremmasta sosioekonomisesta asemasta käsin on helpompi olla lempeä ja avulias.

Vierailija
515/730 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä alkaa kiukuttaa kun näitä kokemuksia lukee😖 ja tätä kommenttien määrää! Itse sain synnyttää lapseni vajaa parikymmentä vuotta sitten Raumalla (ennenkuin sekin luxus lopetettiin ja siirrettiin Poriin) Kokemukseni oli molemmilla kerroilla ihana. Minua passattiin, annettiin nukkua, tuotiin ruoka huoneeseen j kipuihin sai lääkettä. Jäi kyllä hyvät muistot. Mutta nyt, olisi todella pelottavaa olla synnyttäjä kun se vauva- aika on muutenkin raskasta ja haastavaakin. Mietin vaan että mihin helv...ttiin ne meidän verorahat menee kun kaikki mikä liittyy ihmisten hyvinvointiin vaan huononee ja huononee!! Olisko syy EU?

Vierailija
516/730 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tuli kolmannen asteen repeämät synnytyksessä ja hain itse hain lakanat ja vaihdoinkin ne vielä. Hoidin vauvaa ihan itse , vain tarvittaessa pyysin neuvoa. Olin 22 vuotias. En nähnyt käytöksessäni mitään hyvää, outoa tai reipasta vaan oletin että niin se kuuluu tehdäkkin, osahan synnyttää kotona eikä siellä varmasti kukaan puolesta tee. Ihmettelivät ”reipasta” käytöstäni ja minun hyvää ja hellää vauvan hoitoa. Eivät kuulemma monet vanhemmatkaan synnyttäjät osaa ottaa hommaa niin sanotusti haltuun vaan makaavat lahnana sängyn pohjalla( ei ihan nuilla sanoin tokaisseet)

Vierailija
517/730 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

efgfrg kirjoitti:

Juu ja sit kun sinne Aasiaan tai Amerikkaan menoa varten ottaa loparit heti kun testi näyttää plussaa, saat sinäkin ilkkua, kuinka ihan on omaa syytä ettei ole rahaa enää pikkulapsivaiheessa. Tiedätkös että me normaalit ihmiset, joilla voi olla hyväkin palkka, ollaan töissä ihan sinne raskauden loppupuolelle saakka? Koska kato raskaus ei oo sairaus. Valtaosa lentoyhtiöistä ei enää siinä loppuvaiheessa huoli naista kyytiin. Että Siperian junallako sinne pitäisi mennä? Tai taidettais sieltäkin käännyttää asemalla...

Vierailija
518/730 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin ja miksi teijän hoitajien psykiatrisessa pakkohoidossa uuden rauhallisen potilaan sinne suupuessa, 12 ihmisen voimin väkisin repiä vaatteet pois ja pukea potilasvaatteet päälle ja sen jälkeen seistä ryhmässä potilaan päällä kun samalla yksi hoitaja piikittää 3 annosta diapamia takapuoleen ja heittävät eristyskoppiin. Vaikka koko "hoidon" ajan potilas on vain "seissyt" paikallaan ja ihmetellyt menoa.

En ihmettelekkää miksi normaalit ihmiset haluavat sulkea näitä laitoksia  (yleensä omaiset) koska niissä rikotaan ihmisoikeuksia, kaikkiahan sen tietää mutta se on tabu mistä ei saisi puhua.

😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Vierailija
519/730 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä synnärillä ollaan se 2 vuorokautta. Ei niitä lakanoita siinä ajassa tarvitse vaihtaa

Vierailija
520/730 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sun jaloissa kai mitään vikaa ole? Sairaalan ei ole mikään hotelli eikä hoitajat ole palvelijoita. Miksi ihmeessä hoitajan pitäisi herätellä sinua? Katso nyt peiliin hyvä ihminen.

Hoitaja on vain palvelija. Virka vain nousi päähän kun entisestä opistosta tehtiin ylijäämä ylioppilaita varten amk. Nyt näitä sairaalapiikoja on keksitty ruveta kutsumaan "erityisasiantuntijoiksi" jolla ennen tarkoitettiin akateemisra poikkeuksellista lahjakkuutta ja kyvykkyyttä osoittanutta yksilöä.

Jos tulet tuolla asenteella hoitooni, en voi vannoa että pystyn antamaan sinulle parasta hoitoa. Tuommosen asenteen omaaville teen vain pakolliset hoitotoimenpiteet en mitään jutusteluja ym. En halua pahoittaa enään mieltäni, olen saanut jos jonkinmoista kuraa niskaani vaikka parhaani olen aina yrittänyt! Kannattaa oikeasti miettiä myös omaa asennetta.