Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työeläkekertymä

Vierailija
25.08.2018 |

Katsoin työeläkekertymää. Minulla vielä reilu 10 v työelämää jäljellä. Arvio eläkkeestä oli 1740 E kk vuosiansiolla 46000e . Kiinnostais tietää teidän vuositulo/työeläkekertymä. Pidän omaa eläkekertymää huonona, olin ajatellut et olisi noilla vuosituloilla yli 2000e/kk

Kommentit (272)

Vierailija
101/272 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos joka kuukausi palkasta kuitenkin lähtee lellit ja tellit niin mihin ne menee jos ei mun tulevaan eläkkeeseen?

Tavispalkansaajalta otetaan palkasta lakisääteiset: TyEl-maksu (työeläkemaksu), työttömyysvakuutusmaksu ja ennakonpidätys. Sulta ei oteta mitään lellejä. Tutustu edes kerran sun palkkalaskelmaan.

Työnantaja maksaa työntekijän veronalaisesta palkasta eläkemaksua 24,4%

Se mitä työntekijän palkasta vähennetään eläkevakuutusmaksua, on tulonsiirto työnantajalla (laki luotiin pienentämään työnantajamaksuja ja uskottiin sen lisäävän työllisyyttä) eikä se kerrytä myöskään työntekijän eläkekertymää, koska vastaava summa on vähennyksenä työntekijän verotuksessa. Samoin työttömyys- ja ryhmähenkivakuutus.

Tuo mainitsemasi %24,4 sisältää myös työntekijältä perityn osuuden!

Vierailija
102/272 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi työeläkemaksu nousee 53 vuotiaana? Ja miten se vaikuttaa eläkkeen määrään?

Ei vaikuta meillä alle 60-vuotiaille mitenkään. 1.5 % kk-palkasta hamaan nakkiin, tyel-maksu vähennettynä eli ei edes koko palkasta ja siihen elinaikakertoimen leikkaus päälle

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/272 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos palkka ei ole kovin hyvä niin 30 vuoden jälkeen eläke n. 1200 euroa. 30 v × 40 euroa = 1200

Vierailija
104/272 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi työeläkemaksu nousee 53 vuotiaana? Ja miten se vaikuttaa eläkkeen määrään?

Kertymäprosentti 1,5 nousee 1,7:ään.

Vierailija
105/272 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vaikuta meillä alle 60-vuotiaille mitenkään. 1.5 % kk-palkasta hamaan nakkiin, tyel-maksu vähennettynä eli ei edes koko palkasta ja siihen elinaikakertoimen leikkaus päälle

Siis en ymmärrä. Yli 53 vuotiaatko maksaa työeläkettä enemmän ja se ei näy mitenkään eläkekertymässä? Miksi ihmeessä? Mikä järki tässä oikein on?

Vierailija
106/272 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin voittaa tämän kisan:

39 v ja eläkekertymä 11€.

Voitinko?

Vierailija
107/272 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkekertymä tuon 1740€ ja 9,5 vuotta eläkkeeseen. Ikä 50,5 v

Miksi alapeukut

Vierailija
108/272 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voitinko?

Voi ei, et ole ollut töissä juuri ollenkaan... Opiskelua, työtön & sairaana?

Vierailija
109/272 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehelläsi on todella kova palkka jos eläke kertyy 130 vuodessa

On kyllä, mutta ollut tällä tasolla vasta kuusi vuotta. Sitä ennen oli ihan vaan hyvätuloinen. Mutta ei uskalla tietenkään luottaa että saa olla töissä eläkeikään asti, työelämä on hyvin tuulista nykyisin ja jos joutuu työttömäksi, niin uutta työtä ei viisikymppinen välttämättä saa vaikka olisi kuinka rautainen osaaja. 2012 irtisanomisesta mies selvisi kummasti vain kahden viikon työttömyydellä. 

On hyvä, että näistä eläkeasioista puhutaan. Liian monella on ihan harhaiset kuvitelmat tulevasta eläkkeestä. Parempi havahtua tilanteeseen nelikymppisenä kuin viisikymppisenä, että ehtii tehdä tarvittavia korjausliikkeitä.

Ja mitkäköhän ne tarvittavat korjausliikkeet ovat?

Meillä tarvittavat korjausliikkeet ovat olleet säännöllistä sijoittamista kohteisiin, joista saa mahdollisimman varman tuoton sitten eläkkeellä, tai etenkin sitten, jos ei pysty olemaan töissä viralliseen eläkeikään asti. Projekti eläkesäästöt on suunniteltu niin, että olisi valmista, kun täytämme 60v.

Kerrotko vielä mistä työttömät ja pari tonnia bruttona tienaavat lähärit ja lastentarhanopettajat säästävät ja sijoittavat?

Esimerkiksi nordnetissä voi kuukausisäästää indksirahastoon ilman kuluja vaikka 15 €/kk. Se nyt on melkein jokaisen ulottuvilla, jos ei ole toimeentulotuen asiakas. Vähänhän se on toki, mutta aina tyhjää parempi. Ja jos ajoissa aloittaa, saa pienelläkin summalla aikaan merkittäviä säästöjä.

Entäs jos on toimeentulotuen asiakas? Tai entäs jos pitäisi sitä asumistukea hakea?

Vierailija
110/272 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvioitu eläkkeen määrä 751 e/kk jos jatkan töissä samalla tavalla kuin nyt 67-vuotiaaksi.

Onko 103 e eläkettä huono 27-vuotiaalle?

N27

Ei huono eikä hyvä.

Vierailija
111/272 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi alapeukut

Samaa ihmettelen?

Vierailija
112/272 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikä 52

Eläkekertymä n. 2600,-

Eläke alimmassa vanhuuseläkeiässä 65 v 3 kk 3788,-

Tavoite jäädä elämään säästöillä ja sijoituksilla viimeistään 60 vuotiaana.

Vierailija
113/272 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi alapeukut

En ole peukuttanut. Epäilen että paheksuvat/kadehtivat alhaista eläkeikääsi:)

Vierailija
114/272 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voitinko?

Voi ei, et ole ollut töissä juuri ollenkaan... Opiskelua, työtön & sairaana?

En ole. Keskeytettyjä opiskeluja, pätkätöitä ja pitkäaikaistyöttömyyttä.

Vierailija
115/272 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas valehdellaan palkka -ketju.

No kerro yksikin vale? Minusta tämä on täyttä asiaa.

Kuules valepukki! Jos tässä ketjussa valehdellaan, että saa sellaisia palkkoja kuin jotain 1 % suomalaisista niin joo totta kai se on totta!

Vierailija
116/272 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi alapeukut

En ole peukuttanut. Epäilen että paheksuvat/kadehtivat alhaista eläkeikääsi:)

Niinpä. On kyllä ollut aikanaan säkä. Ei jaksaisi 66 vuoteen töissä.

Vierailija
117/272 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Surullista. Mä en ymmärrä, et mihin ne eläkkeet häviää? Jos joka kuukausi palkasta kuitenkin lähtee lellit ja tellit niin mihin ne menee jos ei mun tulevaan eläkkeeseen? Voisko joku valottaa hieman asiaa? Olen vasta työuran alussa, oon 23v.

Valtaosa menee nykyeläkkeiden maksuun, vain murto-osa rahastoidaan.  Järkevämpää olisi että kaikki saisivat hoitaa itse oman eläkkeensä miten parhaiten tahtoo,

Meillä on tällä hetkellä rahastoissa niin paljon varoja, että kaikkien ennen vuotta 1954 syntyneiden eläkkeet voidaan varsin helposti maksaa sieltä. Nykyisein kerättävät rahat menevät rahastoihin, mutta koska sääntöjä on muutettu, niin yksittäiselle eläkeläiselle  tulevat rahat pienenevät koko ajan. Ennen eläkekertymän lasku alkoi 23v vuoden jälkeen, vaikka palkasta osa rahastoitiin jo ennen sitä. Nyt eläkettä kertyy perhevapailla, ennen ei, mutta kaikki tämä käytännösä pienentää yksilön eläkettä, raha kun jaetaan useammalle eikä vain niille, jotka ovat maksuja maksaneet.

Ei eläkkeistä rahastoida enää kuin muutama prosentti. Eläkevaroja on reilut 200 mrd ja eläkkeitä maksetaan sellaiset 27 mrd vuodessa. Tästä kuvasta selviää lisää

https://www.etk.fi/tutkimus-tilastot-ennusteet/tilastot/tyoelakkeiden-r…

Vierailija
118/272 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riittääkö kansaneläke kaikille tulevaisuudessa? Mulla työeläkekertymä noin 150€ pätkätöissä olen ollut ja opiskellut. Nyt viimeiset vuodet sairastellut. Ja ikää on kolmekymnentä

Minä saan työeläkettä 890 ja Kansaneläkettä 199 euroa, joten näillä mennään.

Naapurini on virolainen joka saa Kelalta takuueläkettä 720 euroa.

Vierailija
119/272 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hesarissa oli juuri juttua, että 50-vuotiaiden keskimääräinen eläkekertymä on surkeat 880 euroa. Vajaa 10 vuotta sitten silloisilla viisikymppisillä kertymä oli isompi eli kertymä on LASKEMASSA. Ja samaan aikaan eläkeikä nousee koko ajan.

Samaan aikaan meillä on yli 160000 eläkeläistä, joiden eläke on yli 2600 euroa. Tämä porukka sitten huutaa miten eläkkeet ovat liian pieniä.

Tämä on kyllä todella masentavaa ja pelottavaa. Varmasti joutuu olemaan työelämässä niin kauan kunnes hauta kutsuu. Mun mielestä tätä hyvinvointi valtiota sais purkaa jo nyt. Verot vähemmälle ja ihmisillä jäis palkasta säästöön. Terveydenhoidon vois säästää. Kaikki muu pois vaan.

Naapurini on 72 vuotta ja edelleen työssä kaupunkioppaana.

Vierailija
120/272 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin työelämään(opiskelua 4v oppisopimuksella).Eläke alkoi kertymään 23 vuotiaana ja jäin eläkkeelle 64 vuotiaana.Elikkä tavallisessa duunissa,niska limassa ilokseni tein töitä ja parilla 10kk äitislomalla olin.

Näinollen eläkettä kerryttäviä vuosia oli about 39v .Bruttoeläke nyt n 3360e ja netto 2350e. (En maksa ylimääräistä kirkollisveroa)

Ihan hyvin riittää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kolme