Auttakaa, miten voisin lopettaa rahan tuhlaamisen? Kun palkka tulee, tuhlaan heti
En voi vastustaa ulkona syömistä, vaatteiden ja kosmetiikan ostamista, turhien esineiden ostamista jne. Loppukuusta olenkin sitten pee-aa. Kiva jos edes jotain jäisi säästöön, mutta tuhlaaminen on vähän niinkuin riippuvuus, kun on tylsää eikä muutakaan tekemistä niin kiva lähteä ostamaan jotain.
Kommentit (14)
Raha on tarkoitettu käytettäväksi.
Erittäin helppoa: hankit toisen pankkitilin, mihin muutama satanen lähtee e-laskuna heti tilipäivänä. Tälle tilille et hanki korttia, mobiili- tai verkkopankkiyhteyttä.
Myös itsehillinnän opiskelu voisi auttaa...Tyydydät jotain muita tarpeita oatamalla turhaa, mieti?
Minua auttoi tiukka budjetointi. Eikä sitä tarvitse harrastaa enää, pääsin shoppailuhaluista eroon.
Toinen vinkki on laittaa rahaa säästöön heti kun sitä tulee. Jos kuvittelet laittavasi sen mitä kuukauden lopussa jää, ei säästöön jää ikinä mitään. "Maksa itsellesi ensin" on hyväksi todettu neuvo.
Joo tuo on ihan verrattavissa sairauteen tai ehkä sairaus.
Rahan tuoma mielihyvä tekee riippuvaiseksi.
Itse alan voimaan huonosti henkisesti, kun olen pee aa enkä pääse tekemään juttujani.
Aina vannon, että tämä tili menee vielä käyttöön ja seuraavasta säästetään.
Tai, että nämä loput jäävät säästöön. Silti tili on aina tyhjä loppukuusta.
Aion tehdä nyt niin että siirrän kaikki muut rahat käyttötililtä säästötilille, jätän käyttötilille vain noin 500€ ja koitan kituuttaa sillä seuraavaan tiliin asti. Säästötililtä ottaminen on siten isomman kynnyksen takana ja kirpaisee enemmän käyttää rahaa kuin jos vaatisi itsekurin säilyttämistä joka kauppareissulla.
Budjetointi. Varaat joka kuukausi tietyn summan minkä saat käyttää shoppailuun ja ravintoloihin ym. Sitten pidät kirjaa minkä verran olet käyttänyt ja paljonko on jäljellä. Tietysti kaikki muut pakolliset kulut budjetoit ensin, ja olisi hyvä että jotain jäisi säästöönkin.
Palkka toiselle tilille ja sieltä siirrät viikottain "viikkorahaa" käyttötilille. Toiselta tililtä maksat vuokran ja laskut yms ja käyttötili menee ruokaan ja huvitteluun.
Mulla sama, tykkään shoppailla ja ostaminen tuo endorfiineja vai mitä ne nyt ovatkaan, mutta sitten loppukuusta vähän ahdistaa luottokorttilasku ja tyhjä tili. Mulla menee automaattisesti säästöön viisikymppiä kuukausittain, joten säästötilillä on pieni puskuri, mutta voisihan sitä enemmän säästää.
Laitan laskut maksuun jo ennen kuin tili on tullut. Kun palkkapvä on ( vihdoin) tullut helppoa nähdä, paljonko rahaa on seuraavat 4 vk käytössä.
Tai siirrät saman summan pois tililtäsi
Mulla on säästökuori. Ostin lukollisen kassakaapin jossa säilytän kuorta. Fyysinen kaappi estää kajoamasta rahoihin.
Tarkka budjetointi.
Hanki jotain harrastuksia jotta on muuta tekemistä.
Mieti ainakin 2-3 päivää ennen kuin ostat jotain: tarvitsetko todella tuote X.
Siirrä säästöön menevä summa palkkapäivänä
Suosittelen penno.fi budjetointi-välineenä
Tarvitset jonkun kunnon tavoitteen säästämisen tueksi. Kalliimpi juttu kuin satasia maksava. Itse saat sen keksiä. Minä säästän tällä hetkellä auton ostoon. Seuraava kohde on sitten kaukomatka.
Mikään pakkohan ei ole näitä toteuttaa, jos tilanne muuttuu oleellisesti. Minäkin sain aina tilin tyhjäksi ennen mutta nyt säästän siis autoon. Tilillä on jo 3000€ ja laskut maksettu kaikki, vaikka palkkani on pienimmästä päästä. Nyt on helppo hengittää, kun on puskuria. Voin ostaa suunniteltua halvemman auton, jos tulee oikeasti tärkeämpää menoa.
Mulla vähän sama. Kyllä siitä jotain nautintoa saa kun pääsee oikein kunnolla shoppailemaan. Mutta sitten kaduttaa kun on tili tyhjä ja vielä viikko seuraavaan palkkapäivään. Ja aina päätän, että seuraavan tilin annan riittää loppuun asti. Sitten kun rahat kilahtaa tilille niin oon unohtanut päätökseni ja oon kuin juoppo pullonsa kimpussa kun rymyän kaupoissa. Ihme kyllä en ole sössinyt luottotietojani tai mitään, mutta eniten harmittaa ettei mulla ole mitään pahan päivän varallekaan säästössä.