Työeläkekertymä
Katsoin työeläkekertymää. Minulla vielä reilu 10 v työelämää jäljellä. Arvio eläkkeestä oli 1740 E kk vuosiansiolla 46000e . Kiinnostais tietää teidän vuositulo/työeläkekertymä. Pidän omaa eläkekertymää huonona, olin ajatellut et olisi noilla vuosituloilla yli 2000e/kk
Kommentit (272)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkekertymä tuon 1740€ ja 9,5 vuotta eläkkeeseen. Ikä 50,5 v
Miksi alapeukut
En ole peukuttanut. Epäilen että paheksuvat/kadehtivat alhaista eläkeikääsi:)
Niinpä. On kyllä ollut aikanaan säkä. Ei jaksaisi 66 vuoteen töissä.
Meillä joilla ei ole tuuria henkilökohtaisen alhaisen eläkeiän muodossa on kuitenkin pieni henkinen pelastustie siinä että 61-vuotiaana voisi teoriassa alkaa keventää työntekoa ja alkaa nostaa puolikasta tai neljäsosaeläkettä. Se tietysti leikkaisi eläkkeen määrää mutta tietoisuus siitä kuitenkin vähän helpottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi alapeukut
Meillä joilla ei ole tuuria henkilökohtaisen alhaisen eläkeiän muodossa on kuitenkin pieni henkinen pelastustie siinä että 61-vuotiaana voisi teoriassa alkaa keventää työntekoa ja alkaa nostaa puolikasta tai neljäsosaeläkettä. Se tietysti leikkaisi eläkkeen määrää mutta tietoisuus siitä kuitenkin vähän helpottaa.
Kannattaa varmaan harkita. Ei tiedetä milloin tämä elämä loppuu.
Vierailija kirjoitti:
Menin työelämään(opiskelua 4v oppisopimuksella).Eläke alkoi kertymään 23 vuotiaana ja jäin eläkkeelle 64 vuotiaana.Elikkä tavallisessa duunissa,niska limassa ilokseni tein töitä ja parilla 10kk äitislomalla olin.
Näinollen eläkettä kerryttäviä vuosia oli about 39v .Bruttoeläke nyt n 3360e ja netto 2350e. (En maksa ylimääräistä kirkollisveroa)
Ihan hyvin riittää.
Kiinnostaisi kuulla, kuinka suuri palkkasi oli.
Vierailija kirjoitti:
Menin työelämään(opiskelua 4v oppisopimuksella).Eläke alkoi kertymään 23 vuotiaana ja jäin eläkkeelle 64 vuotiaana.Elikkä tavallisessa duunissa,niska limassa ilokseni tein töitä ja parilla 10kk äitislomalla olin.
Näinollen eläkettä kerryttäviä vuosia oli about 39v .Bruttoeläke nyt n 3360e ja netto 2350e. (En maksa ylimääräistä kirkollisveroa)
Ihan hyvin riittää.
Itse olen 42 v, eläke samoin alkanut kertymään 23-vuotiaana. Palkkani on jo pidempään ollut yli suomalaisten keskiarvon ja ennuste arvio 68-vuotiaalle minulle eläkettä 2600 euroa... Työura tuossa vaiheessa 45 vuotta miinus 3 äitiyslomaa. Eli jos palkkasi ei ole ollut duunariksi erityisen hyvä niin tämä kertoo omaa kieltään eläkkeiden reippaasta huononemisesta.
Jos oot alle 40v, Ei Me Saada elääkeitä! Ihan turhaa luulla.
ELLEI ME MUUTETA SUUNTAA, ELI OPETETA LAPSISTAMME VIISAAMPIA, eli tämä nyky systeemi on kaadettava. Tämä on eliitille rakennettu.
Suomen täytyisi tehdä Islannit, vähintään. Ja maailmanlaajuisesti ihmisten täytyisi syrjäyttää ahnas ja julma eliitti kokonaan..
Mistä saisi lisätietoa sijoittamisesta? Tämä ketju herätti ajattelemaan säästämisen tarpeellisuudesta. En usko, että omalla eläkekertymällä tulen ikinä pärjäämään. Olen keski-ikäinen ja pieni tuloinen. Asun yksin vuokralla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi alapeukut
Vitut, vaan sitä samalla palkalla saa tonnin vähemmän eläkettä kun on syntynyt vääränä vuotena. Mutta eihän me ”minun napa”-ihmiset tätä ymmärretä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi alapeukut
Hienoa että sait itse valita syntymävuotesi!
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaalilta tuo kertymä minusta näyttää. Minun eläke ei ole lähellekään 50 prosenttia kuukausipalkasta, mikä olisi sellainen kohtuullinen karttuma. Julkisella puolella työskentelevät saavat jopa 60% ja enemmänkin.
Palkka 5.300e/kk, eläkearvio 2.300e.
Siirryin joku vuosi sitten yksityiseltä julkiselle (tekninen ala) eikä julkisella puolella eläke kerry nykyisin eri tavalla. Oli jotain 70-80 -luvun juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hesarissa oli juuri juttua, että 50-vuotiaiden keskimääräinen eläkekertymä on surkeat 880 euroa. Vajaa 10 vuotta sitten silloisilla viisikymppisillä kertymä oli isompi eli kertymä on LASKEMASSA. Ja samaan aikaan eläkeikä nousee koko ajan.
Samaan aikaan meillä on yli 160000 eläkeläistä, joiden eläke on yli 2600 euroa. Tämä porukka sitten huutaa miten eläkkeet ovat liian pieniä.
Tämä on kyllä todella masentavaa ja pelottavaa. Varmasti joutuu olemaan työelämässä niin kauan kunnes hauta kutsuu. Mun mielestä tätä hyvinvointi valtiota sais purkaa jo nyt. Verot vähemmälle ja ihmisillä jäis palkasta säästöön. Terveydenhoidon vois säästää. Kaikki muu pois vaan.
Naapurini on 72 vuotta ja edelleen työssä kaupunkioppaana.
Hirvittävän raskasta. Eläkkeen päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joka kuukausi palkasta kuitenkin lähtee lellit ja tellit niin mihin ne menee jos ei mun tulevaan eläkkeeseen?
Tavispalkansaajalta otetaan palkasta lakisääteiset: TyEl-maksu (työeläkemaksu), työttömyysvakuutusmaksu ja ennakonpidätys. Sulta ei oteta mitään lellejä. Tutustu edes kerran sun palkkalaskelmaan.
Työnantaja maksaa työntekijän veronalaisesta palkasta eläkemaksua 24,4%
Se mitä työntekijän palkasta vähennetään eläkevakuutusmaksua, on tulonsiirto työnantajalla (laki luotiin pienentämään työnantajamaksuja ja uskottiin sen lisäävän työllisyyttä) eikä se kerrytä myöskään työntekijän eläkekertymää, koska vastaava summa on vähennyksenä työntekijän verotuksessa. Samoin työttömyys- ja ryhmähenkivakuutus.
Tuo mainitsemasi %24,4 sisältää myös työntekijältä perityn osuuden!
Mutta tuo työntekijän palkasta peritty eläkevak.maksu ei kerrytä työntekijän eläkekertymää.
Eli työnantajan 24.4% eläkevak. maksusta vähennetään työntekijän osuus ja erotus tulee työntekijän eläkekertymäksi, eikä 24.4% niin kuin monet olettavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehelläsi on todella kova palkka jos eläke kertyy 130 vuodessa
On kyllä, mutta ollut tällä tasolla vasta kuusi vuotta. Sitä ennen oli ihan vaan hyvätuloinen. Mutta ei uskalla tietenkään luottaa että saa olla töissä eläkeikään asti, työelämä on hyvin tuulista nykyisin ja jos joutuu työttömäksi, niin uutta työtä ei viisikymppinen välttämättä saa vaikka olisi kuinka rautainen osaaja. 2012 irtisanomisesta mies selvisi kummasti vain kahden viikon työttömyydellä.
On hyvä, että näistä eläkeasioista puhutaan. Liian monella on ihan harhaiset kuvitelmat tulevasta eläkkeestä. Parempi havahtua tilanteeseen nelikymppisenä kuin viisikymppisenä, että ehtii tehdä tarvittavia korjausliikkeitä.
Ja mitkäköhän ne tarvittavat korjausliikkeet ovat?
Meillä tarvittavat korjausliikkeet ovat olleet säännöllistä sijoittamista kohteisiin, joista saa mahdollisimman varman tuoton sitten eläkkeellä, tai etenkin sitten, jos ei pysty olemaan töissä viralliseen eläkeikään asti. Projekti eläkesäästöt on suunniteltu niin, että olisi valmista, kun täytämme 60v.
Kerrotko vielä mistä työttömät ja pari tonnia bruttona tienaavat lähärit ja lastentarhanopettajat säästävät ja sijoittavat?
Esimerkiksi nordnetissä voi kuukausisäästää indksirahastoon ilman kuluja vaikka 15 €/kk. Se nyt on melkein jokaisen ulottuvilla, jos ei ole toimeentulotuen asiakas. Vähänhän se on toki, mutta aina tyhjää parempi. Ja jos ajoissa aloittaa, saa pienelläkin summalla aikaan merkittäviä säästöjä.
Entäs jos on toimeentulotuen asiakas? Tai entäs jos pitäisi sitä asumistukea hakea?
Eipä tainnut tänne kirjoittavilta sekoomuspelleiltä tulla tähän vastausta. Aika yllättävää.
Vierailija kirjoitti:
Mistä saisi lisätietoa sijoittamisesta? Tämä ketju herätti ajattelemaan säästämisen tarpeellisuudesta. En usko, että omalla eläkekertymällä tulen ikinä pärjäämään. Olen keski-ikäinen ja pieni tuloinen. Asun yksin vuokralla.
Kiinnostaa myös. Mikä tuo täällä mainittu Nordnet esim on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsoin työeläkekertymää. Minulla vielä reilu 10 v työelämää jäljellä. Arvio eläkkeestä oli 1740 E kk vuosiansiolla 46000e . Kiinnostais tietää teidän vuositulo/työeläkekertymä. Pidän omaa eläkekertymää huonona, olin ajatellut et olisi noilla vuosituloilla yli 2000e/kk
Ollaan varmaan suunnilleen saman ikäisiä. Jos jään eläkkeelle 65v. 1040€ , 68v. 1200€ tai 70v. 1400€. Repikää siitä huumoria ja töihin olen mennyt 17v. Kyllä välillä niin v..... että mihin jamaan suomikin on ajautunut kun rahat tuntuu olevan loppu joka paikasta.
Oy Suomi Ab:n rahat menee nykyään mm. muiden maiden kansalaisten elättämiseen. Muutama miljardi/vuosi lisää velkaa mamubisneksen pyörittämiseen.
Eikä muuten tule tilanne tästä ainakaan paranemaan, se on varma.
Vierailija kirjoitti:
Ei ainakaan kannata laittaa vapaaeht. eläkevakuutuksiin.
Minulla oli vapaaeht.eläkevakuutus ja maksoin n. 15v n.860€/kk n. 70.000€ ja nostin 62v ja hyvä että sain omani takaisin, kun maksoin toimituskulut ja 30% pääomaveron.
Vierailija kirjoitti:
Nordnet on rahastojen puolesta piensijoittajaystävällinen. Sen sivuilta löydät myös tietoa sijoittamisesta. Toki on monia muitakin paikkoja joissa voi sijoittaa (oma pankkisi esim.) mutta voit aloittaa tiedon hakemisen vaikka juuri tuolta Nordnetistä. Nordnetisdä voit tehdä kuukausisäästlsopimuksen ilman kuluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyllä, mutta ollut tällä tasolla vasta kuusi vuotta. Sitä ennen oli ihan vaan hyvätuloinen. Mutta ei uskalla tietenkään luottaa että saa olla töissä eläkeikään asti, työelämä on hyvin tuulista nykyisin ja jos joutuu työttömäksi, niin uutta työtä ei viisikymppinen välttämättä saa vaikka olisi kuinka rautainen osaaja. 2012 irtisanomisesta mies selvisi kummasti vain kahden viikon työttömyydellä.
On hyvä, että näistä eläkeasioista puhutaan. Liian monella on ihan harhaiset kuvitelmat tulevasta eläkkeestä. Parempi havahtua tilanteeseen nelikymppisenä kuin viisikymppisenä, että ehtii tehdä tarvittavia korjausliikkeitä.
sijoittaminen ja rahoitusomaisuuden kerryttäminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä tarvittavat korjausliikkeet ovat olleet säännöllistä sijoittamista kohteisiin, joista saa mahdollisimman varman tuoton sitten eläkkeellä, tai etenkin sitten, jos ei pysty olemaan töissä viralliseen eläkeikään asti. Projekti eläkesäästöt on suunniteltu niin, että olisi valmista, kun täytämme 60v.
Kerrotko vielä mistä työttömät ja pari tonnia bruttona tienaavat lähärit ja lastentarhanopettajat säästävät ja sijoittavat?
Kumma että minä olen pystynyt sijoittamaan pari tonnia bruttona tienaavana. Ja lähärit ja lastentarhanopettajat tienaavat enemmän kuin 2000 euroa/kk. Ja varsinkin tällä palkalla jo se 10 euron kuukausinen lisä tuloihin on hyvä. Minullakin ensimmäinen suora osakesijoitus alkoi tuottaan 4 euroa kuussa, nyt jo tulee 40 euroa kuussa samasta lähteestä. kuukausittain saan vähintään 100 euroa osingoista. Kuule helpottaa sitä säästämistä kummasti, varsinkin näillä tuloilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvin riittää.Kiinnostaisi kuulla, kuinka suuri palkkasi oli.[/
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
On jo vuosia,kun jäin eläkkeelle,mutta hiukan yli 4000e tais olla viimeisinä vuosina.Ehkä vuositulot loppuvuosina n 50000-52000e saattoi olla.Ja silloin tuli jotain lisäkertymiä ,kun jäin vasta 64 vuotiaana .
Minulla se on vain noin 200 euroa. Sen lisäksi työeläke n. 900 euroa.
Eli kansaneläkkeen suuruus riippuu muusta eläkkeestä. Kaikki eivät sitä saa. Googlaa Kelan sivuilta.
Kela maksaa takuueläkettä vähän yli 700 euroa niille joilla ei ole muita eläkkeitä.