Työeläkekertymä
Katsoin työeläkekertymää. Minulla vielä reilu 10 v työelämää jäljellä. Arvio eläkkeestä oli 1740 E kk vuosiansiolla 46000e . Kiinnostais tietää teidän vuositulo/työeläkekertymä. Pidän omaa eläkekertymää huonona, olin ajatellut et olisi noilla vuosituloilla yli 2000e/kk
Kommentit (272)
Nytkö vasta silmäsi avautui tähän eläkeponziin? Minä olen noin 10 vuotta nuorempi ja minulle tuo on ollut selviö jo vuosia. Toivottavasti et ole kaikkea laittanut seiniin ja sileäksi. Minä ainakin koitan saada sen verran pääomia kasaan että pystyn vanhanakin elämään, eläkkeeseen en uskalla luottaa.
Minulla on laitettu seiniin, nehän voi aina myydä ja ostaa sitten vaikka ason. Loppu jää sit käyttörahaksi. Tosin eläkekertymäkin jo yli 2000. Ja työelämää jäljellä melkein 20v
Ihan normaalilta tuo kertymä minusta näyttää. Minun eläke ei ole lähellekään 50 prosenttia kuukausipalkasta, mikä olisi sellainen kohtuullinen karttuma. Julkisella puolella työskentelevät saavat jopa 60% ja enemmänkin.
Palkka 5.300e/kk, eläkearvio 2.300e.
Eläkekertymä nyt 1432 ja 10,5 vuotta eläkkeeseen.
Eläke tuloillani 51500 € tulee olemaan hieman alle 2200€
Minulla on palkka sen vähän päälle 5000€/kk. Työeläkekertymä näyttäisi olevan vähän vaille 500€/kk. Työuraa jäljellä non 20 vuotta. Julkisella töissä.
Vierailija kirjoitti:
Nytkö vasta silmäsi avautui tähän eläkeponziin? Minä olen noin 10 vuotta nuorempi ja minulle tuo on ollut selviö jo vuosia. Toivottavasti et ole kaikkea laittanut seiniin ja sileäksi. Minä ainakin koitan saada sen verran pääomia kasaan että pystyn vanhanakin elämään, eläkkeeseen en uskalla luottaa.
Todellakin nyt vasta havahduin. Työeläkeotetta ei ole tullut kotiin enää vuosiin. Enkä suoraan sanottuna ole miettinyt koko asiaa. Asunto on maksettu kokonaan. Autosta ja kesämökistä vielä velkaa, mut pitäisi niistäkin päästä ennen eläkkeelle jäämistä. Olen vain jotenkin luottanut siihen kun omien vanhempienkin eläke on noin 2400e/kk ja molemmat opettajia et minunkin eläke olisi yli 2000e/kk.
Vuoden 2016 loppuun mennessä arvioitu kertymä on näköjään 180€.
Rehellisesti sanottuna en tosin usko että ikinä pääsen edes mihinkään eläkkeelle, en usko että sellaista järjestelmää on enää silloin, että saisin edes tuon... Ikää siis nyt 28v.
Surullista. Mä en ymmärrä, et mihin ne eläkkeet häviää? Jos joka kuukausi palkasta kuitenkin lähtee lellit ja tellit niin mihin ne menee jos ei mun tulevaan eläkkeeseen? Voisko joku valottaa hieman asiaa? Olen vasta työuran alussa, oon 23v.
Vierailija kirjoitti:
Surullista. Mä en ymmärrä, et mihin ne eläkkeet häviää? Jos joka kuukausi palkasta kuitenkin lähtee lellit ja tellit niin mihin ne menee jos ei mun tulevaan eläkkeeseen? Voisko joku valottaa hieman asiaa? Olen vasta työuran alussa, oon 23v.
Valtaosa menee nykyeläkkeiden maksuun, vain murto-osa rahastoidaan. Järkevämpää olisi että kaikki saisivat hoitaa itse oman eläkkeensä miten parhaiten tahtoo,
Vastauksena 9:lle: Nyt kerättävistä työeläkemaksuista noin 25% rahastoidaan tulevien eläkkeiden maksamista varten. Noin 75% käytetään nyt eläkkeellä olevien eläkkeitten maksamiseen. Kyseessä on siis eräänlainen ylisukupolvinen käytäntö.
Työeläkerahastoissa, joiden tuotoilla eläkkeitä myös maksetaan, on noin 200 miljardia euroa, ja summa on toistaiseksi jatkuvasti kasvanut huolimatta siitä, että ns. suuret ikäluokat ovat jo kaikki olleet useita vuosia eläkkeellä.
Tulevaisuuden kannalta pahin ongelma on heikko työllisyys. Nyt vain noin 72% työikäisistä katsotaan työssä oleviksi. Sipilän hallitus hurraa tälle saavutukselle, vaikka se on tehty osin kikkailemalla. Jotta tulevaisuuden eläkkeet saataisiin varmasti maksetuiksi työllisyysasteen pitäisi nousta jonnekin 80%:n tietämille, mieluummin vieläkin ylemmäs.
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaalilta tuo kertymä minusta näyttää. Minun eläke ei ole lähellekään 50 prosenttia kuukausipalkasta, mikä olisi sellainen kohtuullinen karttuma. Julkisella puolella työskentelevät saavat jopa 60% ja enemmänkin.
Niinpä. Julkisella puolella vietiin osa lomarahoista, se muuten vaikuttaa eläkkeeseen sekin.
Kuukausitulot brutto 4300 e, eläkearvio 1800 e/kk. En saa tuosta millään 60 prosenttia!
Työvuosia eläkkeelle jäädessä takana 42 (oikeastaan 45, mutta koska laskuun otetaan vain ne ikävuosien 23 jälkeen tehndyt, niin näin vähän niitä on) ja mukana 2 kpl äitiyslomia + vanhempainvapaita, kumpikin yhteensä noin 10 kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valtaosa menee nykyeläkkeiden maksuun, vain murto-osa rahastoidaan. Järkevämpää olisi että kaikki saisivat hoitaa itse oman eläkkeensä miten parhaiten tahtoo,
Meillä on tällä hetkellä rahastoissa niin paljon varoja, että kaikkien ennen vuotta 1954 syntyneiden eläkkeet voidaan varsin helposti maksaa sieltä. Nykyisein kerättävät rahat menevät rahastoihin, mutta koska sääntöjä on muutettu, niin yksittäiselle eläkeläiselle tulevat rahat pienenevät koko ajan. Ennen eläkekertymän lasku alkoi 23v vuoden jälkeen, vaikka palkasta osa rahastoitiin jo ennen sitä. Nyt eläkettä kertyy perhevapailla, ennen ei, mutta kaikki tämä käytännösä pienentää yksilön eläkettä, raha kun jaetaan useammalle eikä vain niille, jotka ovat maksuja maksaneet.
Riittääkö kansaneläke kaikille tulevaisuudessa? Mulla työeläkekertymä noin 150€ pätkätöissä olen ollut ja opiskellut. Nyt viimeiset vuodet sairastellut. Ja ikää on kolmekymnentä
"raha kun jaetaan useammalle eikä vain niille, jotka ovat maksuja maksaneet."
Tämä ei pidä paikkaansa työeläkkeitten osalta. Niitä maksetaan vain niille, jotka ovat maksaneet tel-maksuja.
Kansaneläkkeet ja mm. työkyvyttömyyseläkkeet ovat eri asia. Uudeksi valtion maksettavaksi on tosin nousemassa yrittäjäeläkkeet, joiden maksut eivät riitä niiden rahoittamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellakin nyt vasta havahduin. Työeläkeotetta ei ole tullut kotiin enää vuosiin. Enkä suoraan sanottuna ole miettinyt koko asiaa. Asunto on maksettu kokonaan. Autosta ja kesämökistä vielä velkaa, mut pitäisi niistäkin päästä ennen eläkkeelle jäämistä. Olen vain jotenkin luottanut siihen kun omien vanhempienkin eläke on noin 2400e/kk ja molemmat opettajia et minunkin eläke olisi yli 2000e/kk.
No mitä sir vikiset ku siulla on omaisuutta minkä voi myydä. Mie oon köyhä yksinhuoltaja, vuokralla asun ja omistan vain polkupyörän. Eläkekertymä 800 kk ja myös noin 10 vuotta eläkkeelle. Ei pienestä palkasta vaan oo jääny mittään säästöjä ja vuokrat noussoo joka vuos. Ei tuo miu eläke tuu riittämää ees asumiseen. Vuokra nyt 560.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Julkisella puolella vietiin osa lomarahoista, se muuten vaikuttaa eläkkeeseen sekin.
Kuukausitulot brutto 4300 e, eläkearvio 1800 e/kk. En saa tuosta millään 60 prosenttia!
Työvuosia eläkkeelle jäädessä takana 42 (oikeastaan 45, mutta koska laskuun otetaan vain ne ikävuosien 23 jälkeen tehndyt, niin näin vähän niitä on) ja mukana 2 kpl äitiyslomia + vanhempainvapaita, kumpikin yhteensä noin 10 kk.
Minä myös julkisilla ja se superkertymä mikä aikoinaan meillä oli vietiin jo aiemmin. Nyt lomarahat jo toinen vuosi, ensi vuosi vielä. Vaikka en kyllä usko, että ne enää koskaan palautuu
Vierailija kirjoitti:
Vastauksena 9:lle: Nyt kerättävistä työeläkemaksuista noin 25% rahastoidaan tulevien eläkkeiden maksamista varten. Noin 75% käytetään nyt eläkkeellä olevien eläkkeitten maksamiseen. Kyseessä on siis eräänlainen ylisukupolvinen käytäntö.
Työeläkerahastoissa, joiden tuotoilla eläkkeitä myös maksetaan, on noin 200 miljardia euroa, ja summa on toistaiseksi jatkuvasti kasvanut huolimatta siitä, että ns. suuret ikäluokat ovat jo kaikki olleet useita vuosia eläkkeellä.
Tulevaisuuden kannalta pahin ongelma on heikko työllisyys. Nyt vain noin 72% työikäisistä katsotaan työssä oleviksi. Sipilän hallitus hurraa tälle saavutukselle, vaikka se on tehty osin kikkailemalla. Jotta tulevaisuuden eläkkeet saataisiin varmasti maksetuiksi työllisyysasteen pitäisi nousta jonnekin 80%:n tietämille, mieluummin vieläkin ylemmäs.
TUo 25% kuulosti suurelta. Onko jotain lähdettä.
minun lähteeni kertoo seuraavaa:
"Tällä hetkellä yksityisalojen työeläkemaksuista rahastoidaan noin yksi euro kuudesta, ja loput käytetään nykyeläkkeiden maksuun."
https://www.tela.fi/tyoelakkeiden_rahoitus
Toisinsanoen 5 euroa kuudesta menee nykyeläkkeiden maksuun.
Mihin kannattaisi sijoittaa eläkesäästöjä ajatellen? Ei ainakaan pankkitilillä niitä rahoja kannata lepuuttaa
No eipä hääppöseltä vaikuta