Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työeläkekertymä

Vierailija
25.08.2018 |

Katsoin työeläkekertymää. Minulla vielä reilu 10 v työelämää jäljellä. Arvio eläkkeestä oli 1740 E kk vuosiansiolla 46000e . Kiinnostais tietää teidän vuositulo/työeläkekertymä. Pidän omaa eläkekertymää huonona, olin ajatellut et olisi noilla vuosituloilla yli 2000e/kk

Kommentit (272)

Vierailija
41/272 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla eläkekertymä on 360€. Olen 48-vuotias ja tänä vuonna ensimmäistä kertaa 15 vuoteen pääsin vakituiseen työsuhteeseen. Jos saan tässä työssä jatkaa, eläkettä kertyy jatkossa noin 30€ vuodessa. 

Olen jo vuodesta 2010 säästänyt PS-tilille 5000€ vuodessa ja tätä on tarkoitus jatkaa vielä neljä vuotta. Tämä riittää siihen, että saan sieltä ensin 14 vuoden ajan 750€/kk ja sen jälkeen 10 vuoden ajan 400€/kk. Sitten olen jo 90-vuotias ja joudan kuolla pois. 

Työeläkettä taitaa kertyä niin vähän, että saan siihen jotain kansaneläkettä päälle niin että yhteissummasta kertyy takuueläke 750€. Lisäksi saan muista sijoituksista osinkoja 200€/kk, joten ehkä tuolla pärjää jos säästäväisesti elää.

Vierailija
42/272 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeellä pitää muuttaa muille maille missä eläminen on halvempaa.

Miten maalla on halvempaa?

Jos ei huomioida asuntojen ostohintoja, mutta niiden käyttökulut ovat vastaavasti kalliimpia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/272 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan normaalilta tuo kertymä minusta näyttää. Minun eläke ei ole lähellekään 50 prosenttia kuukausipalkasta, mikä olisi sellainen kohtuullinen karttuma. Julkisella puolella työskentelevät saavat jopa 60% ja enemmänkin.

Palkka 5.300e/kk, eläkearvio 2.300e.

Niinpä. Julkisella puolella vietiin osa lomarahoista, se muuten vaikuttaa eläkkeeseen sekin.

Kuukausitulot brutto 4300 e, eläkearvio 1800 e/kk. En saa tuosta millään 60 prosenttia!

Työvuosia eläkkeelle jäädessä takana 42 (oikeastaan 45, mutta koska laskuun otetaan vain ne ikävuosien 23 jälkeen tehndyt, niin näin vähän niitä on) ja mukana 2 kpl äitiyslomia + vanhempainvapaita, kumpikin yhteensä noin 10 kk.

Ja edelleen teillä on pitemmät lomat kuin yksityisellä.

Yksityisellä lompäiviä on 30pv ja myös lauantait lasketaan mukaan eli kesäloma 4vk ja talviloma 1 viikko.

Mites sun lomat?

Mites sun pakkaset?

Vierailija
44/272 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla eläkekertymä on 360€. Olen 48-vuotias ja tänä vuonna ensimmäistä kertaa 15 vuoteen pääsin vakituiseen työsuhteeseen. Jos saan tässä työssä jatkaa, eläkettä kertyy jatkossa noin 30€ vuodessa. 

Olen jo vuodesta 2010 säästänyt PS-tilille 5000€ vuodessa ja tätä on tarkoitus jatkaa vielä neljä vuotta. Tämä riittää siihen, että saan sieltä ensin 14 vuoden ajan 750€/kk ja sen jälkeen 10 vuoden ajan 400€/kk. Sitten olen jo 90-vuotias ja joudan kuolla pois. 

Työeläkettä taitaa kertyä niin vähän, että saan siihen jotain kansaneläkettä päälle niin että yhteissummasta kertyy takuueläke 750€. Lisäksi saan muista sijoituksista osinkoja 200€/kk, joten ehkä tuolla pärjää jos säästäväisesti elää.

Tuskinpa kansaneläkettä ja takuueläkettä on enää 20 vuoden päästä olemassakaan...

Vierailija
45/272 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sinä pärjäät. Olet toistaiseksi ainoa tässä ketjussa joka osaa laskea ja ymmärtää kuinka eläke muodostuu. No, ehkä muutama muu saattaa ymmärtää.

Vierailija
46/272 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on niin masentavaa luettavaa että lopetin jo ekan sivun jälkeen,ä. Tiedossa paska vanhuus.

Vierailija
47/272 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsoin työeläkekertymää. Minulla vielä reilu 10 v työelämää jäljellä. Arvio eläkkeestä oli 1740 E kk vuosiansiolla 46000e . Kiinnostais tietää teidän vuositulo/työeläkekertymä. Pidän omaa eläkekertymää huonona, olin ajatellut et olisi noilla vuosituloilla yli 2000e/kk

Ollaan varmaan suunnilleen saman ikäisiä. Jos jään eläkkeelle  65v. 1040€ , 68v. 1200€ tai 70v. 1400€. Repikää siitä huumoria ja töihin olen mennyt 17v. Kyllä välillä niin v.....   että mihin jamaan suomikin on ajautunut kun rahat tuntuu olevan loppu joka paikasta.

Vierailija
48/272 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saanko kysyä miten tuo säästäminen on onnistunut jos et ole ollut duunissa? Yli 400 egeä kuukaudessa? Ei mun liksasta kyllä jää yhtään yli. Elämiseen menee kaikki.

Vierailija
49/272 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan normaalilta tuo kertymä minusta näyttää. Minun eläke ei ole lähellekään 50 prosenttia kuukausipalkasta, mikä olisi sellainen kohtuullinen karttuma. Julkisella puolella työskentelevät saavat jopa 60% ja enemmänkin.

Niinpä. Julkisella puolella vietiin osa lomarahoista, se muuten vaikuttaa eläkkeeseen sekin.

Kuukausitulot brutto 4300 e, eläkearvio 1800 e/kk. En saa tuosta millään 60 prosenttia!

Työvuosia eläkkeelle jäädessä takana 42 (oikeastaan 45, mutta koska laskuun otetaan vain ne ikävuosien 23 jälkeen tehndyt, niin näin vähän niitä on) ja mukana 2 kpl äitiyslomia + vanhempainvapaita, kumpikin yhteensä noin 10 kk.

Yksityisellä lompäiviä on 30pv ja myös lauantait lasketaan mukaan eli kesäloma 4vk ja talviloma 1 viikko.

Mites sun lomat?

Mites sun pakkaset?

Mitkä ihmeen pakkaset. Jos meinaat pekkasia, niin niitä EI ole automaattisesti yksityisellä puolella. Se on vain tietyillä aloilla TES:ssä sovittu työajanlyhennysvapaa niille joilla on työaika on 8h päivässä, sen normaalin 7,5 h sijasta. 

Vierailija
50/272 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kyllä, kunhan muistetaan myös pysyä siellä muualla maksakirroosin, haimatulehduksen ja keuhkosyövän iskiessä.

Vierailija
51/272 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites sun lomat?

Mites sun pakkaset?

Pekkasia ei ole kuin niillä, joiden viikkotuntiaika 40 h (ei lounaita) eli lähinnä joillain teollisuudessa. Normi yksityisillä EI ole pekkasia

Vierailija
52/272 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kyllä, kunhan muistetaan myös pysyä siellä muualla maksakirroosin, haimatulehduksen ja keuhkosyövän iskiessä.

Repesin. Vaikka totta puhutkin.

Vierailija
53/272 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sinä pärjäät. Olet toistaiseksi ainoa tässä ketjussa joka osaa laskea ja ymmärtää kuinka eläke muodostuu. No, ehkä muutama muu saattaa ymmärtää.

Nyt taitaa kyllä matikka pettää aika pahasti.... teepä uudet laskelmat.

Vierailija
54/272 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hesarissa oli juuri juttua, että 50-vuotiaiden keskimääräinen eläkekertymä on surkeat 880 euroa. Vajaa 10 vuotta sitten silloisilla viisikymppisillä kertymä oli isompi eli kertymä on LASKEMASSA. Ja samaan aikaan eläkeikä nousee koko ajan.

Samaan aikaan meillä on yli 160000 eläkeläistä, joiden eläke on yli 2600 euroa. Tämä porukka sitten huutaa miten eläkkeet ovat liian pieniä.

Vierailija
55/272 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että rasittaa nämä nykyisin jatkuvat aloitukset siitä että joku 10 vuotta työssä ollut saa sätkyn siitä että eläkettä on kertynyt vain 10 vuoden työnteosta. Ymmärtäkää nyt että eläkettä kertyy 1,5 % vuosiansiosta. 40 työvuotta tuottaa 60% uran keskimääräisistä ansioista. Siitä sitten viilataan pois elinaikakertoimella jonkun verran jos jää ennen tavoite-eläkeikää pois työstä.

Olen itse tehnyt töitä 38 vuotta ja tavoite-eläkeikäni on 66 v 6 kk. Työvuosia siis vielä 10 kappaletta jos haluaisin ”täyden” eläkkeen ilman leikkuria.

Ja ensimmäiset 5 vuotta tein työtä ilman että se kerrytti eläkettä.

Vierailija
56/272 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites sun lomat?

Mites sun pakkaset?

Pakkasia en saa, kun työskentelen sisätiloissa.

Ja jos tarkoitat pekkasia, niin en niitäkään saa, sillå työaika 8-16 ja puolen tunnin ruokatauko.

Pekkaset saa vain jos tekee 40h työviikkoa eli 8h/pv esim rakennusala, tehtaat jne. Ja nämä pekkaset eivät ole työntekijän vaatimuksesta, vaan työnantajan ja näin voidaan tehokkaasti käyttää työaikaa ja vähemmän tehokkaana aikana laittaa porukka pekkasille.

Vierailija
57/272 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nytkö vasta silmäsi avautui tähän eläkeponziin? Minä olen noin 10 vuotta nuorempi ja minulle tuo on ollut selviö jo vuosia. Toivottavasti et ole kaikkea laittanut seiniin ja sileäksi.  Minä ainakin koitan saada sen verran pääomia kasaan että pystyn vanhanakin elämään, eläkkeeseen en uskalla luottaa.

Todellakin nyt vasta havahduin. Työeläkeotetta ei ole tullut kotiin enää vuosiin. Enkä suoraan sanottuna ole miettinyt koko asiaa. Asunto on maksettu kokonaan. Autosta ja kesämökistä vielä velkaa, mut pitäisi niistäkin päästä ennen eläkkeelle jäämistä. Olen vain jotenkin luottanut siihen kun omien vanhempienkin eläke on noin 2400e/kk ja molemmat opettajia et minunkin eläke olisi yli 2000e/kk.

Minä myös tajusin jossain vaiheessa, etten luultavasti tule pääsemään samantasoiseen eläkkeeseen, joka perustöitä tehneillä vanhemmillani on. Eläkeikään nyt kai 14 a (olen ikäluokkaa, jolle tarkkaa aikaa ei vielä ole ilmoitettu). Olen akateeminen ja ollut ihan hyvillä ansioilla. Aika karua.

Vierailija
58/272 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hesarissa oli juuri juttua, että 50-vuotiaiden keskimääräinen eläkekertymä on surkeat 880 euroa. Vajaa 10 vuotta sitten silloisilla viisikymppisillä kertymä oli isompi eli kertymä on LASKEMASSA. Ja samaan aikaan eläkeikä nousee koko ajan.

Samaan aikaan meillä on yli 160000 eläkeläistä, joiden eläke on yli 2600 euroa. Tämä porukka sitten huutaa miten eläkkeet ovat liian pieniä.

Niin kuin mun naapuri. Ukolla on eläke yli 3000€ ja ei raaski uutta autoa ostaa.

Vierailija
59/272 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiaa sivuten, vanhempani ihmettelivät että miten niin ei ole kesälomarahoja? Nauroin vain päälle että ei ole yhdessäkään työpaikassa mulla ollut ja menin sentään ekaan ns. oikeaan kesätyöhön vuonna 1997. Myöskin pekkaset ja ym. ylityökorvaukset jne on kyllä hävinneet. Saat olla iloinen jos/kun olet töissä ja jos vielä ihan vakituisella sopparilla niin sehän on jo ihan kaiken huippu, ei paremmasta väliä! Samalla halutaan maksaa asiantuntijatyöstä palkkaa Helsingissä noin 3000euroa kuussa bruttona. Miten sillä pärjää? t. N39

Vierailija
60/272 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kyllä todella masentavaa ja pelottavaa. Varmasti joutuu olemaan työelämässä niin kauan kunnes hauta kutsuu. Mun mielestä tätä hyvinvointi valtiota sais purkaa jo nyt. Verot vähemmälle ja ihmisillä jäis palkasta säästöön. Terveydenhoidon vois säästää. Kaikki muu pois vaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yhdeksän