Työeläkekertymä
Katsoin työeläkekertymää. Minulla vielä reilu 10 v työelämää jäljellä. Arvio eläkkeestä oli 1740 E kk vuosiansiolla 46000e . Kiinnostais tietää teidän vuositulo/työeläkekertymä. Pidän omaa eläkekertymää huonona, olin ajatellut et olisi noilla vuosituloilla yli 2000e/kk
Kommentit (272)
Vierailija kirjoitti:
Mihin kannattaisi sijoittaa eläkesäästöjä ajatellen? Ei ainakaan pankkitilillä niitä rahoja kannata lepuuttaa
Osinkopapereihin ja indeksirahastoihin esimerkiksi.
En yhtään ihmettele, että mitään ei kerry, kun nykyiset eläkeläiset nostavat isoja eläkkeitä, joiden eteen ovat työskennelleet hyvin lyhyen ajan. Esim omasta perheestä löytyy yli kolmen tonnin eläkettä nostava eläkeläinen, jonka työura julkisen sektorin suojatyöpaikassa kesti 30 vuotta, mutta eläke määräytyi viimeisen parin vuoden tulojen mukaan (jotka tietenkin oli siinä vaiheessa tapissaan ikälisien ja lisätöiden takia). Ja eläkkeelle pääsi 60-vuotiaana.
Itse saisin tehdä nykyisellä palkallani (joka reilusti alle tuon eläkkeen) töitä varmaan 70 vuotta, että pääsisin lähellekään.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on laitettu seiniin, nehän voi aina myydä ja ostaa sitten vaikka ason. Loppu jää sit käyttörahaksi. Tosin eläkekertymäkin jo yli 2000. Ja työelämää jäljellä melkein 20v
Paitsi kellään ei ole halua tai varaa ostaa sun seiniäs. Kiitos kikyn ja muiden hinnankorotusten.
Vierailija kirjoitti:
Surullista. Mä en ymmärrä, et mihin ne eläkkeet häviää? Jos joka kuukausi palkasta kuitenkin lähtee lellit ja tellit niin mihin ne menee jos ei mun tulevaan eläkkeeseen? Voisko joku valottaa hieman asiaa? Olen vasta työuran alussa, oon 23v.
Niillä elätetään nykyiset sikaeläkekäiset, jotka kuvittelevat maksaneensa eläkkeensä.
Vierailija kirjoitti:
Vastauksena 9:lle: Nyt kerättävistä työeläkemaksuista noin 25% rahastoidaan tulevien eläkkeiden maksamista varten. Noin 75% käytetään nyt eläkkeellä olevien eläkkeitten maksamiseen. Kyseessä on siis eräänlainen ylisukupolvinen käytäntö.
Työeläkerahastoissa, joiden tuotoilla eläkkeitä myös maksetaan, on noin 200 miljardia euroa, ja summa on toistaiseksi jatkuvasti kasvanut huolimatta siitä, että ns. suuret ikäluokat ovat jo kaikki olleet useita vuosia eläkkeellä.
Tulevaisuuden kannalta pahin ongelma on heikko työllisyys. Nyt vain noin 72% työikäisistä katsotaan työssä oleviksi. Sipilän hallitus hurraa tälle saavutukselle, vaikka se on tehty osin kikkailemalla. Jotta tulevaisuuden eläkkeet saataisiin varmasti maksetuiksi työllisyysasteen pitäisi nousta jonnekin 80%:n tietämille, mieluummin vieläkin ylemmäs.
Millä se nousee kun töitä ei ole? Tai paremminkin työstä maksajia ei ole? Tukitöillä ei Suomea pystyssä pidetä vaikka niillä saa tilastoja vääristeltyä.
Erittäin ahdistava aihe jotenkin. Olen suorittanut korkeakoulututkinnon ja oletin että pääsen ns. hyviin töihin ja ansioihin. Nyt tällä hetkellä vanhempani jotka ovat eläkkeellä, nostavat ihan hullua eläkettä vaikka ihan duunereita olivatkin, tässä joku aiemmin kirjoitti ihan samaa. Siis parempi eläke kuin mitä tavallinen keskipalkka on tällä hetkellä. Niin uskomatonta!
Itsellä on ihan pari sataa eläkeotteen mukaan eläkettä, toisaalta varmaan sellainen 25-30v työelämää jäljellä, jos saa olla töissä. Paras kai toivoa että kuukahdan siinä ennen kuin täytän 70v koska ei vain ole mahdollista että rahat riittäisi mihinkään. Jos siis tulotaso säilyy tälläisenä, ja olen kuitenkin kokopäivätyössä asiantuntijatehtävissä.
Miten ihmisillä on rahaa säästää kaikkeen? Asuntoon & eläkkeeseen ja vielä sen lisäksi ihan vaan elää ja maksaa laskut?
Tulee erittäin epätoivoinen olo kun ajattelee tätä asiaa. Miten on asiat menneet niin paljon huonommaksi kuin mitä oli vanhempieni aikaan joitakin vuosikymmeniä sitten? Asunnot on ihan hemmetin kalliita, opiskelu EI kannata jne. Ihan sama miten kunnollisesti koitat elää niin ei auta.
Vai onko tää vain sitä polarisaatiota että joillakin menee tosi hyvin ja toisilla, aika monilla kuitenkin, ihan tosi huonosti.
Vierailija kirjoitti:
Jos joka kuukausi palkasta kuitenkin lähtee lellit ja tellit niin mihin ne menee jos ei mun tulevaan eläkkeeseen?
Tavispalkansaajalta otetaan palkasta lakisääteiset: TyEl-maksu (työeläkemaksu), työttömyysvakuutusmaksu ja ennakonpidätys. Sulta ei oteta mitään lellejä. Tutustu edes kerran sun palkkalaskelmaan.
Varmaankin keskimäärin eläkkeet ovat noususuunnassa, koska tulotasokin on nykyään jotain aivan muuta kuin vaikkapa 40 vuotta sitten, jolloin nykyeläkeläiset ovat töitä tehneet. Toisaalta nykyään on paljon ihmisiä, joiden työura on ollut hyvin repaleinen ja epävarma. Jos on ollut työttömyyttä, pakkoyrittäjyyttä, pätkäsopimuksia yms, voi olla eläke hyvinkin pieni, vaikka koko ikäsi olisit parhaasi yrittänyt. Alojen välilläkin on hirveästi eroja. Jos onnistuu pääsemään julkiselle vakkariksi, ei asiat voisi paljon paremmin olla. Toisaalta ne työyhteisöt ovat usein aika hirveitä, joten vaihtoehtona voi olla köyhyys ja yrittäjyys tai toisaalta mt-ongelmat ja pönötys vakkarityössä.
Vierailija kirjoitti:
Varmaankin keskimäärin eläkkeet ovat noususuunnassa, koska tulotasokin on nykyään jotain aivan muuta kuin vaikkapa 40 vuotta sitten, jolloin nykyeläkeläiset ovat töitä tehneet. Toisaalta nykyään on paljon ihmisiä, joiden työura on ollut hyvin repaleinen ja epävarma. Jos on ollut työttömyyttä, pakkoyrittäjyyttä, pätkäsopimuksia yms, voi olla eläke hyvinkin pieni, vaikka koko ikäsi olisit parhaasi yrittänyt. Alojen välilläkin on hirveästi eroja. Jos onnistuu pääsemään julkiselle vakkariksi, ei asiat voisi paljon paremmin olla. Toisaalta ne työyhteisöt ovat usein aika hirveitä, joten vaihtoehtona voi olla köyhyys ja yrittäjyys tai toisaalta mt-ongelmat ja pönötys vakkarityössä.
Oletko kuullut elinaikakertoimesta? Googleta jos et ymmärrä tai tiedä. Ennen sai tavispalkalla kunnon eläkkeen, nyt ei saa hyvälläkään palkalla kuin säälittävän eläkkeen vaikka olisi ollut koko ikänsä hyvinpalkatuissa töissä.
Eläkkeellä pitää muuttaa muille maille missä eläminen on halvempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko kuullut elinaikakertoimesta? Googleta jos et ymmärrä tai tiedä. Ennen sai tavispalkalla kunnon eläkkeen, nyt ei saa hyvälläkään palkalla kuin säälittävän eläkkeen vaikka olisi ollut koko ikänsä hyvinpalkatuissa töissä.
Keskimääräinen eläke on nykyään 1656e/kk. Vuoden 2016 aikana omaan työuraan perustuvalle eläkkeelle siirtyneillä keskimääräinen omaan työuraan perustuva työeläke oli 1 587 euroa kuukaudessa, joka on noin 130 euroa korkeampi kuin kaikilla työeläkkeensaajilla. Eli kyllä ne eläkkeet ovat pienessä nousussa. Toisaalta mihin nykymaailmassa enää mikään raha riittää? Kaikki kallistuu koko ajan, ja tuon eläkkeen eteen joutuu tekemään valtavasti töitä verrattuna siihen mitä aiemmin eläkkeelle jäävien on tarvinnut tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeellä pitää muuttaa muille maille missä eläminen on halvempaa.
Mutta verot maksat silti Suomeen, vaikka asuisit Portugalissa.
Viisi vuotta eläkkeeseen ja odotettavissa oleva eläke 2100€. Olen opettaja.
Saan ehkä parikymppiä minimieläkkeen päälle. Olen tyytyväinen, sillä se on enemmän kuin mitä nyt tienaan.
Taidan olla yksi harvoista ihmisistä, jotka saa eläkkeellä enemmän kuin työelämässä. :)
Pelottaa jo nyt eläkkeelle jääminen. Miten sitten rahat riittää kun nytkin on jo joka sentin laskemista.
Jäin vajaa 2v sitten eläkkeelle ja yhtäjaksoita työuraa takana 42v 8kk ja eläke 1820€/kk miinus verot.
Ja viimeisen 20v aikana työtulot 3200-4800€/kk ja sitä ennen 2300-2800€.
Ja oli pettymys, kun aina puhutaan suurista eläkkeistä, kuinka joidenkin isät ja äidit saavat 3000-4000€ eläkettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaalilta tuo kertymä minusta näyttää. Minun eläke ei ole lähellekään 50 prosenttia kuukausipalkasta, mikä olisi sellainen kohtuullinen karttuma. Julkisella puolella työskentelevät saavat jopa 60% ja enemmänkin.
Palkka 5.300e/kk, eläkearvio 2.300e.
Niinpä. Julkisella puolella vietiin osa lomarahoista, se muuten vaikuttaa eläkkeeseen sekin.
Kuukausitulot brutto 4300 e, eläkearvio 1800 e/kk. En saa tuosta millään 60 prosenttia!
Työvuosia eläkkeelle jäädessä takana 42 (oikeastaan 45, mutta koska laskuun otetaan vain ne ikävuosien 23 jälkeen tehndyt, niin näin vähän niitä on) ja mukana 2 kpl äitiyslomia + vanhempainvapaita, kumpikin yhteensä noin 10 kk.
Minä myös julkisilla ja se superkertymä mikä aikoinaan meillä oli vietiin jo aiemmin. Nyt lomarahat jo toinen vuosi, ensi vuosi vielä. Vaikka en kyllä usko, että ne enää koskaan palautuu
Superkertymä minimieläkeiän (63v) yli jatkaville oli mahdollinen kaikille eikä vain julkisella puolella.
Ja hyvä että se otettiin pois koska se oli täysin perusteeton lisä eläkkeeseen. Kevyttä sisätyötä tekeville sen kustansivat raskasta työtä tekevät duunarit, joille minimieläkeikään työelämässä selviäminen on hyvä saavutus.
Lomarahaleikkauksen jälkeen julkinen on tasoissa yksityisen puolen kanssa, eli siinäkin on vain määräaikaisesti leikattu muihin verrattuna ylimääräistä etuutta. Totta kai aina harmittaa kun itseltä leikataan, mutta kannattaa kuitenkin realistisesti suhteuttaa asioita kokonaisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaalilta tuo kertymä minusta näyttää. Minun eläke ei ole lähellekään 50 prosenttia kuukausipalkasta, mikä olisi sellainen kohtuullinen karttuma. Julkisella puolella työskentelevät saavat jopa 60% ja enemmänkin.
Niinpä. Julkisella puolella vietiin osa lomarahoista, se muuten vaikuttaa eläkkeeseen sekin.
Kuukausitulot brutto 4300 e, eläkearvio 1800 e/kk. En saa tuosta millään 60 prosenttia!
Työvuosia eläkkeelle jäädessä takana 42 (oikeastaan 45, mutta koska laskuun otetaan vain ne ikävuosien 23 jälkeen tehndyt, niin näin vähän niitä on) ja mukana 2 kpl äitiyslomia + vanhempainvapaita, kumpikin yhteensä noin 10 kk.
Minä myös julkisilla ja se superkertymä mikä aikoinaan meillä oli vietiin jo aiemmin. Nyt lomarahat jo toinen vuosi, ensi vuosi vielä. Vaikka en kyllä usko, että ne enää koskaan palautuu
Superkertymä minimieläkeiän (63v) yli jatkaville oli mahdollinen kaikille eikä vain julkisella puolella.
Ja hyvä että se otettiin pois koska se oli täysin perusteeton lisä eläkkeeseen. Kevyttä sisätyötä tekeville sen kustansivat raskasta työtä tekevät duunarit, joille minimieläkeikään työelämässä selviäminen on hyvä saavutus.
Lomarahaleikkauksen jälkeen julkinen on tasoissa yksityisen puolen kanssa, eli siinäkin on vain määräaikaisesti leikattu muihin verrattuna ylimääräistä etuutta. Totta kai aina harmittaa kun itseltä leikataan, mutta kannattaa kuitenkin realistisesti suhteuttaa asioita kokonaisuuteen.
Julkisen puolen palkat on ihan lähtökuopissa ja tuo leikkaushan käsittääkseni tehtiin, kun he eivät suostuneet lomaleikkuriin. Eli heillä lomat ovat yksityisiä pidemmät. Kyllä tuo leikkaus varmasti tuntuu. Ja käsittääkseni julkisilla ei ole paikallisia pekkasiakaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja edelleen teillä on pitemmät lomat kuin yksityisellä.
Yksityisellä lompäiviä on 30pv ja myös lauantait lasketaan mukaan eli kesäloma 4vk ja talviloma 1 viikko.
Mites sun lomat?
Voi, voi. Oletko ollut pitkijä aikoja poissa työelämästä?