Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalaiset väistävät motarille liittyviä.

Vierailija
25.08.2018 |

Olen vähän huolissani noista kommenteista jutun https://www.hs.fi/autot/art-2000005797676.html lopussa, vasemmalle väistäminen näyttää olevan uusi normaali.

Sanoisin että aivan hemmetin moisessa ruuhkassa voisin väistää, varmistettuani tietenkin, että vasemmalla on tilaa. On muitakin keinoja "väistää" eli hiemaan kaasun nostaminen tai hieman sen lisääminen.

Samoin ärsyttää takiani turhaan vasemalla väistävät, kyllä minä olisin sen auton jälkeen kerennyt sille tielle liittyä :) Sitten näkee paljon tapauksia, jossa muutaman auton jono tulee yhtä aikaa moottoritielle ja sen on päästävä just sillä moottoritiellä kulkevan letkan johonkin kohtaan, kun aivan hyvin pieni pudotus vauhdissa - ja takana olisi ollut tilaa.

Samoin yksittäisen liittyjän näkee joskus ajavan koko kiihdytyskaistan loppuun motarilla jo valmiiksi olevan auton rinnalla, kun vauhdin pudotuksella olisi voinut liittyä taakse. Kerran seurasin tällaisen tilanteen, väkisin piti siihen eteen päästä ja myötä häpeissään sitten ajoi se valmiiksi motarilla ajava sen tunkeutujan takana muutaman kilometrin ja sitten ohitti. Eli sillä jo motarilla olevalla olisi ollut kovempi matkavauhti...

Kommentit (433)

Vierailija
61/433 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö tässä nyt väkisellä kosauttaa tielle tulijan päälle ehdoin tahdoin, HÄ?!? Minä väistän vastaisuudessakin.

Vierailija
62/433 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites kun suurin osa rampeista on aika jyrkkiä kaarroksia etkä niissä voi vetää nopeutta jo 80km/h mutkaan, joten ainoaksi mahdollisuudeksi jää kiihdyttää sillä pienellä pätkällä moottoritien reunassa? Sitten olet saanut juuri ja juuri nopeuden 100kmh ennen kiihdytyskaistan päättymistä ja moottoritieltä tuleekin auto sopivasti sitä vauhtia ettet kerkeä eteen? Lukkojarrutus ettet aja metsään/kaiteeseen? Välillä on vaikea arvioida takaa tulevan nopeutta. Itsellä nuorempana varsinkin oli vanhoja autoja, jotka ei ihan kertapolkaisulla kiihtyneet sinne sataseen..

Toinen tilanne on se, että on niin pienet turvavälit ettet yksinkertaisesti sillä hetkellä sovi mihinkään väliin kun sillä kiihdytyskaistalla olet? Miten tässä sitten toimitaan? Kiilataan väkisin vai jäädään jumiin kiihdytyskaistalle?

Ylipäätään olen huomannut että täälläpäin moottoritiellä ajavien ajoneuvojen nopeus vaihtelee satasen alueella 80kmh-130kmh, joten koita siinä sitten päätellä parilla vilkaisulla tausta- tai sivupeiliin että mitä vauhtia takana tuleva ajaa ja sovittaa ajonopeus siihen.

Itse aina väistän vasemmalle, jos liikenne sen sallii tai tiputan vauhtia, jos näen että lähestymme rintarinnan kiihdytyskaistaa motarille tulevan auton kanssa.

Itse olin eilen viimeksi tässä tilanteessa. Kiihdytyskaista on onnettoman lyhyt, kun ramppi kaartuu niin jyrkästi, ettei siinä tule kiihdyttäminen kuuloonkaan. Olen monta kertaa joutunut jäämään siihen kiihdytyskaistan päähän odottamaan, että pääsen siihen tielle. Ei vain uskalla väkisin tunkea 60 nopeudella siihen sataa ajavien tiheään letkaan. Onneksi ei tullut ketään perässä. 

Voisiko alapeukuttaja kertoa, miten tulee toimia tilanteessa, jossa oma vauhti on selkeästi pienempi kuin virrassa ajavien, virrassa ei ole isompia välejä ja minä olen väistämisvelvollinen? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/433 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Usein näkee, että liittymästä tuleva olettaa pääsevänsä letkan väliin kunhan vaan laittaa vilkun päälle ja menee. Silloin on luojan lykky, jos pystyn väistämään sinne viereiselle kaistalle.

Juuri siihen väliin sitä mennäänkin, ei auton kohdalle. Pidä kunnon turvaväli, niin liittymästä tuleva pääsee siihen. Näinhän se homma toimii.

Aika paljon olen tien päällä ja noita kunnon turvavälejä näkee harvoin. Ruhka-aikana ei yhtään.

Vierailija
64/433 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen saanut sakot liikenteen vaarantamisesta kun väistin motarille liittyvää autoa ja poliisit ajo takana ja näki sen. En ole sen jälkeen väistänyt. Motarille tulevalla on KOLMIO joka kertoo sen kenellä on väistämisvelvollisuus. Se liittyjä painaa kaasua jotta pääsee sujuvasti liikenteen sekaan. Tai tarvittaessa hidastaa, moni matelee alinopeutta kiihdytyskaistalla ja sillon se on vaikeaa.

Minä olisin katsonut asian korkeimmassa oikeudessa. Olisin vedonnut ohittamiseen jolloin kaistanvaihto oli laillinen eikä turha. Tai johonkin muuhun kuten estin vaaratilanteen tai kolarin. Tilanteen mukaan.

Vierailija
65/433 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitääkö tässä nyt väkisellä kosauttaa tielle tulijan päälle ehdoin tahdoin, HÄ?!? Minä väistän vastaisuudessakin.

Ei, päälle ajamisesta selviää kaasun hölläyksellä.

Vierailija
66/433 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämäkin ongelma johtuu pääasiassa siitä, että suomalaiset eivät osaa pitää kunnollisia turvavälejä.

Nimenomaan. Moottoritiellä minulle käy AINA niin, että kun pidän kunnon turvavälin edelliseen, aina jonkun on pakko lähteä takaa ohi, vaikka menen täsmälleen samaa nopeutta kuin se edelläni ajavakin. Sitten taas joudun hidastamaan, että saan kunnon turvavälin siihen minut ohittaneeseen ja taas tulee joku ohittamaan. 

Vierailija
67/433 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä ketä voi ärsyttää se että muut autoilijat on huomaavaisia ja antavat tilaa rampista tuleville? Kun ymmärsin että rampista tulevat eivät oikeastaan saa hidastaa vauhtiaan (autokoulu) että liikenne pysyy sujuvana ja motarilla ei saa väistää tai antaa tilaa rampista tulevalle vaan heidän pitää löytää sujuvasti tila mihin mennä. Kyllä minä pudotan hieman vauhtia jos huomaan että rampista tuleva on minun kohdalla tai hieman itseäni edellä niin nostan jalkaa kaasiulta että tämä saa tilaa tulla. Ja kiitollinen olen niille jotka väistävät minua ohituskaistalle niin ei tarvitse niin hermoilla mihin väliin sitä änkee jos on vähänkin ruuhkaisempaa.

Kyllä tilaa saa antaa, kaistaa ei saa turhan päiten vaihtaa. Eli jos tilaa antamalla tilanteesta selvitään, kaistanvaihto on turha.

Vierailija
68/433 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Usein näkee, että liittymästä tuleva olettaa pääsevänsä letkan väliin kunhan vaan laittaa vilkun päälle ja menee. Silloin on luojan lykky, jos pystyn väistämään sinne viereiselle kaistalle.

Juuri siihen väliin sitä mennäänkin, ei auton kohdalle. Pidä kunnon turvaväli, niin liittymästä tuleva pääsee siihen. Näinhän se homma toimii.

Aika paljon olen tien päällä ja noita kunnon turvavälejä näkee harvoin. Ruhka-aikana ei yhtään.

Jos olisi turvaväli, ei tarvitsisi jännittää niin paljoa liittymästä tullessa. Ruuhkassakin juuri turvaväli auttaa, että liikenne liikkuu, muutoin kukaan ei pääse liittymästä mukaan.

Vierailija
69/433 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sillä liittyjällä on väistämisvelvollisuus, asia on hyvin selkeä, jos kolisee niin vika löytyy sieltä

No miksi avaukseni sai niin paljon

miinuspeukkuja ja sinun kommentti plussaa, vaikka asia on sama?

Ap

Älä tuijota plussia ja miinuksia. Äänestää voi vaikkei ymmärrä mitään. Keskustelu on se joka auttaa.

Vierailija
70/433 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurempi ongelma mielestäni on liikenteen vauhdin hiljentyminen ja liikenteen puuroutuminen poistumisrampin kohdalla. Siinäkin on tarkoitus vasta rampissa höllättä vauhtia. Yritä sieltä sitten vasemmalta kaistalta enää päästä ramppiin.

Vierailija
71/433 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, täällä ei sentään tarvi liittyä motarille stop -merkin takaa kuten eräässä eteläeurooppalaisessa maassa ainakin taannoin.

Oli suomalaisena aika halju fiilis seisoa pysähtyneenä ilman kiihdytyskaistaa olevassa liittymässä (koska STOP) ja odotella sopivaa väliä liittyä 120 km /h ajavaan liikennevirtaan. Siinä oikeesti kiihdytettiin talla pohjassa jos meinasi sekaan mahtua. Onnistui toki, mutta onneksi meillä sentäs on kiihdytyskaistat.

Vierailija
72/433 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurempi ongelma mielestäni on liikenteen vauhdin hiljentyminen ja liikenteen puuroutuminen poistumisrampin kohdalla. Siinäkin on tarkoitus vasta rampissa höllättä vauhtia. Yritä sieltä sitten vasemmalta kaistalta enää päästä ramppiin.

No mitä sinä siellä vasemmalla kaistalla teet, jos sinun pitäisi pian päästä poistumisrampille? Tätäkään en tajua, että posotetaan sitä vasenta kaistaa koko matka ja sitten yhtäkkiä huomataan, että oho, pitäisi päästä pois koko tieltä. Vasen kaista on ohittamista varten ja ohittaminen on turhaa siinä vaiheessa, kun olet muutenkin pian poistumassa. 

Vierailija
73/433 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen minäkin väistin mutta nykyään en.  Jos liittyjä ei osaa liikennesääntöjä niin se ei ole minun vikani. Toki voin himmata tai kiihdyttää tarpeen vaatiessa välttääkseni yhteentörmäyksen. Ääliöt jotka yrittää rinnalta kylkeen kiinni saa minun puolestani painua hornan tuuttiin

Vierailija
74/433 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä olen Keski-Euroopassa ajanut, niin siellä kyllä väitetään sujuvasti. Miten Suomessa tuo on just toisinpäin.

Vierailija
75/433 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mitä sinä siellä vasemmalla kaistalla teet, jos sinun pitäisi pian päästä poistumisrampille? Tätäkään en tajua, että posotetaan sitä vasenta kaistaa koko matka ja sitten yhtäkkiä huomataan, että oho, pitäisi päästä pois koko tieltä. Vasen kaista on ohittamista varten ja ohittaminen on turhaa siinä vaiheessa, kun olet muutenkin pian poistumassa. 

Aina ei pysty ennakoimaan että liikenne ruuhkautuu jo kilometrejä ennen ramppia.

Vierailija
76/433 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on taas tätä suomalaisten rakkautta sääntöjä kohtaan. Nyt äkkiä joku poliisi/lääkäri/virkamies jokaiseen liittymään sakkoja jakelemaan!!!! 

Ohituskaistalle väistämisen ohi menee kirkkaasti se, että ohituskaistalle syystä tai toisesta siirtyvän TULEE KATSOA TULEEKO OHITUSKAISTAA JOKU TAKAA. Kun jokainen ohituskaistalle siirtyvä tekee näin, ei ole enää mitään vaaraa siitä väistetäänkö rampilta tulevaa vai ei.

Mutta ei, suomalaisen pitää saada jopa liikenteen sujuvuuden kannalta hyvä, ja vaaraton ratkaisu käännettyä huonoksi, koska minä ja minun sääntöni!!11!!

Vierailija
77/433 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liittyminen moottoritielle, tai mille tahansa tielle, on Suomalaiselle suuri ja vaikea tehtävä. Varsinkin kiihdytyskaista polttaa renkaiden alla niin paljon, että siltä pitää päästä heti pois. Tullaan liityntäkaistalle, kiihdytetään 60-80km/h nopeuteen ja heti katkoviivan alkaessa liitytään. Täysin mahdoton ajatus on kiihdyttää kiihdytyskaistalla oikeaan nopeuteen ja katsoa sopiva rako valmiiksi.

Vierailija
78/433 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskan hiki nousee myös silloin, jos joutuu ajamaan rampissa tällaisen takana, joka ei osaa kiihdyttää rampissa vauhtiaan siihen motarinopeuteen. Siinä ei meinaa oikeasti päästä turvallisesti liittymään motarille.

Joskus, kun ajan rampille, pysähdyn kokonaan tai hidastan vauhdin johonkin 10-20 km/h. Odotan, että edessä oleva hidastelija on mennyt. Sitten tallon kaasun pohjaan ja kiihdytän niin paljon kuin autosta lähtee. Yleensä auto ehtii kiihtyä tarvittavaan nopeuteen. Muuten käy niin, että rampilta tulee monta hidasta autoa peräkkäin.

Tämä ei onnistu, kun rampilta on perässä muitakin tulijoita.

Rampilla hidastelijat ovat kyllä oikeasti vaarallisia. Sen ymmärrän, ettei kaikki autot kiihdy hyvin, varsinkin jos ramppi on lyhyt, mutta muusta syystä rampilla hidastelu pitäisi olla rangaistavaa.

Vierailija
79/433 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koskaan väistä liittyjää. Pidän turvavälin ja näin se on liittyjän tehtävä katsoa pääseekö eteeni vai taakseni. Hurjan moni olettaa väistävän tai hidastavan, vaikka edessä ja takana olisi tilaa molemmissa. Minä en tee mitään, ajan omaa vauhtiani ja liittyjä liittyy sinne mihin mahtuu. Ei ole kukaan vielä kylkeen tullut vaikka moni on meinannut. En myöskään oleta kenenkään väistävän minua vaan etsin itse paikkani liittyessä. Ruuhkassa tilanne on eri, silloin käytetään vetoketjutyyliä.

Mieheni väistää aina salamana toiselle kaistalle ja se ärsyttää minua joka kerta.

Vierailija
80/433 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina ei pysty ennakoimaan että liikenne ruuhkautuu jo kilometrejä ennen ramppia.

Ja sinun on ihan mahdotonta siirtyä oikealle kaistalle hyvissä ajoin? Miksi ylipäätään lähdet ohittamaan, jos tiedät, että poistumisramppi on parin kilometrin päässä ja molemmat kaistat ovat täynnä? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän seitsemän