Suomalaiset väistävät motarille liittyviä.
Olen vähän huolissani noista kommenteista jutun https://www.hs.fi/autot/art-2000005797676.html lopussa, vasemmalle väistäminen näyttää olevan uusi normaali.
Sanoisin että aivan hemmetin moisessa ruuhkassa voisin väistää, varmistettuani tietenkin, että vasemmalla on tilaa. On muitakin keinoja "väistää" eli hiemaan kaasun nostaminen tai hieman sen lisääminen.
Samoin ärsyttää takiani turhaan vasemalla väistävät, kyllä minä olisin sen auton jälkeen kerennyt sille tielle liittyä :) Sitten näkee paljon tapauksia, jossa muutaman auton jono tulee yhtä aikaa moottoritielle ja sen on päästävä just sillä moottoritiellä kulkevan letkan johonkin kohtaan, kun aivan hyvin pieni pudotus vauhdissa - ja takana olisi ollut tilaa.
Samoin yksittäisen liittyjän näkee joskus ajavan koko kiihdytyskaistan loppuun motarilla jo valmiiksi olevan auton rinnalla, kun vauhdin pudotuksella olisi voinut liittyä taakse. Kerran seurasin tällaisen tilanteen, väkisin piti siihen eteen päästä ja myötä häpeissään sitten ajoi se valmiiksi motarilla ajava sen tunkeutujan takana muutaman kilometrin ja sitten ohitti. Eli sillä jo motarilla olevalla olisi ollut kovempi matkavauhti...
Kommentit (433)
Mä pidän aina turvavälin ajaessani. Siis todella reilun. En tykkää yhtään ajaa kenenkään perseessä.
Jos arvioin, että rampista tulija olisi aivan kyljessäni kiinni liittymishetkellä, yleensä höllään aivan minimaalisen vähän kaasujalkaa, jolloin tilanne muuttuu ihan eriksi, vaikka nopeus muuttuu tosi vähän. Eli liittymästä tulija pääsee sujuvasti suoraan eteeni. En väistä rampista tulijaa koskaan vasemmalle kaistalle vaan pidän oman kaistani.
Tälleen ajan pk-seudulla, kortti ollu 20 vuotta eikä yhtään kolaria eikä ylinopeussakkoakaan.
Tätä tekniikkaa kutsutaan vetoketjuajoksi. Eli otetaan muut huomioon.
Jos rampilta tulossa rekka motarille eteeni ja minä ajan 120iä niin totta hemmetissä vaihdan kaistaan jo ennalta koska joutuisin ohittamaan rekan jokatapauksessa, oli sillä minkälaiset väistämisvelvollisuudet tahansa. Ei se rekka voi odottaa ettei takana ole ketään eikä se voi kiihdyttää 120iin koska ei se saa ajaa nopeammin kuin 80 ja joskushan senkin on tielle päästävä.
Ihmeellinen tämä suomalainen minäminäminäminäminämuutväistääliikennekulttuuri.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki joiden kyydissä olen ollut aina väistävät varmuuden vuoksi ohituskaistalle tilapäisesti kun näkevät jonkun liittyvän.
Miten sääntö menee tässä? Onko kaistallaolijalla oikeus posottaa menemään välittämättä liittyjästä? Varovaisuus 100% liittyjän vastuulla?
Siellä rampilla on kärkikolmikon. Se on ainoa sääntö mitä tässä tarvitaan.
Liian vähän puhutaan siitä todellisesta vaaratilanteesta, jossa rampista tulija tulee aivan liian hitaasti eli ajaa jotain kuuttakymppiä ja yrittää kuudenkympin vauhdissa liittyä motarille. Silloin niitä vaaratilanteita nimenomaan näkee.
Kauhulla välillä katson, että miten tuo meinaa päästä tuosta rampista liikennevirtaan, kun ajaa kuuttakymppiä, kun motarilla ajavat 80 - 100 km/h. Eihän siinä meinaa päästä väliin, kun motarilla ajavat ovat heti takapuskurissa kiinni.
Tuskan hiki nousee myös silloin, jos joutuu ajamaan rampissa tällaisen takana, joka ei osaa kiihdyttää rampissa vauhtiaan siihen motarinopeuteen. Siinä ei meinaa oikeasti päästä turvallisesti liittymään motarille.
Autokoulun opettaja opetti todella tarkkaan tuon ramppiajon.
Koko ajan hoki rampissa "kiihdytä, kiihdytä, kiihdytä, katso mittaria, täytyy olla 80 km/h mittarissa, koska motarilla muut ajavat 80 km/h ja sulla pitää olla sama vauhti liittyessä. Kiihdytä, katso mittaria!"
Oli hyvä ope.
m85 kirjoitti:
ei missään tapauksessa väistetä vasemmalle kaistalle, vaan joko kaasutetaan tai jarrutellaan sillä kaistalla millä ollaan
Missä vaiheessa ne kolme motarille liittyvää, peräkkäin ajavaa säiliörekkaa saa ohittaa. Tiputetaanko kaikki oikealla kaistalla ajavat vauhti 120->40km/h ja jäädään odottamaan kymmenien autojen letkaan, että rekat on kiihdyttäny sallittuun 100km/h nopeuteen, ja sitten sen jälkeen saa käyttää ohituskaistaa? Kun tilaa pitää antaa jarruttamalla? Kyllä säännöt on liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta varten. Ei elämäntehtäväsääntöpoliisien omahyväisyyttä varten. Jos kaikki ajaisivat kuin m85, syntyisi kaaos monien liittymien kohdalle. Onneksi suuri osa ei ole kuin m85.
Vierailija kirjoitti:
Koko ajan hoki rampissa "kiihdytä, kiihdytä, kiihdytä, katso mittaria, täytyy olla 80 km/h mittarissa, koska motarilla muut ajavat 80 km/h ja sulla pitää olla sama vauhti liittyessä. Kiihdytä, katso mittaria!"
Oli hyvä ope.
Ne muut ajavat 120 km/h, muuten hyvä. Ja kerropa tuo rekkakorttia ajavalle, että kiihdytä sataankahteenkymppiin.
Mites kun suurin osa rampeista on aika jyrkkiä kaarroksia etkä niissä voi vetää nopeutta jo 80km/h mutkaan, joten ainoaksi mahdollisuudeksi jää kiihdyttää sillä pienellä pätkällä moottoritien reunassa? Sitten olet saanut juuri ja juuri nopeuden 100kmh ennen kiihdytyskaistan päättymistä ja moottoritieltä tuleekin auto sopivasti sitä vauhtia ettet kerkeä eteen? Lukkojarrutus ettet aja metsään/kaiteeseen? Välillä on vaikea arvioida takaa tulevan nopeutta. Itsellä nuorempana varsinkin oli vanhoja autoja, jotka ei ihan kertapolkaisulla kiihtyneet sinne sataseen..
Toinen tilanne on se, että on niin pienet turvavälit ettet yksinkertaisesti sillä hetkellä sovi mihinkään väliin kun sillä kiihdytyskaistalla olet? Miten tässä sitten toimitaan? Kiilataan väkisin vai jäädään jumiin kiihdytyskaistalle?
Ylipäätään olen huomannut että täälläpäin moottoritiellä ajavien ajoneuvojen nopeus vaihtelee satasen alueella 80kmh-130kmh, joten koita siinä sitten päätellä parilla vilkaisulla tausta- tai sivupeiliin että mitä vauhtia takana tuleva ajaa ja sovittaa ajonopeus siihen.
Itse aina väistän vasemmalle, jos liikenne sen sallii tai tiputan vauhtia, jos näen että lähestymme rintarinnan kiihdytyskaistaa motarille tulevan auton kanssa.
En lukenut juttua, mutta mä annan tilaa siirtymällä vasemmalle kaistalle jos siellä on tilaa. Näin teen jatkossakin ja toivon muidenkin tekevän näin minulle,.
Vierailija kirjoitti:
Jos rampilta tulossa rekka motarille eteeni ja minä ajan 120iä niin totta hemmetissä vaihdan kaistaan jo ennalta koska joutuisin ohittamaan rekan jokatapauksessa, oli sillä minkälaiset väistämisvelvollisuudet tahansa. Ei se rekka voi odottaa ettei takana ole ketään eikä se voi kiihdyttää 120iin koska ei se saa ajaa nopeammin kuin 80 ja joskushan senkin on tielle päästävä.
Ihmeellinen tämä suomalainen minäminäminäminäminämuutväistääliikennekulttuuri.
Eikö tää ketju juuri alkanut tästä EI-minäminäkulttuurista?
Vierailija kirjoitti:
En lukenut juttua, mutta mä annan tilaa siirtymällä vasemmalle kaistalle jos siellä on tilaa. Näin teen jatkossakin ja toivon muidenkin tekevän näin minulle,.
Tämä on ehdottomasti järkevin tapa toimia vaikka nyt sitten joku tieliikennelain pilkku jäisikin nu$$imatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli hyvä ope.Ne muut ajavat 120 km/h, muuten hyvä. Ja kerropa tuo rekkakorttia ajavalle, että kiihdytä sataankahteenkymppiin.
Ei aja Kehä Ykkösellä ja Länsiväylällä. 80 km/h rajoitus ja kameroita joka välissä.
Eli noilla 80 km/h teillä ajoin myös autokouluni.
Vierailija kirjoitti:
Liian vähän puhutaan siitä todellisesta vaaratilanteesta, jossa rampista tulija tulee aivan liian hitaasti eli ajaa jotain kuuttakymppiä ja yrittää kuudenkympin vauhdissa liittyä motarille. Silloin niitä vaaratilanteita nimenomaan näkee.
Kauhulla välillä katson, että miten tuo meinaa päästä tuosta rampista liikennevirtaan, kun ajaa kuuttakymppiä, kun motarilla ajavat 80 - 100 km/h. Eihän siinä meinaa päästä väliin, kun motarilla ajavat ovat heti takapuskurissa kiinni.
Tuskan hiki nousee myös silloin, jos joutuu ajamaan rampissa tällaisen takana, joka ei osaa kiihdyttää rampissa vauhtiaan siihen motarinopeuteen. Siinä ei meinaa oikeasti päästä turvallisesti liittymään motarille.
Ei nouse tuskanhiki kun heti rampin alussa jätät todella reilun välin edellä ajajaan. Älä aja persiissä.
Vierailija kirjoitti:
Kannattais lukea! Väistäminen voi tarkoittaa sakkoa.
Vierailija kirjoitti:
Oli hyvä ope.
Lisäys: oltiin siis liittymässä tielle, jonka nopeusrajoitus on 80 km/h.
Toki ohjeisti, että ne tiet, missä 120 km/h, niin niissä kiihdytät siihen 120 km/h rampissa.
Vierailija kirjoitti:
Mites kun suurin osa rampeista on aika jyrkkiä kaarroksia etkä niissä voi vetää nopeutta jo 80km/h mutkaan, joten ainoaksi mahdollisuudeksi jää kiihdyttää sillä pienellä pätkällä moottoritien reunassa? Sitten olet saanut juuri ja juuri nopeuden 100kmh ennen kiihdytyskaistan päättymistä ja moottoritieltä tuleekin auto sopivasti sitä vauhtia ettet kerkeä eteen? Lukkojarrutus ettet aja metsään/kaiteeseen? Välillä on vaikea arvioida takaa tulevan nopeutta. Itsellä nuorempana varsinkin oli vanhoja autoja, jotka ei ihan kertapolkaisulla kiihtyneet sinne sataseen..
Toinen tilanne on se, että on niin pienet turvavälit ettet yksinkertaisesti sillä hetkellä sovi mihinkään väliin kun sillä kiihdytyskaistalla olet? Miten tässä sitten toimitaan? Kiilataan väkisin vai jäädään jumiin kiihdytyskaistalle?
Ylipäätään olen huomannut että täälläpäin moottoritiellä ajavien ajoneuvojen nopeus vaihtelee satasen alueella 80kmh-130kmh, joten koita siinä sitten päätellä parilla vilkaisulla tausta- tai sivupeiliin että mitä vauhtia takana tuleva ajaa ja sovittaa ajonopeus siihen.
Itse aina väistän vasemmalle, jos liikenne sen sallii tai tiputan vauhtia, jos näen että lähestymme rintarinnan kiihdytyskaistaa motarille tulevan auton kanssa.
Suosittelen julkista liikennettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattais lukea! Väistäminen voi tarkoittaa sakkoa.
Siitä huolimatta se on järkevin tapa.
Exälläni oli sellainen käsitys, että väistämiskiellolla tarkoitetaan myös omalla kaistalla hiljentämistä. Marisi aina, kun himmasin, että kiihdytyskaistalta auto pääsi eteeni ja sanoi, ettei noin saa tehdä ja tuosta voisi tulla sakot. Yritin vääntää rautalangasta, että hiljentäminen ei ole kyllä mitenkään kiellettyä, vaan kaistan vaihtaminen.
Jos ei joskus olis väistänyt, niin aika monta romua olis tullu tällain aika paljon ajavalle, kyllä sieltä usein joku Urpo tuikkaa väkisin kylkeen.
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.iltale…