Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalaiset väistävät motarille liittyviä.

Vierailija
25.08.2018 |

Olen vähän huolissani noista kommenteista jutun https://www.hs.fi/autot/art-2000005797676.html lopussa, vasemmalle väistäminen näyttää olevan uusi normaali.

Sanoisin että aivan hemmetin moisessa ruuhkassa voisin väistää, varmistettuani tietenkin, että vasemmalla on tilaa. On muitakin keinoja "väistää" eli hiemaan kaasun nostaminen tai hieman sen lisääminen.

Samoin ärsyttää takiani turhaan vasemalla väistävät, kyllä minä olisin sen auton jälkeen kerennyt sille tielle liittyä :) Sitten näkee paljon tapauksia, jossa muutaman auton jono tulee yhtä aikaa moottoritielle ja sen on päästävä just sillä moottoritiellä kulkevan letkan johonkin kohtaan, kun aivan hyvin pieni pudotus vauhdissa - ja takana olisi ollut tilaa.

Samoin yksittäisen liittyjän näkee joskus ajavan koko kiihdytyskaistan loppuun motarilla jo valmiiksi olevan auton rinnalla, kun vauhdin pudotuksella olisi voinut liittyä taakse. Kerran seurasin tällaisen tilanteen, väkisin piti siihen eteen päästä ja myötä häpeissään sitten ajoi se valmiiksi motarilla ajava sen tunkeutujan takana muutaman kilometrin ja sitten ohitti. Eli sillä jo motarilla olevalla olisi ollut kovempi matkavauhti...

Kommentit (433)

Vierailija
41/433 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi kuzipää taxi taannoin jopa tööttäsi, kun "tulin sen tielle" Lahden motarilla Helsingin alkupäässä. Se tuli liittymää ja meinasi apina tulla persiistä sisään.

Tai sit se oli muuten vaan h0m0.

Vierailija
42/433 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En lukenut juttua, mutta mä annan tilaa siirtymällä vasemmalle kaistalle jos siellä on tilaa. Näin teen jatkossakin ja toivon muidenkin tekevän näin minulle,.

Kannattais lukea! Väistäminen voi tarkoittaa sakkoa.

Ainoastaan jos juuri sillä hetkellä perässä sattuu olemaan virkaintoinen poliisi.

Käytännössä todennäköisyys että perässä on ketään poliisia on merkityksettömän pieni.

Jokatapauksessa kaistaa vaihtaessa tarkistetaan ketä on perässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/433 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki joiden kyydissä olen ollut aina väistävät varmuuden vuoksi ohituskaistalle tilapäisesti kun näkevät jonkun liittyvän.

Miten sääntö menee tässä? Onko kaistallaolijalla oikeus posottaa menemään välittämättä liittyjästä? Varovaisuus 100% liittyjän vastuulla?

Niin kuin miksi? Mikä syy?

Ap

Vierailija
44/433 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei joskus olis väistänyt, niin aika monta romua olis tullu tällain aika paljon ajavalle, kyllä sieltä usein joku Urpo tuikkaa väkisin kylkeen.

Johtuu siitä että ne on oppineet siihen väistämiskulttuuriin. Joka on väärin!

Vierailija
45/433 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites kun suurin osa rampeista on aika jyrkkiä kaarroksia etkä niissä voi vetää nopeutta jo 80km/h mutkaan, joten ainoaksi mahdollisuudeksi jää kiihdyttää sillä pienellä pätkällä moottoritien reunassa? Sitten olet saanut juuri ja juuri nopeuden 100kmh ennen kiihdytyskaistan päättymistä ja moottoritieltä tuleekin auto sopivasti sitä vauhtia ettet kerkeä eteen? Lukkojarrutus ettet aja metsään/kaiteeseen? Välillä on vaikea arvioida takaa tulevan nopeutta. Itsellä nuorempana varsinkin oli vanhoja autoja, jotka ei ihan kertapolkaisulla kiihtyneet sinne sataseen..

Toinen tilanne on se, että on niin pienet turvavälit ettet yksinkertaisesti sillä hetkellä sovi mihinkään väliin kun sillä kiihdytyskaistalla olet? Miten tässä sitten toimitaan? Kiilataan väkisin vai jäädään jumiin kiihdytyskaistalle?

Ylipäätään olen huomannut että täälläpäin moottoritiellä ajavien ajoneuvojen nopeus vaihtelee satasen alueella 80kmh-130kmh, joten koita siinä sitten päätellä parilla vilkaisulla tausta- tai sivupeiliin että mitä vauhtia takana tuleva ajaa ja sovittaa ajonopeus siihen.

Itse aina väistän vasemmalle, jos liikenne sen sallii tai tiputan vauhtia, jos näen että lähestymme rintarinnan kiihdytyskaistaa motarille tulevan auton kanssa.

Suosittelen julkista liikennettä.

Sori mut en asu kehä kolmosen sisäpuolella, täälläpäin kerran päivässä pääset johonkin ja takaisin, joten se ei ole vaihtoehto. Ongelmitta tuo moottoritielle liittyminen on sujunut tähänkin asti, pointti oli vain se että tilan antaminen on järkevää kunhan ei muuta liikennettä vaaranna sillä.

Vierailija
46/433 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tuossakin ole kyse siitä, että turhaan ei saa kaistaa vaihtaa. Eli jos muutenkin ohittaisit esim sen rekan, joka siihen eteen on tulossa, ei ole mitenkään turha kastanvaihto. 

Vierailija
47/433 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sillä liittyjällä on väistämisvelvollisuus, asia on hyvin selkeä, jos kolisee niin vika löytyy sieltä

No miksi avaukseni sai niin paljon

miinuspeukkuja ja sinun kommentti plussaa, vaikka asia on sama?

Ap

Vierailija
48/433 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liian vähän puhutaan siitä todellisesta vaaratilanteesta, jossa rampista tulija tulee aivan liian hitaasti eli ajaa jotain kuuttakymppiä ja yrittää kuudenkympin vauhdissa liittyä motarille. Silloin niitä vaaratilanteita nimenomaan näkee.

Kauhulla välillä katson, että miten tuo meinaa päästä tuosta rampista liikennevirtaan, kun ajaa kuuttakymppiä, kun motarilla ajavat 80 - 100 km/h. Eihän siinä meinaa päästä väliin, kun motarilla ajavat ovat heti takapuskurissa kiinni.

Tuskan hiki nousee myös silloin, jos joutuu ajamaan rampissa tällaisen takana, joka ei osaa kiihdyttää rampissa vauhtiaan siihen motarinopeuteen. Siinä ei meinaa oikeasti päästä turvallisesti liittymään motarille.

Mutta jos on tietyömaita kuten Turunmoottoritiella nyt ja nopeusrajoitus 60, niin silloin kaikkien on ajettava sitä 60, ei enempää.

Vierailija
49/433 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten sääntö menee tässä? Onko kaistallaolijalla oikeus posottaa menemään välittämättä liittyjästä? Varovaisuus 100% liittyjän vastuulla?

On oikeus ja kyllä, täysi 100%. Sulla ei taida onneksi olla korttia.

Vierailija
50/433 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites kun suurin osa rampeista on aika jyrkkiä kaarroksia etkä niissä voi vetää nopeutta jo 80km/h mutkaan, joten ainoaksi mahdollisuudeksi jää kiihdyttää sillä pienellä pätkällä moottoritien reunassa? Sitten olet saanut juuri ja juuri nopeuden 100kmh ennen kiihdytyskaistan päättymistä ja moottoritieltä tuleekin auto sopivasti sitä vauhtia ettet kerkeä eteen? Lukkojarrutus ettet aja metsään/kaiteeseen? Välillä on vaikea arvioida takaa tulevan nopeutta. Itsellä nuorempana varsinkin oli vanhoja autoja, jotka ei ihan kertapolkaisulla kiihtyneet sinne sataseen..

Toinen tilanne on se, että on niin pienet turvavälit ettet yksinkertaisesti sillä hetkellä sovi mihinkään väliin kun sillä kiihdytyskaistalla olet? Miten tässä sitten toimitaan? Kiilataan väkisin vai jäädään jumiin kiihdytyskaistalle?

Ylipäätään olen huomannut että täälläpäin moottoritiellä ajavien ajoneuvojen nopeus vaihtelee satasen alueella 80kmh-130kmh, joten koita siinä sitten päätellä parilla vilkaisulla tausta- tai sivupeiliin että mitä vauhtia takana tuleva ajaa ja sovittaa ajonopeus siihen.

Itse aina väistän vasemmalle, jos liikenne sen sallii tai tiputan vauhtia, jos näen että lähestymme rintarinnan kiihdytyskaistaa motarille tulevan auton kanssa.

Itse olin eilen viimeksi tässä tilanteessa. Kiihdytyskaista on onnettoman lyhyt, kun ramppi kaartuu niin jyrkästi, ettei siinä tule kiihdyttäminen kuuloonkaan. Olen monta kertaa joutunut jäämään siihen kiihdytyskaistan päähän odottamaan, että pääsen siihen tielle. Ei vain uskalla väkisin tunkea 60 nopeudella siihen sataa ajavien tiheään letkaan. Onneksi ei tullut ketään perässä. 

Vierailija
51/433 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä ketä voi ärsyttää se että muut autoilijat on huomaavaisia ja antavat tilaa rampista tuleville? Kun ymmärsin että rampista tulevat eivät oikeastaan saa hidastaa vauhtiaan (autokoulu) että liikenne pysyy sujuvana ja motarilla ei saa väistää tai antaa tilaa rampista tulevalle vaan heidän pitää löytää sujuvasti tila mihin mennä. Kyllä minä pudotan hieman vauhtia jos huomaan että rampista tuleva on minun kohdalla tai hieman itseäni edellä niin nostan jalkaa kaasiulta että tämä saa tilaa tulla. Ja kiitollinen olen niille jotka väistävät minua ohituskaistalle niin ei tarvitse niin hermoilla mihin väliin sitä änkee jos on vähänkin ruuhkaisempaa.

Vierailija
52/433 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sillä liittyjällä on väistämisvelvollisuus, asia on hyvin selkeä, jos kolisee niin vika löytyy sieltä

Tai sitten voisi vain sujuvoittaa liikennettä ja tehdä tilaa toiselle kaistalle.

Ei tarvitse riskeerata kolinaa ja kaikkien matka sujuu mukavammin.

Jos se rampilta tulija ei osaa sopeuttaa vauhtiaan motarilla ajajien mukaan, niin voi käyttää sitten muita teitä.

Usein näkee kun joku ajelee alle satasta oikealla kaistalla ja sitten väistää vasemmalle kaistalle. Ja tämä aiheuttaa vaaratilanteita.

Vierailija
53/433 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Autokoulun opettaja opetti todella tarkkaan tuon ramppiajon.

Koko ajan hoki rampissa "kiihdytä, kiihdytä, kiihdytä, katso mittaria, täytyy olla 80 km/h mittarissa, koska motarilla muut ajavat 80 km/h ja sulla pitää olla sama vauhti liittyessä. Kiihdytä, katso mittaria!"

Oli hyvä ope.

On muuten aika vaarallinen ajattelutapa motarille liityttäessä. Jos siellä menee jo katkeamaton letka autoja, ei siihen niin vaan kahdeksaakymppiä väliin tukita. Täytyy katsoa mittarin lisäksi myös muuta liikennettä.

Vierailija
54/433 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

m85 kirjoitti:

ei missään tapauksessa väistetä vasemmalle kaistalle, vaan joko kaasutetaan tai jarrutellaan sillä kaistalla millä ollaan

Moottoritiellä ajavan tulisi pitää ajonopeutensa, niin liittymästä tulevalla on helpompi tulla. Näin vältytään tilanteelta, että molemmat kiihdyttävät tai molemmat hiljentävät ja liittymästä tuleva ei pääse siirtymään sujuvasti.

Kun moottoritiellä ajava pitää sopivan turvavälin edellä ajavaan, niin liittymästä tulevan on turvallisempi ja helpompi tulla.

En ole tuo kommentoija vaan ap, mutta tuota kaasusta jarrutusta/hiljentämistä käytetään lähinnä siinä tapauksessa, kun nähdään että liittyjä ei osaa liittyä eli sovittaa ajonopeuttaan vaan meinaa tulla suoraan kylkeen tai liittyminen näyttää hyvin epävarmalta.

Vierailija
55/433 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaus: "Jos arvioin, että rampista tulija olisi aivan kyljessäni kiinni liittymishetkellä, yleensä höllään aivan minimaalisen vähän kaasujalkaa, jolloin tilanne muuttuu ihan eriksi, vaikka nopeus muuttuu tosi vähän. Eli liittymästä tulija pääsee sujuvasti suoraan eteeni. En väistä rampista tulijaa koskaan vasemmalle kaistalle vaan pidän oman kaistani."

Ja usein samaan aikaan rampista tulija höllää kaasujalkaa, että pääsee taaksesi. Parempi jättää päätös rampista tulijalle, eikä arvata mihin tulija on tulossa.

Vierailija
56/433 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein näkee, että liittymästä tuleva olettaa pääsevänsä letkan väliin kunhan vaan laittaa vilkun päälle ja menee. Silloin on luojan lykky, jos pystyn väistämään sinne viereiselle kaistalle.

57/433 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi varmaan mun pitäny ajaa sitten moottoripyöräilijän päälle mulla 120-130km/h ja ihan näytti et alle jää teki näin tai niin, joo ja tulee kolmion takaa. Oli pakko vielä lisätä vauhtia. Kyllä säikytti.

Vierailija
58/433 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Usein näkee, että liittymästä tuleva olettaa pääsevänsä letkan väliin kunhan vaan laittaa vilkun päälle ja menee. Silloin on luojan lykky, jos pystyn väistämään sinne viereiselle kaistalle.

Juuri siihen väliin sitä mennäänkin, ei auton kohdalle. Pidä kunnon turvaväli, niin liittymästä tuleva pääsee siihen. Näinhän se homma toimii.

Vierailija
59/433 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäkin ongelma johtuu pääasiassa siitä, että suomalaiset eivät osaa pitää kunnollisia turvavälejä.

Vierailija
60/433 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskan hiki nousee myös silloin, jos joutuu ajamaan rampissa tällaisen takana, joka ei osaa kiihdyttää rampissa vauhtiaan siihen motarinopeuteen. Siinä ei meinaa oikeasti päästä turvallisesti liittymään motarille.

Joskus, kun ajan rampille, pysähdyn kokonaan tai hidastan vauhdin johonkin 10-20 km/h. Odotan, että edessä oleva hidastelija on mennyt. Sitten tallon kaasun pohjaan ja kiihdytän niin paljon kuin autosta lähtee. Yleensä auto ehtii kiihtyä tarvittavaan nopeuteen. Muuten käy niin, että rampilta tulee monta hidasta autoa peräkkäin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän viisi