Kuvittelenko vain, vai saanko huonompaa palvelua sairaalassa kun tein kanta.fi etten luovuta elimiäni kuoleman jälkeen?
Olen asioinut todella paljon sairaalassa sairauteni takia (useita kymmeniä kertoja) mutta heti tuon jälkeen kun laitoin rastin ruutuun, että en luovuta elimiäni niin minua on kohdeltu paljon huonommin.
Onko tämä sattumaa vai onko asenne tällainen? Ennen ollut todella hyvää palvelua, ei mitään pahaa sanottavaa.
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan kieltäytyisi. Elinsiirtojonoissa kuolee joka päivä ihmisiä. Jonkun äiti tai isä, sisko tai aviomies...Elinsiirtojonoissa kuolee lapsia. Minä ainakin riemumielin annan. Ihana ajatus, että voin auttaa toisia ja ehkä pelastaa jonkun hengen.
Minusta niiden, ketkä eivät ole luovuttajia, ei sitten pidä saadakaan tarvittaessa elinsiirtoa.Minulla on niin hirveät kokemukset ihmisistä, että en halua enää auttaa muita. Nostaa jo karvat pystyyn tuo sinun luettelosi - ilmeisesti lapsettomalla perheettömällä sinkulla ei ole mitään arvoa. Kiitos, pidän elimeni itse enkä tarvitse teidänkään elimiänne, en halua jatkoaikaa tässä maailmassa.
Se on minustakin vastenmielistä jos sinkun elämää pidetään vähemmän tärkeänä kuin lapsiperheellisen.
Elimeni luovutan, se oli itsestäänselvyys, jos vaan jollekin kelpaa tälläisen lihavahkon rasvamaksa-ihmisen elimet. Silmän verkkokalvo ehkä?
Vierailija kirjoitti:
Koomista, että useat luulevat jonkun muun kuin elimen saajan hyötyvän elinluovutuksista. Se on sellaista sallaliittoteoria-ajattelua. Rahalla ei muuta kuin jossain roskamaassa saa elimiä. Kaikkien elimet eivät edes käy kaikille, kudosvastaavuus pitää olla.
Yhtä lailla elimen odottaja voisi ajatella, että salaliittoteoriamaisesti, että ei hänelle anneta elintä, vaikka tarjolla olisi. Että hänen annetaan kuolla, niin halvemaksi tulee yhteiskunnalle. Ja itse asiassa toi hinta pitääkin paikkansa. Elinsiirtoa odottavien hoito maksaa. Ja se, että joltain otetaan elimet ja siirretään toiselle.
Koomista, että on hyväuskoinen idiotismi yhdistyy usein tyhmyyteen, jonka vuoksi ei oteta asioista selvää, vaan sinisilmäisesti uskotaan, että täällä länsimaissa ollaan rehellisiä ja oikeudenmukaisia, pahaa tehdään vain "jossain roskamaassa".
Mennäänpä sitten faktoihin. Kyse ei ole mistään salaliittoteorioista. Jospa sinäkin viitsisit ensin edes vähän selvittää asioita, ennen kuin julistat julki omaa hölmöyttäsi.
https://www.theguardian.com/world/2013/jan/09/mass-donor-organ-fraud-ge…
https://www.businessinsider.com/organ-transplant-lists-favor-the-rich-2…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla meni päinvastoin. Lääkärin mielestä saattohoito ei ole hyvä asia jos sillä ei tueta elinkauppaa.
En tajua. Kelpaakohan saattohoidossa olevan elimet? Tuskin. Suomessa ei myöskään käydä elinkauppaa.
Ei kelpaa. Saattohoidossa oleva kuolee esim. keuhkokuumeeseen tai sydän vaan pysähtyy sairaassa elimistössä.
Myöskään muuten terveen nuoren ihmisen elimiä ei voida ottaa, jos kuolee esim sydäninfarktiin. Nuorikin voi siihen kuolla. Jos sua ammutaan vaikka mahaan ja vuodat kuiviin, niin ei voi elimiä ottaa.
Ainoa tilanne on päänvammat. Eli aivot totaalisen tohjona, mutta sydän ei pysähdy. Silloin elimistön veri kiertää, vaikka ihminen on kuollut. Eli elimet pysyy luovutuskelpoisina. Mutta silloin täytyy olla hengityskoneessa. Eli jos lyöt pääsi jossain avun ulottumattomissa, niin kyllä se sydänkin pian pysähtyy, kun ei saa happea hengityskoneesta. Eli kun aivot kuolevat, niin hengitys pysähtyy ja sitten pian myös sydän.
Jos niitä sisäelimiä otettaisiin pois vain kuolleilta, voisin ottaa elinluovutuskieltoni pois. Mutta niitä otetaan pois myös niiltä joilla sydän vielä sykkii ("aivokuolema") eikä sellainen ihminen ole vielä kuollut vaan osittain elossa.
Elimen ottaminen pois ihmiseltä jolla sydän sykkii on mun mielestä ihan kamalaa. Joo, se henkilö kuolee pian mutta samahan se on esim. saattohoitopotilailla ja todella vanhoilla ihmisillä mutta ei heiltäkään oteta elimiä mihinkään käyttöön ennen kuin he ovat oikeasti kuolleita.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan kieltäytyisi. Elinsiirtojonoissa kuolee joka päivä ihmisiä. Jonkun äiti tai isä, sisko tai aviomies...Elinsiirtojonoissa kuolee lapsia. Minä ainakin riemumielin annan. Ihana ajatus, että voin auttaa toisia ja ehkä pelastaa jonkun hengen.
Minusta niiden, ketkä eivät ole luovuttajia, ei sitten pidä saadakaan tarvittaessa elinsiirtoa.
Niin, tai sitten se voi olla joku murhaaja-raiskaaja-pedofiili, jolle elimesi päätyvät, koska heidätkin hoidetaan samoin kuin muutkin, enkä usko, että kukaan saa määrätä kenelle elimet annetaan, vaan ne menevät sille, joka ensimmäisenä on jonossa ja jolle elimet sopivat.
Minä en aio luovuttaa elimiäni enkä myöskään tarvitse niitä muilta. Riittää, että saan tarpeeksi ison annoksen kipulääkkeitä. Tulee varmasti halvemmaksikin kun elinsiirtoleikkaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koomista, että useat luulevat jonkun muun kuin elimen saajan hyötyvän elinluovutuksista. Se on sellaista sallaliittoteoria-ajattelua. Rahalla ei muuta kuin jossain roskamaassa saa elimiä. Kaikkien elimet eivät edes käy kaikille, kudosvastaavuus pitää olla.
Yhtä lailla elimen odottaja voisi ajatella, että salaliittoteoriamaisesti, että ei hänelle anneta elintä, vaikka tarjolla olisi. Että hänen annetaan kuolla, niin halvemaksi tulee yhteiskunnalle. Ja itse asiassa toi hinta pitääkin paikkansa. Elinsiirtoa odottavien hoito maksaa. Ja se, että joltain otetaan elimet ja siirretään toiselle.
Koomista, että on hyväuskoinen idiotismi yhdistyy usein tyhmyyteen, jonka vuoksi ei oteta asioista selvää, vaan sinisilmäisesti uskotaan, että täällä länsimaissa ollaan rehellisiä ja oikeudenmukaisia, pahaa tehdään vain "jossain roskamaassa".
Mennäänpä sitten faktoihin. Kyse ei ole mistään salaliittoteorioista. Jospa sinäkin viitsisit ensin edes vähän selvittää asioita, ennen kuin julistat julki omaa hölmöyttäsi.
Oletko säkin niitä, jotka luulee, että kuoli miten hyvänsä, niin elimet kelpaa luovutukseen.
Ja oikeesti elämässä ihan kaikku perustuu bisnekseen. Ihan kaikki. Joka ikisestä asiasta joku hyötyy. Sun on ihan turha pelotella ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Jos niitä sisäelimiä otettaisiin pois vain kuolleilta, voisin ottaa elinluovutuskieltoni pois. Mutta niitä otetaan pois myös niiltä joilla sydän vielä sykkii ("aivokuolema") eikä sellainen ihminen ole vielä kuollut vaan osittain elossa.
Elimen ottaminen pois ihmiseltä jolla sydän sykkii on mun mielestä ihan kamalaa. Joo, se henkilö kuolee pian mutta samahan se on esim. saattohoitopotilailla ja todella vanhoilla ihmisillä mutta ei heiltäkään oteta elimiä mihinkään käyttöön ennen kuin he ovat oikeasti kuolleita.
Minä ajattelin noin nuorena. Juttelin sukulaiseni kanssa, joka toimi elinsiirto-osastolla ylihoitajana ja hän totesi, että aivokuollut on kuollut. Jos aivot eivät enää toimi, niin ihminen on kuollut, vaikka sydän vielä sykkii.
Minulla meni pitkään siihen, että pystyin ymmärtämään tilanteen, koska en käsittänyt, että aivojen kuolema oikeasti tarkoittaa kuolemaa. Siitä huolimatta pidin aiemmin elinluovutuskorttia mukanani, koska halusin, että joku toinen saa mahdollisuuden elimiini, jos minä kuolen.
Setäni kuoli äkillisesti nelikymppisenä ja hänen surevalta leskeltään pyydettiin lupa verkkokalvojen ottamiseen sedältä. Täti suostui, vaikka oli järkyttynyt ja kauhuissaan rakkaansa menettämisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta niiden, ketkä eivät ole luovuttajia, ei sitten pidä saadakaan tarvittaessa elinsiirtoa.Niin, tai sitten se voi olla joku murhaaja-raiskaaja-pedofiili, jolle elimesi päätyvät, koska heidätkin hoidetaan samoin kuin muutkin, enkä usko, että kukaan saa määrätä kenelle elimet annetaan, vaan ne menevät sille, joka ensimmäisenä on jonossa ja jolle elimet sopivat.
Minä en aio luovuttaa elimiäni enkä myöskään tarvitse niitä muilta. Riittää, että saan tarpeeksi ison annoksen kipulääkkeitä. Tulee varmasti halvemmaksikin kun elinsiirtoleikkaus.
Entä, jos sairastut verisyöpään ja sinulle tehdään allogeeninen kantasolusiirto eli siirretään kantasoluja eli verta toiselta ihmiseltä?
Vierailija kirjoitti:
Oot nyt ihan hakoteillä. Ei noilta sun viimeksi mainituilta voi ottaa elimiä. Kun sydän pysähtyy, niin elimet alkavat heti vaurioitua. Ihminen voi kuolla kahdella tavalla. Joko pysähtyy sydän tai pysähtyy aivot. Molemmissa ihminen on yhtä kuollut. Sairaalan ulkopuolella aivojen pysähtyminen tarkoittaa nopeasti myös sydämen pysähtymistä. Sairaalassa sen sijaan voidaan keinotekoisesti pitää sydäntä vielä rytmissä antamalla sille happea pitämällä ihminen hengityskoneessa, vaikka ihminen on siis oikeesti kuollut, kun ne aivot on siis kuolleet. Vain toi on se tilanne, kun niitä elimiä voidaan ottaa. Ja se on harvinainen tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmiset on noin ulapalla?
Sanoppa muuta! Tämä tietämättömyyden määrä ihmetyttää suuresti. Terv. Maksansiirtopotilas
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko säkin niitä, jotka luulee, että kuoli miten hyvänsä, niin elimet kelpaa luovutukseen.
Ja oikeesti elämässä ihan kaikku perustuu bisnekseen. Ihan kaikki. Joka ikisestä asiasta joku hyötyy. Sun on ihan turha pelotella ihmisiä.
Miten kehtaat olla noin nolo. Ensi toit esille tyhmyytesi väittämällä, että elinten luovutuksessa tapahtuu väärinkäytöksiä vain salaliittoteorioissa ja roskamaissa. Sitten, kun tyhmyytesi paljastettiin, alat vielä selitellä ja esittää jotain mustavalkoisia ääripäitä. Kukaan ei ole väittänyt, että kaikki elimet kelpaa luovutukseen tai että kaikki perustuu bisnekseen. Vain sinä väitit, ettei länsimaissa tapahdu väärinkäytöksiä, vaan "roskamaissa" ja muu on salaliittoteoriaa. Sinä valehtelit, tai oikeammin olit täysin tietämätön, koska olet hyväuskoinen ja tyhmä. Pelottelu ei ole turhaa, kuten laittamistani linkeistä näkyy, Saksasta ja Yhdysvalloista. Eikä se ole edes pelottelua, se on erittäin aiheellista keskustelua. Jos et kiellä elintesi luovutusta, voit joutua varaosiksi, vaikka sinut voisi kenties vielä hoitaa kuntoon tai elvyttää. Se on fakta ja sitä tapahtuu länsimaissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elimen ottaminen pois ihmiseltä jolla sydän sykkii on mun mielestä ihan kamalaa. Joo, se henkilö kuolee pian mutta samahan se on esim. saattohoitopotilailla ja todella vanhoilla ihmisillä mutta ei heiltäkään oteta elimiä mihinkään käyttöön ennen kuin he ovat oikeasti kuolleita.Oot nyt ihan hakoteillä. Ei noilta sun viimeksi mainituilta voi ottaa elimiä. Kun sydän pysähtyy, niin elimet alkavat heti vaurioitua. Ihminen voi kuolla kahdella tavalla. Joko pysähtyy sydän tai pysähtyy aivot. Molemmissa ihminen on yhtä kuollut. Sairaalan ulkopuolella aivojen pysähtyminen tarkoittaa nopeasti myös sydämen pysähtymistä. Sairaalassa sen sijaan voidaan keinotekoisesti pitää sydäntä vielä rytmissä antamalla sille happea pitämällä ihminen hengityskoneessa, vaikka ihminen on siis oikeesti kuollut, kun ne aivot on siis kuolleet. Vain toi on se tilanne, kun niitä elimiä voidaan ottaa. Ja se on harvinainen tilanne.
Vuosia aivokuolleena pidetty heräsi henkiin Yhdysvalloissa ja muisti asiat, joita hänen ympärillään oli tapahtunut. Vaikka aivosähkökäyrät näytti tyhjää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta niiden, ketkä eivät ole luovuttajia, ei sitten pidä saadakaan tarvittaessa elinsiirtoa.Minulla on niin hirveät kokemukset ihmisistä, että en halua enää auttaa muita. Nostaa jo karvat pystyyn tuo sinun luettelosi - ilmeisesti lapsettomalla perheettömällä sinkulla ei ole mitään arvoa. Kiitos, pidän elimeni itse enkä tarvitse teidänkään elimiänne, en halua jatkoaikaa tässä maailmassa.
Tässä maassa ei ole olemassa yhtäkään perheetöntä ihmistä. Puolisottomallakin on vanhemmat ja sisarukset.
Valtio omistaa meidät. Vuoden 2010 jälkeen valtio omistaa myös ruumiimme. Valtio omistaa lapsesi.
Oon vuosia pitänyt elintenluovutuskorttia mukana ja nykyisin merkattu Kantaan myös halu luovuttaa elimiä tarvitseville tilanteen ollessa asialle suotuisa. Olen ajatellut, että mikäli en itse enää tarvitse ja joku muu avun saa, niin ilman muuta.
Just nyt tajusin, että en taida luovuttajaksi enää sopiakaan, kun tänä vuonna todettu krooninen sairaus ja sitä myötä loppuelämän syön lääkkeitä. Verenluovuttajaksi en enää kelpaa, joten tuskin elimien luovuttajaksikaan. Elämä on.
Voi taivas. Mun tuttu luulee, että kuolee miten hyvänsä, niin elimet "viedään". Eräs yhteinen nuori tuttumme oli kuollut kotiin yhtäkkiä. Tuttuni kysyi myöhemmin, että otettiinko siltä elimet luovutukseen. Juu varmaan....