Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuvittelenko vain, vai saanko huonompaa palvelua sairaalassa kun tein kanta.fi etten luovuta elimiäni kuoleman jälkeen?

Vierailija
24.08.2018 |

Olen asioinut todella paljon sairaalassa sairauteni takia (useita kymmeniä kertoja) mutta heti tuon jälkeen kun laitoin rastin ruutuun, että en luovuta elimiäni niin minua on kohdeltu paljon huonommin.

Onko tämä sattumaa vai onko asenne tällainen? Ennen ollut todella hyvää palvelua, ei mitään pahaa sanottavaa.

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet ihan suunnattoman itsekäs kusipää. Toivottavasti kuolet yöllä.

Jotain syystä kuvittelet, että käytöksesi saisi jonkun muuttamaan mieltään ja tekevän elinluovutustestamentin, hyödyttääkseen ehkä juuri sinun kaltaistaisi ihmistä tulevaisuudessa?

Vierailija
22/57 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samalla kun rastittaa, ettei ala luovuttajaksi, tietoihin pitäisi myös mennä, ettei ole oikeutta ottaa vastaan.

Tulee sellainen lämmin ja rakastava kuva näistä ihmisistä, jotka ovat kaikessa laskemassa oikeuksia ja velvollisuuksia. Tekee ihan mieli tehdä elinluovutustestamentti... Tai ei oikeastaan. Juuri tuo loputon hyödyn tavoittelu ja laskeminen, ettei kukaan saa enempää kuin joku muu ja vapaaehtoisen hyväntekeväisyyden tekeminen pakolliseksi ja vastikkeelliseksi saa menettämään uskon ihmiskuntaan. 

Ihmiset nykyään luulee asiassa kuin asiassa, että on vain oikeksia, eikä mitään velvollisuuksia.

Jokaisella on oikeus ruumiiilliseen koskemattomuuteen. Se on käsittääkseni kirjattu lakiin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kukaan kieltäytyisi. Elinsiirtojonoissa kuolee joka päivä ihmisiä. Jonkun äiti tai isä, sisko tai aviomies...Elinsiirtojonoissa kuolee lapsia. Minä ainakin riemumielin annan. Ihana ajatus, että voin auttaa toisia ja ehkä pelastaa jonkun hengen.

Minusta niiden, ketkä eivät ole luovuttajia, ei sitten pidä saadakaan tarvittaessa elinsiirtoa.

Entä, jos on vain jonkun tytär tai poika? Vai määräytyykö arvo lasten ja sisarusten perusteella? Sillä, joka ei ole pariutunut ja lisääntynyt ei ole mitään väliä? Joutaakin kuolla.

Kovin humaania. - Tosin edeltäjän malli kieltäisi myös joka ikiseltä sairailta elinten vastaanottamisen, koska nämä eivät käy luovuttajiksikaan. Eipä sitä systeemiä sitten mihinkään tarvittaisikaan.

Vierailija
24/57 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten joku voi olla niin itsekäs, että mieluummin antaa mädäntyä, kuin pelastaa jonkun hengen? En edes tiennyt, että tuollaisia ihmisiä on. Kaikilla mun tutuilla on itsestään selvää, että luovuttaa.

Kukas kissan hännän nostaisi ellei kissa itse.

Vierailija
25/57 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en edes haluaisi itselleni elinsiirtoa. Ahdistava ajatus jonkun muun kudoksista omassa ruumiissa. Hylkiminenkin on mahdollista, ja silloin on ensin toivonut ihan turhaan. Parempi kuolla silloin kun on aika, jos oma ruumis noin pettää.. Verensiirron voisin hyväksyä.

Vierailija
26/57 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samalla kun rastittaa, ettei ala luovuttajaksi, tietoihin pitäisi myös mennä, ettei ole oikeutta ottaa vastaan.

Tulee sellainen lämmin ja rakastava kuva näistä ihmisistä, jotka ovat kaikessa laskemassa oikeuksia ja velvollisuuksia. Tekee ihan mieli tehdä elinluovutustestamentti... Tai ei oikeastaan. Juuri tuo loputon hyödyn tavoittelu ja laskeminen, ettei kukaan saa enempää kuin joku muu ja vapaaehtoisen hyväntekeväisyyden tekeminen pakolliseksi ja vastikkeelliseksi saa menettämään uskon ihmiskuntaan. 

Ihmiset nykyään luulee asiassa kuin asiassa, että on vain oikeksia, eikä mitään velvollisuuksia.

Jokaisella on oikeus ruumiiilliseen koskemattomuuteen. Se on käsittääkseni kirjattu lakiin. 

Kun sä kuolet, niin mitä sä teet sun elimillä? Luovutus tehdään kauniisti ja vainajaa eli luovuttajaa kohdellaan koko prosessin ajan kauniisti ja kunnioittavasti.

Vierailija
27/57 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotain syystä kuvittelet, että käytöksesi saisi jonkun muuttamaan mieltään ja tekevän elinluovutustestamentin, hyödyttääkseen ehkä juuri sinun kaltaistaisi ihmistä tulevaisuudessa?

No eivät itsekkäät kusipäät muutu...

Mutta kyllä ne kuitenkin ihan onnessaan on ottamassa itse vastaan elimen, jotta eivät kuolisi.

Vierailija
28/57 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun sä kuolet, niin mitä sä teet sun elimillä? Luovutus tehdään kauniisti ja vainajaa eli luovuttajaa kohdellaan koko prosessin ajan kauniisti ja kunnioittavasti.

En tiedä, koska en tiedä mitä kuoleman jälkeen tapahtuu. Tiedätkö sinä?

Vierailija
29/57 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kyllä ne kuitenkin ihan onnessaan on ottamassa itse vastaan elimen, jotta eivät kuolisi.

Ja sinä olet tietysti joku elinsiirtokirurgi joka ihan kokemuksesta puhuu potilaidensa elinsiirtotahdoista. Ja näitä leikkauksiahan tapahtuu joka päivä säännöllisesti. Että sellaista mielikuvittelua siellä taas. No, jatka vaan :)

Vierailija
30/57 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edelleenkään muiden kusipääksi nimittely ei kerää sinulle sympatiaa. Tunnut sinäkin pelkäävän kuolemaa, kun tämä aihe herättää noin tunteellisia reaktioita. Oletko juuri elinsiirtojonossa vai pelkäät kohta joutuvasi sinne?

Vierailija
31/57 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et kuvittele. Me hoitajat katsotaan ensimmäisenä miten on elintenluovutusten kanssa. Kuitenkin jokainen sairaalaan tulija on todennäköinen vainaja. Jos et ole hyödyksi, ei ole mitään syytä hyysätä sinua.

Vierailija
32/57 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa jokainen ihminen on lähtökohtaisesti elintelnluovuttaja vuonna 2010 tulleen lakimuutoksen jälkeen. Jos ei kiellä, olet elintenluovuttaja. 

Kaikissa maissa on sattunut tapauksia, jossa elintä tarvitsevan tuttu lääkäri on vaikuttanut jonkun potilaan hoitopäätökseen "edistävästi", jotta on saatu tarvitsevalle ystävälle elin. Näitä on tapahtunut myös isosta rahasta, tuntematon rikas potilas on maksanut huimia summia lääkärille, joka on tehnyt tai myötävaikuttanut  päätökseen esim. koomapotilaan hoidon lopettamisesta. 

Jokainen älyllä varustettu ymmärtää, että näissä epätoivoisissa tilanteissa tällaista tapahtuu, kun kysyntä ja tarve on suurempi kuin tarjonta. Lapsellista kuvitella, ettei meillä täällä Suomessa. Ihmisiä lääkärit ovat täällä siinä missä muuallakin. 

Hankala tilanne, jos teet luovutuskiellon, vähäjärkiset ja vastuuttojat hoitajat kohtelevat sinua huonommin, jos et kiellä luovutusta, hoitosi voidaan lopettaa herkemmin, koska joku tarvitsee elimiäsi ja ehkä myös maksaa siitä huimasti. 

Vierailija
33/57 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt olet valtion vihollinen.

Vierailija
34/57 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koomista, että useat luulevat jonkun muun kuin elimen saajan hyötyvän elinluovutuksista. Se on sellaista sallaliittoteoria-ajattelua. Rahalla ei muuta kuin jossain roskamaassa saa elimiä. Kaikkien elimet eivät edes käy kaikille, kudosvastaavuus pitää olla.

Yhtä lailla elimen odottaja voisi ajatella, että salaliittoteoriamaisesti, että ei hänelle anneta elintä, vaikka tarjolla olisi. Että hänen annetaan kuolla, niin halvemaksi tulee yhteiskunnalle. Ja itse asiassa toi hinta pitääkin paikkansa. Elinsiirtoa odottavien hoito maksaa. Ja se, että joltain otetaan elimet ja siirretään toiselle.

Vierailija
35/57 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yhtään mitään merkitystä.

Minun elimiäni ei huolita ollenkaan, koska olen sairastanut syövän. Harmittaa, koska kannoin pitkään mukanani elinluovuttajakorttia ennen nykytilannetta.

Vierailija
36/57 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et kuvittele. Me hoitajat katsotaan ensimmäisenä miten on elintenluovutusten kanssa. Kuitenkin jokainen sairaalaan tulija on todennäköinen vainaja. Jos et ole hyödyksi, ei ole mitään syytä hyysätä sinua.

Älä viitsi ruokkia psyykepotilaan harhoja, "hoitaja". 

ohis

Vierailija
37/57 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edelleenkään muiden kusipääksi nimittely ei kerää sinulle sympatiaa. Tunnut sinäkin pelkäävän kuolemaa, kun tämä aihe herättää noin tunteellisia reaktioita. Oletko juuri elinsiirtojonossa vai pelkäät kohta joutuvasi sinne?

On ihan yleismaailmallinen fakta, että itsekäs ihminen on kusipää. Jos tulet kolaripaikalle, ja jäät vaan katselemaan etkä auta, niin olet kusipää. Se on fakta. Se on verratavissa siihen, ettei halua antaa kuoltuaan elimiä. Ja tässä pitää vielä korostaa, että harva edes kuolee siten, että elimiä voidaan edes ottaa.

Vierailija
38/57 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla meni päinvastoin. Lääkärin mielestä saattohoito ei ole hyvä asia jos sillä ei tueta elinkauppaa.

En tajua. Kelpaakohan saattohoidossa olevan elimet? Tuskin. Suomessa ei myöskään käydä elinkauppaa.

Vierailija
39/57 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on pari hoitajaa jotka tarkistavat tämän asian heti ensimmäisenä kun uusi asiakas tulee. Ovat tosi tylyjä jos huomaavat ihmisen olevan "itsekäs" .

Vierailija
40/57 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en edes haluaisi itselleni elinsiirtoa. Ahdistava ajatus jonkun muun kudoksista omassa ruumiissa. Hylkiminenkin on mahdollista, ja silloin on ensin toivonut ihan turhaan. Parempi kuolla silloin kun on aika, jos oma ruumis noin pettää.. Verensiirron voisin hyväksyä.

Minulle on tehty lääkäreiden mukaan vaikein mahdollinen elinsiirto - eli siirretty sisarukseltani verta. Käänteishyljintää oli, mutta selvisin hengissä syövästä.

Kummastelen edelleen, miten verensiirto voi olla vaikeampi tilanne, kuin maksan, munuaisten, sydämen tms. siirtäminen. Siitä huolimatta, että veri on koko kehossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kaksi