Minkä asian tajuaminen on saanut sinut nolostumaan siitä, ettet ollut tajunnut aiemmin?
Muistan sen hetken, kun lapsena katselin lintukirjaa ja kummastelin, että pöllötkin ovat siellä. AAAAH, pöllötkin ovat siis lintuja! Mutta mitä olin aiemmin luullut niiden aiemmin olevan, en tiedä. Mutta nolostutti, että en ollut tiennyt aikaisemmin.
Olin jo aikuinen, kun kuulin ensimmäisen kerran Finnairin nimen äännettävän englanniksi. Silloin tajusin, että se on niin kuin FINN AIR eikä mikään FIN-alkuinen sana jossa on joku keksitty pääte, Fin-nair.
Onko muilla vastaavia noloja ahaa-elämyksiä?
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Olen kielioppinatsi ja opin eräältä toiselta keskustelupalstalta, että elämänkerta onkin oikeasti elämäkerta. Silloin hävetti. Lohdutti tosin hiukan kun myöhemmin huomasin jopa kirjaston hyllyn päässä kyltin, jossa luki "elämänkerrat". En ole ainakaan ainoa urpo joka ei tuota tiennyt :D
Siis mitä onko se ihan oikeasti elämäkerta? Ei kait oikeasti?? Ihan oudon kuuloinen sananakin. En ole koskaan kuullut kenenkään puhuvan muuta kuin elämänkerrasta.
- Terveisin mahdollisesti toinen urpo
Että asfaltti-ihottuma ei ole oikeasti ihottuma. Olin about 18 kun tämä minulle valkeni. Ja joskus vähän päälle parikymppisenä tajusin, että lapsia ei ole pakko hankkia jos ei niin halua. Se oli aikamoinen helpotus!
Nolostuin jossakin vaiheessa kun tajusin, että suuri osa elää tasoeromaailmassa ja luokkayhteiskuntamaailmassa. Itse elin idealistisessa omassa maailmassani jossa ystävyydellä ja Lojaali suudella ynnä periaatteilla on merkitystä.
Luulin lapsena, että näköispatsaiden sisällä on oikea ihminen. Siis että esim. Eino Leinon patsaan sisällä oli Eino Leino.
Noin 15 vuotta ajokortin saamisen jälkeen minulle välähti, miksi pakkivalo on kirkas!
Vierailija kirjoitti:
Se että Jonna Tervomaa ja Maija Vilkkumaa ovat kaksi eri ihmistä.
Mulle on käynyt näitä myös. Varsinkin tähtien tultua markkinoille en alkuun erottanut heitä ja jotenkin pidän heitä kilpakumppaneina, kuten:
Justin Timberlake - BSB Brian
Christina Aquilera - Britney Spears
Madonna - Cher
Uniklubi - Sixty69
Noista ei kannata ottaa herneitä. Vertailin vain itse maailmaani ennen kuin opin tarkemmin ja olin siis aika nuori kun näitä tuumailin.
Kirjotin viimeisen bändin vielä väärin :D sixty nine eyes
Täällä toinen oikeinkirjoitusnatsi, jolle selvisi vasta n. 30-vuotiaana, että piirustus kirjoitetaan yhdellä ärrällä. Moneen CV:henkin olin kirjoittanut sen kahdella. Noloa.
Vempula kirjoitti:
kun huudetaan ÄN-YY-TEE NYT niin se ÄN-YY-TEE tarkoittaa siinä NYT sanassa olevia kirjaimia.
Sama! Tajusin sen vasta pari vuotta sitten. Oon 45v. Luulin, että se "änyytee" on vaan hokema kuten "entten tentten".
Lapsena näin elokuvan "Kulti, kutistin kakarat". Näin sen useamman kerran, myös teininä. Luulin aikuiseksi asti että sinä oli joku "Kulti kutisti' jonka kakarat siinä elokuvassa oli.
Vasta kun aikuisena, näin elokuvan englanninkielisen nimen "Honey, I shrunk the kids" valot syttyi palamaan. ☺️
Ja siinä elokuvassa kutistetaan ne lapset. Hävettää vieläkin.
Vierailija kirjoitti:
Että maa+ilma=maailma.
Että se ei ole maalima. Meillä puhuttiin aina maalimasta. Tajusin vasta kun eräs ulkomaalainen, joka opetteli suomea ihmetteli mulle että miksi kaikki puhuu maalimasta, vaikka se on maailma.
Mikä v itun maalima? En mä ainakaan sano noin eikä kyllä kukaan tuntemanikaan.
Vierailija kirjoitti:
Lapsena näin elokuvan "Kulti, kutistin kakarat". Näin sen useamman kerran, myös teininä. Luulin aikuiseksi asti että sinä oli joku "Kulti kutisti' jonka kakarat siinä elokuvassa oli.
Vasta kun aikuisena, näin elokuvan englanninkielisen nimen "Honey, I shrunk the kids" valot syttyi palamaan. ☺️
Ja siinä elokuvassa kutistetaan ne lapset. Hävettää vieläkin.
🤣 Ihan mahtavaa! Nauroin ääneen! Kiitos tästä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että maa+ilma=maailma.
Että se ei ole maalima. Meillä puhuttiin aina maalimasta. Tajusin vasta kun eräs ulkomaalainen, joka opetteli suomea ihmetteli mulle että miksi kaikki puhuu maalimasta, vaikka se on maailma.
Mikä v itun maalima? En mä ainakaan sano noin eikä kyllä kukaan tuntemanikaan.
Et ole sellaiselta murrealueelta, että siellä käytettäisiin. Itä-Suomessa kuulee myös versiota mualima. ”Hiä on nähnynnä niin palijon mualimoo!”
Vierailija kirjoitti:
Kun näin Laulujen laulun sanat ensimmäistä kertaa englanniksi (Set me as a seal upon your heart...) tajusin, että seal tarkoittaa muutakin kuin hyljettä. Olinkin ihmetellyt, että miksi sen yhden laulajan (Seal) taiteilijanimi on hylje, mutta se olikin sinetti!
Ei hele...
Molemmat sanat ovat aina olleet tuttuja, mutta tajusin NYT vasta että Seal tuskin tosiaankaan on taiteilijanimeltään hylje...... Voi elämä!
Joskus ala-asteella tein läksyjä ja tuli ahaa-elämys, kun tajusin, et sana maailma on maa+ilma eli koko tää maailma, maa jota tallataan ja ilma jota hengitetään. Kuvittelin et maailma on vaan joku keksitty sana ilman, et otettu mistään sanoista sen kummemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun näin Laulujen laulun sanat ensimmäistä kertaa englanniksi (Set me as a seal upon your heart...) tajusin, että seal tarkoittaa muutakin kuin hyljettä. Olinkin ihmetellyt, että miksi sen yhden laulajan (Seal) taiteilijanimi on hylje, mutta se olikin sinetti!
Ei hele...
Molemmat sanat ovat aina olleet tuttuja, mutta tajusin NYT vasta että Seal tuskin tosiaankaan on taiteilijanimeltään hylje...... Voi elämä!
Sama täällä. Kaikkein nolointa tässä on, että olen opiskellut englantia yliopistossa. Jotenkin kun jo teininä on ajatellut, että hyljehän se on, niin sitä ei ole ikinä myöhemminkään tullut kyseenalaistaneeksi. Apua miten tyhmäksi juuri nyt tunnen itseni.
Luulin 6-luokkaan asti, että Kanada sijaitsee jossain Puolan vieressä. Silloin hävetti tämä, mutta sitä varten me koulua käydään että opitaan. :D
Vierailija kirjoitti:
Se, että mun ei tarvitse käydä katsomassa, kummalla puolella auton bensatankki on, kun sen näkee siitä bensatankin kuvasta kojelaudalta. Opin tämän vastikään, ajovuosia takana 25.
Mul sama juttu :D ajovuosia takana 10 vuotta ja viikko sitten poikaystävä sanoi miten tiedä kummalla puolella on bensatankki. Ja mä olin...ai jaaaa!
Vierailija kirjoitti:
Se, että mun ei tarvitse käydä katsomassa, kummalla puolella auton bensatankki on, kun sen näkee siitä bensatankin kuvasta kojelaudalta. Opin tämän vastikään, ajovuosia takana 25.
Kiitos, opin tämän nyt. Näinhän se on kun ajattelen autoja mitä mulla on ollut. Kortti ollut vain 29 vuotta... Ei sillä, mieskään ei taida tietää kun ajaessaan mun autolla tankille, kysyy aina kummalla puolella se on..
Up