Miksi naisilla pitäisi olla mitään oikeutta sanoa mielipiteitään siitä, mitä ruokaa varusMIEHILLE tarjoillaan?
Jos asevelvollisuus koskisi myös naisia, ymmärtäisin tämän. Mutta nykytilanteessa en vain kertakaikkiaan ymmärrä, millä oikeudella naiset mylvivät mielipiteitään tästä aiheesta. Fiksu nainen ymmärtäisi olla hiljaa asioista, jotka eivät hänelle kuulu.
Kommentit (285)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nainen voi kertoa ne faktat siitä että kasvisruoka on terveellistä, täyttävää ja hyvää ihan samanlain kuin mies. Ei se totuus muutu siitä kuka sen sinulle kertoo.
Olet väärässä. Tiedän sen siitä, että olen tehnyt itse saman virheen. Kaksimetrinen fyysistä työtä tekevä eksäni raivostui, kun tarjosin hänelle ruuaksi hernesoppaa. Hän kaipasi lihaisampaa ruokaa. Itse olin tottunut jo lapsuudenperheessäni hernesoppapäiviin.
Tajuatteko että vihannesten energiasisältö on lähes olematon,niissä on lähinnä vettä.
Onhan niissä myös kuitua ja sen sulattaminen vaatii energiaa. Toki ruokaoljyllä voidaan nostaa energiapitoisuutta ja pavuilla, linsseillä, herneellä ja soijalla valkuaispitoisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nainen voi kertoa ne faktat siitä että kasvisruoka on terveellistä, täyttävää ja hyvää ihan samanlain kuin mies. Ei se totuus muutu siitä kuka sen sinulle kertoo.
Olet väärässä. Tiedän sen siitä, että olen tehnyt itse saman virheen. Kaksimetrinen fyysistä työtä tekevä eksäni raivostui, kun tarjosin hänelle ruuaksi hernesoppaa. Hän kaipasi lihaisampaa ruokaa. Itse olin tottunut jo lapsuudenperheessäni hernesoppapäiviin.
Tajuatteko että vihannesten energiasisältö on lähes olematon,niissä on lähinnä vettä.
Tajuatko, että kasvisruokavalioon voivat kuulua myös maitotuotteet, kananmunat, sienet jne? Jaa niin, mieluummin julistat täällä omaa tyhmyyttäsi, kuin otat selvää esim. kasvissyöjän ja vegaaninen eroista. Mites se meni? "En tiedä, mutta otan selvää!" Hopihopi!
No sitten se ei ole "kasvisruokavalio".
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Sinänsä kasvisten lisääminen on hyvä juttu, mutta syökö varusmiehet mukisematta ja tarpeeksi myös näitä pelkkiä kasvisruokia. Monet laihtuu muutenkin palvelusaikana ja vetää tosiaan limppaa, suklaata ja nötköttiä saadakseen tarpeeksi energiaa.
Alokkaiden keskipaino on noussut kuusi kiloa ja kuntotestien tulokset laskeneet 90-luvulta. Pituus on pysynyt samana. Joten kyllä suurimmalla osalla on varaakin laihtua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan käsittämätöntä, että vuonna 2018 valitetaan siitä, että armeijassa pidetään kasvisruokapäivä (tai kaksi). Opetelkaa tekemään ruokaa niin tiedätte, että myös kasvisruuasta saa tarvittavat proteiinit ja sen saa myös maistumaan hyvältä.
Nim. Sekasyöjä
Sinulla menee nyt iloisesti sekaisin teoria ja käytäntö. Teoriassa kasvisruoasta saa vaikka mitä, mutta toteutuuko se ihan käytännössä varusmiesten ruokalautasilla? Mitkä ovat kasvisruokailun todelliset vaikutukset? Omalta varusmiesajaltani ainakin muistan, että kasviruokapäivinä oli sotilaskodissa tavallistra enemmän porukkaa. Onko se tarkoituksenmukaista?
Aivan. Varusmiesten pitää saada ensisijaisesti paljon energiaa. Kasviksissa harvoin on paljon rasvaa ja sitten sitä protskua. Paras lisävaruste varusmiehille on rasvaiset patukat, esim. Snickers.
Jessus. Snickersillä Suomen armeija nousuun. Kaikkien aikojen lihavimmat varusmiehet, joista osa ei edes osaa juosta - kyllä, luit ihan oikein - heille suklaata naamaan niin hyvä tulee? Täytyy tämän väittäjän olla kyllä ihan harvinaisen pihalla ihmisen ravinnontarpeesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tajuatko, että kasvisruokavalioon voivat kuulua myös maitotuotteet, kananmunat, sienet jne? Jaa niin, mieluummin julistat täällä omaa tyhmyyttäsi, kuin otat selvää esim. kasvissyöjän ja vegaaninen eroista. Mites se meni? "En tiedä, mutta otan selvää!" Hopihopi!
Ihan tosi hei...
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Sinänsä kasvisten lisääminen on hyvä juttu, mutta syökö varusmiehet mukisematta ja tarpeeksi myös näitä pelkkiä kasvisruokia. Monet laihtuu muutenkin palvelusaikana ja vetää tosiaan limppaa, suklaata ja nötköttiä saadakseen tarpeeksi energiaa.
Joo, kun nyt tälle nöyryyttämisen linjalle lähdetään, niin voitaisiin ottaa myös iltavapaat pois niin ei kulu niin paljon energiaa.
Sodassa syötiin viljaa eikä lihaa.No hiilareita ainakin riitti.
Namit ja limpparit pois niin alkaa kunnon ruoka maistua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä siihen varusmiesten ruokkimiseen yhtälailla naispuolisten veronmaksajien rahaa käytetään, joten maksajilla on oikeus kommentoida sitä, mitä sillä rahalla tehdään. Lisäksi tietysti huolestuttaa saako lapsukaiset siitä kasvisruuasta energiaa ja proteiinia. Luulisin kyllä, että paikalliset pizzakebab yrittäjät tästä kiittää.
Paikalliset pizzeriat? Ai jossain Vekaranjärven metsissä?
Kannattaa hakeutua palvelukseen ihmistenilmoille jonkin perämetsän sijaan. Esm Niinisalossa tuvissa oli pitserian listat ja porukalla tilattiin pitsat. Toimitus oli sotkun pihalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan tosi hei...
Ai olen siis kasvissyöjä jos syön lihavuoren päälle salaatinlehden🤣🤣😂😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan käsittämätöntä, että vuonna 2018 valitetaan siitä, että armeijassa pidetään kasvisruokapäivä (tai kaksi). Opetelkaa tekemään ruokaa niin tiedätte, että myös kasvisruuasta saa tarvittavat proteiinit ja sen saa myös maistumaan hyvältä.
Nim. Sekasyöjä
Sinulla menee nyt iloisesti sekaisin teoria ja käytäntö. Teoriassa kasvisruoasta saa vaikka mitä, mutta toteutuuko se ihan käytännössä varusmiesten ruokalautasilla? Mitkä ovat kasvisruokailun todelliset vaikutukset? Omalta varusmiesajaltani ainakin muistan, että kasviruokapäivinä oli sotilaskodissa tavallistra enemmän porukkaa. Onko se tarkoituksenmukaista?
Aivan. Varusmiesten pitää saada ensisijaisesti paljon energiaa. Kasviksissa harvoin on paljon rasvaa ja sitten sitä protskua. Paras lisävaruste varusmiehille on rasvaiset patukat, esim. Snickers.
Jessus. Snickersillä Suomen armeija nousuun. Kaikkien aikojen lihavimmat varusmiehet, joista osa ei edes osaa juosta - kyllä, luit ihan oikein - heille suklaata naamaan niin hyvä tulee? Täytyy tämän väittäjän olla kyllä ihan harvinaisen pihalla ihmisen ravinnontarpeesta.
OSA ei osaa juosta. Tuki nyt jo turpasi varusmiesten ruokavaliosta kun et mitään näköjään tajua. Minä olen sen koulun käynyt 20 vuotta sitten ja tiedän, että laihduin vaikka yritin apinan raivolla syödä niin, että sattui. Varusmiesten energiatarve voi olla 4000-8000 kCal vuorokaudessa kunnon leirillä. Kokeile syödä sen verran jotta et menee miinuskaloreilla, varsinkin kasviksista. Syö syö, juokse, ryömi, tetsaa.
Saakeli te ootte pihalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan niissä myös kuitua ja sen sulattaminen vaatii energiaa. Toki ruokaoljyllä voidaan nostaa energiapitoisuutta ja pavuilla, linsseillä, herneellä ja soijalla valkuaispitoisuutta.
Liukenematon kuitu ei imeydy elimistöön, joten sen sulattaminen ei vaadi energiaa ollenkaan. Se toimii vain p*skan kerääjänä suolistosta, jolloin ne bakteerit eivät jää suolistoon muhimaan.
Liha on sekä proteiinin että vitamiinien ja hivenaineiden kannalta aivan ensiluokkaista murkinaa. Ei sitä voi edes korvata kasviksilla. Ja kasviksia saa muutenkin joka ikisellä aterialla, joten se siitä.
Alla tietoa kasvisruokavalioista. Sori ettei ole kuvia eikä tavuviivoja, mutta PersuPertti voi pyytää vaikka naapurilta apua näin pitkän tekstin ymmärtämiseen. Olkaapa hyvät, nyt ei tarvinnut edes itse etsiä tietoa.
LAKTOVEGETAARINEN RUOKAVALIO
Laktovegetaarinen ruokavalio on tavallisin kasvisruokavalio. Laktovegetaarisessa ruokavaliossa käytetään kasvikunnan tuotteiden lisäksi maitotuotteita. Maitotuotteiden laatuun on syytä kiinnittää hieman huomiota. Jos ruokavalio sisältää paljon rasvaisia maitotuotteita, myös tyydyttyneitä rasvahappoja saadaan paljon. Laktovegetaarisen ruokavalion kokoaminen monipuoliseksi ja ravitsemuksellisesti täysipainoiseksi on helppoa.
LAKTO-OVOVEGETAARINEN RUOKAVALIO
Lakto-ovovegetaarinen ruokavaliossa käytetään kasvisten ja maitovalmisteiden lisäksi kananmunaa. Näin ollen lakto-ovovegetaarisessa ruokavaliossa ravinnonsaanti on hyvin samantapainen kuin laktovegetaarisessa kasvisruokavaliossa.
PESCOVEGETAARINEN RUOKAVALIO
Eläinkunnan tuotteista syödään kalaa, kananmunia ja maitovalmisteita. Tämän kasvisruokavalion noudattaminen on helppoa. Ravitsemuksellinen laatu on hyvä. Sisältää runsaasti tyydyttymättömiä rasvahappoja, jos kalaa syödään säännöllisesti.
Proteiinien saanti on riittävää. Raudasta voi tulla puutetta, koska lihan välttämisen vuoksi ruokavalio ei sisällä hyvin imeytyvää hemirautaa.
140 jatkaa...
SEMIVEGETAARINEN RUOKAVALIO
Semivegetaarisessa ruokavaliossa käytetään kaikkia muita eläinperäisiä tuotteita, paitsi punaista lihaa. Ruokavalion kokoaminen on helppoa.
VEGAANIRUOKAVALIO
Vegaaniruokavalio on hyvin suunniteltuna terveellinen, mutta B12-vitamiinin, D-vitamiinin ja kivennäis- ja hivenaineiden riittävään saantiin tulee kiinnittää huomiota. Esimerkiksi B12-vitamiinia on vain eläinkunnan tuotteissa, minkä vuoksi B12-vitamiinilla täydennettyjen elintarvikkeiden tai lisäravinteiden käyttö voi olla tarpeen.
Vegaaniruokavaliota noudattavan proteiininsaanti on yleensä riittävää, kunhan viljatuotteita, palkokasveja ja kasviksia syödään riittävästi ja monipuolisesti. Kasviproteiini imeytyy hieman huonommin kuin eläinproteiini mutta vegaaninen ruokavalio on mahdollista koostaa täyttämään välttämättömien aminohappojen tarpeen. Palkokasvien ja viljatuotteiden nauttiminen samanaikaisesti on suositeltavaa, koska tällöin proteiini imeytyy paremmin ja tuotteissa olevien aminohappojen koostumus on tällöin myös parempi.
Ruokavaliossa, jossa käytetään runsaasti kokojyväviljaa ja C-vitamiinipitoisia hedelmiä ja kasviksia, kasviperäinen rauta imeytyy hyvin. Muita hyviä raudan lähteitä ovat mm. pavut, pähkinät ja siemenet sekä pinaatti. Kahvin ja teen sisältämä tanniini voi haitata raudan imeytymistä.
Vegaaniruokavalio sisältää runsaasti hyviä antioksidantteja, eikä lainkaan haitallista kolesterolia. Kasvikset sisältävät kuituja, jotka vaikuttavat myönteisesti veren sokeripitoisuuteen ja suolen toimintaan. Hyvin suunnitellusta ruokavaliosta on mahdollista saada kaikkia ravintoaineita riittävästi.
FENNOVEGAANINEN RUOKAVALIO
Fennovegaaninen ruokavalio kootaan vain kotimaisista ja mieluiten oman asuinpaikan lähellä kasvaneista ja tuotetuista kasviksista, marjoista ja hedelmistä. Ruuan luonnonmukaisuuteen kiinnitetään huomiota ja ruoka pyritään nauttimaan mahdollisimman tuoreena ja käsittelemättömänä.
ELÄVÄ RAVINTO
Elävän ravinnon ruokavaliossa nautitaan vain kuumentamattomia kasvisruokia. Ruuanvalmistusmenetelminä käytetään idättämistä, maitohappokäymistä, hienontamista, liottamista ja mehustamista. Ruokavaliossa vältetään kaikkia eläinkunnan tuotteita.
Kyseessä on usein kokonaisvaltainen elämäntapa, johon kuuluvat oleellisena osana mm. liikunta, rentoutus, elimistön puhdistautuminen ja myönteinen elämäntapa.
Energian saanti voi olla riittämätöntä etenkin lasten, nuorten, urheilijoiden ja raskasta työtä tekevien keskuudessa. D-vitamiinilisän ja B12-vitamiinivalmisteen käyttöä on syytä harkita. Puutteellisen kalsiumin saannin johdosta ruokavaliota ei suositella lapsille, kasvuiässä oleville nuorille eikä raskaana oleville tai imettäville naisille.
FRUITARISMI
Fruitarismi eli hedelmien syönti tarkoittaa ruokavalion kokoamista pelkästään hedelmistä, marjoista, pähkinöistä ja palkokasveista. Syötäväksi kelpaavat vain kasvien uudistuvat osat. Tämän ruokavalion noudattaminen on mahdollista lähinnä vain lämpimän vyöhykkeen maissa.
MAKROBIOTIIKKA
Makrobiotiikka on elämänfilosofia, joka perustuu kiinalaiseen jin ja jang -oppiin. Makrobiotiikan mukaan elämän tasapaino saavutetaan pääasiassa ravinnon avulla.
Makrobiotiikka ei kiellä lihan syömistä, mutta useimmat makrobiootikot ovat kasvissyöjiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alokkaiden keskipaino on noussut kuusi kiloa ja kuntotestien tulokset laskeneet 90-luvulta. Pituus on pysynyt samana. Joten kyllä suurimmalla osalla on varaakin laihtua.
Millä perusteella suurimmalla osalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan tosi hei...
Ai olen siis kasvissyöjä jos syön lihavuoren päälle salaatinlehden🤣🤣😂😂
Just niin, hihhihii. Hauskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nim. Sekasyöjä
OSA ei osaa juosta. Tuki nyt jo turpasi varusmiesten ruokavaliosta kun et mitään näköjään tajua. Minä olen sen koulun käynyt 20 vuotta sitten ja tiedän, että laihduin vaikka yritin apinan raivolla syödä niin, että sattui. Varusmiesten energiatarve voi olla 4000-8000 kCal vuorokaudessa kunnon leirillä. Kokeile syödä sen verran jotta et menee miinuskaloreilla, varsinkin kasviksista. Syö syö, juokse, ryömi, tetsaa.
Saakeli te ootte pihalla.
Noh noh, easy. Liiallinen lihansyönti aiheuttaa aggressioita ja verenpaineen nousua. Hengitähän nyt syvään.
"Vegaaniruokavalio on hyvin suunniteltuna terveellinen"
Ei, vaan vasta hyvin toteutettuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nim. Sekasyöjä
Toki kasvikset ovat terveellisempiä kuin suklaa. Käytännössä kumminkin se snickers on nopeampi ja halutumpi vaihtoehto . Se ratkaisee, miten ihmiset käytännössä toimii, ei se miten olisi hyvä toimia. Toki noihin ruokailutapoihin voi yrittää vaikuttaa. -eri
Kyllä palkokasveissa, tofussa ym on energiaa. Luonnollisesti kasvirasvoissa- ja kermoissa vieläkin enemmän, joten kaloritarpeen täyttymisestä on turha olla huolissaan.