Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tutkin perinnölllisiä sairauksia lapsilta ja 10% lapsista ei ole sen miehen lapsia jonka äiti väittää

Vierailija
23.08.2018 |

Vaitiolovelvollisuuden takia en saa kertoa lapsen huoltajille, että lapsi ei ole "isän" ja sitten "isä" pelkää, että hänellekin voi puhjeta kyseinen sairaus.

Kommentit (270)

Vierailija
121/270 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voihan se mies saada negatiivisen isyystuloksen jos sattuu olemaan useampia kromosomistoja – jos on geneettinen kimera! Onhan näitä tapauksia ollut, joissa lapsen äiti on saanut negatiivisen äitiyskokeesta kimerismin vuoksi. Ehkä tämä tosin ei selitä aivan koko 10 %:ia.

Pakolliset isyystestit olisivat ihan tervetullut asia, siis siten että lapsesta otettaisiin aina synnytyksen jälkeen näyte, DNA-testin markkeritiedot tallennettaisiin ja isäoletettu voisi sitten jälkikäteen pyytää testiä ja vertailua. Aviomiehenä on aika hankalassa tilanteessa lähteä vaatimaan isyystestiä, kun se epäily vähän niinkuin latistaisi vauvaperheonnea.

Itsekin aloin vähän miettimään mitä pitäisi ajatella siitä, että ekassa ultrassa laskettiin sikiön ikä kolme viikkoa vanhemmaksi kuin milloin olimme sitä seksiä harrastaneet. Oliko vaimo halunnut seksiä tuolloin vain, koska oli jo huomannut positiivisen raskaustuloksen?

Kun tuollainen pienikin epäilys jää kalvamaan, se sitten voi vaikuttaa siihen miten suhtautuu lapseen. Miehet tuppaavat panostamaan vähemmän lapsiin, joiden isyydestä eivät ole niin varmoja. Eli testit olisivat nimenomaisesti lapsen etu. No, siis niille 90 %:lle.

Ei edelleenkään ole yhteiskunnan tai muiden perheiden ongelma, ettei teillä osata kommunikoida. Meidän lapsestamme ei oteta yhtäkään lääketieteellisesti tarpeetonta testiä ilman meidän lupaamme. Oma mies saa toki vapaasti haluamansa testit otattaa, mutta sinä tai yhteiskunta ette siitä kyllä päätä.

Te ette muuten itsekään saa alaikäisestä lapsestanne mitä tahansa geenitestiä ellei hän itse anna siihen lupaa. Ei koske tietenkään ihan pientä lasta.

Vierailija
122/270 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on surkea provo, mutta olen ymmärtänyt, että tuo n 10 % on silti faktaa.

Kai mies voi otattaa isyystestit jos huvittaa? Se vain, että jos on avioliitossa, lapsi on automaattisesti aviomiehen lapsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/270 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa melko suurelta määrältä.

Miltä ajalta otos on? Kuinka asiaa on tutkittu, mikä on virhemarginaali?

Lähde tähän tutkimukseen?

Vierailija
124/270 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kyllä pidä paikkaansa ap:n väittämä.

Terveisin geneetikko (oikea sellainen)

Vierailija
125/270 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienihän tuo on, muihin arvioihin verrattuna. Aikaa ennen DNA-testejä, veriryhmien perusteella, yksi tutkija paljasti luvun olevan jopa 30%.

Vierailija
126/270 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakolliset isyystestit.. 😂

Jos jollain on sellaiselle tarvetta, ottaa testit. Suurimmalla osalla ei ole, eikä asia edes muille kuulu. Joillekin miehille on myös ihan ok, vaikka lapsi ei olisi biologisesti oma.

ps. ei, minä en ole "pettäjä", minulla ei ole edes lapsia eikä tule

Vierailija
127/270 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Virittelin täällä pari viikkoa sitten asiallista keskustelua dna-testauksesta (mieheni lasten äiti kielsi lasten testauksen) ja viestiketju poistettiin. Ilmeisesti aihe on todella arka joillekin - minkä katson viittaavan tämänkin keskusteluaiheen aloituksen pitävän paikkansa.

Onko osa ihmisistä aidosti näin yksinkertaisia, ettei kertakaikkiaan ymmärrä että ihmisillä voi olla mielipiteitä myös sellaisista asioista joiden suhteen ei ole ns. oma lehmä ojassa? Minä ainakin vastustan henkeen ja vereen näitä joidenkin vaatimia pakollisia isyystestejä, koska minusta asian selvittäminen tai selviämättä jättäminen on perheen oma päätös ja intiimi yksityisasia.

Meillä mies sanoi jo naimisiin mennessä haluavansa sitten aikanaan isyystestin ja minä suostuin ilman minkäänlaista draamaa. Koskaan en ole miestäni pettänyt eikä minulla ollut mitään salattavaa. Mutta ei ole yhteiskunnan asia tulla sanelemaan näitä asioita yhdellekään parille.

Ihan mielenkiinnosta, miksi menit naimisiin ihmisen kanssa, joka ei selvästi luottanut sinuun yhtään? Itse en olisi mennyt, vaan laittanut suhteen poikki jo ennen kun mitään testattavaa olisi tulossakaan...

Vierailija
128/270 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei kyllä pidä paikkaansa ap:n väittämä.

Terveisin geneetikko (oikea sellainen)

Kyllä pitää. Kuten sekin pitää paikkansa, että toisista lapsista luku on viidennes.

Vierailija
129/270 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ääh, ap on huono provo. Tutkija osaisi kirjoittaa. Provoilijoiden pitäisi edes vähän panostaa IMHO.

Muuten, JOS 10 % lapsista on biologisesti jonkun muun miehen niin mitäs sitten? En viitsi etsiä lukuja, mutta miehet pettää yhtä lailla kuin naiset. Ehkä enemmänkin. Tässäkö on vakavinta se, että onkin tultu raskaaksi?

Jos halutaan puhua pettämisestä niin puhutaan sitten suoraan siitä.

Ja ei, minulla ei ole lapsia, ei aviomieheni eikä kenenkään muunkaan.

Vierailija
130/270 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkä tutki! XD XD XD

Vierailija
131/270 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap on surkea provo, mutta olen ymmärtänyt, että tuo n 10 % on silti faktaa.

Kai mies voi otattaa isyystestit jos huvittaa? Se vain, että jos on avioliitossa, lapsi on automaattisesti aviomiehen lapsi.

Kyllä avioliitossakin saa testin ja halutessaan vastauksen perusteella isyyden kumottua. Pitää vaan olla liikkeellä ajoissa, sitten kymmenen vuoden päästä avioeroriidan tuoksinassa on liian myöhäistä. Tai saa sen testin edelleen tehdä, mutta isyyttä ei enää kumota, koska ajatellaan että lapsen kannalta sosiaalinen isyys on jo ehtinyt muodostua.

Vierailija
132/270 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ääh, ap on huono provo. Tutkija osaisi kirjoittaa. Provoilijoiden pitäisi edes vähän panostaa IMHO.

Muuten, JOS 10 % lapsista on biologisesti jonkun muun miehen niin mitäs sitten? En viitsi etsiä lukuja, mutta miehet pettää yhtä lailla kuin naiset. Ehkä enemmänkin. Tässäkö on vakavinta se, että onkin tultu raskaaksi?

Ehkä ap halusi puhua siitä, että aika moni kasvattaa omana lastaan joka ei oma olekaan.

Vierailija
133/270 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä ap halusi puhua siitä, että aika moni kasvattaa omana lastaan joka ei oma olekaan.

Ja ei se nyt ihan ” mitä sitten” juttu ole.

Vierailija
134/270 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eh, toinen on laiton petos, toinen vain eettisesti väärin. Mies vastuussa lapsesta molemmissa tapauksissa, mutta naille ei pitäisi olla mitään seurauksia?

Vierailija
135/270 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Virittelin täällä pari viikkoa sitten asiallista keskustelua dna-testauksesta (mieheni lasten äiti kielsi lasten testauksen) ja viestiketju poistettiin. Ilmeisesti aihe on todella arka joillekin - minkä katson viittaavan tämänkin keskusteluaiheen aloituksen pitävän paikkansa.

Onko osa ihmisistä aidosti näin yksinkertaisia, ettei kertakaikkiaan ymmärrä että ihmisillä voi olla mielipiteitä myös sellaisista asioista joiden suhteen ei ole ns. oma lehmä ojassa? Minä ainakin vastustan henkeen ja vereen näitä joidenkin vaatimia pakollisia isyystestejä, koska minusta asian selvittäminen tai selviämättä jättäminen on perheen oma päätös ja intiimi yksityisasia.

Meillä mies sanoi jo naimisiin mennessä haluavansa sitten aikanaan isyystestin ja minä suostuin ilman minkäänlaista draamaa. Koskaan en ole miestäni pettänyt eikä minulla ollut mitään salattavaa. Mutta ei ole yhteiskunnan asia tulla sanelemaan näitä asioita yhdellekään parille.

Ihan mielenkiinnosta, miksi menit naimisiin ihmisen kanssa, joka ei selvästi luottanut sinuun yhtään? Itse en olisi mennyt, vaan laittanut suhteen poikki jo ennen kun mitään testattavaa olisi tulossakaan...

Miten niin ei luottanut yhtään? Tietysti hän luotti, mutta hänellä oli hyvä syy epäillä omaa hedelmällisyyttään, ja sen valossa minusta oli täysin inhimillistä että etenkin nopean tärppäyksen kohdalla olisi käynyt vähintään mielessä myös muitakin vaihtoehtoja. Ei luottamus tarkoita sitä että pitää olla sokea ja tyhmä. Ja varmaan ne käenpoikaa kasvattavatkin ovat luottaneet. Miksi minun mieheni kuvittelisi olevansa heidän yläpuolellaan? Koska hänellä yksin on lähes selvännäkijän tasoinen erehtymätön ihmistuntemus?

Mutta oikeastaan valaisit aika hyvin pointtiani. Miehen, joka haluaa isyystestin ei kannata valita sinun tavallasi ajattelevaa puolisoa. Jos ehdoin tahdoin valitsee kumppanin jonka kanssa ajatusmaailma ei osu yksiin, niin ei ole yhteiskunnan tehtävä sitä korjailla. Tuskin sinäkään haluaisit kumppania, joka väittää sinulle täyttä sokeaa luottamusta päin naamaa, mutta salaa harmittelee kun ei uskalla testata isyyttä. Sinun logiikallasihan sellainen mies ei luottaisi sinuun "yhtään" eli valehtelisi päin naamaa. Miksi yhteiskunnan pitäisi maksaa tällaisesta kumppanin kusetuksesta?

Vierailija
136/270 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsi kun syntyi piti antaa dna testit tutkimuskäyttöön, sen jälkeen niistä ei ole mitään kuulunut?

Loppujenlopuksi olisi ihan sama onko tuo poika oikeasti mun vai ei, niin kauan jo ollut jaloissa pyörimässä.

Vierailija
137/270 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ei niin kiinnosta muiden lastenteko-kuviot. Itse tiedän 100% varmasti kuka on mun lasten isä ja hän saa halutessaan tarkistaa asian:)

sun mielipidettähän ei kysytty

Vierailija
138/270 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko äiti yleensä oikea?

onhan se hyvä selittää mistä v***sta lapsi on tullut

Vierailija
139/270 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin ei luottanut yhtään? Tietysti hän luotti, mutta hänellä oli hyvä syy epäillä omaa hedelmällisyyttään, ja sen valossa minusta oli täysin inhimillistä että etenkin nopean tärppäyksen kohdalla olisi käynyt vähintään mielessä myös muitakin vaihtoehtoja. Ei luottamus tarkoita sitä että pitää olla sokea ja tyhmä. Ja varmaan ne käenpoikaa kasvattavatkin ovat luottaneet. Miksi minun mieheni kuvittelisi olevansa heidän yläpuolellaan? Koska hänellä yksin on lähes selvännäkijän tasoinen erehtymätön ihmistuntemus?

Mutta oikeastaan valaisit aika hyvin pointtiani. Miehen, joka haluaa isyystestin ei kannata valita sinun tavallasi ajattelevaa puolisoa. Jos ehdoin tahdoin valitsee kumppanin jonka kanssa ajatusmaailma ei osu yksiin, niin ei ole yhteiskunnan tehtävä sitä korjailla. Tuskin sinäkään haluaisit kumppania, joka väittää sinulle täyttä sokeaa luottamusta päin naamaa, mutta salaa harmittelee kun ei uskalla testata isyyttä. Sinun logiikallasihan sellainen mies ei luottaisi sinuun "yhtään" eli valehtelisi päin naamaa. Miksi yhteiskunnan pitäisi maksaa tällaisesta kumppanin kusetuksesta?

En ole itsekään minkään yleisen testin kannalla, ja minun puolestani minunkin lapseni saa testata jos epäilyksiä on. Itse tiedän kyllä miten asia on. Mutta tarkoitan vain sitä, että jos isällä on epäilyksiä asian suhteen, niin se liittyy lähinnä parisuhteeseen ja sen tilaan. Joten ihmettelenpähän vaan miksi joku lähtee jo alunperin parisuhteeseen jossa toinen ilmaisee että täyttä luottamusta tähän suhteeseen ei ole eikä tule.

Siinä olet oikeassa että olemme erilaisia ja hyvä että pariudumme samoin ajattelevien kanssa. Itse odotan puolisoltani ehdotonta luottamusta minuun, ja saman annan hänelle takaisin. Se on oman käsitykseni mukaan parisuhteen kulmakivi ja perusta, josta en ole valmis tinkimään. Luottamuksen voi myös rikkoa vain kerran.

Vierailija
140/270 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt lapseni kanssa perinnöllisyyspolilla kun hänellä tutkittiin harvinaista sairautta. Ne verinäytteet lähtee johonkin ihan muualle missä niitä tutkitaan. Joskus jopa ulkomaille asti. Se perinnöllisyyspolin lääkäri joka kohtaa perheen kertoo vain tulokset. Se ei itse tutki niitä näytteitä. Meistä ei miehen kanssa näytteitä otettu. Eli kumpaa hommaa ap teet? Tutkit näytteet vai kerrot tulokset?