Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Veroprosentin pitäisi olla yksi ja sama kaikille!

Vierailija
22.08.2018 |

Miksi se oikeasti on niin, että suurituloisen pitää maksaa veroja isommalla veroprosentilla kuin pienituloisen? Miksi suurituloisen palkasta on oikeus lohkaista isompi osa veroihin kuin pienituloisen palkasta? Minkä vuoksi siitä, että suurituloinen ihminen on käyttänyt aikaa ja resursseja, mm. itsensä kouluttamiseen ja taistellut muutenkin kovemmin, rangaistaan siten, että palkasta otetaan isompi osa pois? Jollakin pienituloisella veroprosentti voi olla 10 tai jopa sen alle, mutta jollakin suurituloisella veroprosentti huitelee jossain 50 tienoilla tai jopa sen yli. Eli toisella menee palkasta vain kymmenesosa veroihin, toisella taas ehkä jopa puolet.

Pitäisi oikeasti olla niin, että kaikilla olisi sama veroprosentti. Eli kaikki maksaisivat suhteessa palkkaansa saman verran veroja.

Ennen kuin jotkut tulevat tänne taas kitisemään kateuttaan suurituloisia kohtaan, niin kannattaapa muistaa, että suurituloiset ovat usein myös työnantajia. He siis maksavat toisille ihmisille palkkaa eli siis heidän toimeentulonsa. He ovat luoneet työpaikkoja, joiden ansiosta ihmiset ovat töissä, eivätkä ole kortistossa, vaan maksavat valtiolle veroja. Suurituloiset maksavat myös valtaosan tämän maan kaikista veroista, joilla tätä valtiota ylläpidetään ja maksetaan niidenkin henkilöiden toimeentulo, jotka ovat työelämän ulkopuolella.

Nykyinen riistoverotus suurituloisia kohtaan saa suurituloiset lähtemään Suomesta. Jos veroprosentti olisi kaikille sama, paljon nykyistä enemmän suurituloisia jäisi Suomeen. Se lisäisi Suomen verokertymää paitsi suoraan heidän verojensa osalta myös siten, kun Suomeen tulisi lisää työpaikkoja. Samalla työttömyyskin vähenisi ja erilaisten sosiaalietuuksien maksaminen vähenisi. Siis kulut pieninisivät ja tuotot nousisivat. Eli hyödyttäisi kaikin puolin Suomea.

Kommentit (103)

Vierailija
41/103 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ylin marginaaliveroaste on nykyisin vain hiukan alle 60 % ja jo 20 000 euronvuosituloilla marginaaliveroaste nousee yli 40 prosentin"

Kyllä nämä kannustin ja motivaatioloukut ovat ihan todellisia ja näistä on jo monta vuotta puhuttu, mutta asialle ei ole tehty oikeastaan yhtään mitään ja oikeastaan vain pahennettu tilannetta ("solidaarisuusvero"). Poliitikot ovat Suomessa ammattilaisia jakamaan erilaisia etuuksia ja korottelemaan niiden määriä, ja kaikki oleelliset rakenteelliset uudistukset jääneet tekemättä, mutta ei tuolla toiminnalla nykymaailmassa ihan hirveän pitkälle pötkitä, kuten kulunut vuosikymmenkin on aika hyvin osoittanut. 

Vierailija
42/103 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa myös huomata, että verojen lisäksi eläkemaksuihin menee noin 24% tienesteistä. Sehän on veroluonteinen pakollinen maksu. Kyllä aika helposti yli puolet siitä mitä tienaa menee muiden taskuihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/103 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa myös huomata, että verojen lisäksi eläkemaksuihin menee noin 24% tienesteistä. Sehän on veroluonteinen pakollinen maksu. Kyllä aika helposti yli puolet siitä mitä tienaa menee muiden taskuihin.

Noissahan on kanssa aikamoista nostopainetta seuraavan viiden vuoden aikana. Motivoi varmasti ihmisiä työskentelemään etenkin kun tietää minkälaisia eläkemaksuja nykyiset eläkeläiset itse maksaneet. Yiihaaa!

Vierailija
44/103 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkka pitäisi aina saada puhtaana käteen. Työnantaja maksaisi myös verot.

Käteen tulis edelleen saman verran, mutta kukaan ei voisi väittää, että hänen verorahoillaan elätetään pummeja.

Eihän sille ole mitään metkitystä, mikä sun veroprosenttis on. Käteen jäävä raha ratkaisee. Olkoon se palkka ja sillä sipuli.

Tämä on asia, jota oon ihmetellyt lapsesta saakka. Aina kun tuli veroilmoituksen tekoaika (siihen aikaan ne piti vielä itse tehdä) oli muuten ankeeta. Isä repi pelihousut ja hiuksensa päästä, poltti hihat ja sillat joka suuntaan sen viikonlopun aikana. Mietin joka vuosi, että on se ihme ettei tuotakaan systeemiä voi yksinkertaistaa. Ihan hyvin vois olla niin, että tyypit ei edes tietäis paljonko niiden palkasta menee veroja, vaan keskittyisi nauttimaan palkastaan. Suurituloisille jää joka tapauksessa aina enemmän, pienituloisiin nähden paljonkin.

Hiukan off topic, mutta en malta olla mainitsematta. On tieteellisesti todistettu että valittaminen tyhmentää ihmistä (=heikentää kognitiivia taitoja). Olis siis hyväksi ihan kaikille lopettaa valittaminen tästäkin aiheesta ja mieluummin vaikka mietiskellä mihin kaikkeen voi olla tyytyväinen.

Vierailija
45/103 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitetaan tuloveroksi tasan 100 niin kenenkään ei tarvitse olla kateellinen muille siitä, paljonko ne tienaa.

Erinomainen idea, jos prosentteja tarkoitit :D

Vierailija
46/103 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehittyneissä länsimaissa, joissa pyritään hyvinvointiyhteiskuntaan, on yleensä progressiivinen verotus.

Venäjällä ja entisissä itäblokin maissa taas on tasavero, mikä korostaa kansalaisten eriarvoisuutta. Kuilu köyhien ja rikkaiden välillä on suurempi kuin progressiomallissa.

Kummanlainen yhteiskunta halutaan? Minä valitsen tuon ensimmäisen.

Vierailija
47/103 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurituloisten koulutus on yhteiskunnan maksama. Vähintään neljän vuoden opinnot rouhaistaan kaikkien tuloista.

Vierailija
48/103 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkka- ja pääomavero ei ainakaan voi olla sama kun pääoma tulee suurelta osin muiden työllä.

Vierailija
49/103 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

vero 100% niin loppuisi tällänen itkeminen että miksi maksan näin paljon ja tuo vaan noin vähän oispahan sillon sama kaikille

Vierailija
50/103 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ei kannusta muita ottamaan vastaan suuripalkkaisia töitä niin mulle voi kyllä soitella ;D paina sä pienellä palkalla mä voin kyllä suurista tuloista maksaa enemmän veroja

Vierailija
51/103 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on isommat tulot, niin luulsii olevan myös hieman varaa myös maksaa verojakin.

Jos kaikilla on sama veroprosentti niin kymmenen kertaa enemmän tienaava maksaa kymmenen kertaa enemmän veroja kuin se pienituloinen. Kysymys olikin siitä miksi ihmeessä sen pitäisi maksaa 30x enemmän.

Tai käytännössä äärettömästi enemmän koska pienituloinen ei vähennysten ansiosta maksa veroja käytännössä lainkaan ja saa suurituloista todennäköisemmin vielä erilaisia tulonsiirtoja enemmän kuin mitä itse maksoi veroina.

Keskustelussa tuo sama veroprosentti on mennyt iloisesti sekaisin tasaveron kanssa. Tasavero tarkoittaisi sitä että yhteiskunnan tarjoamien palveluiden hintalappu jaetaan tasan jokaisen maksuvelvollisen kesken eli jokainen maksaa saman euromäärän veroina. Kaikken yli menevän saa pitää.

Vierailija
52/103 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä ehdottomasti kaikkien pitäisi maksaa sama veroprosentti omista tuloistaan.

Osa on oikeasti nähnyt vaivaa sen eteen, että nykyään tienaa paljon enemmän, en ymmärrä miksi siitä pitäisi sakottaa, että tuloista menee se 60% veroina. Joo, käteen voi jäädä enemmän kuin pienituloisemmilla, mutta ei se silti kannusta tienaamaan enempää. Esimerkiksi yrityksiä ei "vaan perusteta", vaan niiden eteen ollaan tehty paljon töitä. Työskennelty yötä päivää, mahdollisesti toisen työn ohessa perustettu yritystä, unohdettu vapaa-aika. Ei lomia, ei viikonloppuja vapaana.

Kun sitten taas "normaali"työssä käyvä saa kuitenkin pitää illat, viikonloput, lomat vapaana.

Ja korkea verotus ei todellakaan kannusta suomalaisia yrittämään Suomessa. Siksi niin moni yritys on siirtynyt ulkomaille, koska se on niin paljon halvempaa.

Vierailija
53/103 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, veroprosentti kaikille sama (mahdollisimman pieni tietenkin) ja mikään muu kulu ei saakaan sitten nousta esim. terveydenhuolto, vai mitä. Onnistuu takuuvarmasti...

Vierailija
54/103 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomioon ottaen, että Suomessa kokonaisveroaste on noin 44% BKT:stä, ja että kotitalouden maksavat tuloveroa + sosiaalivakuutusmaksuja noin 40%, niin en usko, että kukaan haluaisi samaa veroprosenttia kaikille.

Tasaveroprosentti kaikille olisi varmasti jossain 25-30%:n tietämillä.

Se tarkoittaisi tuntuvia korotuksia alta 35te vuodessa tienaaville.

Tasaveroprosenttihan EI tarkoita sitä, että verotusta alennettaisiin, vaan samat verotulot olisi kerättävä edelleen.

Tässä hyvä taulukko, miten verot jakautuvat:

https://www.veronmaksajat.fi/luvut/Tilastot/Verotuotot/Maksetut-tuloverot/

Kahtia jakaen:

72% tulonsaajista maksaa 28% veroista ja 28% tulonsaajista maksaa 72% veroista.

Kumpaan ryhmään kuulut...

Vierailija
55/103 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vero-ale nyt!

Vierailija
56/103 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, kyllä minua itseäni kismittää välillä maksaa niin paljon veroja. Suunnilleen 1/3 bruttopalkasta sivalletaan, ja itse saan 2/3 ansaitsemastani palkasta tilille. Kyllä minua rehellisesti vähän harmitti, kun sain 300e palkankorotuksen, niin itse hyödyin siitä todellisuudessa n. 100e. Eihän se kamalasti motivoi, laittaa sen sijaan miettimään.

Mutta en minä missään nimessä haluaisi pienituloisten veroprosentteja nostaa. Ymmärrän että vaikka 20% 1500e palkasta on hieman eri asia kun 20% 4000e palkasta. Nettopalkkaa jää silloin niin vähän, eihän täällä pärjää sellaisilla rahoilla monikaan. 

Mulla ei ole siis tähän aiheeseen/ongelmaan esittää mitään ratkaisua. Olen vain itse sitä mieltä että on toisaalta väärin "rangaista" hyvistä tuloista, tässäkin pitäisi olla kohtuus. Olisi myös kohtuutonta kiristää pienituloisten verotusta.

Vierailija
57/103 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on isommat tulot, niin luulsii olevan myös hieman varaa myös maksaa verojakin. - Se mikä toisinaan on hieman raivostuttanut on kun huomaa, että raha menee rahan luokse; kaveri jolla on huomattava arvopaperisalkku tienaa ja ansaitsee istumalla salkkunsa päällä enemmän kuin mitä minä työnteolla, vaikka bruttotulo on yhtä suuri. Ero on siinä, että hän maksaa pääomaveroot ja minä ansiotuloista veroja.

Höpö höpö, Suomessa pienin pääomatuloveroprosentti on 30. Sinun palkastasi ei mene 30 prosenttia veroa.

Mistäs sinä minun ansiotuloni tiedät. Ei meillä kaikilla ole yhtiötä, jonka kautta kierrättäime osan palkkatulositamme osinkotuloiksi.  

Lisataan

Jos yhtio tienaa 100 pitaa sen maksaa liikevoittovero 20% ja sen jalkeen osinkoa voi vasta maksaa eli 80-30% => 56. Eli verottaja vie 44%

Palkkaa voi maksaa aika paljon ennenkuin tulee tuo prosentti vastaan.

Vierailija
58/103 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtionverotuksessa vero alkaa 17.200 vuosituloista, sitä alemmat tulot ovat valtionverotuksessa verottomia. Jos tuloja on 25.700, on vero 2%. Ylin veroluokka saavutetaan jo 74.200 tuloilla jo se on 13,6% - tämän ylittävältä palkkatulon osalta veroja maksetaan jo 31,25%. 

Tämä siis valtionverotuksessa. 

Ihan normaaleilla tuloilla asiaa voi vielä konkretisoida kokonaisverotuksen kautta. 

Helsinkiläinen kirkkoon kuuluva 25.000 vuodessa ansaitseva maksaa veroja 2786,48 (11,5%)

50.000 ansaitseva maksaa veroja 11.522,85 (23,5%)

100.000 ansaitseva maksaa veroja 33.173,54 (33,5%)

Tulojen nelinkertaistuessa maksetut verot kaksitoistakertaistuvat(!) - Onko tämä sitten reilua, sen voi jokainen päätellä itse.

Vierailija
59/103 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka luulet taistelleesi enemmän kuin vaikka 12h niska limassa töitä päivittäin painava siivoaja, et silti ole. 

Kyllä mä sanon, et mun lähelle 10t kuussa ansaitseva mies on päässyt paljon helpommalla elämässään, koulutus on ollut kivaa (voi sitä teekkari-elämää) ja sisäsiistejä töitä on kiva painaa. Kovin montaa hikipisaraa ei ole vuodattanut.

Eli et ole ansainnut suoritukseesi suhteutettuna ylisuuria tulojasi, lopeta defensiivinen ajattelu nyt jo.

Mä en ymmärrä tätä vertausta, että töistä/koulutuksesta/elämästä selviäisi jotenkin todella paljon helpommin, jos tekee ei-fyysisesti raskasta työtä. Siis että koulutus ja "toimistotyö" olisi jollain tavalla kevyttä ja helppoa, koska se tapahtuu sisätiloissa, eikä vaadita fyysiyyttä. Ei pidä paikkaansa. Ne jotka tekevät työkseen paljon parjattua asiantuntijatyötä, tietävät kyllä miten stressaavaa ja kuluttavaa se ongelmien ratkaisu, ajatustyö ja asioiden organisointi oikeasti voi olla. Ja ei, en väheksy fyysisiä töitä. Ymmärrän että on todellakin raskasta tehdä pitkää päivää vuodesta toiseen jossain raksalla tai siivoojana. Se on vaan eri tavalla raskasta.

Vierailija
60/103 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos kaikkien vero oliso juuri sen tasan 500 euroa tloista? Se kuulostaisi reilulta. Nyt rikkaat maksavat tuloistaa sikana veroja ja köyhät ei juuri paljon mitään.

Tuo ei nyt olisi tasapuolista kenellekkään. Se 500 euroa olisi iso raha jollekkin pienituloiselle duunarille, mutta ei edes kärpäsen kakan vertaa multimijonääripohatalle. Mutta niinkään se ei kuulu olla, että suurituloinen maksaa veroja isommalla prosentilla kuin pienituloinen.

Sama veroprosentti kaikille, niin että suhteessa tuloihinsa kaikki maksavat yhtä paljon veroja. Määrällisesti se sitten tietenkin olisi niin, että mitä isommat ovat tulot, sitä enemmän maksaisi myös veroja.

Nykyinen menetelmä on siltä mielin kestämätön, että pahimmassa tapauksessa esim. 100 euron palkankorotus lisää käteen jäävää rahaa vain 20 eurolla! Siis 80 euroa siitä menee johonkin muuhun. Nykyinen järjestelmä ei kannusta ihmisiä tavoittelemaan suurempipalkkaisia töitä, koska siitä hyötyy rahallisesti lähinnä vain verottaja, kun palkankorotus hupenee suurilta osin veroihin. Sen sijaan korkeamman palkan vaatima vastuu, työmäärä ja mahdollinen stressi ei nouse vain 20 euron arvosta, vaan paljon enemmän.

Esimerkki tilanteesta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kahdeksan