Nettotuloni on noin 1700 euroa. Saan silti säästöön 650 euroa kuussa.
120 euroa laitan puskuriksi Norwegianin tilille. Korko on pieni, vain 1,75%, mutta on sekin enemmän kuin minkään suomalaisen pankin säästötilin korko. Loput laitan neljään indeksirahastoon kahteen pankkiin.
Asun yksin, halvalla. Olen introvertti, niin ei mene vapaa-aikaan oikein mitään rahaa. En käytä meikkiä kuin ripsiväriä ja hiuksetkin pesen kaupan halvimmalla shampoolla (silti niitä kehutaan..). Vaatteita ostan harvoin, mutta ostan vain ajattomia, istuvia ja laadukkaita vaatteita. Ostin esim. kesällä 180 euron juhlahameen, jota voin käyttää eri asusteita yhdistelemällä ihan helposti seuraavien vuosien juhlissa monia, monia kertoja.
Olen 26-vuotias. Jos joskus löydän miehen ja perustan perheen, niin onpahan ainakin jonkinlaista pesämunaa valmiina. Tällä hetkellä säästössä noin 42 000 euroa, josta osa on ylioppilasrahojakin. Ei tullut niitäkään käytettyä. Ei kun tuli: ostin laadukkaan, ison sateenvarjon. Käytän sitä edelleen.
Kommentit (110)
Jaa, mihin sitä rahaa säästät, kun ei isompaa kulutusta ole ja tuskin mielihaluja tulee olemaankaan.
Useilla ei ole mahdollisuutta edulliseen asumiseen ja rahaa kuluu harrastamiseen ja itsensä hoitoon, koska halutaan nauttia nyt eikä sitten.
Vierailija kirjoitti:
Paljonko sinulla on asumiskulut?
Minulla on pieni asuntolaina (asun maaseudulla pienessä kerrostaloasunnossa), kuukausittain menee vain 400 euroa ja saan asuntolainan tätä menoa maksetuksi 31-vuotiaana. Tämän lisäksi yhtiövastike, joka on 120 euroa. Vakuutuksiin, puhelinlaskuun ja nettiin menee yhteensä noin 120 euroa kuussa. Ruokaan menee noin 300 euroa kuussa (en mielestäni kitsastele tai säästele ruoassa yhtään) ja kaikkeen loppuun menee se loppu noin 200 euroa. Siitä 200 eurosta maksan kaikki kulkemiset (tosin menen pyörällä ympäri vuoden), vaatteet, matkustelut ja eläminen.
ap
Niin se on että rahat saa riittämään kun ei tuhlaa, tupakoi eikä istu baarissa.
Joitakin, suurituloisempiakin tämä jopa harmittaa. Silloin voi vaan suojella itseään. Rahasta, oli sitä vähän, paljon tai ei ollenkaan, ei ole kovin tyylikästä puhua.
Säästeliäisyydestä ei kuitenkaan tarvi tulla pakkomiellettä, voi käydä vaikka matkoilla jos huvittaa.
Mun nettotulot on myös aika lailla 1700 euroa ja säästöön menee 820 euroa. Asuntolaina on 1300 euroa ja pakollisia vakuutus-, puhelin-, netti- yms. laskuja on noin 3000 euroa kuussa.
Mutta joo, olen naimisissa hyvätuloisen miehen kanssa ja meillä on yhteiset rahat. Yksinäni jos asuisin, niin söisin varmaan kaurapuuroa elääkseni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on pieni asuntolaina (asun maaseudulla pienessä kerrostaloasunnossa), kuukausittain menee vain 400 euroa ja saan asuntolainan tätä menoa maksetuksi 31-vuotiaana. Tämän lisäksi yhtiövastike, joka on 120 euroa. Vakuutuksiin, puhelinlaskuun ja nettiin menee yhteensä noin 120 euroa kuussa. Ruokaan menee noin 300 euroa kuussa (en mielestäni kitsastele tai säästele ruoassa yhtään) ja kaikkeen loppuun menee se loppu noin 200 euroa. Siitä 200 eurosta maksan kaikki kulkemiset (tosin menen pyörällä ympäri vuoden), vaatteet, matkustelut ja eläminen.
ap
Mun poika maksaa puhelimesta alle 20 euroa kuussa, netistä kai jotain 30 euroa ja kotivakuutus sisältäen matka- ja tapaturmavakuutksen on alle 200 vuodessa ja on ikäisesi. Sulla on joku noista nyt aika kallis.
Vierailija kirjoitti:
Niin se on että rahat saa riittämään kun ei tuhlaa, tupakoi eikä istu baarissa.
Joitakin, suurituloisempiakin tämä jopa harmittaa. Silloin voi vaan suojella itseään. Rahasta, oli sitä vähän, paljon tai ei ollenkaan, ei ole kovin tyylikästä puhua.
Säästeliäisyydestä ei kuitenkaan tarvi tulla pakkomiellettä, voi käydä vaikka matkoilla jos huvittaa.
Mulla ei ole onneksi pakkomiellettä säästämiseen. Ei vain oikein ole kulutuskohteita. Täällä maalla vielä vähemmän kuin kaupungissa. Ei tule niitä heräteostoksiakaan tehtyä.
Käyn joka vuosi lomamatkalla parhaan ystäväni kanssa, useimmiten 2-3 viikkoa. Majoitutaan edullisesti ja nautitaan enemmän maisemista ja ilmaisista elämyksistä kuin shoppailuista tai turistinähtävyyksistä. Onneksi ollaan tässä mielessä samanlaisia. Voisin toki käyttää matkailuun enemmänkin rahaa, mutta hyvä näin.
Viime kesänä oltiin 3 viikkoa Espanjassa. Lentoineen, majoituksineen kaikkineen ja syömisineen minulta meni vain 800 euroa :O
ap
Olet fiksu kun suunnittelet rahoille käyttöä pitemmälle tähtäimelle. Ei ne tulot vaan pienet menot 👍 Joillekin ei riitä mikään palkka vaan kaikki pitää heti tuhlata turhuuteen!
Säästät siis enemmän kuin minä tienaan. Mikset jaa rahojasi köyhille, jos on niin vaikea löytää kulutuskohteita? Voisit pelastaa ihmishenkiä kehitysmaissa.
Hienoa!
Oon löytäny kaltaiseni :)
Itsellä oli ennen lapsia netto noin 1300 ja sain säästöön 500 kuussa. Nykyään tuloni on 2200 nettona ja säästöön voi jäädä tonnikin, vaikka 2 lastakin on.
Oma salaisuus on juuri introverttiys. Rahaa ei juurikaan kulu, kun en viihdy ”ihmisten ilmoilla”. Mulla ei ole kalliita harrastuksia tai lemmikkejä. Aika pienellä pärjää. Itsekin olen monesti saanut kehua hiuksista vaikka halvimmat shampoot ollut käytössä. Vaatteita ostan harkiten ja kotona käytössä kotivaatteet, niin paremmat vaatteet ei kulu.
En pystyisi elämään sellaista ”kädestä suuhun” -elämää. Tykkään että on rahaa säästössä pahan päivän varalle.
Mulla netto 1730 e, säästän 500-700 e/kk mutta ne menevät matkusteluun. Jos en matkustaisi, mulla olis säästössä joku 70 000 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Mun poika maksaa puhelimesta alle 20 euroa kuussa, netistä kai jotain 30 euroa ja kotivakuutus sisältäen matka- ja tapaturmavakuutksen on alle 200 vuodessa ja on ikäisesi. Sulla on joku noista nyt aika kallis.
Mulla netti maksaa 50 euroa kuussa, puhelin 40 euroa kuussa ja loput 30 euroa menee vakuutuksiin. Voisihan noissakin säästää, mutta en näe tarpeelliseksi.
ap
Mulla netto jotain 3000e mutta ei riitä kyllä millään, joudun lisäksi pummaamaan vanhemmilta aika paljon.
Vierailija kirjoitti:
Säästät siis enemmän kuin minä tienaan. Mikset jaa rahojasi köyhille, jos on niin vaikea löytää kulutuskohteita? Voisit pelastaa ihmishenkiä kehitysmaissa.
Kyllähän minä keksisin kulutuskohteita, jos olisi pakko. Tykkään elää näin säästeliäästi. Kuvittelen vielä, että saisin perheen ja ehkä säästän sitä varten. Jos sitten joskus 15 vuoden päästä totean, etten perhettä tai parisuhdetta koskaan tule saamaan, voin käyttää tuon rahan itseeni. Ehkä jään aiemmin eläkkeelle, kierrän maailmaa, käytän rahan omaan hyvinvointiini tai säästän vanhuuttani varten. Voinhan testamentata lopun rahan, jota en ehdi käyttää.
En syyllisty siitä, etten syydä itse tienaamaani vähää rahaa muille. On muitakin tapoja auttaa kuin raha.
ap
Sosiaalisuus ja aktiivinen elämä suojaa mm. dementialta. Itse en voisi asua korvessa ja olla tekemättä mitään, mutta kukin tavallaan.
Hyvä sinulle ja vielä kun nautit elämästäsi noin. En itsekään ostele mitään materiaa tai käy baareissa usein, mutta käyn kyllä 1-3x/vk jossain näyttelyssä, keikalla, teatterissa, leffassa tai keikoilla.(osa maksuttomia tapahtumia) ja harrastuksia päälle. Minun korvaan kuulostaa tosi tylsältä elämältä, jos ei tee juuri mitään ikinä töiden lisäksi myös arkena.
Lapseton N33
Vierailija kirjoitti:
120 euroa laitan puskuriksi Norwegianin tilille. Korko on pieni, vain 1,75%, mutta on sekin enemmän kuin minkään suomalaisen pankin säästötilin korko. Loput laitan neljään indeksirahastoon kahteen pankkiin.
Asun yksin, halvalla. Olen introvertti, niin ei mene vapaa-aikaan oikein mitään rahaa. En käytä meikkiä kuin ripsiväriä ja hiuksetkin pesen kaupan halvimmalla shampoolla (silti niitä kehutaan..). Vaatteita ostan harvoin, mutta ostan vain ajattomia, istuvia ja laadukkaita vaatteita. Ostin esim. kesällä 180 euron juhlahameen, jota voin käyttää eri asusteita yhdistelemällä ihan helposti seuraavien vuosien juhlissa monia, monia kertoja.
Olen 26-vuotias. Jos joskus löydän miehen ja perustan perheen, niin onpahan ainakin jonkinlaista pesämunaa valmiina. Tällä hetkellä säästössä noin 42 000 euroa, josta osa on ylioppilasrahojakin. Ei tullut niitäkään käytettyä. Ei kun tuli: ostin laadukkaan, ison sateenvarjon. Käytän sitä edelleen.
Ei ole juurikaan järkeä hajauttaa neljään eri indeksirahastoon. Indeksirahastot kun tuottavat kaikki saman verran, erot tulevat vain hallinnointipalkkioissa. Nyt maksat hallinnointipalkkioita neljään rahastoon, kun voisit maksaa vain yhteen (tai sijoittaa kokonaan kuluttomiin indeksirahastoihin).
Olet ilmeisen tarkka taloudenpitäjä. Voisit harkita myös suoria osakesijoituksia.
Olet tarkka rahoistasi
Kiva. Itse saan nettona hieman enemmän, ja säästöön jää n. 200 euroa.
Ilman hevosta jäisi enemmänkin.