Nettotuloni on noin 1700 euroa. Saan silti säästöön 650 euroa kuussa.
120 euroa laitan puskuriksi Norwegianin tilille. Korko on pieni, vain 1,75%, mutta on sekin enemmän kuin minkään suomalaisen pankin säästötilin korko. Loput laitan neljään indeksirahastoon kahteen pankkiin.
Asun yksin, halvalla. Olen introvertti, niin ei mene vapaa-aikaan oikein mitään rahaa. En käytä meikkiä kuin ripsiväriä ja hiuksetkin pesen kaupan halvimmalla shampoolla (silti niitä kehutaan..). Vaatteita ostan harvoin, mutta ostan vain ajattomia, istuvia ja laadukkaita vaatteita. Ostin esim. kesällä 180 euron juhlahameen, jota voin käyttää eri asusteita yhdistelemällä ihan helposti seuraavien vuosien juhlissa monia, monia kertoja.
Olen 26-vuotias. Jos joskus löydän miehen ja perustan perheen, niin onpahan ainakin jonkinlaista pesämunaa valmiina. Tällä hetkellä säästössä noin 42 000 euroa, josta osa on ylioppilasrahojakin. Ei tullut niitäkään käytettyä. Ei kun tuli: ostin laadukkaan, ison sateenvarjon. Käytän sitä edelleen.
Kommentit (110)
Joo? Eiköhän kuka tahansa sinkku ja maalaisyksiössä asuva saa tuon summan säästettyä. Mikä oli viestisi pointti?
Vierailija kirjoitti:
Hyvä sinulle ja vielä kun nautit elämästäsi noin. En itsekään ostele mitään materiaa tai käy baareissa usein, mutta käyn kyllä 1-3x/vk jossain näyttelyssä, keikalla, teatterissa, leffassa tai keikoilla.(osa maksuttomia tapahtumia) ja harrastuksia päälle. Minun korvaan kuulostaa tosi tylsältä elämältä, jos ei tee juuri mitään ikinä töiden lisäksi myös arkena.
Lapseton N33
Kyllähän minä teen "mitään", mutta ne vaan harvemmin maksaa mitään. Lenkkeilen, pyöräilen, käyn marja- ja sienimetsässä tai metsäkävelyllä ihan muuten vain. Luen kirjoja, katson telkkaria, uin (järvessä, ei maksa mitään), kalastan jne.
Ja kyllä introvertitkin näkevät ihmisiä. Minulla on hyviä ystäviä ja läheiset suhteet perheeseeni. Minä vain väsyn, jos on liikaa sosiaalista elämää. 1-2 kertaa viikossa sopii oikein hyvin, muun ajan nautin itseni kanssa olemisesta. Töissäkin pitää kuitenkin olla sosiaalinen, illat lataan akkuja.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
120 euroa laitan puskuriksi Norwegianin tilille. Korko on pieni, vain 1,75%, mutta on sekin enemmän kuin minkään suomalaisen pankin säästötilin korko. Loput laitan neljään indeksirahastoon kahteen pankkiin.
Asun yksin, halvalla. Olen introvertti, niin ei mene vapaa-aikaan oikein mitään rahaa. En käytä meikkiä kuin ripsiväriä ja hiuksetkin pesen kaupan halvimmalla shampoolla (silti niitä kehutaan..). Vaatteita ostan harvoin, mutta ostan vain ajattomia, istuvia ja laadukkaita vaatteita. Ostin esim. kesällä 180 euron juhlahameen, jota voin käyttää eri asusteita yhdistelemällä ihan helposti seuraavien vuosien juhlissa monia, monia kertoja.
Olen 26-vuotias. Jos joskus löydän miehen ja perustan perheen, niin onpahan ainakin jonkinlaista pesämunaa valmiina. Tällä hetkellä säästössä noin 42 000 euroa, josta osa on ylioppilasrahojakin. Ei tullut niitäkään käytettyä. Ei kun tuli: ostin laadukkaan, ison sateenvarjon. Käytän sitä edelleen.
Ei ole juurikaan järkeä hajauttaa neljään eri indeksirahastoon. Indeksirahastot kun tuottavat kaikki saman verran, erot tulevat vain hallinnointipalkkioissa. Nyt maksat hallinnointipalkkioita neljään rahastoon, kun voisit maksaa vain yhteen (tai sijoittaa kokonaan kuluttomiin indeksirahastoihin).
Olet ilmeisen tarkka taloudenpitäjä. Voisit harkita myös suoria osakesijoituksia.
Olet tarkka rahoistasi
Indeksirahastoissa kulut ovat tosi pienet. Kalleimmassakin hallinnointikulut ovat 0,7%. Olen hajauttanut neljään riskin mukaan. Löytyy siis pienimmästä riskistä korkeimpaan riskiin, nuo kaksi siltä väliltä. Voisin toki sijoittaa aktiivisemmin, hankkia vaikka sijoitusasunnon tai kikkailla osakkeilla, mutta mielenkiinto ei riitä. Nämä indeksirahastot riittävät hyvin.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole juurikaan järkeä hajauttaa neljään eri indeksirahastoon. Indeksirahastot kun tuottavat kaikki saman verran, erot tulevat vain hallinnointipalkkioissa. Nyt maksat hallinnointipalkkioita neljään rahastoon, kun voisit maksaa vain yhteen (tai sijoittaa kokonaan kuluttomiin indeksirahastoihin).
Olet ilmeisen tarkka taloudenpitäjä. Voisit harkita myös suoria osakesijoituksia.
Olet tarkka rahoistasi
Indeksirahastoissa kulut ovat tosi pienet. Kalleimmassakin hallinnointikulut ovat 0,7%. Olen hajauttanut neljään riskin mukaan. Löytyy siis pienimmästä riskistä korkeimpaan riskiin, nuo kaksi siltä väliltä. Voisin toki sijoittaa aktiivisemmin, hankkia vaikka sijoitusasunnon tai kikkailla osakkeilla, mutta mielenkiinto ei riitä. Nämä indeksirahastot riittävät hyvin.
ap
Ota huomioon hallinnointikulujen lisäksi inflaatio sekä pääomatulovero jos joskus kotiutat rahoja. Laskee tuottoja melkoisesti. Voin sanoa että alle 5 prosentin vuosituotolla ei kannata sijoitella rahojaan.
Mulla on nettopalkka noin 2200e ja säästöön saan 1150e/kk. Olen kyllä aika kova nettishoppailija, bilettäjä ja merkkivaatteitakin ostelen välillä. Matkustelen myös muutaman kerran vuodessa. Kerran täällä vain eletään, ja kuolema voi tulla vaikka huomenna. Säästän vain sen verran rahaa, jota en mihinkään hauskanpitoon tarvitse.
Niin? Ja tämän pitäisi kiinnosta eri elämäntilanteissa olevia?
Saman verran mullakin jäi sinkkuna säästöön samasta palkasta. Turha siitä enää on haaveilla, kun on ne pari lasta ja menot kaikkineen ovat isommat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet tarkka rahoistasi
ap
Ota huomioon hallinnointikulujen lisäksi inflaatio sekä pääomatulovero jos joskus kotiutat rahoja. Laskee tuottoja melkoisesti. Voin sanoa että alle 5 prosentin vuosituotolla ei kannata sijoitella rahojaan.
Häh? Alle 5% vuosituotolla ei kannata sijoittaa rahojaan? Mitä niille sitten pitäisi tehdä? Laittaa nollakorkotilille makaamaan?
Mulla on yksi rahasto ja sen vuosituotto on nyt kahdessa vuodessa sellainen, että jos ottaisin rahat ulos tänään, saisin vain 20 euroa enemmän kuin mitä olen rahastoon laittanut. Mutta haloo, se on 20 euroa enemmän kuin jos olisin laittanut rahat "säästötilille" omaan pankkiini, josta olisin saanut tasan sen, mitä sinne olen laittanut.
AINA kannattaa sijoittaa ja säästää edes matalan tuoton rahastoihin.
Tällä hetkellä käteen jää noin 2100e kuussa, mutta kaikki menee, kiitos vanhempien!
Vierailija kirjoitti:
Tällä hetkellä käteen jää noin 2100e kuussa, mutta kaikki menee, kiitos vanhempien!
Joudutko maksamaan vanhempiesi ylläpidosta, oletko taannut heidän lainojaan, asutko heillä vuokralla vai miksi ihmeessä kaikki menee?
Jos omistaa asuntonsa ja velat jo maksettu, niin on ihan mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet tarkka rahoistasi
ap
Tuottoprosentti riippuu niin monesta asiasta että ainoa mitä voi sanoa on, että vain kokemattomat sijoittajat puhuvat jostain "X prosentin vuosituotoista joiden alle ei kannata sijoittaa". Ennen kaikkea tavoiteltu vuosituotto riippuu riskinsietokyvystä ja -halusta.
Esim. eläkeyhtiöillä harvoin on yli 5 % kokonaistuottoja sijoituksilleen. tämä johtuu monista syistä mutta yksikään niistä ei ole, että alle 5 % vuosituotoilla ei kannattaisi sijoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse jää näppiin 1400€ ja säästöön menee 600€
Itsellä 1500 e.jää käteen säästön 400.e-500e.kk 3v. säästetty sama summa ihan ok pärjätty ei huolta huomisesta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä sinulle ja vielä kun nautit elämästäsi noin. En itsekään ostele mitään materiaa tai käy baareissa usein, mutta käyn kyllä 1-3x/vk jossain näyttelyssä, keikalla, teatterissa, leffassa tai keikoilla.(osa maksuttomia tapahtumia) ja harrastuksia päälle. Minun korvaan kuulostaa tosi tylsältä elämältä, jos ei tee juuri mitään ikinä töiden lisäksi myös arkena.
Lapseton N33Kyllähän minä teen "mitään", mutta ne vaan harvemmin maksaa mitään. Lenkkeilen, pyöräilen, käyn marja- ja sienimetsässä tai metsäkävelyllä ihan muuten vain. Luen kirjoja, katson telkkaria, uin (järvessä, ei maksa mitään), kalastan jne.
Ja kyllä introvertitkin näkevät ihmisiä. Minulla on hyviä ystäviä ja läheiset suhteet perheeseeni. Minä vain väsyn, jos on liikaa sosiaalista elämää. 1-2 kertaa viikossa sopii oikein hyvin, muun ajan nautin itseni kanssa olemisesta. Töissäkin pitää kuitenkin olla sosiaalinen, illat lataan akkuja.
ap
Niin minäkin sienestän, marjastan ja käyn koiran kanssa lenkillä. Sen lisäksi muutakin menoa ja kulttuuria? Olet vielä nuori, ei kannata jumiutua kotiin ja samoihin kuvioihin päivästä toiseen.Vaikka tosiaan pääasia, että itse on tyytyväinen omaan elämäänsä. Minulla on vähemmän rahaa säästössä, mutta olen nähnyt, tehnyt jo nyt niin paljon, ettei tule tylsää muistella asioita kiikkustuolissa.
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalisuus ja aktiivinen elämä suojaa mm. dementialta. Itse en voisi asua korvessa ja olla tekemättä mitään, mutta kukin tavallaan.
Nimenomaan kukin tavallaan mutta ei kai se demetia tule asunipaikan mukaan toki tuntuu että Helsingissä on enemmän yksinäisiä kuin maaseudulla..jossa kyllä tekemistä riittä muuten kuin kaupassa kiertämällä ja raha tuhlaamalla!
Helposti sitä itsekin saisi nykyistä 100-200€/kk enemmän säästöön, mutta minä pidän matkustelusta, ulkona syömisestä, ystävien kanssa seurustelusta ja kodin sisustamisesta. Säästit sitten lähes kaikki tulosi tai käytit suurimman osan, ei kumpikaan ole väheksyttävämpää.
Ihmiset nauttivat hyvin eri asioista ja esimerkiksi itse koen olevani paljon rikkaampi matkusteltuani paljon vaikka tili onkin tästä köyhtynyt.
Millä ihmeliittymällä netti ja puhelin maksaa noin paljon?
Mulla on 3000 enkä säästä :D
Paitsi pakkosäästän asuntolainan muodossa.
Vierailija kirjoitti:
Olet fiksu kun suunnittelet rahoille käyttöä pitemmälle tähtäimelle. Ei ne tulot vaan pienet menot 👍 Joillekin ei riitä mikään palkka vaan kaikki pitää heti tuhlata turhuuteen!
Tää yhteiskunta nyt vaan tukeutuu kuluttamiseen. Jos vaikka 90 % eläisi samalla lailla, työttömiä olis hirveät määrät eikä kellään olisi hauskaa. Yhteiskunta ei vaan pyörisi, ainakaan siten kuin nyt. Isolla osalla on töitä ja kaikki asiat hoituu aika helpolla kun oikein ajattelee.
Introvertti jonka hiuksia kehutaan.. ?
No tää oli kyl tässä..
Hienoa! Kunhan muistat kaksi asiaa: mitään et saa täältä rajan toiselle puolelle, ja muistat elää jo tällä puolen :)