Nettotuloni on noin 1700 euroa. Saan silti säästöön 650 euroa kuussa.
120 euroa laitan puskuriksi Norwegianin tilille. Korko on pieni, vain 1,75%, mutta on sekin enemmän kuin minkään suomalaisen pankin säästötilin korko. Loput laitan neljään indeksirahastoon kahteen pankkiin.
Asun yksin, halvalla. Olen introvertti, niin ei mene vapaa-aikaan oikein mitään rahaa. En käytä meikkiä kuin ripsiväriä ja hiuksetkin pesen kaupan halvimmalla shampoolla (silti niitä kehutaan..). Vaatteita ostan harvoin, mutta ostan vain ajattomia, istuvia ja laadukkaita vaatteita. Ostin esim. kesällä 180 euron juhlahameen, jota voin käyttää eri asusteita yhdistelemällä ihan helposti seuraavien vuosien juhlissa monia, monia kertoja.
Olen 26-vuotias. Jos joskus löydän miehen ja perustan perheen, niin onpahan ainakin jonkinlaista pesämunaa valmiina. Tällä hetkellä säästössä noin 42 000 euroa, josta osa on ylioppilasrahojakin. Ei tullut niitäkään käytettyä. Ei kun tuli: ostin laadukkaan, ison sateenvarjon. Käytän sitä edelleen.
Kommentit (110)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huvittaa nuoret duunarit joilla on 10v vanhaan premiumautoa ja maalla pitää olla tietysti omakotitalo. Palkat on sitten 10-14€ välillä ja ollaan korvia myöten veloissa kun yritetään elää samaa keskiluokkaista elämää kuin vanhemmat. Ei voida myöntää että ei koskaan saavuteta samoja tuloja kuin duunarivanhemmat ja oikeasti se mihin on varaa. On muuttotappioalueen kerrostalo tai ehkä rivitaloasunto ja halpa käytetty auto.
Melkoisen painajaisesimerkin kehitit. En ole havainnut omassa laajassa ystäväpiirissäni tuollaista. Että kymppitonnin vuosiansiolla (?) ostetaan omakotitalo ja vanha premiumauto näyttämisen halusta. Aika epätoivoista ja tuskin edes mahdollista saada lainaa. Tosin se oK-talo voi maksaa jotain 50 000€, jopa vähemmän, mutta sehän ei käy edes lainan vakuudeksi. Jospa pappa betalar?
Se on totta. Mulle pankki lupasi maksimissaan 60 000€ asuntolainan 1400€ kk nettotuloilla. Tuttu joka saa liki saman sai saman vastauksen ja meni toiseen pankkiin saaden isomman lainan. Itse en ottanut edes 60 000€ kun 30 000€ on aivan tarpeeksi maksamista. Nuorilla on hirveät velat kun ei tajuta kuinka pieniä palkat ovat. Sitten voi olla että tilillä ei ole ennen palkkapäivää edes auton tankkaamiseen. Ei omakaan tilanteeni hyvä ole kun säästöjä on vain 3000€ mutta olen on myönnettävä että joskus onnellakin välttänyt tilanteen että rahat eivät riitä laskuihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en ymmärrä säästämisen vuoksi säästämistä. Miksi et hanki elämääsi mukavia asioita? Tai jos et oikeasti keksi rahalle mitään käyttöä, niin voisit vaikka lyhentää työaikaa. Ala tekemään osa-aika työtä ja samalla tarjoat työlllistymismahdollisuuden jollekkin toiselle. Sääsämisessäkin voisi hakea lisää jännitystä sijoittamalla korkeariskisiin ja hyvä tuottoisiin kohteisiin, jos onnistuu tulisi onnistumisen riemua ja paljon rahaa, jos epäonnsitus, niin menetät rahan jota et tarvitse.
Jaa-a. Minä taas en ymmärrä tuhlaamisen vuoksi tuhlaamista.
Vaikuttaa siltä, että ne "mukavat asiat elämään" tarkoittavat yllättävän monelle shoppailua tavalla tai toisella.
Jotakuta toista taas yletön rahankäyttö alkaa jo ihan ajatuksena ahdistamaan - itse kuulun tähän porukkaan. Minulle omistaminen ja raha tuovat onnea jo itsessään, on ajatuksena hienoa, että rahaa ja itse tienattua omaisuutta on olemassa, se tuottaa kestävää tyydytystä. Oma asunto. Omat sijoitukset. Itse tienatut rahat tilillä.
En ikinä vaihtaisi niitä johonkin maailmanympärimatkaan, josta ei saa kuin mahansa kipeäksi.
En ole tuo ketä lainasit mutta sanonpa silti että matkailu rikastuttaa mielestäni enemmän kuin kuin kasvava tilin saldo.
Omat nettotulot 1200 €/kk, koska teen osa-aikatöitä. Asumismenot omalta osaltani 400€/kk, koko loppusumma jää säästöön. Asun mieheni kanssa jakaen asuntolainan maksun kahteen pekkaan. Vastiketta en maksa. Hän maksaa muut laskut ja ruuat jne. Hänen kuukausitulot on n. 13 000€. Itsellä säästötilillä melkein 20 000€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huvittaa nuoret duunarit joilla on 10v vanhaan premiumautoa ja maalla pitää olla tietysti omakotitalo. Palkat on sitten 10-14€ välillä ja ollaan korvia myöten veloissa kun yritetään elää samaa keskiluokkaista elämää kuin vanhemmat. Ei voida myöntää että ei koskaan saavuteta samoja tuloja kuin duunarivanhemmat ja oikeasti se mihin on varaa. On muuttotappioalueen kerrostalo tai ehkä rivitaloasunto ja halpa käytetty auto.
Sun stetson-harrison-analyysisi meni siinä pieleen että maalla se ok-talo maksaa vähemmän (kiinteistöveroineen) joten siihen ei mene rahaa niin paljon kuin kaupungissa. Maalla on myös paljon vähemmän houkutuksia joihin laittaa rahaa joten pienemmälläkin rahalla selviää kunhan on uudehko, vähän polttoainetta kuluttava ja vähäpäästöinen auto. Sen ok-talonkin saa edulliseen maalämpöön kunhan on alunperin öljylämmitteinen eivätkä kerrostalot estä aurinkopaneelien käyttöäkään. Keskiluokkaista elämääkin on monta sorttia, mitähän "keskiluokkaista" sä mahdat tarkoittaa?
Kateus ja oletukset haisee kilometrien päähän mutta tietoa sulla ei näemmä ole.
Taidat olla kovin nuori. Se talo maalla voi maksaa 80 000 ja remonttirahat päälle. Se on 10-13€ duunarille jo kova pala. Maalämpö maksaa kymmeniätuhansia ja ilmalämpöpumppu useamman tonnin. Siihen vielä 10 000 premiumi niin jopa alkaa olla maksettavaa. Talo ei lämpiä ilmaiseksi jollei sulla ole metsää. Ja keskiluokalla minä tarkoitan yli 2500 € kk bruttona kuukaudessa tienaavia. Ei toi 2500€ nyt paljoa ole mutta siinä kuvittelee parikympoinen olevansa jo hyvätuloinen. Kaikkiaan kasvujeskusten ulkopuolells olevat pienipalkkauset duunarit tulevat paremmin juttuun kuin ok seudulla. Siellä on pienituloinen hyvin äkkiä leipäjonossa kun palkks ei riitäkään ruokaan vuokranmaksun jälkeen.
Nettotulot 1650, olen perheellinen ja minulla on puoliso. Kaikki menee mitä tulee. Omat kuluni ovat
- asuntolaina 700,
- sähköt,vakuutukset,kännykkä, netti,tontinvuokra,kiinteistövero,roskat jne 300
- kauppa, ravintola kerran kuussa 300
- huvit 50
- harrastukset 25
- vaatteet 50
- bensa 100
- lomakassa 75
- lasten menot 50
En ole koskaan ollut näin pienillä tuloilla, mutta kyllä tämäkin onnistuu tiukalla taloudenpidolla. Tämä on oma valinta, ja olen tyytyväinen.
Mulla netto n. 1500, säästöön menee 500-1000e/kk. Pakko yrittää saada oman asunnon käsirahaa kokoon.
Puolisokin on, mutta on persaukisempi kuin minä. Kaksi lasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko sinulla on asumiskulut?
Minulla on pieni asuntolaina (asun maaseudulla pienessä kerrostaloasunnossa), kuukausittain menee vain 400 euroa ja saan asuntolainan tätä menoa maksetuksi 31-vuotiaana. Tämän lisäksi yhtiövastike, joka on 120 euroa. Vakuutuksiin, puhelinlaskuun ja nettiin menee yhteensä noin 120 euroa kuussa. Ruokaan menee noin 300 euroa kuussa (en mielestäni kitsastele tai säästele ruoassa yhtään) ja kaikkeen loppuun menee se loppu noin 200 euroa. Siitä 200 eurosta maksan kaikki kulkemiset (tosin menen pyörällä ympäri vuoden), vaatteet, matkustelut ja eläminen.
ap
Mun poika maksaa puhelimesta alle 20 euroa kuussa, netistä kai jotain 30 euroa ja kotivakuutus sisältäen matka- ja tapaturmavakuutksen on alle 200 vuodessa ja on ikäisesi. Sulla on joku noista nyt aika kallis.
Mulla netti maksaa 50 euroa kuussa, puhelin 40 euroa kuussa ja loput 30 euroa menee vakuutuksiin. Voisihan noissakin säästää, mutta en näe tarpeelliseksi.
ap
Tätä kohtaa mä en ymmärrä. Miksi maksaa jostain enemmän jos saman voi saada halvemmalla. 50 eur netistä on sikahinta. Itselläni 13,90 rajaton netin käyttö Suomessa.
Ja millainen liittymä se voi olla,en ole kuullutkaan noin kalliista netistä.
Sulle varmaan tulee yllätyksenä että syrjäseuduilla yhden toimijan alueella se kiinteä yhteys hyvin usein maksaa 50 euroa tai jopa enemmän kuukaudessa. Ap vois vaihtaa mobiilinettiin, tulis halvemmaksi.
Pelkästään jo tämä!
Plus se, että siinä missä jossain saa jo kaiketi kokonaisen talon(?!) hintaan 20-50k, niin itse maksoin omasta kaksiostani 200k. Kymmenen vuotta sitten. Tällä hetkellä jos ka alueesta lasketaan, niin sen arvo olisi siellä 320-340 välillä.
Eikä tämä valituksena saati leveilynä. Vaan ihan vaan suhteuttamaan sitä, että tälläinen mulla on netto se ja se ja käytän sen näin ja näin miksi et tee samoin on vähän vaikea lähtökohta huomioiden diversiteetin tuloissa, asuinalueissa sekä prioriteeteissä.
Hienoa ap!
Mä toimin myös samalla tavalla: Kun pääsin opiskelijan tuloilta työelämään, olin tottunut vähään kulutukseen ja ihan ilman ongelmia säästin monta sataa euroa kuussa, vaikka netto tulot olivat alle pari tonnia.
Moni kokee, ettei voi nauttia elämästä jos ei tuhlaile rahaa, mutta eihän se niin mene! Mä olen matkustelin (suunnittelin reissut niin, että katsoin ensin minne saa halpoja lentoja), söin ulkona, kävin baareissakin ja silti sitä rahaa jäi paljon säästöön.
Sitten kun sain lapsia, pystyinkin olemaan heidän kanssaan kotona juuri niin pitkään kun halusin ja kämppään oli käsiraha valmiina jne. joten en säästänyt mitään turhaa varten. Ihan älytön ajatus monelta, että säästetty raha jää sitten joskus tilille seisomaan kun kuolee :D Ei ihme, että ihmiset on nykyisin velkakierteessä heti kun työt lähtee alta.
Talo on valmistunut v.2017 ja tämän vuoden hoitovastike perustuu arvioon, ei todellisiin kuluihin ja ne nähdään vasta 2-3 vuodessa miten talon käyttökulut jakautuvat.