Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nettotuloni on noin 1700 euroa. Saan silti säästöön 650 euroa kuussa.

Vierailija
21.08.2018 |

120 euroa laitan puskuriksi Norwegianin tilille. Korko on pieni, vain 1,75%, mutta on sekin enemmän kuin minkään suomalaisen pankin säästötilin korko. Loput laitan neljään indeksirahastoon kahteen pankkiin.

Asun yksin, halvalla. Olen introvertti, niin ei mene vapaa-aikaan oikein mitään rahaa. En käytä meikkiä kuin ripsiväriä ja hiuksetkin pesen kaupan halvimmalla shampoolla (silti niitä kehutaan..). Vaatteita ostan harvoin, mutta ostan vain ajattomia, istuvia ja laadukkaita vaatteita. Ostin esim. kesällä 180 euron juhlahameen, jota voin käyttää eri asusteita yhdistelemällä ihan helposti seuraavien vuosien juhlissa monia, monia kertoja.

Olen 26-vuotias. Jos joskus löydän miehen ja perustan perheen, niin onpahan ainakin jonkinlaista pesämunaa valmiina. Tällä hetkellä säästössä noin 42 000 euroa, josta osa on ylioppilasrahojakin. Ei tullut niitäkään käytettyä. Ei kun tuli: ostin laadukkaan, ison sateenvarjon. Käytän sitä edelleen.

Kommentit (110)

Vierailija
81/110 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvittaa nuoret duunarit joilla on 10v vanhaan premiumautoa ja maalla pitää olla tietysti omakotitalo. Palkat on sitten 10-14€ välillä ja ollaan korvia myöten veloissa kun yritetään elää samaa keskiluokkaista elämää kuin vanhemmat. Ei voida myöntää että ei koskaan saavuteta samoja tuloja kuin duunarivanhemmat ja oikeasti se mihin on varaa. On muuttotappioalueen kerrostalo tai ehkä rivitaloasunto ja halpa käytetty auto.

Melkoisen painajaisesimerkin kehitit. En ole havainnut omassa laajassa ystäväpiirissäni tuollaista. Että kymppitonnin vuosiansiolla (?) ostetaan omakotitalo ja vanha premiumauto näyttämisen halusta. Aika epätoivoista ja tuskin edes mahdollista saada lainaa. Tosin se oK-talo voi maksaa jotain 50 000€, jopa vähemmän, mutta sehän ei käy edes lainan vakuudeksi. Jospa pappa betalar?

Vierailija
82/110 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, meitä on monenlaisia rahankäyttäjiä. Mulla jää käteen palkkaa noin 1350 €. Vuokraan menee 620 €/kk, sisältää veden + netin. Ruokakauppaan/satunnaisesti johonkin ulkona syömiseen menee noin 200 €/kk. Laskuihin ehkä noin 120 €/kk (sähkö, vakuutus, harrastus ja puhelinliittymä). Saan siis useimmiten noin 400 €/kk säästöön. Toki on niitä kuukausia, jolloin on jotain isompiakin menoja, kuten on ostettava uusia vaatteita tai haluan tehdä jotain spessua (esim. matka, festarit/keikat tjsp), mutta näitä poikkeuksia ei ole montaa kertaa vuodessa. Olen nyt 1,5 v tehnyt tätä työtä ja saanut säästöön reilun 6000 €, kun olen siis ollut viikon Kreikassa, ostanut pari kertaa uusia vaatteita/kenkiä ja käynyt yhdellä lempiartistini keikalla.

Yksi parhaista ystävistäni on työkaverini, joka tekee samaa hommaa ja saa tasan saman palkan kuin mä. Mä koen pärjääväni taloudellisesti ok, hän valittelee köyhyyttään jatkuvasti. Hän siis asuu myös yksin ja vuokra on muutaman kympin vähemmänkin, mutta muu rahankäyttö sitten aika erilaista kuin mulla. Mulla on töissä useimmiten eväät, hän käy lähes aina lounaalla. Mä kuljen työmatkat, kauppamatkat yms pyörällä, hän bussilla (vaikka matkaa ei hänelläkään ole kuin noin 2 km). Mä käyn baarissa ehkä 2 krt/vuodessa ja juon silloinkin hyvin kohtuudella (mutta pidän silti hauskaa!), hän tykkää mennä viihteelle harvase viikonloppu. Mä seuraan tarjouksia ruokakaupoissa ja jos samaa tuotetta on tarjolla vaikka Rainbowlla niin valitsen sen, hän ostaa ihan mitä sattuu miettimättä ja katsomatta yhtään. Mä säästän esimerkiksi kosmetiikassa suosimalla ihan ruokakaupasta saatavia shampoita ja vähän halvempia meikkejä, joita muutenkin käytän suhteellisen vähän (vaikka meikkaankin siis kevyesti vähintään 5 pv/vko), hän taas ostelee kalliita merkkijuttuja ja muutenkin shoppailee melkoisen ahkerasti tai innostuu ottamaan esimerkiksi ripsipidennykset tms, jotka ovat aika kalliita hommia. En sano, että hän ei saisi toimia noin, tottakai saa käyttää rahansa miten haluaa. Välillä vaan rasittaa hiukan kuunnella sitä köyhyydestä valittamista, kun ne on niitä omia valintoja...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/110 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä saan 1300 - 1800e /kk läpyskään ja tästä jää ei-niin-mitään käteen. Mutta oma valintani asua pk-seudulla ja syödä hyvin. Vuokra 669e/kk, siihen päälle laskut, lemmikit, lääkkeet ja harrastukset, niin hyvin on käytetty finaaliin.

Vierailija
84/110 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla nettotulot 3 100....3 600 riippuu kuukaudesta paljonko on reissuja ja paljonko verottomia päivärahoja kertyy. Rahastoihin menee 800 € joka kuukausi ja sen lisäksi jää säästöön jota kuinkin 1 000-1 200 Euroa per kuukausi. Puskurirahastoa pidän käyttötilillä

4 000 Euroa ja säästötilillä on kaiken aikaa semmoset 7 000-10 000 Euroa. Silloin tällöin ostelen osakkeita kun säästötilin saldo menee yli 10 0000 Euron. Velkaa ei ole kun asunto ja sijoitusasunto on jo maksettu pois. Osakesalkku ja rahastot ovat arvoltaan on päivän kursseista riippuen sellaiset 85 000 Euroa.

Kyllä tällä pärjää kun ei pröystäile ja ajelee nyt jo 5 v vanhalla autolla.

Vierailija
85/110 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säästät siis enemmän kuin minä tienaan. Mikset jaa rahojasi köyhille, jos on niin vaikea löytää kulutuskohteita? Voisit pelastaa ihmishenkiä kehitysmaissa.

Ei kait ne rahat ole millekkään kehitysmaihin tarkoitetut. Pistäkööt itse omat asiansa kuntoon ettei tarvii täältä pummia elintasoa. Ei se suomenkaan elintaso ollut hääppöinen 1800 luvun lopussa mutta niin vain esi-isämme sai rakennettua Suomen tällaiseksi mitä se nyt on. Vihervassarit vaan yrittää tuhota tällä hetkellä kaiken mitä yhdessä ollaan saatu aikaiseksi ottamalla tänne elintasopakolaisia ja lahjoittamalla yhteiset rahat kehitysapuun.

Vierailija
86/110 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvittaa nuoret duunarit joilla on 10v vanhaan premiumautoa ja maalla pitää olla tietysti omakotitalo. Palkat on sitten 10-14€ välillä ja ollaan korvia myöten veloissa kun yritetään elää samaa keskiluokkaista elämää kuin vanhemmat. Ei voida myöntää että ei koskaan saavuteta samoja tuloja kuin duunarivanhemmat ja oikeasti se mihin on varaa. On muuttotappioalueen kerrostalo tai ehkä rivitaloasunto ja halpa käytetty auto.

Selvasti katkeran ihmisen tilitysta.

Meilla 10 vuotta vanha premium auto ja ransistynyt omakotitalo.

Meita luullaan 30 - 35 vuotiaiksi. Ollaan 43 kummatkin.

Talo velaton ja tulot verojen jalkeen 26k€ ja 70k€ + 20k€ paaomatuloja.

Tana vuonna talomme tulee saamaan uuden katon. Ens vuona uudet ulkoseinat.

Kaikki ei missaan nimessa ole aina sita milta nayttaa

Vierailija
87/110 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko sinulla on asumiskulut?

Minulla on pieni asuntolaina (asun maaseudulla pienessä kerrostaloasunnossa), kuukausittain menee vain 400 euroa ja saan asuntolainan tätä menoa maksetuksi 31-vuotiaana. Tämän lisäksi yhtiövastike, joka on 120 euroa. Vakuutuksiin, puhelinlaskuun ja nettiin menee yhteensä noin 120 euroa kuussa. Ruokaan menee noin 300 euroa kuussa (en mielestäni kitsastele tai säästele ruoassa yhtään) ja kaikkeen loppuun menee se loppu noin 200 euroa. Siitä 200 eurosta maksan kaikki kulkemiset (tosin menen pyörällä ympäri vuoden), vaatteet, matkustelut ja eläminen.

ap

Mun poika maksaa puhelimesta alle 20 euroa kuussa, netistä kai jotain 30 euroa ja kotivakuutus sisältäen matka- ja tapaturmavakuutksen on alle 200 vuodessa ja on ikäisesi. Sulla on joku noista nyt aika kallis.

Mulla netti maksaa 50 euroa kuussa, puhelin 40 euroa kuussa ja loput 30 euroa menee vakuutuksiin. Voisihan noissakin säästää, mutta en näe tarpeelliseksi.

ap

Tätä kohtaa mä en ymmärrä. Miksi maksaa jostain enemmän jos saman voi saada halvemmalla. 50 eur netistä on sikahinta. Itselläni 13,90 rajaton netin käyttö Suomessa.

Vierailija
88/110 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

55 jatkaa, onko jotain hyvää sovellusta tai mitä vaan kikkaa miten saan menot kuriin? Syön ja juon paljon ulkona, tiedän et siitä voi nipistää. Salikorttikin maksaa 74e/kk mut muuten menot on tosi pienen (asuminen + laskut alta 500)

Kmymoney?Excel marttojen sivuilta?

Onhan noita tloudenhallintaohjelmia mutta eivät ne auta jos sulta puuttuu motivaatio säästämiseen.

Vierailija
89/110 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö koskaan tee mieli lähteä vaikka kaverin kanssa Helsinkiin viikonlopuksi? Nauttia hieno illallinen, juoda itsensä somaan humalaan ja iskeä baarista villi mies?

Kunnioitan kyllä kykyäsi elää säästeliäästi ja ajatella tulevaisuutta. Mutta elämä tapahtuu tässä ja nyt. Jos sinut huomenna laitettaisiin multiin niin olisitko tyytyväinen muustakin säästämästäsi summasta?

En ole ap ja mulla netto on vain 1400 kk mistä jää 250€ kk kiinteuden menojen jälkeen. Tolla sitten ostetaan vaatteet, kodinkoneet ym. Ei kerta kaikkiaan ole varaa lähteä juhlimaan. Eikä tulisi mieleenkään maksaa illallisesta jotain satasta juoda baarissa 6-8€ juomia. 7 lonkeroa niin on enemmän kuin päivän palkka mennyt.

Mulla on tän vuoden budjetti jo syöty kun auton huoltoihin on mennyt 1500€. Pakko jos haluan käydä töissä. Ei tälläisia laskuja nyt joka vuosi ole tullut mutta ei tolla 1500€ nyt pilvilinnoja rakenneta.

On mahdoton ajatus törsätä ravintolassa syömiseen,sen turhempaa rahareikää vaikea kuvitella.

Vierailija
90/110 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästämiseen tottuu,ainoa että seuraavan auton taidan ostaa uutena.

Vierailija
91/110 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on pieni asuntolaina (asun maaseudulla pienessä kerrostaloasunnossa), kuukausittain menee vain 400 euroa ja saan asuntolainan tätä menoa maksetuksi 31-vuotiaana. Tämän lisäksi yhtiövastike, joka on 120 euroa. Vakuutuksiin, puhelinlaskuun ja nettiin menee yhteensä noin 120 euroa kuussa. Ruokaan menee noin 300 euroa kuussa (en mielestäni kitsastele tai säästele ruoassa yhtään) ja kaikkeen loppuun menee se loppu noin 200 euroa. Siitä 200 eurosta maksan kaikki kulkemiset (tosin menen pyörällä ympäri vuoden), vaatteet, matkustelut ja eläminen.

ap

Mun poika maksaa puhelimesta alle 20 euroa kuussa, netistä kai jotain 30 euroa ja kotivakuutus sisältäen matka- ja tapaturmavakuutksen on alle 200 vuodessa ja on ikäisesi. Sulla on joku noista nyt aika kallis.

Mulla netti maksaa 50 euroa kuussa, puhelin 40 euroa kuussa ja loput 30 euroa menee vakuutuksiin. Voisihan noissakin säästää, mutta en näe tarpeelliseksi.

ap

Tätä kohtaa mä en ymmärrä. Miksi maksaa jostain enemmän jos saman voi saada halvemmalla. 50 eur netistä on sikahinta. Itselläni 13,90 rajaton netin käyttö Suomessa.

Ja millainen liittymä se voi olla,en ole kuullutkaan noin kalliista netistä.

Vierailija
92/110 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla jää nettona kuussa semmonen 1400 ja säästöön semmonen 900 euroa. Nyt jo kasassa 85 000 euroa. Kyllä Suomessa vaan on sitä rikkaampi mitä köyhempi on.

Vierailija
93/110 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sun stetson-harrison-analyysisi meni  siinä pieleen että maalla se ok-talo maksaa vähemmän (kiinteistöveroineen) joten siihen ei mene rahaa niin paljon kuin kaupungissa. Maalla on myös paljon vähemmän houkutuksia joihin laittaa rahaa joten pienemmälläkin rahalla selviää kunhan on uudehko, vähän polttoainetta kuluttava ja vähäpäästöinen auto. Sen ok-talonkin saa edulliseen maalämpöön  kunhan on alunperin öljylämmitteinen eivätkä  kerrostalot estä aurinkopaneelien käyttöäkään. Keskiluokkaista elämääkin on monta sorttia, mitähän "keskiluokkaista" sä mahdat tarkoittaa?

Kateus ja oletukset haisee kilometrien päähän mutta tietoa sulla ei näemmä ole.

Vierailija
94/110 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla jää nettona kuussa semmonen 1400 ja säästöön semmonen 900 euroa. Nyt jo kasassa 85 000 euroa. Kyllä Suomessa vaan on sitä rikkaampi mitä köyhempi on.

Minulla suunnilleen samat kk-menot mutta kulut ovat sattumalta poikkeuksellisen pienet.

Vierailija
95/110 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

ap

Sulle varmaan tulee yllätyksenä että syrjäseuduilla yhden toimijan alueella se kiinteä yhteys hyvin usein maksaa 50 euroa tai  jopa enemmän kuukaudessa. Ap vois vaihtaa mobiilinettiin, tulis halvemmaksi.

Vierailija
96/110 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On muitakin tapoja auttaa kuin raha.

ap

On toki, mutta sinähän et esim. anna aikaasi muille ihmisille. Sinähän olet introvertti, joka illat lataa akkuja, kun työnteolta et muuta jaksa.

Mulle on mysteeri  miksi ap:n pitäis antaa rahaa tai  aikaa muille ihmisille? Ei ole mikään pakko eikä  siitä myöskään pidä  toisia syyllistää. Moinen pakkoyhteisöllisyys on feikkiä ja ihan perceestä.Ja sinne Afrikkaan on viety kehitysapua uokana niin paljon että ne jotka olisivat muuten kuolleet nälkään ovat tyhmyyttään  tehneet 10 lasta jokainen ilman että pystyvät moisia elättämään. Niitä ois pitänyt kouluttaa sen sijaan että ostettiin niille riisiä.Ois väkiluku pysynyt aisoissa eikä ois tarvetta enää kerjätä rahaa niille.

Vierailija
97/110 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

ap

Mun nettiliityymä + tv maksaa 54 €/kk ja on valokuitu ja asun maalla.

Mitkään muut liittymät ei täällä toimi, vaikka lähimpään lentokentälle on matkaa n.60 km ja vr-radalle 35 km ja on hyvin harjuinen maasto.

Vierailija
98/110 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melko sama meno täälläkin. Tilille 1800e/kk, asun 750e yksiössä Helsingin kantakaupungissa mikä on ainoa isompi kulueräni. Ostan lähes kaiken kirppiksiltä koska niillä kiertely on kivaa muutenkin, käyn ulkona esim. keikoilla mutta en vain huvikseni ryyppäämässä, ainoa kosmetiikka johon törsään on Pureologyn shampoo+hoitoaine ja kaiken muun hoitaa Humektan ja Lactoline. Syön kasvisruokaa, ainoa harrastus johon uppoaa rahaa on kuntosali ja sen lisäksi harrastuksiin kuuluu jooga (kotona youtube-videoiden kanssa tai silloin tällöin tunnilla), lukeminen (kirjasto), valokuvaus ja musiikin kuuntelu - nämä kaksi viimeistä onkin ainoat asiat jotka vaativat vähän isomman rahallisen panostuksen alussa kun ostin kamerat ja levysoittimet. Tv on vanhempieni entinen (mulla oli kuvaputkitv vielä 6 vuotta sitten...), puhelin iPhone 5.

Säästötilillä noin 50k, tosin muutan asoasuntoon pian joten siihen menee osa, kuukaudessa saan noin 300-700e säästöön tai sijoitukseen.

Arvostan sitä, että kun haluan käyttää rahaa johonkin voin tehdä sen ilman että lasken jokaista pennosta tai poden huonoa omatuntoa "tuhlaamisesta", kuten ennen aina tein, säästeliäs luonne kun olen ollut ihan aina. Ulkomailla käyn 2-3 kertaa vuodessa ja silloin menen sinne minne huvittaa budjetista välittämättä, toisinaan saatan hetken mielijohteesta lähteä keikalle toiselle puolelle Suomea, silloin tällöin innostun jostakin uudesta harrastuksesta ja voin käyttää rahaa siihen huoletta vaikka harrastus ei lopulta olisikaan se mun juttu. Kaikki nämä on sellaisia asioita mistä en ennen osannut nauttia koska tuntui ettei ole varaa, se raha ku meni ryyppäämiseen ja shoppailuun. 10 vuotta eteenpäin ja voinkin yhtäkkiä tehdä tasan niitä asioita mitkä itselle on tärkeitä ja tuottaa iloa.

Vierailija
99/110 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nettotuloni: noin 685e/kk

Säästöön: noin 365e/kk

1700e/kk nettotuloista säästöön jäisi 1380e/kk.

Vierailija
100/110 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en ymmärrä säästämisen vuoksi säästämistä. Miksi et hanki elämääsi mukavia asioita? Tai jos et oikeasti keksi rahalle mitään käyttöä, niin voisit vaikka lyhentää työaikaa. Ala tekemään osa-aika työtä ja samalla tarjoat työlllistymismahdollisuuden jollekkin toiselle. Sääsämisessäkin voisi hakea lisää jännitystä sijoittamalla korkeariskisiin ja hyvä tuottoisiin kohteisiin, jos onnistuu tulisi onnistumisen riemua ja paljon rahaa, jos epäonnsitus, niin menetät rahan jota et tarvitse.

Jaa-a. Minä taas en ymmärrä tuhlaamisen vuoksi tuhlaamista.

Vaikuttaa siltä, että ne "mukavat asiat elämään" tarkoittavat yllättävän monelle shoppailua tavalla tai toisella.

Jotakuta toista taas yletön rahankäyttö alkaa jo ihan ajatuksena ahdistamaan - itse kuulun tähän porukkaan. Minulle omistaminen ja raha tuovat onnea jo itsessään, on ajatuksena hienoa, että rahaa ja itse tienattua omaisuutta on olemassa, se tuottaa kestävää tyydytystä. Oma asunto. Omat sijoitukset. Itse tienatut rahat tilillä.

En ikinä vaihtaisi niitä johonkin maailmanympärimatkaan, josta ei saa kuin mahansa kipeäksi.