Se paras vinkkisi laihdutukseen!?
Olen sataprosenttisen varma, että ensimmäiset viestit tulevat koskemaan "Syö enemmän kuin kulutat" fraasia, mutta silti: mikä on ollut se isoin oivallus, millä juuri sinä olet onnistunut pudottamaan painoa? Mikä herätti tai sai pysymään motivaation yllä, ja minkä uskot motivoivan muitakin? Nimittäin lueskeltuani erästä uutista aiheesta (https://www.buzzfeed.com/sallytamarkin/first-steps?utm_source=dynamic&u…) kaikki vastaukset eivät todellakaan koskeneet pelkästään sitä, että otapa itseäsi niskasta kiinni ja jätä kaikki herkut pois.
Kommentit (109)
Ruokavaliosta pois hiilarit. Toki niitäkin pitää olla mutta vähän. Syö usein pieniä annoksia ja vettä paljon.
Suunnittele ruokakaupassa käynnit ja käy vain n kolme kertaa/vk. Älä osta mitään herkkuja. Pidä jääkaappi aika tyhjänä vain niitä mitä tarvitset parin päivän sisällä.
Liiku säännöllisesti.
Mulla toimii huonojen hiilareiden karsiminen arkipäiväisestä ruokavaliosta.
Laske kalorit edes sinnepäin, auttaa hahmottamaan ruokamääriä mitä voit syödä.
Anna itsellesi lupa nauttia kerran 1-2 viikossa jostain lempiherkusta/ruuasta, mitä ilman ET voi elää. Kohtuullisena määränä tietenkin.
Liiku edes vähän. Älä tuijota liikaa puntaria vaan keskity omaan oloosi. Se kertoo sulle parhaiten mikä toimii ja mikä ei.
Vierailija kirjoitti:
Keskity syömiseen.
Minulla auttoi, kun aloin ajatella syömistä sen sijaan että vain mätin sitä lisää suuhuni. Keskityin pureskelemaan, maistamaan, tuntemaan milloin riittää. En karsinut ruokavaliostani mitään, mutta opettelin kohtuulliset annoskoot enkä syö enää herkkuja nälkään.
Tämä toimii:
1) aina, joka välissä lasillinen vettä, kun tekee mieli ruokaa ja myös ennen ruokailua
2) syö hitaasti, nautiskellen, pureskele jokaista suupalaa ainakin 20- 50 kertaa ( kunnes se on "velliä"), nielaise vasta sitten
3) mahalaukku kutistuu, kun syö pieniä annoksia kerrallaan
4) ymmärrä, että ihminen ei kuole nälkään, vaikka olisi muutaman päivän syömättäkin,
syömisellä tyydytetään usein ihan muita tarpeita....
Itselläni auttoi myös se, että hieman hienosäädin joitakin kaloripitoisimpia tottumuksia. Jos esimerkiksi ennen tilasimme miehen kanssa pitsat, tilasimme nyt yhteisen pitsan ja nautin oman osuuteni tästä salaatin kanssa, eikä kummallekaan tullut överiähkyä. Ravintolassa tilaan usein annokset vaihtaen perunavaihtoehdon kasviksiin, ja leffakarkkipussin sijaan ostan esimerkiksi vain hieman karkkia (tai valkosuklaapähkinöitä tms) ja sen lisäksi dippikasviksia tms.
Älä laihduta.
Sen sijaan pudota painoa hiljalleen, esim. vain 100 g viikossa, ja seuraa painon kehitystä joka aamu. Itse hankin Nokian wifi-vaa'an, joka automaattisesti tallettaa mittauksen nettiin. Minimaalinen vaiva ja erittäin kätevää. Kännykkäsovelluksesta voi sitten seurata käyriä matkalla kohti tavoitepainoaan. Koska paino voi heitellä rajustikin lyhyen ajan sisällä, on paljon järkevämpää seurata kuukausi- ja vuositasolla piirtyviä trendikäyriä. Niistä näkee heti, mihin suuntaan ollaan menossa, millä aikavälillä ja millä vauhdilla.
100 g viikossa on suhteellisen helppoa jättämällä päivittäin jotain pientä turhaa ruokavaliosta pois. Ihokin ehtii mukautua, kun ei laihduta nopeasti. Näin on myös helpompi muuttaa elintapojaan pysyvästi kuin kertarysäyksellä. Eikä haittaa, jos jonain viikkona paino ei tippuisikaan - tärkeintä on että se pidemmän ajan trendi on oikeaan suuntaan ja elintavat muuttuvat siinä mukana. Esimerkiksi liikuntaharrastus voi varsinkin alussa nostaa painoa lisääntyneen lihasmassan kautta.
Vierailija kirjoitti:
Olen sataprosenttisen varma, että ensimmäiset viestit tulevat koskemaan "Syö enemmän kuin kulutat" fraasia, mutta silti: mikä on ollut se isoin oivallus, millä juuri sinä olet onnistunut pudottamaan painoa? Mikä herätti tai sai pysymään motivaation yllä, ja minkä uskot motivoivan muitakin? Nimittäin lueskeltuani erästä uutista aiheesta (https://www.buzzfeed.com/sallytamarkin/first-steps?utm_source=dynamic&u…) kaikki vastaukset eivät todellakaan koskeneet pelkästään sitä, että otapa itseäsi niskasta kiinni ja jätä kaikki herkut pois.
En ole vielä lukenut mutta veikkaanpa että ei ole yhtään tuollaista ehdotusta.
Vierailija kirjoitti:
Kalorien laskeminen.
Ilman niitä homma on mutuilua, mikä voi toimia, tai olla toimimatta.
Laskemalla kalorit onnistuu varmasti. Matematiikka ei valehtele.
Matematiikka ei valehtele, mutta sinä et varmasti osaa laskea tarkasti oikein mitään seuraavista.
1. syödyn ruuan energiamäärä.
2. imeytyneiden ravintoaineiden energiamäärä
3. energian kulutus.
No sitten voidaanki jo unohtaa tuo "laskemalla kalorit" kun ne kaikki ovat erittäin karkeita arvioita.
Nostetaanpas tätä, löytyisikö täältä vielä vinkkejä naiselle, joka on jo laihtunut lähelle normaalipainoa ja nyt tehtävänä olisi vakiinnuttaa jo opittu ja kiinteytyä... :)
Niin on! Kun ei maistu niin ei maistu ja sitten ”herkuttelija” alkaa valistaa miten kurjaa ja ankeaa on elämä jos ei ”salli” itselleen pullaa/leivosta/keksejä/jäätelöä/sipsejä/you name it. Minä saan nautintoni ihan muista asioista joten jospa ensi kerralla sinä ”herkuttelija” syöt mitä syöt, jätät tuputtamatta muille ja jätät kommentoimatta minun valintaani!