Pitääkö opettajille kertoa sairaudesta?
Pitäisikö opettajille kertoa vaikka wilmaviestillä, että minulla on suolistosairaus ja minun täytyy sen takia päästä tunneilta vessaan heti, kun siltä tuntuu? Minulla on myös poissaoloja paljon tämän vaivan takia ja sosiaalista ahdistusta. Tästä on noloa puhua ääneen kenellekään muutta olisi hyvä opettajien tietää mielestäni. Mitä te ajattelette?
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Kiitos tuesta ja ymmärryksestä❤ Luulen, että äiti ja isä ovat jo sen verran vanhoja etteivät enää ymmärrä mitä noloa nIin luonnollisessa asiassa kuin vatsan toiminta on. :D Mutta onhan se kiusallista kun on ihan hiljainen luokka ja yhtäkkiä kuuluu mahan murinaa ja yhtäkkiä vaan täytyy juosta vessaan. On kiusallista. :(
Ap
Ilmeisesti vanhempasi eivät ole ymmärtäneet, että kyseessä on sairaus joka kaipaa hoitoa, eikä vain satunnainen toimintahäiriö. Ota vastaan kaikki apu mitä terkkarilta/koululta saat!
Vanhemmat kyllä tukevat minua ja ostavat minulle "erikoisruokia" jos itse vaikka syövät jotain mikä ei minulle sovi, mutta silti heitä huvittaa suhtautumiseni tähän sairauteen. :/
Terveydenhoitaja on valitettavasti meillä aina amiksella ja sinne ei pääse kovin helposti, kun itse olen lukiossa.
Ap
Mirva, 31 kertoo omasta voimaantumisesta iltapäivälehdessä, joten kannattaa ottaa hänestä vertaistukea.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat kyllä tukevat minua ja ostavat minulle "erikoisruokia" jos itse vaikka syövät jotain mikä ei minulle sovi, mutta silti heitä huvittaa suhtautumiseni tähän sairauteen. :/
Terveydenhoitaja on valitettavasti meillä aina amiksella ja sinne ei pääse kovin helposti, kun itse olen lukiossa.
Ap
Niin eihän sieltä lukiossa pääse sinne amikselle...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApNiin eihän sieltä lukiossa pääse sinne amikselle...
Ap varmaan tarkoitti, että sinne ei joka päivä pääse, kun tuo yksi ehdotti sitä. Meidänkin kaupungissa ammattiopisto on toisella puolella kaupunkia kuin lukio...
Ei aina tarvitse olla ilkeä, varsinkaan tällaisessa tapauksessa. Ap, kun pääset lääkärille, kerro näistä tuntemuksistasi. Auttaisikohan vanhempiesi suhtautumiseen, jos ottaisit vanhempasi mukaan lääkäriin?
En ymmärrä kuinka ihmiset haukkuvat vakavan asian suhteen. Toivottavasti luonto hoitaa tuommoiset tapaukset. Jokainen ihminen käy vessassa ja käytöstavat täytyy jokaisella olla. Jos tuommoisia koulukaverit puhuu niin on kyllä käytöstavat hukassa. Käyvät itsekin löysällä ulosteella joskus. Minusta tuommoiselle nauraminen on aika halveeraavaa. Opettajan täytyisi puuttua heti asiaa.
Sitä nimenomaan tarkoitin että sinne kestää kävellä ja siitä seuraisi paljon poissaoloja, anteeksi, ilmaisin itseäni nyt vähän huonosti.
Äiti on ollut monta kertaa mukana lääkärissä ja on surullinen vaivastani, mutta pitää sitä silti jotenkin huvittavana asiana.
Olen nyt jo kymmenettä kertaa vessassa ihan vaan tälle aamulle, siinä vähän esimerkkiä tilanteeni vakavuudesta. ):
Ap
Olen jo pitkään seurannut Crohn-potilaan arkea aika läheltä (on hyvä ystäväni) ja kyllä se vaatii kunnon täsmälääkityksen, joka voi vaihdella tilanteen mukaan ja potilaalta toiselle. Seuranta on myös tärkeää. Imodium on vain ensiapu.
En tietenkään tiedä onko sinulla Crohn vai ei, mutta tuo vain esimerkkinä. Suolistosairauksiin on hyvä suhtautua vakavasti. Kun hoito on oikeanlainen, sairaus haittaa arkea vähemmän.
Kun sinulla on se lääkäriaika pian, niin pyydä myös kakkapassi. Sekin vähentää arjen stressiäsi.
Ja tottakai kerrot opettajalle ja voit kertoa ihan silmäkkäin. On parempi, että opettaja tietää eikä ihmettele kun välillä käyt kesken kaiken vessassa.
Hanki vanhemmillesi tietoa sairaudestasi. Kyllä se siitä. :)
Minulla on "vain" ibs, mutta todella vaikea sellainen.
Ap
Kakkatrolli tuli kerrankin oikeaan ketjuun! :D
Ap
Tässä kamalinta on se tunne, ettei suoli tyhjene kunnolla tai kokonaan. Vatsa on todella kipeä ja inhottava koko loppupäivän aina. :(
Ap
Onko tutkittu ettei varmasti ole jotain vakavampaa?
Meillä toimittiin näin:
- Yhteydenotto rehtoriin ja hän piti huolen siitä, että kaikki opettajat sisäistivät asian
- Koulun keittiöön lista, mitä ruoka-aineita EI saa olla ruuassa
- Lääkäriltä lausunto kirjoituksia varten = kirjoitukset suoritetaan erillisessä tilassa, jossa mm. WC.
Neuvoni on, että mene terkkarille aina kun maha tulee kipeäksi. Vaikka joka päivä.
Terkkari alkaa auttamaan kun huomaa että vaiva on ihan jatkuva.