Työpaikan sarjasaikuttaja alkaa tympimään
Työpaikallani on henkilö, joka on sairaslomalla joka toinen viikko joko kaksi päivää ennen viikonloppua tai kaksi päivää viikonlopun jälkeen.... Tätä on jatkunut nyt puoli vuotta. Aina sattumalta flunssa iskee puolessavälissä viikkoa tai sunnuntaina kun pitäisi tulla viikonloppuvapaalta takaisin. Syynä flunssa, joka kerta... Miten tällaiset ihmiset edes saavat sairaslomaa näin usein?
En ole itse mikään työelämänsankari ja olen kyllä pois töistä jos olen oikeasti kipeänä, mutta tämä alkaa tuntua vähän turhan toistuvalta. Ikävää sillä työskentelen aika uudessa yrityksessä ja henkilön koeaika on jo päättynyt, pienemmässä firmassa yhden jatkuva poissaolo tuo toisille liikaa lisätöitä, puhumattakaan huonosta hengestä kun ko. henkilö kikkailee saikuilla.
Kommentit (200)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiahan ei teille kuuluu millään tavalla.
Valitettavasti kuuluu
Ei kuulu, tee työsi ja pidä turpasi kiinni. T. Esihenkilösi.
En tee, vaan haen saikkua, koska selkään sattuu niin kovasti. Voimia sinne jääville.
T. Alaisesi
Noin käy kun ihmisen ei anneta olla työtön. Osa porukasta ei vain sovellu työelämään.
Ahaa. No olen kipeänä noin kerran kahdessa vuodessa, silloinkaan ei aina niin kipeä, että estäisi töihin menon. Mun flunssa on siis sitä, että räkä valuu valtoimenaan, väsyttää, lihaksia kivistää, ajattelu on tukkoista ja fyysinen suoriutuminen hankalaa. Lämpö ei yleensä nouse, päin vastoin olen useimmiten kipeänä alilämpöinen, mutta sitten kun se nousee, se jää max siihen 37,5 ja silloin olo on jo niin kipeä, että turha ajatella, että selviytyisin fyysisesti raskaasta työstäni. Jo pelkkä normaali liikkuminen kotona aiheuttaa silloin huimausta. Että jos pari-kolme kertaa kymmenessä vuodessa olen 37,5 asteen lämmön ja huonon olon takia pari päivää kotona, niin se mulle sallittakoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin porukka saikuttelee pikku nuhan takia. Nytkin kurkku kipeä ja pikku lämpöä (37.5), mutta flunssalääkkeellä olo on kohta normaali ja lähden töihin.
Minun normaalilämpö on 36, 37.5 asteessa hourailen vuoteenomana.
Höpön löpön. Mun normaalilämpö on hiukan alle tuon 36, 37.5 lämpöä en vielä huomaa. 39 alkaa jo huimata.
Sa a tana että vihaan tuollaisia turhaan vikisijöitä. 37.5 lasketaan vielä normaalilämmöksi.
Oon saanut erilaista tietoa.Olen ollut osastolla useita kertoja viime vuosina, milloin mistäkin syystä ja toisinaan kuume noussut. Olen tosi vetämätön ja uninen.
Mittarissa 37,8 astetta ja lääkärit puhuneet korkeasta kuumeesta.
Myös saarnanneet, ettei tuossa kunnossa mennä töihin. Olen kuitenkin raskaan työntekijä. Silloin ei pidä buranan voimin lähteä töihin, vaan todellakin ollaan vuodelevossa kotona!
Yllätyin itsekin noista ohjeista. Esim mullahan menkat nostaa lämpöä jo tuon verran. Lepoa ja nesteitä, sano siihen ääneen ihmettelyyn usea lääkäri.
Vierailija kirjoitti:
Ahaa. No olen kipeänä noin kerran kahdessa vuodessa, silloinkaan ei aina niin kipeä, että estäisi töihin menon. Mun flunssa on siis sitä, että räkä valuu valtoimenaan, väsyttää, lihaksia kivistää, ajattelu on tukkoista ja fyysinen suoriutuminen hankalaa. Lämpö ei yleensä nouse, päin vastoin olen useimmiten kipeänä alilämpöinen, mutta sitten kun se nousee, se jää max siihen 37,5 ja silloin olo on jo niin kipeä, että turha ajatella, että selviytyisin fyysisesti raskaasta työstäni. Jo pelkkä normaali liikkuminen kotona aiheuttaa silloin huimausta. Että jos pari-kolme kertaa kymmenessä vuodessa olen 37,5 asteen lämmön ja huonon olon takia pari päivää kotona, niin se mulle sallittakoon.
VASTAUS TÄHÄN JA JOILLEKIN MUILLEKIN VASTAAVILLE:
"Onneksi sun kaltaisiin nihilisteihin tehoaa lääkärin tekemät tutkimukset ja diagnoosit. Mene ulisemaan lääketieteelliseen tiedekuntaan."
Sarjasaikuttaminen on mahdollista vain epäpätevien esimiesten ja välinpitämättömän työnanatajan takia. Jos firmassa asiat on kunnossa, sarjasaikuttamiseen puututaan matalalla kynnyksellä.
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin porukka saikuttelee pikku nuhan takia. Nytkin kurkku kipeä ja pikku lämpöä (37.5), mutta flunssalääkkeellä olo on kohta normaali ja lähden töihin.
Jotkut eivät sitten oppineet pandemiasta mitään. Kipeänä voisi ihan suosiolla jäädä kotiin ja olla tartuttamatta kaikkia muitakin. Olin itsekin juuri pari viikkoa sitten aluksi vain "vähän kipeä", mutta eihän se sellaisena pysynyt vaan parin päivän päästä jo kävely huippasi. Ja vaikka pysyisitkin koko ajan vain vähän kipeänä, johonkin toiseen tartuttamasi sairaus voi iskeä paljon pahemmin.
Christiiina kirjoitti:
Hei AP! Onko tällä henkilöllä useita alle 10v lapsia? Onko hän poissa lasten sairastelun takia?
Tuo on myös yksi rasittava syy poissaoloille. Toinen vain ilmoittaa kuinka MinnaPetteri on sairaana tai sairastumassa, saanut saman nyt kuin eri viikoin sisarensakin. Meillä oli vielä vuosia sitten terveysalan aikuisopiskelupaikassa jämpti opettaja, joka ilmoitti heti kättelyssä koko luokalle, että lasten sairastelu ei sitten ole syy poissaololle. Jokaisen kuuluisi etsiä se hoitaja muualta ja pikkuflunssissa se 10-13v. pärjää ilman vanhempiaan työpäivän ajan. Kännykällä voi kysyä vointia, kun muutenkin sitä kännykkää työpaikalla se vanhempi jatkuvasti räplää.
-Flunssa tarttuu ihmisestä toiseen jo sen itämisaikana ennen oireiden ilmaantumista.
Flunssa on tarttutavimmillaan kun se oirehtii. Joten lisätään tartuttamisen todennäköisyyttä vaikka väkisin? Eikä maskiakaan voi pitää tietenkään.
Meidän työpaikalla oli vastaavanlainen tyyppi,joka sai jopa 20-vuotismitalin ennen lopputiliä..suurimman ajan työurasta saikulla..töihin ei pystynyt tulemaan,mutta omia hommia kyllä tekemään,ja kesällä veneilemään yms..jopa ulkomaanmatka pitkällä saikulla,hyvä rusketus kun tuli työpaikalle kääntymään..oli kuulemma ollut solariumissa..
Vierailija kirjoitti:
Ensi vuonna kun saikuttaa ja tulee tilille vähemmän palkkaa niin saikuttaminen vähenee.
Senkö luulet tosiaan parantavan kaikki sairaat? Hienoa jos noin on, niin on syöpäkin historiaa ja katkenneet raajat paranevat hetkessä itsestään. Varmasti raskasta fyysistä työtä tekevien tuki- ja liikuntaelinvaivatkin sitten poistuvat kuin ihmeen kaupalla. T: Työstä vaivansa saanut ja paljon terveyspalveluja siksi käyttävä.
Vierailija kirjoitti:
Yksi aloitti työt saikulla, kun ahdisti ja kehtasi inistä, kun ei saanut palkkaa saikkupäiviltä. Se kaivoi jopa tessiä esiin, miten pitäisi saada palkkaa. No meillä ei saa palkkaa saikulta, jos ei ole tehnyt päivääkään töitä ennen saikkua. Lusmu laski väärin.
Tuo "ahdistus" on se paras vitsi näissä "sairaslomissa".Seuraavana pikkunuha.
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Hei AP! Onko tällä henkilöllä useita alle 10v lapsia? Onko hän poissa lasten sairastelun takia?
Tuo on myös yksi rasittava syy poissaoloille. Toinen vain ilmoittaa kuinka MinnaPetteri on sairaana tai sairastumassa, saanut saman nyt kuin eri viikoin sisarensakin. Meillä oli vielä vuosia sitten terveysalan aikuisopiskelupaikassa jämpti opettaja, joka ilmoitti heti kättelyssä koko luokalle, että lasten sairastelu ei sitten ole syy poissaololle. Jokaisen kuuluisi etsiä se hoitaja muualta ja pikkuflunssissa se 10-13v. pärjää ilman vanhempiaan työpäivän ajan. Kännykällä voi kysyä vointia, kun muutenkin sitä kännykkää työpaikalla se vanhempi jatkuvasti räplää.
Ei ole kivaa muille että jotkut ovat poissa lapsen sairastelun takia, mutta mitä siinä tilanteessa pitäisi tehdä? Aina vastuu laitetaan äitien niskaan. Yleensä on odotettu että äiti jää kotiin, mutta nyt ei saa tehdä sitäkään vaan pitäisi keksiä jostain hoitaja.
Ei ihme ettei lapsia haluta enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
SataSaikkuaVuodessa kirjoitti:
Musta tuntuu, että siivousalalla on näitä saikku-juttuja sata kertaa enemmän kuin muilla aloilla.
Meillä oli yksi mutta nykyään se näyttää selviävän ihan työmaalle asti.
Olisiko hänen kanssaan pidetty kehityskeskustelu ja uhattu laajemmalla terveystarkastusella? Jos joku sairastaa hirveän usein, niin silloinhan työnantajan kannattaa jo määrätä työntekijä tutkimuksiin.
Yleensä nuo jotenkin selviää koeaikansa täysin terveinä ja sairastelu alkaa vasta koe-ajan jälkeen
En tiedä tarkalleen mutta ainakin henkilökunta ihmetteli.
Tämmöinen saikuttelija löytyy meiltäkin. Parastahan tässä on, että tämä ihminen voi jäädä perjantaina saikulle, mutta jos hänellä on sunnuntaina työvuoro, tervehtyy ihmeesti tekemään sen (koska tuplapalkka sunnuntaista). Maanantaina onkin sitten jo kipeänä taas. Nössö esimiehemme ei uskalla puuttua asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut eivät sitten oppineet pandemiasta mitään. Kipeänä voisi ihan suosiolla jäädä kotiin ja olla tartuttamatta kaikkia muitakin. Olin itsekin juuri pari viikkoa sitten aluksi vain "vähän kipeä", mutta eihän se sellaisena pysynyt vaan parin päivän päästä jo kävely huippasi. Ja vaikka pysyisitkin koko ajan vain vähän kipeänä, johonkin toiseen tartuttamasi sairaus voi iskeä paljon pahemmin.
Ei voi tietää vaikka ihan kuolisi siihen. Kaikki kauhuskenaariot on mahdollisia kun sinä ja kaltaisesi vähänkin kipeytyvät.
Ihan turhaan stressaat koska et voi asialle mitään.
Ruumiinlämpö ja kuume eivät ole mielipideasioita. Tuo on sarjasaikuttajien lempijargonia. Mutku mä oon niiiiiiiin kipee ja aivan loppu vaikka ruumiinlämpöni on normaali! Mulle se on kuume, yhyyyy! Saikkua!
Korkea tai matala ruumiinlämpö ei olekaan ainoa mittari sille kuinka kipeäksi voi tuntea olonsa. Jos olisi niin flunssalääkkeellä alennettu lämpö olisi helppo ratkaisu ja olo palaisi normaaliksi heti kun lämpö laskee.
Just nyt tulee yle-aamussa tästä samaisesta aiheesta juttua.
Suhdanteiden ollessa huonot ihmiset saikuttaa vähemmän, kuin paremmissa suhdanteissa.
Jotenkin ihmeellisesti pelko joutumisesta sinne irtisanottavien listalle saa ihmiset paranemaan kaikista vaivoistaan
Onneksi sun kaltaisiin nihilisteihin tehoaa lääkärin tekemät tutkimukset ja diagnoosit. Mene ulisemaan lääketieteelliseen tiedekuntaan.