Työpaikan sarjasaikuttaja alkaa tympimään
Työpaikallani on henkilö, joka on sairaslomalla joka toinen viikko joko kaksi päivää ennen viikonloppua tai kaksi päivää viikonlopun jälkeen.... Tätä on jatkunut nyt puoli vuotta. Aina sattumalta flunssa iskee puolessavälissä viikkoa tai sunnuntaina kun pitäisi tulla viikonloppuvapaalta takaisin. Syynä flunssa, joka kerta... Miten tällaiset ihmiset edes saavat sairaslomaa näin usein?
En ole itse mikään työelämänsankari ja olen kyllä pois töistä jos olen oikeasti kipeänä, mutta tämä alkaa tuntua vähän turhan toistuvalta. Ikävää sillä työskentelen aika uudessa yrityksessä ja henkilön koeaika on jo päättynyt, pienemmässä firmassa yhden jatkuva poissaolo tuo toisille liikaa lisätöitä, puhumattakaan huonosta hengestä kun ko. henkilö kikkailee saikuilla.
Kommentit (200)
Hei AP! Onko tällä henkilöllä useita alle 10v lapsia? Onko hän poissa lasten sairastelun takia?
Sairaspäivärahaa leikataan kaikilta. Laskentaperuste muuttuu, nyt sitä on saanut 6 päivänä viikolta.
Ensi vuonna kun saikuttaa ja tulee tilille vähemmän palkkaa niin saikuttaminen vähenee.
"Kiva lähteä tartuttamaan muutkin?"
Johan siellä on puolet porukasta ollut saikulla ja osa köhii vieläkin, turha tässä enää on sen takia saikuttaa, ettei tartuttaisi muita.
Sitä ei voi muutenkaan välttää, koska jo oireettomat levittää sairauksia ennen niiden puhkeamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiahan ei teille kuuluu millään tavalla.
Kyllä se kuuluu siinä vaiheessa, kun muut joutuvat paikkaamaan saikuttajan työt omien töiden ohessa.
Ja kuuluu se silläkin tavalla, että ketä tahansa v i t tuttaa nostaa töistä sama palkka kuin sarjasaikuttaja, joka tekee töitä paljon vähemmän vuodessa. Se on ihan tavallista oikeustajua.
Vierailija kirjoitti:
"Eli sinä tartutat muut kun menet kipeänä töihin, "hyvässä" lykyssä olet saanut taudin leviämään työtoverin puolisoon ja lapsiin. Ja sitten tautikierre kouluihin ja koteihin saatu aikaan. Sinä olet yhteiskunnan mätäpaise kun tartutat muut tulemalla töihin "pikku" flunssassa."
Yskä ja nuha (eli flunssa) ei ole syy olla pois töistä, jos itse kokee että työnsä pystyy hyvin tekemään. Lääkäritkään ei tuollaisen takia saikuttelua enää suosittele, kuten varmaan tiedätkin.
Nämä "flunssakierteessä" olevat ovat pahimpia, " On niin nuhainen olo", " taitaa olla flunssa tulossa"...ja siitä se alkaa! Eihän nyt toki flunssaisena voi tulla töihin tartuttamaan niitä tunnollisia saikuttajan töitäkin tekeviä jo flunssaisena työtä tekeviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä 8 hengen tiimi ja meistä kaksi ainoat jotka eivät ole saikuttaneet tänä vuonna. Itse olen toinen heistä. Tälläkin hetkellä puolet jengistä saikulla ja neljä henkeä hoitaa 8 hengen työt ja näin menty koko kesä kun on ollut saikkuja ja vielä kesälomat päälle. Alkaa pikkuhiljaa vtuttamaan ja vielä kun AINA samat henkilöt jotka ovat saikulla. Sitten on näitä jotka ovat pienestäkin nuhasta saikulla. Itse en ole IKINÄ ottanut pelkän flunssan takia saikkua! Kyllä pitää olla kuume tai oksennustauti että jään töistä pois.
Eli sinä tartutat muut kun menet kipeänä töihin, "hyvässä" lykyssä olet saanut taudin leviämään työtoverin puolisoon ja lapsiin. Ja sitten tautikierre kouluihin ja koteihin saatu aikaan. Sinä olet yhteiskunnan mätäpaise kun tartutat muut tulemalla töihin "pikku" flunssassa.
-Flunssa tarttuu ihmisestä toiseen jo sen itämisaikana ennen oireiden ilmaantumista.
Vierailija kirjoitti:
Joidenkin "työ" on puhelimen vieressä makaamista joka ei varmaan rasitakaan.
En tiedä millä työpaikalla saa maata. Kokeilepa puhelintyötä niin ehkä mielipiteesi vaihtuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin porukka saikuttelee pikku nuhan takia. Nytkin kurkku kipeä ja pikku lämpöä (37.5), mutta flunssalääkkeellä olo on kohta normaali ja lähden töihin.
Minun normaalilämpö on 36, 37.5 asteessa hourailen vuoteenomana.
Höpön löpön. Mun normaalilämpö on hiukan alle tuon 36, 37.5 lämpöä en vielä huomaa. 39 alkaa jo huimata.
Sa a tana että vihaan tuollaisia turhaan vikisijöitä. 37.5 lasketaan vielä normaalilämmöksi.
Siinäpä löpöttelet ja lasket, se ei muuta asiaa miksikään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiahan ei teille kuuluu millään tavalla.
Valitettavasti kuuluu
Ei kuulu, tee työsi ja pidä turpasi kiinni. T. Esihenkilösi.
Vierailija kirjoitti:
SataSaikkuaVuodessa kirjoitti:
Musta tuntuu, että siivousalalla on näitä saikku-juttuja sata kertaa enemmän kuin muilla aloilla.
Yle uutisoi tänään alojen sairauspoissaoloista. Siivoojat kärkipäässä, mutta eivät todellakaan kärjessä.
Näissä keskivertojutuissa se nostaa keskiarvoa, jos työpaikalla on sellaisia henkilöitä, jota ovat jonkun tapaturman, masennuksen tai leikkauksen takia usean kuukauden sairaslomalla.
Ihan samanlaisia mulla oli nuoruuden työpaikassa, kaikki lain sallimat sairaslomat pidettiin ja tehtiin työt omalla mansikkamaalla ja missä muissa omissa bisneksissä milloinkin tarvittiin.
Olivat paikkakunnan vasemmistoa ja ahersivat kunnanvaltuustossakin itselleen mieluisten päätösten eteen lakeja venyttäen.
Onneksi tällainen toiminta ei ole enää mahdollista.
"Minun normaalilämpö on 36, 37.5 asteessa hourailen vuoteenomana."
Normalilämpö 36.5 ja flunssalääkkeellä tuosta 37.5:tä tulee vartissa 36.5.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin porukka saikuttelee pikku nuhan takia. Nytkin kurkku kipeä ja pikku lämpöä (37.5), mutta flunssalääkkeellä olo on kohta normaali ja lähden töihin.
Höpön löpön. Mun normaalilämpö on hiukan alle tuon 36, 37.5 lämpöä en vielä huomaa. 39 alkaa jo huimata.
Sa a tana että vihaan tuollaisia turhaan vikisijöitä. 37.5 lasketaan vielä normaalilämmöksi.
Minkä ikäinen olet? Toivottavasti vielä niin nuori, että ehdit oppimaan, että sinä et ole muut, että olet ihan erillinen yksilö ja ne muutkaan ei ole yhtenäinen massa, vaan kaikki yksilöitä. Se miten sun keho reagoi ja tuntee ei päde kaikkiin muihinkin.
Vierailija kirjoitti:
Sitten kun menen flunssaisena raatamaan niin olen viikon kuluttua poskiontelontulehduksessa, antibioottikuurilla ja viikon saikulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen olet? Toivottavasti vielä niin nuori, että ehdit oppimaan, että sinä et ole muut, että olet ihan erillinen yksilö ja ne muutkaan ei ole yhtenäinen massa, vaan kaikki yksilöitä. Se miten sun keho reagoi ja tuntee ei päde kaikkiin muihinkin.
Ruumiinlämpö ja kuume eivät ole mielipideasioita. Tuo on sarjasaikuttajien lempijargonia. Mutku mä oon niiiiiiiin kipee ja aivan loppu vaikka ruumiinlämpöni on normaali! Mulle se on kuume, yhyyyy! Saikkua!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten kun menen flunssaisena raatamaan niin olen viikon kuluttua poskiontelontulehduksessa, antibioottikuurilla ja viikon saikulla.
Totta kai. Ja sulle migreeni aiheuttaa tauotonta oksentamista 2 päivää, menkat sattuu niin että meinaa kuolla ja huonosti nukuttu yö on verrattavissa ebolatartuntaan.
"Sitten kun menen flunssaisena raatamaan niin olen viikon kuluttua poskiontelontulehduksessa, antibioottikuurilla ja viikon saikulla. "
En minäkään raatamaan menisi, mutta en ole mikään palomies tai metsuri vaan työ on melko kevyttä ja välillä lähinnä istumista.
Kyllä se kuuluu siinä vaiheessa, kun muut joutuvat paikkaamaan saikuttajan työt omien töiden ohessa.