Työpaikan sarjasaikuttaja alkaa tympimään
Työpaikallani on henkilö, joka on sairaslomalla joka toinen viikko joko kaksi päivää ennen viikonloppua tai kaksi päivää viikonlopun jälkeen.... Tätä on jatkunut nyt puoli vuotta. Aina sattumalta flunssa iskee puolessavälissä viikkoa tai sunnuntaina kun pitäisi tulla viikonloppuvapaalta takaisin. Syynä flunssa, joka kerta... Miten tällaiset ihmiset edes saavat sairaslomaa näin usein?
En ole itse mikään työelämänsankari ja olen kyllä pois töistä jos olen oikeasti kipeänä, mutta tämä alkaa tuntua vähän turhan toistuvalta. Ikävää sillä työskentelen aika uudessa yrityksessä ja henkilön koeaika on jo päättynyt, pienemmässä firmassa yhden jatkuva poissaolo tuo toisille liikaa lisätöitä, puhumattakaan huonosta hengestä kun ko. henkilö kikkailee saikuilla.
Kommentit (200)
Vierailija kirjoitti:
SataSaikkuaVuodessa kirjoitti:
Musta tuntuu, että siivousalalla on näitä saikku-juttuja sata kertaa enemmän kuin muilla aloilla.
Meillä oli yksi mutta nykyään se näyttää selviävän ihan työmaalle asti.
Ai niin,eihän ne kaikki saikkuja olleetkaan vaan välillä tuli todella erikoisia syitä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä 8 hengen tiimi ja meistä kaksi ainoat jotka eivät ole saikuttaneet tänä vuonna. Itse olen toinen heistä. Tälläkin hetkellä puolet jengistä saikulla ja neljä henkeä hoitaa 8 hengen työt ja näin menty koko kesä kun on ollut saikkuja ja vielä kesälomat päälle. Alkaa pikkuhiljaa vtuttamaan ja vielä kun AINA samat henkilöt jotka ovat saikulla. Sitten on näitä jotka ovat pienestäkin nuhasta saikulla. Itse en ole IKINÄ ottanut pelkän flunssan takia saikkua! Kyllä pitää olla kuume tai oksennustauti että jään töistä pois.
Eli sinä tartutat muut kun menet kipeänä töihin, "hyvässä" lykyssä olet saanut taudin leviämään työtoverin puolisoon ja lapsiin. Ja sitten tautikierre kouluihin ja koteihin saatu aikaan. Sinä olet yhteiskunnan mätäpaise kun tartutat muut tulemalla töihin "pikku" flunssassa.
Jokaisella meillä varmaan on, tai on ainakin joskus ollut työkaverina tällainen saikuttaja. Itse olen sen kokenut nimenomaan työkaverin näkökulmasta, joutuu jatkuvasti tekemään toisenkin työt omien lisäksi. Meillähän se kaatui aina työkaveiden niskaan, ei siinä firma mennyt konkkaan saikkuilijan vuoksi, kun paikallaolijoiden oli hommat hoidettava. Sijaisista ei luonnollisesti ollut puhettakaan, kun oli kyse lyhyistä salkku pätkistä.
Vierailija kirjoitti:
Asiahan ei teille kuuluu millään tavalla.
Taatusti kuuluu kun yksi nostaa palkkaa tyhjästä ja muille tulee kiire.
Vierailija kirjoitti:
Jokaisella meillä varmaan on, tai on ainakin joskus ollut työkaverina tällainen saikuttaja. Itse olen sen kokenut nimenomaan työkaverin näkökulmasta, joutuu jatkuvasti tekemään toisenkin työt omien lisäksi. Meillähän se kaatui aina työkaveiden niskaan, ei siinä firma mennyt konkkaan saikkuilijan vuoksi, kun paikallaolijoiden oli hommat hoidettava. Sijaisista ei luonnollisesti ollut puhettakaan, kun oli kyse lyhyistä salkku pätkistä.
Lyhyet pätkät on kaikkein pahimpia, koska pitkissä sairaslomissa kannattaa jo palkata tuuraaja. kahden päivän krapulan takia ei ketään kannata palkata tuuraajaksi
Meilläkin porukka saikuttelee pikku nuhan takia. Nytkin kurkku kipeä ja pikku lämpöä (37.5), mutta flunssalääkkeellä olo on kohta normaali ja lähden töihin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on yksi joka saikuttaa aina kun on surua, esimerkiksi vanha äitinsä kuoli - 3 viikkoa saikkua. Miten lääkärit kehtaa antaa saikkua noin herkästi, sitä ihmettelen.
Minullekin lääkäri suorastaan kehtasi antaa viikon saikkua, kun äitini kuoli äkillisesti. Voin kertoa, että en todellakaan ollut työkykyinen sen shokin jälkeen.
On työpaikkojen oma vika, jos yhden henkilön sairaslomat kaataa koko korttitalon.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ollut. Työelämässä olen ollut 25 vuotta, 12:ssa eri työpaikassa. Nyt olen työssä jota voi tehdä etänä ja väki tekee töitä sairaanakin. Yksi teki jopa lomautettuna.
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin porukka saikuttelee pikku nuhan takia. Nytkin kurkku kipeä ja pikku lämpöä (37.5), mutta flunssalääkkeellä olo on kohta normaali ja lähden töihin.
Minun normaalilämpö on 36, 37.5 asteessa hourailen vuoteenomana.
"Eli sinä tartutat muut kun menet kipeänä töihin, "hyvässä" lykyssä olet saanut taudin leviämään työtoverin puolisoon ja lapsiin. Ja sitten tautikierre kouluihin ja koteihin saatu aikaan. Sinä olet yhteiskunnan mätäpaise kun tartutat muut tulemalla töihin "pikku" flunssassa."
Yskä ja nuha (eli flunssa) ei ole syy olla pois töistä, jos itse kokee että työnsä pystyy hyvin tekemään. Lääkäritkään ei tuollaisen takia saikuttelua enää suosittele, kuten varmaan tiedätkin.
Vierailija kirjoitti:
Kiva lähteä tartuttamaan muutkin?
Sarjasaikuttajat...milloin ovat "sairaana" vain eri diagnooseja vedetty hatusta, terapiassa keskellä päivää, "hammaslääkärissä", kummasti työnantajaan ei saa puhelimella yhteyttä, hän ei vastaa...ja syy poissaoloon koko päivän, ettei ehtisi enää töissä olla kuin pari tuntia, syyksi myös kelpaa koko suku, lemmikkiä myöten ja näiden oletetut sairastelut, pitäähän heitä auttaa keskellä päivää. Tähän toki tarvittiin työpaikan vastuuhenkilö, joka hyväuskoisesti nieli kaiken potaskan.
Meillä kans pari samanlaista. Toinen on nyt kaksi viikkoa vinkunut miten tuntee että flunssa on tuloillaan, eli maanantaina alkaa saikku ja jatkuu koko viikon. Aikamoinen lääketieteellinen ihme se flunssa jonka tulon tietää aina 2 vko etukäteen.
Minä en ymmärrä, miten näiden psyyke kestää sitä jokaisesta saikkupäivästä esimiehelle soittamista! Jos mulla on flunssainen olo ja vaikka oikeasti olisi parempi jäädä kotiin, niin silti lähden mieluummin töihin, kuin soitan esimiehelle. Se kipeänä olon vakuuttelu on jotenkin todella alentavaa. Että ihan oikeasti tässä on kurja olo, eikä krapula tai laiskuus. Ja tämä sama soittelu ja vakuuttelu joka aamu! Ellei sitten ole saanut lääkäriltä todistusta poissaoloon. Ja minä en usko, että nämä joka toinen viikko kipeänä olevat ovat joka kerta niin kipeitä, että sen kuulee äänestäkin, vaan siinä on jo pakko vähän näytellä soittaessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun normaalilämpö on 36, 37.5 asteessa hourailen vuoteenomana.
Höpön löpön. Mun normaalilämpö on hiukan alle tuon 36, 37.5 lämpöä en vielä huomaa. 39 alkaa jo huimata.
Sa a tana että vihaan tuollaisia turhaan vikisijöitä. 37.5 lasketaan vielä normaalilämmöksi.
Hallitus heikentää irtisanomissuojaa myös julkisella ja leikkaa sairaspäivärahaa ensi vuonna.
Hallitus ja eduskunta palaavat töihin ensi viikolla, jolloin lakimuutoksia jatketaan.
Musta tuntuu, että siivousalalla on näitä saikku-juttuja sata kertaa enemmän kuin muilla aloilla.
Virallinen syy on toki se, että ala on niin raskas... 😢 Sama hoitoalojen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Virallinen syy on toki se, että ala on niin raskas... 😢 Sama hoitoalojen kanssa.
Netissä oli, että kun sairaspäivärahaa leikataan ensi vuonna niin sotealalla moni joutuu turvautumaan asumistukeen, mutta sitä ei saa enää tammikuussa omistusasuntoon.
Valitettavasti kuuluu