Tomi Metsäkedon törkeästä kunnianloukkauksesta syytetään neljää naista
Etusivulle
HS-SELVITYS: Anttilan sisarusten koulumatka on yli 130 kilometriä päivässä – Näin kyläkoulut harvenivat Suomesta
PÄIVÄN TIMANTTI: ”Teen tyhjänpäiväistä mukatyötä” – Sari tekee viikon hommat päivässä, ja moni muukin kokee työnsä turhaksi 💎
Kulttuuri
Tomi Metsäkedon törkeästä kunnianloukkauksesta syytetään neljää naista
Laulaja Tomi Metsäketo menetti työsopimuksia viime talvena jouduttuaan häirintäsyytösten kohteeksi.
Tomi Metsäketo kuvattiin toukokuussa Helsingissä.
Tomi Metsäketo kuvattiin toukokuussa Helsingissä. (KUVA: ANTTI HÄMÄLÄINEN)
Taika Dahlbom HS
Julkaistu: 20.8. 12:12
NELJÄÄ NAISTA vastaan on nostettu syytteet laulaja Tomi Metsäketoon kohdistuneista törkeistä kunnianloukkauksista. Tapausta käsitellään Helsingin käräjäoikeudessa syyskuussa.
Metsäketo kertoi muun muassa Ylen Arto Nybergin haastattelussa viime marraskuussa tehneensä poliisille rikosilmoituksen, jonka mukaan hänen kunniaansa olisi loukattu. Kunnianloukkaus olisi tapahtunut sosiaalisessa mediassa. Nyt vireille tullut oikeusjuttu liittyy mahdollisesti tähän epäilyyn ja poliisitutkintaan.
Kommentit (202)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahtaa sermiämmää hävettää, kun syytettyjen nimet tulevat julki! :D Sitten seuraakin somelynkkaus ja sillä kertaa syystä, toisin kuin Metsäkedon kohdalla.
Eikö näitä h***ia saada jalkapuuhun ja kasvoille syljettäviksi? Tuollainen häpeärangaistus olisi todella pientä yritykseen saada Metsäkedon niskoille raiskaajan maine!
Ehkä niitten naisten kannattaisi nyt saman tien ruveta keräämään talteen näitä sun viestejä? Et ole yhtään parempi itse.
Juttuni perustuvat faktoihin. Metsäkedon saalistajien rikollisiin valheisiin. Siinä paremmuutta kerrakseen.
Mitä todisteita sulla on heidän h*oraamisestaan? Kun heitä kerran h*oriksi syytit.
Mitä sössötät ääliö? H***a on yleisnimitys tuolla tavalla käyttäytyville ämmille.
Tuomari on kanssasi eri mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseäni ihmetyttänyt Metsäkedon julkinen tuomitseminen ja työtilaisuuksien menetys,vaikkei häntä ole missään käräjillä edes tuomittu mistään. Osa julkkiksista mennä porskuttaa,vaikka käräjillä saaneet rangaistuksen huumehista, ,pahoinpitelyistä, rattijuoppoudesta jne. Jotkut siis hutkitaan ennenkuin tutkitaan....
Näistä kiers netissä melkoisesti screenshotteja eri yhteyksissä... eivät mitenkään voineet KAIKKI olla tekaistuja. Kyllä toi nuorempana esiintyminen ja haukkuminen kun homma ei onnistunut tekee tyypistä melko ällön.
On ällöttävää. Hän on itsekin sanonut olleensa silloin iljettävä. Mutta tuo ei ole niin väärin mitä Tomi on teon jälkeen joutunut kokemaan.
Baarissa monet naiset saavat väärää huomiota, alkoholi ei ole ok selitys mutta kuitenkin todella pieni teko mitä mies teki.
Vierailija kirjoitti:
Kiiralla olisi kyllä tänään ollut perusteet täällä syyttää kunnianloukkauksesta.
Sinä mies joka niitä ketjuja perustit liukuhihnalta, jos olet täällä onko sulla munaa myöntää mitä tuli tehtyä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö Ylilauta ole vielä kaivanut syytettyjen akkojen nimiä esiin?
Mulla olis popcorniakin.
Eivät ole vielä julkisia. Tuomiolauselman voi tilata Helsingin käräjäoikeudesta sen valmistuttua. Pääsevät nettikiusaajat maistamaan omaa lääkettään.
Mutta ne viestit on ainakin tän päivän keskustelun (CIA:ssa) mukaan siellä ryhmässä. Siinä on 50 000 jäsentä, varmaan siellä nyt joku ylilautalainen tai ylilautalaisen nainen on.
Aika reuhakkaasti ne siellä yhä uhoaa:
"Mä itse uskon näitä syytöksiä sillä uskon niitä naisia jotka ovat kertoneet tulleensa raiskatuksi. Nämä samat naiset ovat pyytäneet anonyymeytensä säilytettävän. Myös alaikäisen kohdalla. Uskon heitä. Tomi uhriutuu koska ei osaa ottaa vastuuta teoistaan"
5 h sitten. Kuvittelis nyt herranen aika tajuavan olla varovainen...Varsinkin kun tuolla kukaan ei taida oikeasti taida olla väittänyt tulleensa raiskatuksi ja "teininä" esiintynytkin oli 18 v...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meni julkisen syyttäjän hommana.
Oli sen verran törkee.
Metsäketo ei voi kuin voittaa, mitään ei ole hävittävää.
Täsmälleen. Syytteitä ajaa virallinen syyttäjä. Juttu on ennakkotapaus, jolla on merkittävä yhteiskunnallinen painoarvo. Koska kyse on siitä, mitä netissä saa mennä huutelemaan ja mitä seuraamuksia sillä on.
"Tomi Metsäkedosta tehtyjä some-kirjoituksia puidaan käräjäoikeudessa perjantaina. Rikosnimekkeenä on törkeä kunnianloukkaus, ja syytteessä on neljä naista, joiden epäillään syyllistyneen törkeän kunnianloukkauksen tunnistemerkistön täyttävään somekirjoitteluun.
Syytteen on nostanut yleinen syyttäjä."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En aio ikinä mennä katsomaan yhtäkään produktiota, jossa Metsäketo esiintyy. Sama pätee myös televisiolähetyksiin, en halua nähdä häntä myöskää sitä kautta.
Tämän olen päättänyt jo hyvin kauan ennen _tätä_ kohua. Eikö tämä jo kerro aivan tarpeeksi:
https://www.iltalehti.fi/viihde/2013050416975948_vi.shtml
Ei kiitos. Saa "lähipiiri" puolustaa ihan miten suu vaahdossa tahtoo.
Tuota lehtijuttuahan ne nyt oikeudessa olevat naiset käyttivät myös "todisteenaan" syytöksilleen. Tuossa nyt ei kuitenkaan kerrota mistään raiskauksesta, josta nuo naiset olivat häntä syyttäneet (toisen käden tietoihin perustuen, eivät edes väittämiensä omien kokemustensa pohjalta).
Mitä tekemistä sillä on minun kommenttini kanssa? Iltalehden mukaan Metsäkedon asianajaja kuvaa häntä "mulkuksi" ja tuo juttu kertoo omaa tarinaansa. Ei minun tarvitse siihen lisätä tai perustella mitään. Minulle on todellakin väliä, miten artisti yksityiselämässään käyttäytyy.
https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/9982c4a6-77f7-457c-94c2-92707706…
Se, että joku on esittänyt Metsäkedosta perusteettomia väitteitä ei pese pois sitä käytöstä, josta hänen asianajajansakin puhuu. Minulle se tieto riittää ja tänä päivänä aika monelle muullekin.
Jos nyt vielä väännetään tämä rautalangasta, niin valheellisia syytöksiä ei voi esittää ja ne pitää tuomita.
Minä en tule häntä ikinä menemään katsomaan yksistään tämän asianajajan kuvaaman "öykkärimäisen" käytöksen vuoksi. Täysin sama pätee muihin vastaavalla tavalla käyttäytyviin artisteihin, yritysjohtajiin tai keihin hyvänsä. Todella toivon, että vastaava käytös yhä uskalletaan tuoda esiin, syyllistyi siihen sitten kuka tahansa. Näin kukin voi tehdä omat johtopäätöksensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseäni ihmetyttänyt Metsäkedon julkinen tuomitseminen ja työtilaisuuksien menetys,vaikkei häntä ole missään käräjillä edes tuomittu mistään. Osa julkkiksista mennä porskuttaa,vaikka käräjillä saaneet rangaistuksen huumehista, ,pahoinpitelyistä, rattijuoppoudesta jne. Jotkut siis hutkitaan ennenkuin tutkitaan....
Näistä kiers netissä melkoisesti screenshotteja eri yhteyksissä... eivät mitenkään voineet KAIKKI olla tekaistuja. Kyllä toi nuorempana esiintyminen ja haukkuminen kun homma ei onnistunut tekee tyypistä melko ällön.
On ällöttävää. Hän on itsekin sanonut olleensa silloin iljettävä. Mutta tuo ei ole niin väärin mitä Tomi on teon jälkeen joutunut kokemaan.
Baarissa monet naiset saavat väärää huomiota, alkoholi ei ole ok selitys mutta kuitenkin todella pieni teko mitä mies teki.
Omalla persoonallaan toimivan laulaja näyttelijän pitäisi oikeasti ymmärtää paremmin. Kas kun sellaisen maine on pikkuisen eri juttu kuin jonkun sähköasentajan. Varsinkin kun henkilö pyrkii esirakastan rooleihin musikaaleihin ja ylipäänsä sellaisiin tuotantoihin joiden kohderyhmä on - tadaa! - suureksi osaksi naiset.
Oliko Veitola tässä(kin) mukana? Heittäkää nyt jo viimein sekopää pihalle telkkarista. Sara Siepin, Johanna Tukiaisen jne. kiusaamiset ja nyt jo tällaista. Ei ole terve päästään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos jokainen jota herjataan tekisi rikosilmoituksen, ei poliisi voisi muuta tehdäkään kuin selvittää kunnianloukkauksia.
Ja se tarkoittaa, että on ok herjata? Tosin uskon itse vahvasti koo-oo ihmisen syyllisyyteen. Ei lukemattomat ihmiset voi kertoa samaa tarinaa ilman, että on savua ilman tulta.
Ai siis raiskaneen naisia useita kertoja?
Onko joku nainen väittänyt hänen raiskanneen? Onko tehty rikosilmoituksia raiskauksista?
Ja siis useista raiskauksista: "naisia raiskaava oksennus".
Naiset ovat leimanneet hänet raiskaajaksi noissa kyseisissä viesteissä joista nyt ovat syytteissä, mutta yksikään nainen ei ole tehnyt rikosilmoitusta raiskauksesta. Ei edes ahdistelusta.
Hän on varmaan syyllistynyt olemaan limanuljaska, mutta se ei ole rangaistavaa. Sen sijaan raiskauksesta tulee aina vähintään ehdollinen tuomio, on aika raju syytös leimata joku sarja-raiskaajaksi ilman todisteen häivääkään.
Hemmetin tyhmiä naisia, ansaitsevat tuomion.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö Ylilauta ole vielä kaivanut syytettyjen akkojen nimiä esiin?
Mulla olis popcorniakin.
Eivät ole vielä julkisia. Tuomiolauselman voi tilata Helsingin käräjäoikeudesta sen valmistuttua. Pääsevät nettikiusaajat maistamaan omaa lääkettään.
Mutta ne viestit on ainakin tän päivän keskustelun (CIA:ssa) mukaan siellä ryhmässä. Siinä on 50 000 jäsentä, varmaan siellä nyt joku ylilautalainen tai ylilautalaisen nainen on.
Aika reuhakkaasti ne siellä yhä uhoaa:
"Mä itse uskon näitä syytöksiä sillä uskon niitä naisia jotka ovat kertoneet tulleensa raiskatuksi. Nämä samat naiset ovat pyytäneet anonyymeytensä säilytettävän. Myös alaikäisen kohdalla. Uskon heitä. Tomi uhriutuu koska ei osaa ottaa vastuuta teoistaan"
5 h sitten. Kuvittelis nyt herranen aika tajuavan olla varovainen...Varsinkin kun tuolla kukaan ei taida oikeasti taida olla väittänyt tulleensa raiskatuksi ja "teininä" esiintynytkin oli 18 v...
No 18 vee on kylläkin teini ja vielä vuoden päälle. Ei tuon ikäiset oikeasti ole Tomin ikäisen miehen riistaa jos on yhtään järkeä päässä ja miettii kauanko haluaa tehdä tuon alan töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Metsäkedon kunniaa on loukattu tuomalla hänen käytöksensä julkisen keskustelun piiriin. Odotan kiinnostuksella tapauksen käsittelyä.
Tämä.
Eihän. Etkö käsitä että mies on itse tunnustanut olleensa huono ja häntä on alettu julkisuudessa haukkua, menetti töitä ihan suoraan sen takia että sekoili kännissä -> häntä väitettiin raiskaajaksi yms. Tuo on mustamaalausta, kunnia meni ja naiset ovat taas siitä vastuussa.
Tomi on vastuussa siitä mitä teki baarissa, naiset lyttäsivät kunnia.
Vierailija kirjoitti:
Oliko Veitola tässä(kin) mukana? Heittäkää nyt jo viimein sekopää pihalle telkkarista. Sara Siepin, Johanna Tukiaisen jne. kiusaamiset ja nyt jo tällaista. Ei ole terve päästään.
Jep.
https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/3114b50a-baf2-4817-bb24-f9c629f6…
Etenkin juontaja Maria Veitolan rooli Metsäkedon potkuissa nousi otsikoihin, sillä hän oli provosoivalla viestillä etsinyt Metsäkedon uhreja, ja myöhemmin kertonut ”tiedoistaan” Tähdet tähdet -ohjelman tuotannolle, jonka seurauksena Metsäketo sai potkut.
Metsäketo kertoi tuolloin Iltalehdelle, että saatuaan potkut kyseisestä ohjelmasta, Maria Veitola yritti saada häntä saman tuotantoyhtiön toiseen ohjelmaan, EVS-shown haastatteluun.
– Sain heiltä kymmeniä soittoja ja tekstiviestejä, joissa minun toivottiin tulevan haastatteluun. Sama ihminen, joka on yrittänyt kaivaa minusta jotain pahaa tietoa, halusikin haastatella minua. En tietenkään suostunut, Metsäketo kertoi tuolloin Iltalehdelle.
Vaikka Metsäketo kieltäytyi haastattelusta, EVS-ohjelmaa mainostettiin Metsäkedon haastattelulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
NOLO.
Puijaa ikänsä tinderissä ja slutsheimaa pakkien antajat, sit vinkuu jonkin kunnian perään?
Metsäpeto, ihan omin kyvyin olet kunniasi kyseenalaistanut.Nettivinkattu
No hui, ihan todistettua faktaa.
Syntilista sen ku kasvaa. Kohta on fobba ovella.
Ei millään pahalla, mutta jos poliisilla on resursseja tällaiseen muttei lasten ahdistelijan nappaamiseen (15v tyttö hiljattain selvitti itse lapon levittäjän/ahdistelijan henkilöllisyyden kun poliisi ei tähän ollut kyennyt),menetän lopullisesti uskoni oikeusvaltioon.
Mun tarttis en selvittää itselleni, mikä on lappo? Äyskäröidäänkö sillä venettä vai sekoitetaan kiljua? En siis pärjäisi kovin hyvin moisen kauhian rikoksen selvittämisessä. Off topic.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Metsäkedon kunniaa on loukattu tuomalla hänen käytöksensä julkisen keskustelun piiriin. Odotan kiinnostuksella tapauksen käsittelyä.
Tämä.
Eihän. Etkö käsitä että mies on itse tunnustanut olleensa huono ja häntä on alettu julkisuudessa haukkua, menetti töitä ihan suoraan sen takia että sekoili kännissä -> häntä väitettiin raiskaajaksi yms. Tuo on mustamaalausta, kunnia meni ja naiset ovat taas siitä vastuussa.
Tomi on vastuussa siitä mitä teki baarissa, naiset lyttäsivät kunnia.
Outoa että esim. minun mieheni on ollut lukuisia kertoja kännissä ja krapulassa päälle, ja aina tulee muita ihmisiä kohtaan asiallista ja ystävällistä käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meni julkisen syyttäjän hommana.
Oli sen verran törkee.
Metsäketo ei voi kuin voittaa, mitään ei ole hävittävää.
Täsmälleen. Syytteitä ajaa virallinen syyttäjä. Juttu on ennakkotapaus, jolla on merkittävä yhteiskunnallinen painoarvo. Koska kyse on siitä, mitä netissä saa mennä huutelemaan ja mitä seuraamuksia sillä on.
Millä perusteella tämä juttu olisi ennakkotapaus? Susan Ruususen kunniaa loukanneet nettikirjoittajat saivat tuomiot jo kymmenen vuotta sitten. Minutkin tuomittiin nettikiusaamisesta joitakin vuosia sitten. Nettikiusaaminen on ja vanha juttu. En näe tässä mitään ennakkotapausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En aio ikinä mennä katsomaan yhtäkään produktiota, jossa Metsäketo esiintyy. Sama pätee myös televisiolähetyksiin, en halua nähdä häntä myöskää sitä kautta.
Tämän olen päättänyt jo hyvin kauan ennen _tätä_ kohua. Eikö tämä jo kerro aivan tarpeeksi:
Tuota lehtijuttuahan ne nyt oikeudessa olevat naiset käyttivät myös "todisteenaan" syytöksilleen. Tuossa nyt ei kuitenkaan kerrota mistään raiskauksesta, josta nuo naiset olivat häntä syyttäneet (toisen käden tietoihin perustuen, eivät edes väittämiensä omien kokemustensa pohjalta).
Mitä tekemistä sillä on minun kommenttini kanssa? Iltalehden mukaan Metsäkedon asianajaja kuvaa häntä "mulkuksi" ja tuo juttu kertoo omaa tarinaansa. Ei minun tarvitse siihen lisätä tai perustella mitään. Minulle on todellakin väliä, miten artisti yksityiselämässään käyttäytyy.
Se, että joku on esittänyt Metsäkedosta perusteettomia väitteitä ei pese pois sitä käytöstä, josta hänen asianajajansakin puhuu. Minulle se tieto riittää ja tänä päivänä aika monelle muullekin.
Jos nyt vielä väännetään tämä rautalangasta, niin valheellisia syytöksiä ei voi esittää ja ne pitää tuomita.
Minä en tule häntä ikinä menemään katsomaan yksistään tämän asianajajan kuvaaman "öykkärimäisen" käytöksen vuoksi. Täysin sama pätee muihin vastaavalla tavalla käyttäytyviin artisteihin, yritysjohtajiin tai keihin hyvänsä. Todella toivon, että vastaava käytös yhä uskalletaan tuoda esiin, syyllistyi siihen sitten kuka tahansa. Näin kukin voi tehdä omat johtopäätöksensä.
Miten täällä ihmiset eivät osaa ymmärtää mitä ja miksi jotain sanoja käytetään? Sehän oli Tomi itsekin myöntänyt että toimi väärin baarissa. Ei hän puolustele tekoaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep.
https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/3114b50a-baf2-4817-bb24-f9c629f6…
Etenkin juontaja Maria Veitolan rooli Metsäkedon potkuissa nousi otsikoihin, sillä hän oli provosoivalla viestillä etsinyt Metsäkedon uhreja, ja myöhemmin kertonut ”tiedoistaan” Tähdet tähdet -ohjelman tuotannolle, jonka seurauksena Metsäketo sai potkut.
Metsäketo kertoi tuolloin Iltalehdelle, että saatuaan potkut kyseisestä ohjelmasta, Maria Veitola yritti saada häntä saman tuotantoyhtiön toiseen ohjelmaan, EVS-shown haastatteluun.
– Sain heiltä kymmeniä soittoja ja tekstiviestejä, joissa minun toivottiin tulevan haastatteluun. Sama ihminen, joka on yrittänyt kaivaa minusta jotain pahaa tietoa, halusikin haastatella minua. En tietenkään suostunut, Metsäketo kertoi tuolloin Iltalehdelle.
Vaikka Metsäketo kieltäytyi haastattelusta, EVS-ohjelmaa mainostettiin Metsäkedon haastattelulla.
veitola ja kump oli yrittänyt myös anu saagimia saada "puhdistamaan" maineensa evs. mutta anu ei suostunut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten täällä ihmiset eivät osaa ymmärtää mitä ja miksi jotain sanoja käytetään? Sehän oli Tomi itsekin myöntänyt että toimi väärin baarissa. Ei hän puolustele tekoaan.
Käsittämätöntä tosiaan. Eihän tässä ole kyse siitä, onko hän käyttäytynyt ääliömäisesti vai ei. Vaan siitä, että ihmistä ei voi perusteetta julkisesti syyttää vakavasta rikoksesta kuten raiskauksesta.
Taitaa olla ketju täynnä kakkahousussa olevia kunnianloukkaajia kyseisestä facebookryhmästä ja tältäkin palstalta.
Toivottavasti tulee kunnolliset ja tuntuvat tuomiot. Loppuu se länkytys.
Ja se tarkoittaa, että on ok herjata? Tosin uskon itse vahvasti koo-oo ihmisen syyllisyyteen. Ei lukemattomat ihmiset voi kertoa samaa tarinaa ilman, että on savua ilman tulta.