Tein miehen sukulaisille buffeen mutta mikään ei kelvannut mukisematta!
Meillä oli tänään juhlatilaisuus ja haluttiin tarjota ruokaa vieraille, koska he tulivat kaukaa. Päätin tehdä buffeen että varmaan kaikille sopivaa ruokaa löytyisi. Tiedän että nämä ovat monin tavoin ruokarajoitteisia ja tottumattomia moniin elintarvikkeisiin.
Mutta en olisi osannut odottaa, että tämä menee näin täysin pieleen. Vieraita oli noin 30, joista 12 miehen sukua. He eivät syöneet juuri mitään tekemästäni buffeesta. Ja valittivat kun mikään ei ole heille sopivaa.
Buffeessa oli mm:
- 4 salaattia: fetasalaatti, tonnikala-riisisalaatti, kaali-veriappelsiinisalaatti, rucola-punajuuri-bataattisalaatti
- sitruunamarinoitua kanaa, possun sisäfilettä sinappi-ranskankermakastikkeella, jättikatkarapuja chiliöljyssä
- höyrytettyjä kasviksia, valkosipuliperunoita, kukkakaaligratiinia
- itseleivottuja vehnäsämpylöitä
- jälkkäriksi salaatti eksoottisista hedelmistä, vaniljajäätelöä, suklaakakkua ja vadelma-chilihilloa.
Mikä näissä ruuissa voi olla vikana?!
Kommentit (269)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli tänään juhlatilaisuus ja haluttiin tarjota ruokaa vieraille, koska he tulivat kaukaa. Päätin tehdä buffeen että varmaan kaikille sopivaa ruokaa löytyisi. Tiedän että nämä ovat monin tavoin ruokarajoitteisia ja tottumattomia moniin elintarvikkeisiin.
Mutta en olisi osannut odottaa, että tämä menee näin täysin pieleen. Vieraita oli noin 30, joista 12 miehen sukua. He eivät syöneet juuri mitään tekemästäni buffeesta. Ja valittivat kun mikään ei ole heille sopivaa.
Buffeessa oli mm:
- 4 salaattia: fetasalaatti, tonnikala-riisisalaatti, kaali-veriappelsiinisalaatti, rucola-punajuuri-bataattisalaatti
- sitruunamarinoitua kanaa, possun sisäfilettä sinappi-ranskankermakastikkeella, jättikatkarapuja chiliöljyssä
- höyrytettyjä kasviksia, valkosipuliperunoita, kukkakaaligratiinia
- itseleivottuja vehnäsämpylöitä
- jälkkäriksi salaatti eksoottisista hedelmistä, vaniljajäätelöä, suklaakakkua ja vadelma-chilihilloa.Mikä näissä ruuissa voi olla vikana?!
Ainakaan ei ollut lämmintä ruokaa kasvissyöjille, ainoastaan lisukkeita. Muuten ok tuntuinen kyllä.
Paikalla ei ollut ketään kasvissyöjää, ainakaan miehen sukulaiset eivät ole. Ja höyrytetyt kasvikset, valkosipuliperunat ja kukkakaaligratiini olivat kaikki lämpimiä, samoin rucola-punajuuri-bataattisalaatti. Ja näistä muut paitsi gratiini oli vegaania.
Kiitos kaikki kommenteista! Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä veljen vaimo tekee samoin eli pöytä on täynnä pikkuruisia tarjoiluastioita, joista sitten pitäisi koota se oma annos. Pientä mielikuvitusta joutuu käyttämään, kun yrittää yhdistää mausteista salaattia mausteiseen pääruokaan, koska hän ei tajua, että mukana pitäisi olla jotain neutraalia. Onkin koko suku opetellut siihen, että otetaan kaikki sitä yhtä ja samaa ja päivitellään, että oliko tätä näin vähän, no voi voi, mutta kiitos kuitenkin.
Ratkaisunne tilanteeseen on siis kiusata porualla kälyäsi - mahtaa veljesi olla ylpeä teistä lohdutellessaan vaimoansa. Juo vettä ruokalajien välissä niin maistuu vähemmän mausteilta.
Mitä kiusaamista on siinä, että yritetään sanoa, että jos salaattia on 5 hengelle, niin siitä ei riitä 30:lle? Ja että sellaiset kasvikset kuten porkkana, kaali, kukkakaali, nauris, punajuuri jne. ovat ihan syötäviä, ei tarvitse olla fenkolia tai tölkkimaa-artisokkaa.
Vierailija kirjoitti:
Emäntä tehnyt kaikkensa , minä olen tälläiset tilaisuudet lopettanut syitä en jaksa kirjoittaa...
Minä myös pidin (kaikkien yhteisestä toiveesta) pikkujouluja miehen suvulle viime vuonna. Nyyttäriperiaatteella, mutta kyllä siinä kaatui minulle aika paljon vastuuta. Kaiken tein laktoosittomana, mikä on oikeasti melko tyyristä jos omassa perheessä ei ole tätä vaivaa. Kaikki pitää ostaa erikseen, voi, kerma, ihan kaikki maitotuotteet. Ja sitten tämä yksi ja ainoa tuli ja söi sitä suklaakakkua ja fetajuustoa koska "voi hän aina vähän ottaa".
Seuraavan kerran sitten otin huomioon yhden vegaanivieraan ja tein hänelle ruoat niin, että siitä riitti myös tälle laktoosi-intolerantikolle. Vielä mitä, taas se meni ja otti tavallistakin tarjottavaa.
En vaan enää jaksa. En missään nimessä jättäisi huomioimatta esimerkiksi gluteenitonta tai maidotonta ruokavaliota, mutta jos henkilö käyttäytyy noin, saa vastata omasta suolistostaan ihan itse.
Kannattaa vastaisuudessa ajatella, että jos ei tunne vieraitaan tai jos tietää olevansa ruokien suhteen aivan eri aaltopituudella, niin unohtaa ne rucola-punajuuri-bataattisalaatit ja pitäytyy perinteissä. Se on ärsyttävää, tiedän! Mutta itse olen niin monta kertaa ollut keittiössä savu korvissa puhisemassa, kun vieraat on päivitelleet että mitä ihmettä tämä on ja eikai tällaista ja näin hienoa ja voi sentään!
Olen joutunut tavallaan nielemään ylpeyteni ja ostamaan (pakasteesta) niitä karjalanpiirakoita ja opetellut tekemään maailman parasta munavoita ja paahtopaistia yms. Ja sitten kun harvoin saa ystäviä pöytään, niin sitten olen tehnyt vähän erikoisempaa.
Ymmärrän kyllä ap:n vieraitakin, kun muistelen yksiä tupareita. Niissä oli tarjolla pizzaa, jossa oli päällä kaikkea lakto-ovo-vege-emännän omia suosikkeja kuten artisokkaa ja fetaa ja capriksia. Muuta tarjottavaa ei ollut. Yksi imetysdieetillä ollut vieras söi pelkkiä pizzan reunoja :D Onneksi hän vain piipahti, me muut sitten syötiin sitä pizzaa ja jälkiruoaksi olleita muffinsseja naamat peruslukemilla. Vähän olisi emäntä voinut miettiä, että jos toinen pizza vähän tavallisemmilla täytteillä.
Ap itsekin jo vastasi kysymykseen. Ruuat oli erikoisia näperryksiä. Perusvarmat muussi, kyljys, lihapullat jne. olisi varmasti uponnut paremmin.
Minkä ikäisiä nuo ihmiset ovat? Mun mummu esim ei olisi syönyt tuosta kuin puolikkaan sämpylän ja jätskiä. Itselle olisi maistunut kaikki muu, paitsi rucola. Enkä kyllä maustaisi vadelmia chilillä. Mut muuten ihan jees.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän kyllä jos ovat tottuneet suomalaiseen perusruokaan niin että tuo oli vähän extremeä. Itse olisin jäänyt vähän ilman proteiiniä kasvissyöjänä mutta en toki olisi kehdannut valittaa.
Mutta yksi juttu tässä vielä on. Oletko oikeasti hyvä kokki? Nimittäin jos et ole, vaan kuvittelet vain, niin nuo ruuat voi olla aivan kauheita vaikka kuulostavatkin hyviltä paperilla. Ei kuitenkaan mitään niin peruskauraa että ellet ole mikään kovin hyvä kokki niin ei ehkä ole ihan onnistunut...
No ruoka on meillä pitkäaikainen harrastus ja pidän itseäni ihan kelpo ruuanlaittajana. Lisäksi minulla oli ammattiapua keittiössä. Ja muille 18:lle kyllä kelpasi ja ruokaa kehuttiin.
Minua harmittaa etenkin se, että näin paljon vaivaa juuri siksi, että kaikille löytyisi syötävää. Siksi teimme näin valtavasti erilaista. Muuten oltaisiin varmasti menty paljon suppeammalla mutta hienostuneemmalla menyllä.. Ap
Tämä vastasi pitkälti omaa ruokatarjoiluani sukulaisille, siis oikein mieluinen. Jos ei vakavia allergioita kerran ole niin kyllä pitäisi löytyä jotain kaikille. Aivan pieniä lapsia varten olen varannut keitettyjä perunoita ja tarvittaessa lihapullia, usein myös savulohta kun se meillä menee nirsoilekin.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa vastaisuudessa ajatella, että jos ei tunne vieraitaan tai jos tietää olevansa ruokien suhteen aivan eri aaltopituudella, niin unohtaa ne rucola-punajuuri-bataattisalaatit ja pitäytyy perinteissä. Se on ärsyttävää, tiedän! Mutta itse olen niin monta kertaa ollut keittiössä savu korvissa puhisemassa, kun vieraat on päivitelleet että mitä ihmettä tämä on ja eikai tällaista ja näin hienoa ja voi sentään! .
Halusin ajatella myös omaa perhettä ja niitä 18 muuta vierasta, jotka paikalla olivat. Halusin tehdä kaikille ikimuistoisen juhlan.
Nyt tön nukuttuani ymmärrän kyllä ettei vika ole minussa ja ruuissani; on se outoa jos ei tuosta ruokamäärästä yhtään mikään kelpaa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän kyllä jos ovat tottuneet suomalaiseen perusruokaan niin että tuo oli vähän extremeä. Itse olisin jäänyt vähän ilman proteiiniä kasvissyöjänä mutta en toki olisi kehdannut valittaa.
Mutta yksi juttu tässä vielä on. Oletko oikeasti hyvä kokki? Nimittäin jos et ole, vaan kuvittelet vain, niin nuo ruuat voi olla aivan kauheita vaikka kuulostavatkin hyviltä paperilla. Ei kuitenkaan mitään niin peruskauraa että ellet ole mikään kovin hyvä kokki niin ei ehkä ole ihan onnistunut...
No ruoka on meillä pitkäaikainen harrastus ja pidän itseäni ihan kelpo ruuanlaittajana. Lisäksi minulla oli ammattiapua keittiössä. Ja muille 18:lle kyllä kelpasi ja ruokaa kehuttiin.
Minua harmittaa etenkin se, että näin paljon vaivaa juuri siksi, että kaikille löytyisi syötävää. Siksi teimme näin valtavasti erilaista. Muuten oltaisiin varmasti menty paljon suppeammalla mutta hienostuneemmalla menyllä.. Ap
Tiedän tunteesi, mutta parempi vain hyväksyä ja antaa asian olla.
Ei ole tarjoilusta valittamista, vaan syöjissä itsessään eli jokainen aikuinen kyllä voi olla hiljaa ja syödä jotain juhlissa.
Menköön sitten vaikka Hesburgerin kautta kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Liian eksoottisia sekoituksia. Olisit laittanut jokaiseen ”kategoriaan” yhden perusvaihtoehdon:
- vihersalaatti (salaatti & kurkku)
- kanaa /possua/ nautaa ilman kastikkeita
- keitetyt perunat
- ruisleipää
- jälkiruoka on vähän haastavampi; ehkä jotain keksejä tai marjarahkaa (mutta keliakiaa sairastava maitoallergikko ei voisi ottaa näistä kumpaakaan)
Aikuisille ihmisille olisi pitänyt vääntää tällainen lasten buffa 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa vastaisuudessa ajatella, että jos ei tunne vieraitaan tai jos tietää olevansa ruokien suhteen aivan eri aaltopituudella, niin unohtaa ne rucola-punajuuri-bataattisalaatit ja pitäytyy perinteissä. Se on ärsyttävää, tiedän! Mutta itse olen niin monta kertaa ollut keittiössä savu korvissa puhisemassa, kun vieraat on päivitelleet että mitä ihmettä tämä on ja eikai tällaista ja näin hienoa ja voi sentään! .
Halusin ajatella myös omaa perhettä ja niitä 18 muuta vierasta, jotka paikalla olivat. Halusin tehdä kaikille ikimuistoisen juhlan.
Nyt tön nukuttuani ymmärrän kyllä ettei vika ole minussa ja ruuissani; on se outoa jos ei tuosta ruokamäärästä yhtään mikään kelpaa. Ap
Juu ymmärrän, ja vastaisuudessa pidät oman tyylin. Minusta ainakin on kiva keksiä joku oma twist ihan tavalliseenkin tarjottavaan, mutta oman mielenterveyden takia olen ympännyt tarjottaviin joka kerta jotain perinteista ja tavallista. Ja sitten yrittänyt olla ihan zen niiden kommenttien kanssa mitä joka kerta tulee.
Ranskalaiset ja nauravat nakit puuttui
Olisi pitänyt olla edes yksi vaihtoehto per eri ruokatyyppi joku turvallinen perusmaku. Kyllä monet tuntemistani, jotka eivät ole mielestäni nirsoja, eivät pidä oliiveista, fetasta, rucolasta ja valkosipulista. Nehän ovat vahvan makuisia, joihin kestää tottua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liian eksoottisia sekoituksia. Olisit laittanut jokaiseen ”kategoriaan” yhden perusvaihtoehdon:
- vihersalaatti (salaatti & kurkku)
- kanaa /possua/ nautaa ilman kastikkeita
- keitetyt perunat
- ruisleipää
- jälkiruoka on vähän haastavampi; ehkä jotain keksejä tai marjarahkaa (mutta keliakiaa sairastava maitoallergikko ei voisi ottaa näistä kumpaakaan)Aikuisille ihmisille olisi pitänyt vääntää tällainen lasten buffa 😂
En yhtään nyt yritä kiillottaa äitiyden sädekehääni, mutta minua aina naurattaa nämä lasten buffa - jutut. Omat lapseni syövät aika paljon kaikkea aikuisten ruokaakin, kuten erilaisia juustoja (Aura, vuohenjuusto, feta) ja sushia, gratiineja ja pähkinöitä ja varmasti olisi mennyt se sitruunamarinoitu kanakin kuin kuumille kiville. Kelpaa tex mex -ruoka, kelpaa kasvisruoka ja kyllä ne nakitkin maistuu, mutta vähän tällaista lasten aliarviointia on ne nakit ja ranskalaiset lapsille ja kulinaariset herkut aikuisille.
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäisiä nuo ihmiset ovat? Mun mummu esim ei olisi syönyt tuosta kuin puolikkaan sämpylän ja jätskiä. Itselle olisi maistunut kaikki muu, paitsi rucola. Enkä kyllä maustaisi vadelmia chilillä. Mut muuten ihan jees.
Miehen sukulaiset ovat 25-80 vuotiaita. Miehen äiti, sisar ja veli puolisoineen ja sisarusten lapset, jotka ovat nuoria aikuisia. Ap
Ap:n menu kuulostaa hyvältä! Ainoa, että lajikkeita oli tosi paljon enkä olisi malttanut olla maistamatta kaikkea eli olisin syönyt liikaa. Mikä ei niin haittaa, varsinkin, jos edes laktoosia ei ollut :)
Ymmärrän, ettei monet syö kaikkea eikä juuri mitään. Jotkut vaikuttaa olevan sellaisia, että syö mieluiten jauhelihaa ja perunaa vaikka joka päivä elämänsä ajan. Mutta mitä se mahtaa liittyä toisten juhliin, joissa ruoka ei ole ihan merkityksettömässä osassa? Ymmärrän, ettei nirsoilijoita tarvitse kiusata, mutta silti: juhliin pitäisi laittaa omasta mielestä kaikkein tylsintä, arkisinta, mauttominta, pahinta tai muutoin itselle sopimattominta ruokaa, josta ei tule ainakaan hyvä olo - ja se olisi sitten juhlat?
Jos itse vähänkin saan valita, en syö paljoakaan lihaa enkä varsinkaan mitään kuivia paisteja tai lihakastikkeita tai mitään, missä on läskiä tai jotain sitkeitä, valkoisia eläimen osia. Niistäkään en mainitsisi mitään ellei olisi itse laittamaani ruokaa.
Uusien ruokien maistelu on suurta huvia, ei haittaa yhtään, jos en tiedä, mitä lautasella on tai jos en ole ennen maistanut, se on vaan etu. Ap:n pöydässä ei olisi mitään, mitä en ole maistanut ja mistä en pidä, kaikki hyvää ja tuttua kai normaali-ihmisille nykyään. Alakouluikäiset lapsenikin pitäisivät kaikesta paitsi ehkä oliiveista ja rucolasta, mutta sekin menisi salaatin seassa niin kuin ihan arkena kotonakin. Samoin vanhemmilleni (70 - 80 v) pöytä kelpaisi, ehkä miespuolinen vanhempi voisi tosiaan arvostaa eniten paistia tai kalaa ja perunoita, mutta syö mielellään paljon kaikkea, mitä vain tarjotaan ja arvostaisi vaivannäköä. Hän taas syö erityisen mielellään erilaisia salaatteja.
Valkosipuli ja mausteet maistuisivat kaikille, tuliset ja eksoottisemmatkin ja hedelmät tai marjat olisi oikein herkku kaiken muun jälkiruoan vaihtoehtona tai lisäksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehen sukulaiset ovat 25-80 vuotiaita. Miehen äiti, sisar ja veli puolisoineen ja sisarusten lapset, jotka ovat nuoria aikuisia. Ap
Muiden vieraiden joukossa oli sitten kaikkea teini-ikäisistä eläkeläisiin, mm minun vanhemmat ja meidän lasten kavereita. Ap
Sun miehen sukulaiset ovat juntteja ja mun mielestä on huonoa käytöstä kun pääsee valmiiseen pöytään niin ollaan naama tutussa siellä kun nakkeja ei löydy.
Itse en laita koskaan muille tarjottaviin ruokiin valkosipulia, niin moni inhoaa sen makua. Jos meille tulee vanhempaa väkeä, niin olen huomannut, että parhaiten maistuvat perusruuat eli paahtopaisti ja kermaperunat sekä vihersalaatti. Alkuun tarjoan pieniä lohi- tai siikaleipiä ja jälkkäriksi täytekakkukahvit.