miksi ihmiset hankkivat lapsia
en ymmärrä miksi ihmiset hankkivat lapsia, ja eivät varsinkaan ota asioista yhtään selvää ennen lapsen hankkimista?
taas on yksi tuttavan 35v nainen saanut esikoisen (mies halusi ja painosti, alun perin nuorempana miettivät että 2-4 lasta hankkivat)
ja jo 3kk vauvasta todetaan että: jos olisin tiennyt miten uuvuttavaa ja miten riippuvainen vauva on, eli olisi koskaan hankkinut tätä lasta. ja että tarvitaan omaa aikaa, molemmat vanhemmat ja synnytyskin oli niin kamalaa että tämä lapsi saa jäädä ainoaksi. mökillekkään ei nyt päässyt kun lapsi syntyi. ja että olivat ihmeissään että miten rankkaa on. nainen on päiväkodissa töissä (näköjään ei tarkoita sitä että ymmärtäisi miten rankkaa lapsen kanssa voi olla)
mies halusi vaan lisääntyä ja luuli että kaikki on helppoa kuin heinän teko ja ihmettelee kun omaa aikaa ei enää kerkeekkään niin viettämään, kappas sitä se vanhemmuus teettää. ja nyt yhtäkkiä ymmärretäänkin että jos jotkut ihmiset haluavat jättää lasten teon kokonaan pois elämästään.
voi vittu, olisin voinut tuon kaiken kertoa heille jo enne kun pistivät lasta alulle.
Kommentit (24)
Mulle lapsen tulo poisti tietyn tyhjyyden tunteen elämästäni. Katson ilolla lastani ja hoidan häntä mielelläni. Tämä ei tarkoita sitä, että mulla ei olisi muuta sisältöä elämässäni, aina on ollut. Ymmärrän, että ihmisiä, tarpeita ja elämäntilanteita on erilaisia. Mä tiesin, että haluan äidiksi, mutta ei kävisi mielessäkään tuputtaa tätä niille, jotka eivät halua. Näin isosta asiasta on todella tyhmää vedellä minkäänlaisia yleistyksiä mihinkään suuntaan.
En osaa sanoa mistä halu saada lapsia tuli. Varmaan se oli sekoitus monta asiaa. Siihen vaikutti: oma ikä, sopiva elämäntilanne, hyvä parisuhde, molempien ajatus siitä että lapai saa tulla, se että tykkään lapsista, uskoin olevani ihan hyvä äiti, omien vanhempien odotukset, siaäänrakennettu lisääntymisvietti(?), halu saada aikaan jotain tärkeää. Monen asian piti olla kohdallaan.
Saivatko lapsele hoitajan vai hoitivatko itse? Yllättävän moni pystyy huoltamaan vaikkasitten lasta jos ei hoitoapua löydy.
Kyllä, koska meidän suvussa kaikki ovat jollain tavalla Jänskiä, eli se on jo kansalaisvelvollisuus + saadaan taas uusia juttuja/tarinoita J ä n n ä vs k i l t t i 😇