Pojan vilja-allergikko puoliso oli eilen meillä syömässä, ei kelvannut lihapullat
koska on viljalle allerginen. Yritin selittää, ettei lihapullissa ole viljaa, mutta söi sitten vain muusia ja kasviksia. Ihan miten vaan.
Kommentit (119)
Mutta eihän korppujauhoissa ole viljaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä niissä lihapullissasi sitten on? Pelkkää jauhelihaa ja mausteita?
Luultavasti myös kananmunaa.
Ei mulla ainakaan, kananmuna tekee lihapullista vaan kovia.
Jauhelihaa, paljon kuullotettua sipulia, valkosipulia, mausteita, pikkuisen ranskankermaa. Tulee meheviä, pehmeitä ja herkullisia. Ilman pahvinmakuista korppujauhoa taikka munia.Pysyykö ne kasassa ilman kananmunaa? ap
Pysyy.
Ok, pitää seuraavan kerran kokeilla. ap
Ole tarkkana niiden mausteiden kanssa. Yllättävän monessa on mukana jotain vehnäpohjaista.
Tässä lista vältettävistä aineista
- glukoosi
- glukoosisiirappi
- glukoosi-fruktoosisiirappi
- rypälesokeri
- maltodekstriini
- tärkkelys
- tärkkelyssiirappi
- hydrolysoitu tärkkelys
- muunnettu tärkkelys
- proteiinihydrosylaatti
- mallasuute
- maltoosi
- maltitolisiirappiMainitsemasi aineet ei todellakaan kuulu mun ruokiin. ap
Oletko tutkinut tuoteselosteet?
Noita yleensä käytetään vähän kaikessa.
Jos ostat vaikka purkillisen hilloa tai vaikka lihaliemikuutioita, niin niissäkin voi olla jotain noista.Luen ainesosaluettelon, en pelkästään tuoteselostusta. Mun ruuissa ei ole jotain noista.
No senhän on kiva.
Voisitko antaa esimerkkejä noista täysin viljattomista tuotteista.
Se helpottaisi elämääni.
Itse olen kokenut vaikeaksi löytää täysin vehnättömiä tuotteita.
Esim leivän päälle laitettavia fileeleikkeitä, jotka olisivat vehnättömiä on ollut todella vaikea löytää.
Olisi kiva ostaa joskus jotain muutakin kuin naturelleja kanapihvejä ja riisiä tai perunaa.
Lapsellani on vehnäallergian lisäksi myös maito- ja muna-allergia, mutta vehnäallergia tuottaa eniten vaikeuksia kauppareissuilla.
Oliko lhapullissa miehesi siemennestettä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jauhelihaa, paljon kuullotettua sipulia, valkosipulia, mausteita, pikkuisen ranskankermaa. Tulee meheviä, pehmeitä ja herkullisia. Ilman pahvinmakuista korppujauhoa taikka munia.Pysyykö ne kasassa ilman kananmunaa? ap
Pysyy.
Ole tarkkana niiden mausteiden kanssa. Yllättävän monessa on mukana jotain vehnäpohjaista.
- glukoosi
- glukoosisiirappi
- rypälesokeri
- maltodekstriini
- tärkkelys
- tärkkelyssiirappi
- hydrolysoitu tärkkelys
- muunnettu tärkkelys
- proteiinihydrosylaatti
- mallasuute
- maltoosi
- maltitolisiirappiKäyttääkö joku jotain tällaista sontaa ruuissaan? Sinäkö?
Lihapulliin mausteeksi sipuli, valkosipuli, suola, mustapippuri. Tulee aivan mahtavan hyviä.Oletko koskaan lukenut kaupassa ruokien tuoteselosteita.
Yleensä sieltä kaupan hyllyltä ei löydy montakaan tuotetta missä tuota sontaa ei olisi.Nimen omaan luen ja valitsen vain sellaisia missä niitä ei ole. Kyllä niitä löytyy vaikka kuinka paljon. Ilmeisesti haen kaupasta aivan erilaisia tuotteita kuin sinä.
Voisitko antaa esimerkkejä niistä sontaa sisältämättömistä tuotteista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pysyy.
- glukoosi
- glukoosisiirappi
- rypälesokeri
- maltodekstriini
- tärkkelys
- tärkkelyssiirappi
- hydrolysoitu tärkkelys
- muunnettu tärkkelys
- proteiinihydrosylaatti
- mallasuute
- maltoosi
Teet ilmeisesti kaiken alusta asti itse, etkä käytä mitään valmiita mausteseoksia.
En ole ap, mutten tosiaankaan käytä valmiita mausteseoksia.
Ihan kaikkea en tee itse, mutta osaan lukea ja valitsen kaupassa sellaiset tuotteet missä ei ole mitään sontaa.
Kuten tärkkelystä tai fruktoosia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pysyy.
- glukoosi
- glukoosisiirappi
- rypälesokeri
- maltodekstriini
- tärkkelys
- tärkkelyssiirappi
- hydrolysoitu tärkkelys
- muunnettu tärkkelys
- proteiinihydrosylaatti
- mallasuute
- maltoosi
Lihapulliin mausteeksi sipuli, valkosipuli, suola, mustapippuri. Tulee aivan mahtavan hyviä.Oletko koskaan lukenut kaupassa ruokien tuoteselosteita.
Yleensä sieltä kaupan hyllyltä ei löydy montakaan tuotetta missä tuota sontaa ei olisi.Nimen omaan luen ja valitsen vain sellaisia missä niitä ei ole. Kyllä niitä löytyy vaikka kuinka paljon. Ilmeisesti haen kaupasta aivan erilaisia tuotteita kuin sinä.
Ei taida tulla kovinkaan montaa esimerkkituotetta 🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pysyy.
- glukoosi
- glukoosisiirappi
- rypälesokeri
- maltodekstriini
- tärkkelys
- tärkkelyssiirappi
- hydrolysoitu tärkkelys
- muunnettu tärkkelys
- proteiinihydrosylaatti
- mallasuute
- maltoosi
Jos ostat vaikka purkillisen hilloa tai vaikka lihaliemikuutioita, niin niissäkin voi olla jotain noista.Luen ainesosaluettelon, en pelkästään tuoteselostusta. Mun ruuissa ei ole jotain noista.
No senhän on kiva.
Se helpottaisi elämääni.
Esim leivän päälle laitettavia fileeleikkeitä, jotka olisivat vehnättömiä on ollut todella vaikea löytää.Olisi kiva ostaa joskus jotain muutakin kuin naturelleja kanapihvejä ja riisiä tai perunaa.
Lapsellani on vehnäallergian lisäksi myös maito- ja muna-allergia, mutta vehnäallergia tuottaa eniten vaikeuksia kauppareissuilla.
Älä osta mitään valmiita "fileeleikkeleitä" ne on viljaa ja sokeria. Jos leivän päälle haluat jotain, niin ja kasvikset on ok ja rasvainen liha. Osta jotain muuta kuin "kanapihvejä", mikä
estää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.foodie.fi/entry/moilas-korppujauho-350g-gluteeniton/6431903…
Miksi te linkkaatte noita gluteenittomia tuotteita? Tässä ketjussa on kyse vilja-allergiasta.
Sama se oli maitoallergian kanssa vielä kymmenkunta vuotta sitten. "Onko tämä maidotonta?" "Joo siinä on käytetty hylaa." "Pitäisi olla kokonaan maidonton." "No tämä on ihan laktoositon."
Huoh.
Tovi menee varmaan vilja-allergikoilla, että väki oppii tajuamaan gluteenin ja muiden viljaproteiinien eron.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pysyy.
- glukoosi
- glukoosisiirappi
- rypälesokeri
- maltodekstriini
- tärkkelys
- tärkkelyssiirappi
- hydrolysoitu tärkkelys
- muunnettu tärkkelys
- proteiinihydrosylaatti
- mallasuute
- maltoosi
No senhän on kiva.
Se helpottaisi elämääni.
Esim leivän päälle laitettavia fileeleikkeitä, jotka olisivat vehnättömiä on ollut todella vaikea löytää.Olisi kiva ostaa joskus jotain muutakin kuin naturelleja kanapihvejä ja riisiä tai perunaa.
Älä osta mitään valmiita "fileeleikkeleitä" ne on viljaa ja sokeria. Jos leivän päälle haluat jotain, niin ja kasvikset on ok ja rasvainen liha. Osta jotain muuta kuin "kanapihvejä", mikä
estää?
Lapsi saa allergiaoireita myös lihasta.
Mitä rasvaisempaa se on, sitä voimakkaammin lapsi oireilee.
Käytännössä hän pystyy syömään eläinkunnan tuotteista vain kalaa ja siipikarjaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pysyy.
- glukoosi
- glukoosisiirappi
- rypälesokeri
- maltodekstriini
- tärkkelys
- tärkkelyssiirappi
- hydrolysoitu tärkkelys
- muunnettu tärkkelys
- proteiinihydrosylaatti
- mallasuute
- maltoosi
Ei varmaan tulekaan, koska kaupat myyvät suurimmaksi osaksi näitä sontatuotteita. Niistähän ne rahat saa. Hyvin pieni prosentti on ns. ruokaa. Sitä oikeaa ruokaa on ihan tosissaan vaikea nykyisin kaupoista löytää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pysyy.
- glukoosi
- glukoosisiirappi
- rypälesokeri
- maltodekstriini
- tärkkelys
- tärkkelyssiirappi
- hydrolysoitu tärkkelys
- muunnettu tärkkelys
- proteiinihydrosylaatti
- mallasuute
- maltoosi
Ei varmaan tulekaan, koska kaupat myyvät suurimmaksi osaksi näitä sontatuotteita. Niistähän ne rahat saa. Hyvin pieni prosentti on ns. ruokaa. Sitä oikeaa ruokaa on ihan tosissaan vaikea nykyisin kaupoista löytää.
No tuo yksi tuolla ylempänä väitti niitä löytyvän vaikka kuinka paljon. Minuakin ilahduttaisi edes pieni luettelo, niin ei menisi aina tuntikausia kaupassa, kun ystävä on tulossa kylään.
(Tiedän kyllä, että esim. lanttu, porkkana ja tuorekurkku eivät sisällä viljaa, mutta kun pelkästään niistä ei ihan parin vuorokauden ruokia rakennella.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pysyy.
- glukoosi
- glukoosisiirappi
- rypälesokeri
- maltodekstriini
- tärkkelys
- tärkkelyssiirappi
- hydrolysoitu tärkkelys
- muunnettu tärkkelys
- proteiinihydrosylaatti
- mallasuute
- maltoosi
No tuo yksi tuolla ylempänä väitti niitä löytyvän vaikka kuinka paljon. Minuakin ilahduttaisi edes pieni luettelo, niin ei menisi aina tuntikausia kaupassa, kun ystävä on tulossa kylään.
(Tiedän kyllä, että esim. lanttu, porkkana ja tuorekurkku eivät sisällä viljaa, mutta kun pelkästään niistä ei ihan parin vuorokauden ruokia rakennella.)
Niinpä. Ei parin vuorokauden eikä loppuelämän ruokavaliota.
Meilläkin syödään paljon kasviksia, mutta teinipojan on hyvä syödä joskus jotain muutakin.
Olisi ihana tietää mitä tuotteita sieltä kaupasta kannattaa etsiä jos haluaa välttää sontaa.
Minä ainakin etsin ihan vääriä tuotteita, sillä sontaa löytyy melkein kaikesta.
Vierailija kirjoitti:
Meillä käytetään gluteenitonta korppujauhota, vehnätöntä versiota. Oma poika saa pienestäkin vehnämäärästä mahan sekaisin. Tutkittu vehnäallergia on.
Aika jännä että jossain tutkitaan vehnäallergia. Meillä lapsen lastenlääkäri kertoi että vilja-alleegiaa ei voi varmuudella tutkia, vaan oireet ja välttämis-altistustesti on ainoa keino vilja-allergia todeta. Tämä 3 vuotta sitten, lääkärinä lastenlääkäri kymmenien vuosien kokemuksella.
Olen itse vehnä-ohra-ruisallergikko, tässä muutama kommentti aiheeseen.
Vilja-allergia-nimikkeestä: tätä termiä käyttää moni sellainen joka pystyy syömään jotain viljaksi laskettavia tuotteita. En ole itse asiassa kuullutkaan sellaisesta, että olisi allerginen ihan kaikille jauhoille - pahin tietämäni tapaus pystyi kuitenkin syömään riisi- ja perunajauhoja sisältävää ruokaa.
Herkkyydestä: vilja-allergikkojen herkkyys on hyvin yksilöllistä. Osa esim. saa oireita vehnäperäisestä glukoosisiirapista tai ohraperäisestä maltodekstriinistä, osa taas ei. Näistä asioista pitää siis kysyä allergikolta itseltään, mikä juuri hänen tilanteensa on. Eikä vastausta voi suoraan soveltaa jonkun toisen allergikon kohdalla.
Vinkkinä kaikille allergikoille kokkaaville: pitäkää kaikki pakkaukset tallessa ja olkaa valmiit selittämään yksityiskohtaisesti, mitä ruoassa on! Luultavasti tässä tapauksessa ongelmana oli nimenomaan "mausteet", joka voi olla aivan mitä tahansa. Ap:n tässä ketjussa esittämä lihapullien resepti ei siis kerro riittävällä tarkkuudella, mitä ruoka sisältää. Olisi pitänyt sanoa esim. "näissä lihapullissa on käytetty Maustefirma OY:n Lihapullamaustetta, onko se sinulle tuttu tuote vai haluatko vielä tarkistaa purkin kyljestä, mitä siinä on?". Olen itse kyläpaikoissa joskus laittanut isäntäväkeä kaivamaan pusseja roskiksesta, että pääsee tarkistamaan aineet.
Suosittelen ap:tä keskustelemaan pojan puolison kanssa kaikessa rauhassa, mille viljoille hän tarkalleen ottaen on allerginen ja kuinka pahasti. Käydä läpi tärkkelyssiirapit, saattaa-sisältää-jäämiä-merkinnät, käsittelypuhtauden ym, miten juuri hänen kohdallaan tulee toimia. Nettipalsta ei voi sitä kertoa hänen puolestaan, vaan varmuuden saa vain nostamalla kissan pöydälle ja kysymällä suoraan.
Gluteenittomia valmislihapullia etsiville vinkkaisin sellaisista muistaakseni Saarioisten tuotteista kuin herkkupyörykät, chorizolihapullat ja minilihapullat. Myös Pirkan pakastetuote chorizopyörykkä on gluteeniton, ja yhteen aikaan myytiin myös raakana pakastettua, itse paistettavaa lihapullaa. Vihertävä pakkaus, olisikohan ollut Kokkikartano tai Snellman...
Kuka nykypäivänä käyttää korppujauhoja lihapullissa? Lama-ajan lihanjatkotuote. Tietenkin jos on tiukkaa rahasta niin saa enemmän ruokaa kun jauhaa kuivia leivänkantoja lihapullien taikinaan.
Ettei asia olisi näin yksinkertainen, niin joku voi saada reaktion lihasta, riippuen mitä eläin on elinaikanaan syönyt. Esim. Joku voi syödä uusiseelantilaista lammasta, muttei suomalaista. Viljan ei pitäisi vaikuttaa enää eläimen syötyä sen, mutta käytännössä tuntuisi vaikuttavan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä käytetään gluteenitonta korppujauhota, vehnätöntä versiota. Oma poika saa pienestäkin vehnämäärästä mahan sekaisin. Tutkittu vehnäallergia on.
Aika jännä että jossain tutkitaan vehnäallergia. Meillä lapsen lastenlääkäri kertoi että vilja-alleegiaa ei voi varmuudella tutkia, vaan oireet ja välttämis-altistustesti on ainoa keino vilja-allergia todeta. Tämä 3 vuotta sitten, lääkärinä lastenlääkäri kymmenien vuosien kokemuksella.
Meidän lapsilta on tutkittu vilja-allergiat. Ei tuntunut olevan ongelmaa tutkimisen suhteen. Hyvin selkeät rulokset. Allergiasairaalaassa. Siellä myös kerrottiin kerrottiin kuinka esim. vehnän proteiinin saa muuttumaan. Tai kerrottiin tutkimuksista joissa vehnän proteiini oli muuttunut, niin että se.käy joillekin.
Kuka helvetti laittaa 2018 korppujauhoja lihapulliin? Puolisosta ei kommenttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän lapsilta on tutkittu vilja-allergiat. Ei tuntunut olevan ongelmaa tutkimisen suhteen. Hyvin selkeät rulokset. Allergiasairaalaassa. Siellä myös kerrottiin kerrottiin kuinka esim. vehnän proteiinin saa muuttumaan. Tai kerrottiin tutkimuksista joissa vehnän proteiini oli muuttunut, niin että se.käy joillekin.
Suolisto-oireisessa allergiassa ei selviä tuloksia saada yhtä helposti kuin muissa allergioissa.
Ne kun eivät näy missään testeissä.
Välttäminen-altistaminen on ainoa keino selvittää näitä allergioita.
Haastetta lisää se, että oireet eivät tule heti altistuksen jälkeen. Oireet saattavat ilmaantua parin tunnin kuluessa, tai ehkä vasta seuraavalla viikolla. Siksi suolisto-oireisten allergioiden tutkiminen on työlästä, eikä selkeitä tuloksia tosiaan saada millään testeillä.
Mistä lihasta teit lihapullat? Herkimmät vilja-allergiset eivät pysty syömään kotimaisilla viljoilla kasvatettua lihaa. Eläimen kasvuaika teuraspainoon vaikuttaa myös. Mitä kauemmin eläintä ruokitaan rehuilla, sen enemmän myös itse liha kontaminoituu. Riistaa, poroa (syksyllä teurastettua), kalaa tilalle.