Naista ei kiinnosta työt firmassa!
Tilanne on tälläinen että olen yrittänyt houkutella naistani osallistumaan yritykseni töihin. Tällä hetkellä on hoitovapaalla, muuten hän työskentelee palvelualalla. Työmatka on 90kilsaa suuntaansa ja hänen työsopimuksensa on huono koska on vajaita päiviä sekä viikkotunnit jää vähäisiksi.
Itselläni olis hänellä tarjota vaikka minkälaista hommaa. Töinä on tarjoilla isoilla koneilla ajoa ja erilaisia käsillä tehtäviä juttuja, näistä hommista ei nyt kuitenkaan ollut kyse vaikka on työvoima pula. Ehdotin hänelle että vois tehdä sihteerin hommia ja loppuviikosta sosiaalitilojen siivousta ja pyykin pesua. Viikossa kaikkiin sihteeri ja siivoushommiin menee yhteensä noin 4-5 tuntia. Siivous hommat pois lukien työt voi suorittaa kotoa käsin. Tarjosin hänelle näistä pikku jutuista ja edes mukana olosta kuukausipalkkana 3000 euroa, mutta sain kieltävän vastauksen. Ennen nämä hommat hoiti äitini mutta sairastumisensa vuoksi hän ei enää pysty.
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se kotiinpäin jää vaan vaimolle. Hänhän saattaa palkallaan ostaa vaikka uuden luxuskäsilaukun joka kuukausi. Mikä on siis se todellinen summa minkä verran vaimo oikeasti saisi käyttää ihan miten lystää, asioihin josta ei olisi sinulle mitään hyötyä?
Kuuleppas nyt. Mulla ei ole oikeutta naiseni tilille, eli ne ei ole mun rahoja. Meidän suhteessa ei toisia ohjata rahan käytössä eikä meillä ole yhteistä tiliä. Töitä kun tehtään niin siitä maksetaan palkka ja tämän palkan maksasin naiselleni hänen tililleen. Sitä en tiedä mikä on hänen veroprosentti jotta voisin sulle tarkan luvun antaa naiseni tilille maksettavasta palkasta. Ap
Jotkut ei ilmeisesti tee töitä vaan on oppineet saaman rahansa sossusta.
No miksei sitä samaa rahaa samasta työmäärästä voi maksaa kenelle hyvänsä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
4-5h viikossa ja 3000e/kk palkkaa? Ei kuulosta kovin uskottavalta.
Vieras sais tohon palkkaan tehdä täyttä työpäivää viitenä päivänä viikossa. Perheenjäsenelle voi maksaa reilummin Ap.
Miksi ihmeessä maksaisit perheenjäsenelle noin paljon? Minulla tulisi ainakin ensimmäisenä mieleen, että ihan ilman taka-ajatuksia et ole liikenteessä.
Nyt en kyllä ymmärrä sinun logiikkaa. Ei siinä mitään taja-ajatuksia ole jos pystyy kumppanille maksamaan reilummin. Siinä olis jo takia-ajatuksia ja hämärää jos minä jollekin nuorelle sihteerille maksaisin vastaavaa hintaa. Ap
Miten se palkanmaksukyky sillä kasvaa että työntekijä on kanssasi parisuhteessa? Sama rahahan sieltä firmasta lähtee. Ellet siis ajattele että vaimo käyttäisi sen suurimmaksi osaksi perheenne yhteisiin asioihin. Jolloin hänelle itselle tuosta hommasta jäisi ehkä satanen kuussa? Ymmärrätkö nyt miksi ei kiinnosta?
Mulla kyse ei ole palkanmaksukyvystä tai siitä mitä pystyn maksamaan. Viime vuonnakin tehtiin voittoa 300000 kaikkien menojen jälkeen. En viitsi ruveta enempää vänkäämään asiasta kun et ymmärrä mitään. En tiedä kummat vehkeet on jalkojesi välissä, mutta en vois ajatella suhdetta sinun laisten kanssa jos kumppani on samalla viivalla ja arvossaan vieraan kanssa. Ap
Miten teillä jaetaan rahat tällä hetkellä? Kituutteleeko puolisosi kotihoidontuella ja maksaa siitä omat ja lapsenne kulut samalla, kun sinä käärit tuhansia euroja kuussa taskuun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se kotiinpäin jää vaan vaimolle. Hänhän saattaa palkallaan ostaa vaikka uuden luxuskäsilaukun joka kuukausi. Mikä on siis se todellinen summa minkä verran vaimo oikeasti saisi käyttää ihan miten lystää, asioihin josta ei olisi sinulle mitään hyötyä?
Kuuleppas nyt. Mulla ei ole oikeutta naiseni tilille, eli ne ei ole mun rahoja. Meidän suhteessa ei toisia ohjata rahan käytössä eikä meillä ole yhteistä tiliä. Töitä kun tehtään niin siitä maksetaan palkka ja tämän palkan maksasin naiselleni hänen tililleen. Sitä en tiedä mikä on hänen veroprosentti jotta voisin sulle tarkan luvun antaa naiseni tilille maksettavasta palkasta. Ap
No miksei sitä samaa rahaa samasta työmäärästä voi maksaa kenelle hyvänsä?
Miksi pitäs? Eiköhän sitä muille makseta tessin mukaan ja itselle, perheenjäsenille sekä kumppanille oman maun mukaan. Ap
Selvä juttu. Ap:n "nainen" ei halua olla yhtään enempää riippuvainen ap:stä, kuin jo on. Kannattaisi ap:n rehellisesti miettiä omia motiivejaan ja käyttäytymistään "naistaan" kohtaan. Jos olis normaalista parisuhteesta kyse, ja molemminpuolinen kunnioitus kunnossa , niin tuossa ei varmasti olisi mitään ongelmaa, vaan ap:n vaimo/avopuoliso mielellään tekisi sihteerin työt tuolla palkalla. (Olettaen siis että työaika olisi todella tuo ap:n esittämä)
Vierailija kirjoitti:
Miten teillä jaetaan rahat tällä hetkellä? Kituutteleeko puolisosi kotihoidontuella ja maksaa siitä omat ja lapsenne kulut samalla, kun sinä käärit tuhansia euroja kuussa taskuun?
Nainen maksaa henkilökohtasiaan menojaan mitä pystyy, osan maksan minä niistäkin. Ruokakaupassa on tili jonka minkä maksan, maksan lasten menot, sähköt, vedet, autot, vakuutukset jne. Kummallakin on omat tilit. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vieras sais tohon palkkaan tehdä täyttä työpäivää viitenä päivänä viikossa. Perheenjäsenelle voi maksaa reilummin Ap.
Voisiko vaimo käyttää palkkansa mihin haluaa vai tulisiko rahat tosiasiassa sinulle itsellesi?
Tottakai rahat hänelle kuuluisi. Firma pystys hyvin palkkaamaan hänet. Nyt se raha kiertää voitosta vähennettyjen verojen jälkeen osinkoina mun taskuun. Ap
Eli haluat jakaa "palkkana" osingot. Kerrotko firmasi y-tunnuksen, niin tulemme tekemään tarkastuksen ja laittamaan maksuun peiteltynä osinkona. Löytyy tuolla asenteella varmasti luovaa kirjanpitoa muissakin asioissa.
T. Verotarkastaja
P.S. Ei kai kukaan oikeasti ole noin tyhmä, ettei tajua, että voitosta pitää maksaa verot...Ja jos ongelmana on ne tekemättömät työt, palkkaat ulkopuolisin samoilla ehdoilla ja palkalla.
Vierailija kirjoitti:
Selvä juttu. Ap:n "nainen" ei halua olla yhtään enempää riippuvainen ap:stä, kuin jo on. Kannattaisi ap:n rehellisesti miettiä omia motiivejaan ja käyttäytymistään "naistaan" kohtaan. Jos olis normaalista parisuhteesta kyse, ja molemminpuolinen kunnioitus kunnossa , niin tuossa ei varmasti olisi mitään ongelmaa, vaan ap:n vaimo/avopuoliso mielellään tekisi sihteerin työt tuolla palkalla. (Olettaen siis että työaika olisi todella tuo ap:n esittämä)
Tai sitten nainen on laiskuuden lisäksi tyhmä. Voihan hän lisäksi olla epävarma taidoistaan.
Minä hoidan puolisolleni vastaavia hommia oman työn lisäksi ja saan siitä paremman korvauksen kuin vakkari duunissa.
Mä tulen sulle tuolla palkalla heti töihin! Minä olen ollut töissä monta vuotta melko vaativassa esimiestyössä ja palkka oli vähän alle 2000€. Tuossahan saisi järkyttävän ison palkan lähes tyhjästä. Miksi sun akka ei halua ottaa sulta kolmea tonnia kuussa tuollaisista pikkuhommista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko vaimo käyttää palkkansa mihin haluaa vai tulisiko rahat tosiasiassa sinulle itsellesi?
Tottakai rahat hänelle kuuluisi. Firma pystys hyvin palkkaamaan hänet. Nyt se raha kiertää voitosta vähennettyjen verojen jälkeen osinkoina mun taskuun. Ap
Eli haluat jakaa "palkkana" osingot. Kerrotko firmasi y-tunnuksen, niin tulemme tekemään tarkastuksen ja laittamaan maksuun peiteltynä osinkona. Löytyy tuolla asenteella varmasti luovaa kirjanpitoa muissakin asioissa.
T. Verotarkastaja
P.S. Ei kai kukaan oikeasti ole noin tyhmä, ettei tajua, että voitosta pitää maksaa verot...Ja jos ongelmana on ne tekemättömät työt, palkkaat ulkopuolisin samoilla ehdoilla ja palkalla.
Kyllä se voittoja vähentää jos Ap palkkaa nyt itse tekemiinsä hommiisa naisensa tai vieraan. Voitoista kun maksetaan osinkoja niistäkin menee verot.
Terveisin pientä palkkaa itselleen maksava yrittäjä.
Vierailija kirjoitti:
Yhdyssanat olisi hyvä osata, edes jollain tasolla. Olisit Jonne mennyt edes sinne kymppiluokalle.
Olis kiva tietää kuka on niin dorka että jaksaa nillittää jostain yhdys sanoista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Verotarkastaja
Tervetuloa uudelleen. Pari vuotta sitten oli täydellinen tarkastus. Ainoa asia josta tuli sanomista oli kun vaimo ei ole pitänyt ajopäiväkirjaa kun on lainannut mun autoa. Ap. Vähentäähän se voittoja jos palkkaan ylimääräisen henkilön hommiin jotka hoidan muun kiireen lisänä kuukausi palkalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Verotarkastaja
Kyllä se voittoja vähentää jos Ap palkkaa nyt itse tekemiinsä hommiisa naisensa tai vieraan. Voitoista kun maksetaan osinkoja niistäkin menee verot.
Terveisin pientä palkkaa itselleen maksava yrittäjä.
Huoh, väännetään sitten rautalangasta. Palkkaa saa maksaa lähipiirilleen todellisesta työstä. Jos maksetaan ylisuurta palkkaa, eli ei käypää, kyse on peitellystä osingonjaosta. Tarkoituksenahan ap oli kiertää voitosta maksettavaa veroa.
Voitosta maksetaan vero (yritys maksaa). Veron jälkeen voi maksaa osinkoa itselleen. Osingosta maksaa veron osakas.
=vero maksetaan kaksi kertaa
Tehdään rikos, eli maksetaan vaimolle, lapsille ym. palkkaa, jota ei todellisuudessa ole ansaittu (kuten ap haluaisi n. 10 h työstä 160 h palkka). Palkka on kulua, joka vähentää voittoa. Yritys ei maksa palkan määrästä veroa. Palkansaaja maksaa ansiotuloveroa.
=vero maksetaan 1 kertaa=laitonta
Itselleen yrittäjä saa maksaa isoa palkkaa, mutta siitä meneekin isot verot, joten monia houkuttaa pienentää veroprosenttia maksamalla osa palkasta lähipiirilleen...mutta vaikka se kuinka kivalta tuntuisi, se ei ole laillista.
Taitaa olla valitettavasti niin että aloittajalla ei ole tarjota hänen naiselleen koulutustaan vastaavaa työtä. Eikä nainen halua osallistua firmaan edes tukeakseen miestään. Aika moni muukin kieltäytyy töistä jotka ei vastaa koulutusta ja se korostuu mitä koulutetumpi on. Mikä on aloittajan naisen koulutus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Verotarkastaja
Tervetuloa uudelleen. Pari vuotta sitten oli täydellinen tarkastus. Ainoa asia josta tuli sanomista oli kun vaimo ei ole pitänyt ajopäiväkirjaa kun on lainannut mun autoa. Ap. Vähentäähän se voittoja jos palkkaan ylimääräisen henkilön hommiin jotka hoidan muun kiireen lisänä kuukausi palkalla.
Ja vaimon palkkaushan ei vähennä, kun rahat tulee kotiin ilman kahdenkertaista verotusta? Luepas viestini 55, niin tajuat miksi on laitonta maksaa vaimolle palkkaa, jota et maksaisi ulkopuoliselle. Kerro vaan yrityksesi, niin tullaan uudestaan. Silloin et vielä tehnytkään verorikosta.
P.S. Firman auto ei ole sun auto. Verotarkastajia ei kiinnosta kuka SUN autoa käyttää, firman auton käyttö kiinnostaa, koska sinä tai kukaan muukaan EI saa käyttää sitä yksityisajoihin ilman, että se lasketaan palkaksi ja tehdään ennakonpidätys sekä alv ei saa vähentää autosta eikä mistään siihen kohdistuvista kuluista, jos sillä on metrikin ajettu yksityisajoja.
No onhan tuo nyt taloudellisesti järkevää että toinen käy palkkatöissä. Sitä kun ei koskaan tiedä milloin hyvinkin hoidettu firma voi kaatua, näitä on nähty. Mä itse olen yrittäjä ja luojan kiitos mieheni käy vakitöissä. Menisi kaikki turva jos meillä olisi yhteinen firma tai hän olisi minulle töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Verotarkastaja
Terveisin pientä palkkaa itselleen maksava yrittäjä.Huoh, väännetään sitten rautalangasta. Palkkaa saa maksaa lähipiirilleen todellisesta työstä. Jos maksetaan ylisuurta palkkaa, eli ei käypää, kyse on peitellystä osingonjaosta. Tarkoituksenahan ap oli kiertää voitosta maksettavaa veroa.
Voitosta maksetaan vero (yritys maksaa). Veron jälkeen voi maksaa osinkoa itselleen. Osingosta maksaa veron osakas.
=vero maksetaan kaksi kertaa
Tehdään rikos, eli maksetaan vaimolle, lapsille ym. palkkaa, jota ei todellisuudessa ole ansaittu (kuten ap haluaisi n. 10 h työstä 160 h palkka). Palkka on kulua, joka vähentää voittoa. Yritys ei maksa palkan määrästä veroa. Palkansaaja maksaa ansiotuloveroa.
=vero maksetaan 1 kertaa=laitonta
Itselleen yrittäjä saa maksaa isoa palkkaa, mutta siitä meneekin isot verot, joten monia houkuttaa pienentää veroprosenttia maksamalla osa palkasta lähipiirilleen...mutta vaikka se kuinka kivalta tuntuisi, se ei ole laillista.
Todellisuudessa kukaan ei tarkasta, eikä pysty valvovaan miten monta tuntia aloittajan nainen tekisi töitä jotka voisi ilmeisesti tehdä vieläpä kotoa käsin. Eli tossa asiassa ei olisi mitään ongelmaa verottajan kanssa!! Ja tuolla tavalla ei ole mitään järkeä yrittää edes kiertää veroja koska palkasta menis mm tel maksuja. Sitten voisi jo verottaja oikeasti kiinnostua ja vaatisi selvityksiä jos palkka olisi törkeän suuri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Verotarkastaja
Voi luoja. Oikeasti hei? Voiko olla sen typerämpää ammattia kuin verotarkastaja? Kuinka joku aikuinen ihminen viitsii tuommoista? Kytätä pienyrittäjien olemattomia rahoja, kun samaan aikaan miljardit valuu veropartiiseihin... Mistä löydät motivaation työhösi?
Muuten, miten ihmeessä perheenjäsenille ei voisi maksaa palkkaa? Mainiosti voi. Vaikea sitä on todistaa, ettei perheenjäsen, vaikka se puoliso, tekisi tarpeeksi töitä. Sanotaan vaan, että tekee nämä ja nämä ja nämä ja kantaa tästä ja tästä vastuun. Ymmärrän, jos kyse on 500km:n päässä asuvasta 18-vuotiaasta, jolle maksetaan johtajan palkkaa, mutta muutaman tonnin voi mainiosti maksaa puolisolle ja verotarkastajat voi haistaa huilun.
Olen itse ollut kerran verotarkastuksessa. Aika bullshittiä touhua. Kyselivät täysin olemattomia ja loppuraportissa oli kahdesta asiasta "nillitystä", lisämaksettavaa ei tullut. Kirjanpitäjäkin sanoi, että teki mieli jo sanoa, että "älkää nyt vittu viittikö..", kun piti väkisin jotain keksiä. Monta päivää käytettiin ja lopputuloksena virheeksi havaittiin se, ettei yrityksellä ollut maksulappuja vuokrasta toiselle yhtiölle, vain vuokrasopimus. Piti tulostaa "laskut" kirjanpitoon liitteeksi. :)