Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vantaan kaupunki syrjii vegaaneja päiväkodissa

Vierailija
15.08.2018 |

https://www.vantaansanomat.fi/artikkeli/694292-vegaaniruoka-puuttuu-pai…

Minusta on aivan järkyttävää että vielä nykyaikana joku joutuu tappelemaan tällaisesta! Itse sain 20 vuotta sitten pienen kunnan peruskoulussa oman kasvis(+kala)ruokavalion vasta siinä vaiheessa kun olin alipainoinen ja terveydenhoitaja otti yhteyttä koulun keittiöön, ja 10 vuotta sitten taistelin samaisen kasvis+kala-"ruokavalion esikoisen aloittaessa päiväkodin kuitenkin kohtuullisen suuressakin maalaiskunnassa. Mutta että nykyaikana ja suurissa kaupungeissakin joutuu tällaisesta tappelemaan, se on aivan käsittämätöntä.

Jotkut perustelevat että sen ikäinen lapsi ei voi itse valita vegaaniruokaa niin siksi ei tehdä. Valitseeko siis joku päiväkoti-ikäinen itse ruokavalionsa, oli se sitten vegaani tai sekaruoka? Vanhemmathan sen valinnan joka tapauksessa tekevät, ja se onkin vanhempien tehtävä!

Kommentit (109)

Vierailija
21/109 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ja lapseni syömme kotona vegaanisesti.

Koulussa on joka päivä tarjolla kasvisvaihtoehto, ja lapseni usein omasta aloitteestaan valitsevat sen, vaikka olen "antanut luvan" myös sekaruokaan.

Maidottomia ovat koulussa, vetosin vatsavaivoihin.

Koulussa saa halutessaan vegaaniruokavalion, varmasti jossain vaiheessa siirrymme siihen.

Älytöntä, että jotkut juntit pitävät vieläkin vegaaniruokavaliota jotankin "hulluna" tai "vajavaisena".

Minusta on hullua, että jotkut juovat lehmän tissimaitoa ja syövät kuollutta , ilman suojakaasua mätänevää ruhoa.

Ei tarvitse kuin haistaa raakaa kanaa niin tulee melkein oksennus.

Jos on tuollaisia ongelmia niin varmaan vegaaniruoan saa lääkärintodistuksella. Ei ole verrattavissa siihen, että vegaaniksi ryhdytään huvikseen.

Huvikseen? Kyllä vegaaneilla on yleensä ihan painavat syyt valinnalleen. Ihmettelen jos et ole kuullut eläintuotannon vaikutuksesta ympäristölle, lihajalosteiden (joita syödään huomattavan paljon kouluruokailussa) syöpää aiheuttavasta vaikutuksesta, lukuisista tutkimuksista eläinten hyvinvoinnista (pahoinvoinnista) eläintuotannossa.

Jos eläimet sinusta ovat haitallisia ympäristölle niin eikö ole vain hyvä, että niitä tapetaan ja syödään?

Vierailija
22/109 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja milläs rahkeilla olet päätellyt vege ruuan sopivaksi lapselle? Omat tutkimukset netissä ja uu niin oot varmaan "hoitoalalla".

Niin sehän että opiskelit hoitajaksi todellakin tekee sinusta ravintoaine eksperttiä ja lääkäriä viisaamman.

Pidä oma houruilusi itselläsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/109 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulussa on joka päivä tarjolla kasvisvaihtoehto, ja lapseni usein omasta aloitteestaan valitsevat sen, vaikka olen "antanut luvan" myös sekaruokaan.

Koulussa saa halutessaan vegaaniruokavalion, varmasti jossain vaiheessa siirrymme siihen.

Älytöntä, että jotkut juntit pitävät vieläkin vegaaniruokavaliota jotankin "hulluna" tai "vajavaisena".

Minusta on hullua, että jotkut juovat lehmän tissimaitoa ja syövät kuollutta , ilman suojakaasua mätänevää ruhoa.

Vegaaniruokavalio on hulluutta, vajavainenhan se on ihmiselle, joka on luonnostaan sekasyöjä.

Vierailija
24/109 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vegaaniruokaa agressiivisesti halveksivat ihmiset ovat usein kouluttamattomia, makkaraa ja kaljaa kiskovia juntteja.

Käyttävät lapsiaan pikaruokapaikoissa ja aamupalalla on sokeroitua lehmän tissimaitoa ja karsinogeeneja leivän päällä, ja kutsuvat minua hihhuliksi kun aamupalalla on kaurapuuroa marjoilla ja lounaalla linssikeittoa ja kasviksia.

Näin kärjistettynä, joissakin tapauksissa kun vierestä olen seurannut.

Onhan se hullua kun ei halua eläimiä tapettavan turhaan oman ahneutensa takia. Ja vielä terveenäkin pysyy paremmin kun jättää sen eläinproteiinin ja rasvan.

Kamalaa.

Kertoisitko vielä miten kalan jättäminen pois ruokavaliosta edistää terveyttä

Vierailija
25/109 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lehmän tissimaito ja mätänevä ruho on hyvää ja ravitsevaa ravintoa. Jos ei muuten osaa olla vakuuttava niin pitää käyttää tuollaisia ääriasenteellisia tunnevärittyneitä ilmaisuja.

Kerrotko millä perusteella lehmän kasvuhormonit (IGF1) ja seksihormonit (estrogeeni, testosteroni) ovat hyödyksi sinun kehollesi ja kudoksillesi ihmisenä ja millä tavoin who : nkin karsinogeeni1 luokkaan kuuluvat lihavalmisteet edistävät terveyttäsi?

Joisitko sinä kissan maitoa? Entä rotan tai apinan maitoa? Tuskin. Miksi siis lehmän?

Et ole vasikka, olet ihminen. Eri lajin hormonit eivät siis kuulu kehoosi.

Toivottavasti et syö soijaa. 100 g soijaa sisältää enemmän estrogeenia (esiasteineen) kuin vastaava määrä maitoa. Siksi soijaa/soijavalmisteita ei saisi lainkaan syöttää kasvaville nuorille.

Vierailija
26/109 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmeen tissimaito? Puhutteko te vegaanit myös pippelispermasta ja peppukakasta?

Vierailija
27/109 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihmeen tissimaito? Puhutteko te vegaanit myös pippelispermasta ja peppukakasta?

Ne luulee että manteleita voi lypsää.

Vierailija
28/109 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä vegaanit juovat peppumaitoa?

Parempi olla kysymättä...

Vierailija
29/109 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrotko vielä osoitteesi niin laitan lasua tulemaan.

Sääliksi käy lapsia...

Ai, kumma kun juuri kouluterveydenhoitajan tarkastuksessa kaikki lapseni olivat todistettavasti kasvaneet hyvin pituutta, painoa oli juuri sopivasti. Saimme kehuja terveellisistä ruokavalinnoista ja siitä että lapseni ovat reippaita maistelemaan ja kokeilemaan uusia ruokia ja syövät monipuolisesti.

Tee sinä vain lasu ihan rauhassa. Mielipiteesi on ihan pimeä.

Vierailija
30/109 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainostaan allergiat pitäisi huomioida...ja loput jos jotain muusta syystä annetaan niin pitäisi maksattaa vaativalla.Meidänkin Nico-Petteri syö vain kaviaaria ja tryffeluä...miksei tarha taivu tähän?:)

Vierailija
31/109 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapselle halutaan vegaaniruokavalio päiväkodissa tai koulussa, kuuluu vanhempien maksaa ruuasta koituvat ylimääräiset kustannukset. Piste.

Ja nyt tosiaan puhun juurikin vegaaniruuasta, kasvisruokavaihtoehto kun on jo yleinen ja kelpaakin suurimmalle osalle. Eli jos kasvisruoka ei kelpaa, niin maksakaa itse.

Vierailija
32/109 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun eettinen vakaumukseni salliin vain Japanilaisen Kobe-lihan syömisen.

Vakaumustani ei oteta missään vakavasti ja minulle nauretaan.

Mihin voin tehdä valituksen?

F U N N Y!

Joo, puhutaan nyt kuitenkin ruokavaliosta, johon jopa THL on antanut lautasmallisuosituksen. Kyseessä ei myöskään ole "uskonto", vaan nimenomaan järkisyihin perustuvat syyt, kuten ympäristö, eläinten kärsimys, terveys jne.

Kerrotko lisää noista "järkisyistä"

Vierailija
33/109 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lehmän tissimaito ja mätänevä ruho on hyvää ja ravitsevaa ravintoa. Jos ei muuten osaa olla vakuuttava niin pitää käyttää tuollaisia ääriasenteellisia tunnevärittyneitä ilmaisuja.

Kerrotko millä perusteella lehmän kasvuhormonit (IGF1) ja seksihormonit (estrogeeni, testosteroni) ovat hyödyksi sinun kehollesi ja kudoksillesi ihmisenä ja millä tavoin who : nkin karsinogeeni1 luokkaan kuuluvat lihavalmisteet edistävät terveyttäsi?

Joisitko sinä kissan maitoa? Entä rotan tai apinan maitoa? Tuskin. Miksi siis lehmän?

Toivottavasti et syö soijaa. 100 g soijaa sisältää enemmän estrogeenia (esiasteineen) kuin vastaava määrä maitoa. Siksi soijaa/soijavalmisteita ei saisi lainkaan syöttää kasvaville nuorille.

Ai, satuitko tietämään että Japanissa runsas soijatuotteiden käyttö on yhdistetty huomattavasti pienempiin rintasyöpä ja eturauhassyöpä tapauksiin ja kuolemiin ?

Nyt ei puhuta teollisesta "soijaisolaatista" .

Kumma , kun länsimaissa ja Suomessa erityisesti rintasyöpä ja eturauhassyöpä tapaukset sen kun lisääntyvät. Voisiko olla, että ne lehmän hormonit eivät kuitenkaan kuulu ihmisen elimistöön?

Puhumattakaan , että maissa joissa käytetään eniten maitotuotteita on eniten osteoporoosia.

Vierailija
34/109 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten sanottua, vanhemmat valitsevat lapsensa ruokavalion joka tapauksessa, oli se sitten vegaani, sekaruoka tai jotain siltä väliltä. On turha tuoda keskusteluun mitään omituisia olemattomia ruokavalioita kuten kannibalismi, koska nyt puhutaan ihan tutkituista ja oikein koostettuna terveellisiksi todetuista ruokavalioista. Ap itse ei tosiaan ole edes vegaani, vaan ns pescovegetaristi, jonka ruokavaliosta on käytännössä poissa vain liha.

Nykymaailmassa täytyy olla todella umpiossa elänyt jos ei tiedosta lihansyönnin terveyshaittoja ja lihantuotannon ympäristöhaittoja, ja minustakin on aivan kamalaa kun jotkut syöttävät yhä lapsilleenkin lihaa, mutta jokaisella on olemassa se oikeus itse valita se asia lastensa osalta joten hyväksyn sen. Kuten toivon muidenkin hyväksyvän omat, terveyttä ja ympäristöä ajatellen lasteni puolesta tekemäni valinnat.

Ja oman valintani olen tosiaan tehnyt jo peruskouluiässä. Samassa iässä saavat omat lapseni toki tehdä valintansa sen osalta mikäli haluaisivat alkaa lihaa syömään.

Ap

Vierailija
35/109 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai, satuitko tietämään että Japanissa runsas soijatuotteiden käyttö on yhdistetty huomattavasti pienempiin rintasyöpä ja eturauhassyöpä tapauksiin ja kuolemiin ?

Oletko nähnyt millaista Japanilainen tv-viihde on ja miten miehet siellä käyttäytyvät tyttöbändien edessä?

Enough said...

Vierailija
36/109 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lapselle halutaan vegaaniruokavalio päiväkodissa tai koulussa, kuuluu vanhempien maksaa ruuasta koituvat ylimääräiset kustannukset. Piste.

Ja nyt tosiaan puhun juurikin vegaaniruuasta, kasvisruokavaihtoehto kun on jo yleinen ja kelpaakin suurimmalle osalle. Eli jos kasvisruoka ei kelpaa, niin maksakaa itse.

Niin, vegaaniruoka = kasvisruokaa. Vai mitä kasviksia ne juustot ja munat ovat?

Vierailija
37/109 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Soija sisältää kasviestrogeenia, joka on ihan eri asia. Maidon hormonit puolestaan nopeuttavat lasten seksuaalista kypsymistä.

Vierailija
38/109 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkei kukaan välittäisi, jos ei koskaan olisi ollut raportteja vegaanien järkeilystä. Niin musti ei tarvi lihaa, ja söpönöpökin pärjää kasviksilla. Mitään oikeaa järkevää tutkimusta he eivät ole toimittaneet tehdäkseen kyseisen valinnan. 

Jos vegaani tekee kissansa sokeaksi eettisiin syihin vedotessaan, niin miksi muiden pitäisi se hyväksyä? Miksi meidän tulisi hyväksyä sinun aatteesi osaksi yhteiskunnan tukemia verovaroilla maksettavia resursseja? 

Entäpä kasviksista johtuvat potentiaaliset terveysriskit kuten suolistosyöpä? Ne myös kasvavat ties missä ja imevät maaston myrkkyjä itseensä? En sano esimerkkejä sillä että kasvikset olisivat pahasta, vaan kärjistän samaan tyyliin kuin itsekkin teet lihan kanssa. Esimerkiksi riisi imee tehokkaasti myrkkyjä, ja siksi sen syömistä tulisi rajoittaa. 

Ymmärrän eläinten tuskan, mutta järkevämpi menettely olisi teurastus prosessin julkinen valvominen. Ihmisten tulisi pystyä näkemään kyseisen yhtiön teurastusprosessi. 

On myös muistettava, että suurin osa lääkäreistä ja terveydenhoidon oikeista ammattilaisista suosittelee lihan käyttöä ruokavaliossa. Jos suurin osa ammattilaisista pitää sitä hyvänä, miksi pitäisi kuunnella sitä yhtä joka sai potkut eikä ole tehnyt oikeasti mitään ammattiinsa liityvää kymmeniin vuosiin? 

Vierailija
39/109 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene hoitoon

Vegaanit sitä hoitoa tuntuvat tarvitsevan.

Miten usein muuten nuo vegaaniääliöt ovat samoja kuin jättävät lapsensa rokottamatta? Kellään havaintoa?

Juottavat hopeavettä, käyttävät homeopaatilla ja laittavat steinerkouluun.

Vierailija
40/109 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjotkaa nyt sitä ruokaa mitä pyydetään. ihme kitinää ja pelleilyä. Vegaanius ei ole mikään erikoinen vaan yleinen ruokavalio. Ongelma on siinä ettei enää ole keittäjiä vaan ruoka tulee valmiiksi tehtyinä ja se lämmitetään tarhassa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan yksi