Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vantaan kaupunki syrjii vegaaneja päiväkodissa

Vierailija
15.08.2018 |

https://www.vantaansanomat.fi/artikkeli/694292-vegaaniruoka-puuttuu-pai…

Minusta on aivan järkyttävää että vielä nykyaikana joku joutuu tappelemaan tällaisesta! Itse sain 20 vuotta sitten pienen kunnan peruskoulussa oman kasvis(+kala)ruokavalion vasta siinä vaiheessa kun olin alipainoinen ja terveydenhoitaja otti yhteyttä koulun keittiöön, ja 10 vuotta sitten taistelin samaisen kasvis+kala-"ruokavalion esikoisen aloittaessa päiväkodin kuitenkin kohtuullisen suuressakin maalaiskunnassa. Mutta että nykyaikana ja suurissa kaupungeissakin joutuu tällaisesta tappelemaan, se on aivan käsittämätöntä.

Jotkut perustelevat että sen ikäinen lapsi ei voi itse valita vegaaniruokaa niin siksi ei tehdä. Valitseeko siis joku päiväkoti-ikäinen itse ruokavalionsa, oli se sitten vegaani tai sekaruoka? Vanhemmathan sen valinnan joka tapauksessa tekevät, ja se onkin vanhempien tehtävä!

Kommentit (109)

Vierailija
101/109 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päiväkodin työntekijänä törmäsin tälläiseen tilanteeseen. Perhe halusi vegeruokaa vaippaikäiselleen. Selvittelimme mahdollisuuksia ja suuren kaupungin keittiöstä kerrottiin, ettei ns. Muotiruokavalioita aleta toteuttamaan. Kohta kaikki haluavat vegeä tai hajutonta tai väritöntä tai mautonta ruokaa kun joku toinenkin perhe sitä saa. Tulee älyttömän kalliiksi. Kavisruokailuun kun kuitenkin on mahdollisuus.

Hyvä! Joku järki nyt tähän touhuun! Ihan oikeesti mä katoin kerran dokumentin, jossa yksi teini ei ollut koko ikänään syönyt mitään muuta kuin suklaata. Siis söi aamupalaksi suklaata, lounaaksi suklaata ja päivälliseksi suklaata. Välipalat ja iltapalatkin oli suklaata. Mitään muuta ei suostunut syömään. Taisi olla joku jenkki. Mä luulen, että toi suklaadieetti sopis monelle päiväkoti-ikäiselle, jos lapsilta kysyttäisiin. Miettikää nyt jos kuntien pitäisi alkaa valmistaa ruokaa vain joidenkin yksittäisten henkilöiden mieltymysten mukaan. Joku ei suostu syömään sipulia, joku inhoaa juustoa, joku ei pidä kalasta. Tulisi tosi kalliiksi ja aiheuttaisi valtavasti ylimääräistä työtä henkilökunnalle, jos ruokia alettaisiin valmistaa mieltymysten ja vakaumusten mukaan. Mä olen sitä mieltä, että vanhemmat pakkaa eväät lapselleen, jos ei päiväkotiruoka kelpaa. Päiväkoti-ikäisillä ei kyllä varmasti itsellään ole mitään vakaamuksia, vaan ne ovat vanhempien vakaamuksia. Kukin maksakoon itse omat vakaumukselliset ruokansa. Ja luvat erityisruokavalioihin vain lääkärinlausunnoilla.

Vierailija
102/109 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi ei ole vegaani, vaikka vanhempiensa painostuksesta kasviruokaa söisikin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/109 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi ei ole vegaani, vaikka vanhempiensa painostuksesta kasviruokaa söisikin.

Tuo on totta. Ongelma on vähän samanlainen kuin uskonvapaus. Uskonvapaus ei koske Suomessa lapsia koska vanhemmat liittävät ja kirkko ottaa jäsenikseen vastasyntyneitä vauvoja kastetilaisuudessa.

Kirkko on haukkana liittämässä vauvoja jäsenikseen ilman vauvan mielipidettä asiasta.

Vierailija
104/109 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse tykkään thaimaan ruuista,ja ne sopii minulle parhaiten, eikö silloin minulle pitäisi olla omat ruuat ruokalassa?  Voishan ne palkata jokaiselle oman kokin .

Vierailija
105/109 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oh, no. Alarm, alarm! Vantaan kaupunki haluaa taata lapsille kasvuvaiheeseen sopivan ravinnon - abort mission!

Lapsista on yleensä pienempi osa vegaaneja verrattuna aikuisväestöön. Johtunee osittain siitä, että monet ovat päättäneet ruokavalionsa vasta aikuistuttuaan - mutta ainakin haluaisin uskoa, että myös siitä että osa vegaanivanhemmista antaa lastensa syödä lihaa koska tietää sen olevan terveellistä ja jopa tarpeellista (no, riippuen sitten mitä kaikkia lisäravinteita lapsille annetaan) jälkikasvulleen.

Vierailija
106/109 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vegaanit tulisi syrjiä kokonaan pois julkisin varoin tarjotun ruokailun piiristä. Vanhemmat kustantakoot lapsilleen erikoisjärjestelyt, jos moisella haluavat lapsiaan rääkätä.

Jees, samaten pois kaikki muutkin eettiset&uskonnolliset ruokavaliot. Ei ole mitään lääketieteellistä syytä, miksi muslimi ei voisi syödä possua ja lestadiolainen verilettuja. Ei buddhalaisetkaan mitään vegaaniruokavaliota oikeasti tarvitse, tai halua.

Vierailija
107/109 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vegaanit tulisi syrjiä kokonaan pois julkisin varoin tarjotun ruokailun piiristä. Vanhemmat kustantakoot lapsilleen erikoisjärjestelyt, jos moisella haluavat lapsiaan rääkätä.

Jees, samaten pois kaikki muutkin eettiset&uskonnolliset ruokavaliot. Ei ole mitään lääketieteellistä syytä, miksi muslimi ei voisi syödä possua ja lestadiolainen verilettuja. Ei buddhalaisetkaan mitään vegaaniruokavaliota oikeasti tarvitse, tai halua.

Olet väärässä, lestadiolaiset (eri ryhmineen) syövät kyllä veriruokia. Jehovat on niitä, jotka ei syö. Lestadiolaisilla ei ole mitään ruokasääntöjä. T. Lestadiolainen

Vierailija
108/109 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet väärässä, lestadiolaiset (eri ryhmineen) syövät kyllä veriruokia. Jehovat on niitä, jotka ei syö. Lestadiolaisilla ei ole mitään ruokasääntöjä. T. Lestadiolainen

Siis aivan sama, joku uskishihhuliryhmä omituisine sääntöineen.

Vierailija
109/109 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ja lapseni syömme kotona vegaanisesti.

Koulussa on joka päivä tarjolla kasvisvaihtoehto, ja lapseni usein omasta aloitteestaan valitsevat sen, vaikka olen "antanut luvan" myös sekaruokaan.

Maidottomia ovat koulussa, vetosin vatsavaivoihin.

Koulussa saa halutessaan vegaaniruokavalion, varmasti jossain vaiheessa siirrymme siihen.

Älytöntä, että jotkut juntit pitävät vieläkin vegaaniruokavaliota jotankin "hulluna" tai "vajavaisena".

Minusta on hullua, että jotkut juovat lehmän tissimaitoa ja syövät kuollutta , ilman suojakaasua mätänevää ruhoa.

Ei tarvitse kuin haistaa raakaa kanaa niin tulee melkein oksennus.

Sinä oletkin hullu, siksi normaalit asiat vaikuttavat sinusta oudoilta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kahdeksan