Vantaan kaupunki syrjii vegaaneja päiväkodissa
https://www.vantaansanomat.fi/artikkeli/694292-vegaaniruoka-puuttuu-pai…
Minusta on aivan järkyttävää että vielä nykyaikana joku joutuu tappelemaan tällaisesta! Itse sain 20 vuotta sitten pienen kunnan peruskoulussa oman kasvis(+kala)ruokavalion vasta siinä vaiheessa kun olin alipainoinen ja terveydenhoitaja otti yhteyttä koulun keittiöön, ja 10 vuotta sitten taistelin samaisen kasvis+kala-"ruokavalion esikoisen aloittaessa päiväkodin kuitenkin kohtuullisen suuressakin maalaiskunnassa. Mutta että nykyaikana ja suurissa kaupungeissakin joutuu tällaisesta tappelemaan, se on aivan käsittämätöntä.
Jotkut perustelevat että sen ikäinen lapsi ei voi itse valita vegaaniruokaa niin siksi ei tehdä. Valitseeko siis joku päiväkoti-ikäinen itse ruokavalionsa, oli se sitten vegaani tai sekaruoka? Vanhemmathan sen valinnan joka tapauksessa tekevät, ja se onkin vanhempien tehtävä!
Kommentit (109)
Päiväkodissa sitten tarjotaan vegaaniruokaa ja ongelma on ratkaistu, paitsi niiden mielestä jotka haluavat vain kiukutella etteivät muut sa syödä sitä ruokaa mitä heidän ruyokavalionsa vaatii ,vaan on sitten vaikka kostoksi oltava syömättä, tai tuotava omat ruoat mukanaan. Päiväkoti ei ole ongelma eikä se että moni haluaa vegaanista ruokaa, vaan käsittämätön umpimielisyys kieltää muilta vegaaninen vaihoehto, joka on ihan normaali vaihtoehto nykymaailmassa.
Vierailija kirjoitti:
Jos jokaista ruokavaliota aletaan tekemään päiväkodissa ym. ei niillä ole kohta resursseja tehdä yhtään mitään ruokia. Jos ei päiväkodin ruoka miellytä, niin vanhemmat voisivat sitten tehdä omat ruuat sinne, mutta mielestäni myös päiväkotimaksusta pitäisi ottaa tietty osuus pois, jos ei halua syöttää lapselleensa päiväkodin ruokia.
Ja lopulta todetaan ettei ole kannattavaa kustantaa maksutonta ruokailua joten se poistuu kokonaan. Tosi hienoa.
Vierailija kirjoitti:
Vegaaniruokaa agressiivisesti halveksivat ihmiset ovat usein kouluttamattomia, makkaraa ja kaljaa kiskovia juntteja.
Käyttävät lapsiaan pikaruokapaikoissa ja aamupalalla on sokeroitua lehmän tissimaitoa ja karsinogeeneja leivän päällä, ja kutsuvat minua hihhuliksi kun aamupalalla on kaurapuuroa marjoilla ja lounaalla linssikeittoa ja kasviksia.
Näin kärjistettynä, joissakin tapauksissa kun vierestä olen seurannut.
Onhan se hullua kun ei halua eläimiä tapettavan turhaan oman ahneutensa takia. Ja vielä terveenäkin pysyy paremmin kun jättää sen eläinproteiinin ja rasvan.
Kamalaa.
Minulla on akateeminen koulutus, en juo alkoholia, en syö makkaraa. En ole käynyt pikaruokapaikassa yli kymmeneen vuoteen. Joskus syön aamupalaksi ruisleipää ja kinkkua, joskus kaurapuuroa ja marjoja, joskus viiliä ja hedelmiä. Syön suht ravintosuositusten mukaisesti, joudun kyllä säätämään jonkun verran ihan oikeiden (lääkärin virallinen diagnoosi) terveysongelmien vuoksi. Olen ollut kasvissyöjä, jopa vegaani, mutta terveyteni vuoksi ja monien kasvissyöjien asenteelisuuden vuoksi syön nykyään sekaravintoa. Hyväksyn sairauksista johtuvat erityisruokavaliot täysin (esim. keliakia, laktoosi-intoleranssi, allergia, Crohns jne. jne.), uskonnollisista tai vakaumuksellisista syistä julkisilla varoilla ja resursseilla hoidettavat erikoisruokavaliot eivät saa minulta lainkaan kannatusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegaaniruokaa agressiivisesti halveksivat ihmiset ovat usein kouluttamattomia, makkaraa ja kaljaa kiskovia juntteja.
Käyttävät lapsiaan pikaruokapaikoissa ja aamupalalla on sokeroitua lehmän tissimaitoa ja karsinogeeneja leivän päällä, ja kutsuvat minua hihhuliksi kun aamupalalla on kaurapuuroa marjoilla ja lounaalla linssikeittoa ja kasviksia.
Onhan se hullua kun ei halua eläimiä tapettavan turhaan oman ahneutensa takia. Ja vielä terveenäkin pysyy paremmin kun jättää sen eläinproteiinin ja rasvan.
Kamalaa.Minulla on akateeminen koulutus, en juo alkoholia, en syö makkaraa. En ole käynyt pikaruokapaikassa yli kymmeneen vuoteen. Joskus syön aamupalaksi ruisleipää ja kinkkua, joskus kaurapuuroa ja marjoja, joskus viiliä ja hedelmiä. Syön suht ravintosuositusten mukaisesti, joudun kyllä säätämään jonkun verran ihan oikeiden (lääkärin virallinen diagnoosi) terveysongelmien vuoksi. Olen ollut kasvissyöjä, jopa vegaani, mutta terveyteni vuoksi ja monien kasvissyöjien asenteelisuuden vuoksi syön nykyään sekaravintoa. Hyväksyn sairauksista johtuvat erityisruokavaliot täysin (esim. keliakia, laktoosi-intoleranssi, allergia, Crohns jne. jne.), uskonnollisista tai vakaumuksellisista syistä julkisilla varoilla ja resursseilla hoidettavat erikoisruokavaliot eivät saa minulta lainkaan kannatusta.
Minulla ei ole mitään sekasyöjiä vastaan, mutta aika heikkomielinen olet jos vaihdat ruokavaliosi joidenkin muiden asenteiden takia (lisättynä mainitsemasi terveys).
Aika hataraa perustella asia THL:n suosituksilla, sillä nykyinen Syödään yhdessä - suositus puoltaa myös vegaanista ruokavaliota.
Esim. simpanssit syövät kyllä lihaakin, useimmiten hyönteisiä mutta menee sinne joskus vaikka sammakko, hiiri tai lintukin. Samoin paviaanit syövät lihaa ja saalistavatkin.
Kasvisruoka kelvatkoon koulussa ideologisista syistä valikoiville. Vegaaniruokailu on itse kustannettava tai tuotava kotoa sopiva ruoka. Ei voi olla niin (kuten jossain lehdessä oli laskettu, taisi olla Hesari), että samassa yksityisessä päiväkodissa muiden ruoka maksaa 2,60e ja muutaman vegaanin ruoka 17e päivässä. Kaikilta perittiin kuitenkin sama päivähoitomaksu ja maksua sitten korotettiinkin kohonneiden ruokakulujen takia kaikilta perheiltä. Jee, reilukerho.
Vierailija kirjoitti:
Kamalaa.
Typerää väittelytilanteessa käyttää vastapuolen halveksimista ja vähättelyä niin kutsuttuna "aseenaan", vieläpä tuulesta temmatuin argumentein, kun ei keksi yhtään järkevää seikkaa puolustaakseen kantaansa. On selvää, että siinä vaiheessa on jo hävinnyt.
2,60€ muitten ruoka vastaan 17€ muutaman vegaanin, on puppua. Hinnoissa on eroa hyvin vähän, mutta vain koska se hinnoitellaan niin. Keittäjän tapauksessa tätä hinnoittelu ongelmaa ei olisi, sen aiheuttaa keskuskeittiö. Sitä paitsi muut eivät ole koskaan olleet mikään ryhmä, vaan on olemassa maidottomia kananmunattomia kalattomia pavuttomia paprikattomia viljattomia ja mitä vain ruokavalioita. Ruokavaliot eivät ole koskaan olleet ongelma päiväkodille vaan osa vastuullista työtä.
Isoin ongelma päivähoidossa on laitostuminen ja lapsien turvallisen normaalin ympäristön karsiminen. Ympäristön jossa ympärillä on aikuisia hoitamassa niitä tarvittavia tehtäviä kuten keittäjä talonmies tai siivooja opettajien lisäksi. Vankilassahan on todella turvallista muttei se ihan tervettä menoa ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millainen kusipää täytyy ihmisen olla kun kiusaa omaa lastaan jollain vegaanisella ruokavaliolla? Hyi helvetti!
Ja tuo kommentti kertoikin kaiken sinusta, ei vegaaniruokavaliosta tai vegaaneista.
Kertoo minusta sen että en voi sietää maailmanparantajia tms hörhöjä johin vegaanit lukeutuvat.
Ja jos lapseltaan kieltää monipuolisen ruuan ja pakottaa veganismiin niin silloin todella päässä vikaa, isosti! Saman luokan vahinkoa tehdään kun liittämällä lapsi jonkun uskonlahkon jäseneksi.
Vegaanit tulisi syrjiä kokonaan pois julkisin varoin tarjotun ruokailun piiristä. Vanhemmat kustantakoot lapsilleen erikoisjärjestelyt, jos moisella haluavat lapsiaan rääkätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kamalaa.Kertoisitko vielä miten kalan jättäminen pois ruokavaliosta edistää terveyttä
Kerrotko ensin millä tavoin tehotuotetun ympäristökemikaaleja ja elohopeaa sisältävän kalan syöminen parantaa sinun terveyttäsi? Omega 3 kun voi saada muualtakin, eikä se kala itsessään sisällä sitä omega3 vaan saa sen kudoksiinsa levästä/rehusta mitä syö.
Kalasta on annettu syöntisuositukset. Löydät esim. Eviran ja valtion ravitsemusneuvottelukunnan sivuilta.
Olisi keskustelulle hedelmällisempää, jos antaisit jonkin vinkin tästä ”muusta”. Pilleri?
Kai tajuat, että kalalle on syöntisuositukset osin sen sisältämien myrkkyjen takia.
Esim.raskaana olevia kehotetaan välttämään tiettyjä lajeja yms.
Ketään ei kehoteta syömään kalaa päivittäin.
Jokainen tietää, että kalassa on ympäristömyrkkyjä ja elohopeaa, mutta ilmeisesti joidenkin mielestä ei haittaa "jos myrkkyjä syö rajoitetusti ja pari kertaa viikossa" 😂
Omega 3 kun voi saada myös ilman myrkkyaltistusta. Minkä takia ottaa siis mitään riskiä.
Elohopea kertyy kivasti ihmisen kudoksiin, silti jotkut vinkuvat hysteerisena rokotteen elohopeasta vaikka tunkevat suuhunsa säännöllisesti kalaa. Ja kyllä , olen vegaani ja rokotutan lapseni ja itseni rokotusohjelmaan kuuluvilla rokotteilla, en käytä hopeavettä enkä homeopatiaa. Uskon tieteen antamaan dataan ja kunnolla tehtyihin, puolueettomiin tutkimuksiin.
Suomessakin on säädetty rajat "kuinka paljon dioksiineja ja muita myrkkyjä kalanrehu saa sisältää" eli saa sisältää, "kunhan ei paljoa"
Ympäristömyrkyt ja dioksiinit kertyvät ravintoketjun huipulla oleviin tuotteisiin, kuten lihaan, eläimen rasvakudokseen, maitoon, muniin, kalaan.
Torjunta~aineet voi kasviksista osin pestä pois, tai jos haluaa niin suosii luomua.
Miten peset lihasta dioksiinit pois? Et mitenkään.
Amerikassahan pestään jauheliha tehtaissa ammoniakilla niin saadaan e coli ja salmonnella pois.
Vie itte mukuloilles omat ruuat äläkä valita.Ei täällä ruveta muutaman tähden ihme ruokavalioita tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kamalaa.Minulla on akateeminen koulutus, en juo alkoholia, en syö makkaraa. En ole käynyt pikaruokapaikassa yli kymmeneen vuoteen. Joskus syön aamupalaksi ruisleipää ja kinkkua, joskus kaurapuuroa ja marjoja, joskus viiliä ja hedelmiä. Syön suht ravintosuositusten mukaisesti, joudun kyllä säätämään jonkun verran ihan oikeiden (lääkärin virallinen diagnoosi) terveysongelmien vuoksi. Olen ollut kasvissyöjä, jopa vegaani, mutta terveyteni vuoksi ja monien kasvissyöjien asenteelisuuden vuoksi syön nykyään sekaravintoa. Hyväksyn sairauksista johtuvat erityisruokavaliot täysin (esim. keliakia, laktoosi-intoleranssi, allergia, Crohns jne. jne.), uskonnollisista tai vakaumuksellisista syistä julkisilla varoilla ja resursseilla hoidettavat erikoisruokavaliot eivät saa minulta lainkaan kannatusta.
Minulla ei ole mitään sekasyöjiä vastaan, mutta aika heikkomielinen olet jos vaihdat ruokavaliosi joidenkin muiden asenteiden takia (lisättynä mainitsemasi terveys).
Ilmeisesti minä sitten olen törmännyt niin moniin militantteihin vegaaneihin, jotka kysymättä rupesivat arvostelemaan minun ja toisten ihmisten syömisiä kaikissa mahdollissa tilanteissa. Sai jatkuvasti kuulla, miten tuhoamme oman ja perheidemme terveyden, tuhoamme maapallon, aiheutamme kärsimystä eläimille höystettynä mahdollisimman pöyristyttävillä kertomuksilla. Joukossa oli sekasyöjiä, itse olin lakto-vege, mutta sain myös tuta maitotuotteiden vuoksi. Rupesi tökkimään niin pahasti, että päätin siirtyä sekaruokaan. Itse käytin vain luomumaitotuotteita pieniä määriä, mutta olin silti suuri rikollinen heidän mielestään. Parasta oli, kun jotkut näistä tyypeistä ei-vegaani porukassa ollessaan söi joskus liivatetta sisältäviä karkkeja, ja jopa sanoivat, ettei saa kertoa niille muille vegaaneille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti minä sitten olen törmännyt niin moniin militantteihin vegaaneihin, jotka kysymättä rupesivat arvostelemaan minun ja toisten ihmisten syömisiä kaikissa mahdollissa tilanteissa. Sai jatkuvasti kuulla, miten tuhoamme oman ja perheidemme terveyden, tuhoamme maapallon, aiheutamme kärsimystä eläimille höystettynä mahdollisimman pöyristyttävillä kertomuksilla. Joukossa oli sekasyöjiä, itse olin lakto-vege, mutta sain myös tuta maitotuotteiden vuoksi. Rupesi tökkimään niin pahasti, että päätin siirtyä sekaruokaan. Itse käytin vain luomumaitotuotteita pieniä määriä, mutta olin silti suuri rikollinen heidän mielestään. Parasta oli, kun jotkut näistä tyypeistä ei-vegaani porukassa ollessaan söi joskus liivatetta sisältäviä karkkeja, ja jopa sanoivat, ettei saa kertoa niille muille vegaaneille.
Voi että oli hieno tarina. Oli kaikki argumentit kohdillaan.
Vierailija kirjoitti:
Tulee vaan paha mieli kun lukee tätä keskustelua ja lukee miten - ainakin todennäköisesti - siis aikuiset ihmiset täällä kiihkon vallassa syyttelee toistensa ruokatottumuksia ja haukkuu toisiaan esimerkiksi rasittaviksi sen perusteella, mitä toinen syö tai ei syö. Oon itse vasta teini, mutta joskus kyllä saa ihmetellä vanhempien käytöstä :D
Tässä keskustelussa oli kyse tuosta uutisesta, mutta eipä tainnut tulla kenellekään yllätyksenä minkälaiseen kinaan täällä taas päädyttiin. Opetelkaa argumentoimaan järkevästi ja säästäkää haukkunne muualle!
Muualle? Et ole vielä huomannut, että av on naisten Ylilauta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi että oli hieno tarina. Oli kaikki argumentit kohdillaan.
Ei tässä ollut kyse argumentaatiosta, vaan miten tietynlainen käytös aiheuttaa vähitellen mielen muuttumisen jotakin asiaa kohtaan. Olen jo vanha täti ja olin siis lakto-vege jo 70-luvulla, kun se ei ollut kovin yleistä, tuntemistani ihmisistä lähinnä adventistit, hare krishnat ja jotkut joogaajat olivat. Vähitellen kasvissyönti muuttui yleisemmäksi ja tämä toisten syömisten kyttäys ja siihen puuttuminen alkoi. En osaa tarkkaa vuotta sanoa, mutta 90-luvun alkupuolelta muistan jo tapauksia. Mitä suositummaksi kasvissyönti tuli, sitä enemmän tätä "houlier than thou" asennetta tuli vastaan. Lopulta otti niin paljon päähän, että rupesin taas sekasyöjäksi, ja terveyskin on kohentunut, kun syön lihaa. En halunnut olla enää osa ryhmää, jonka monet jäsenet yrittivät päällepäsmäröidä toisten laillista, yksityiselämään kuuluvaa asiaa. Mitä kukakin syö, on minusta heidän oma asiansa, kukaan ei voi vaatia, että toiset syövät samoin kuin he.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulee vaan paha mieli kun lukee tätä keskustelua ja lukee miten - ainakin todennäköisesti - siis aikuiset ihmiset täällä kiihkon vallassa syyttelee toistensa ruokatottumuksia ja haukkuu toisiaan esimerkiksi rasittaviksi sen perusteella, mitä toinen syö tai ei syö. Oon itse vasta teini, mutta joskus kyllä saa ihmetellä vanhempien käytöstä :D
Tässä keskustelussa oli kyse tuosta uutisesta, mutta eipä tainnut tulla kenellekään yllätyksenä minkälaiseen kinaan täällä taas päädyttiin. Opetelkaa argumentoimaan järkevästi ja säästäkää haukkunne muualle!
Muualle? Et ole vielä huomannut, että av on naisten Ylilauta?
Täällä on niin paljon kaikenlaisia ihmisiä, että ei tätä vuosiin enää ole voinut sanoa vain naisten keskustelualueeksi.
Tästä tulee yleinen käytäntö.vain allergiaruoat lääkärintodistuksella saa.ikävää ja ymmärrettävää.Nykyään niin paljon eri vakaumuksia,että niitä mahdoton toteuttaa.
Päiväkodin työntekijänä törmäsin tälläiseen tilanteeseen. Perhe halusi vegeruokaa vaippaikäiselleen. Selvittelimme mahdollisuuksia ja suuren kaupungin keittiöstä kerrottiin, ettei ns. Muotiruokavalioita aleta toteuttamaan. Kohta kaikki haluavat vegeä tai hajutonta tai väritöntä tai mautonta ruokaa kun joku toinenkin perhe sitä saa. Tulee älyttömän kalliiksi. Kavisruokailuun kun kuitenkin on mahdollisuus.
Maapallo ei kestäisi sitä, jos kaikki maapallolla olisivat raakavegaaneja ja ihan vaan siksi, että Suomessa ei pystytä viljelemään hirveästi talvisin, joten kaikki ruoka pitäisi kuljettaa ulkomailta suurina määrinä.