Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vantaan kaupunki syrjii vegaaneja päiväkodissa

Vierailija
15.08.2018 |

https://www.vantaansanomat.fi/artikkeli/694292-vegaaniruoka-puuttuu-pai…

Minusta on aivan järkyttävää että vielä nykyaikana joku joutuu tappelemaan tällaisesta! Itse sain 20 vuotta sitten pienen kunnan peruskoulussa oman kasvis(+kala)ruokavalion vasta siinä vaiheessa kun olin alipainoinen ja terveydenhoitaja otti yhteyttä koulun keittiöön, ja 10 vuotta sitten taistelin samaisen kasvis+kala-"ruokavalion esikoisen aloittaessa päiväkodin kuitenkin kohtuullisen suuressakin maalaiskunnassa. Mutta että nykyaikana ja suurissa kaupungeissakin joutuu tällaisesta tappelemaan, se on aivan käsittämätöntä.

Jotkut perustelevat että sen ikäinen lapsi ei voi itse valita vegaaniruokaa niin siksi ei tehdä. Valitseeko siis joku päiväkoti-ikäinen itse ruokavalionsa, oli se sitten vegaani tai sekaruoka? Vanhemmathan sen valinnan joka tapauksessa tekevät, ja se onkin vanhempien tehtävä!

Kommentit (109)

Vierailija
61/109 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee vaan paha mieli kun lukee tätä keskustelua ja lukee miten - ainakin todennäköisesti - siis aikuiset ihmiset täällä kiihkon vallassa syyttelee toistensa ruokatottumuksia ja haukkuu toisiaan esimerkiksi rasittaviksi sen perusteella, mitä toinen syö tai ei syö. Oon itse vasta teini, mutta joskus kyllä saa ihmetellä vanhempien käytöstä :D

Tässä keskustelussa oli kyse tuosta uutisesta, mutta eipä tainnut tulla kenellekään yllätyksenä minkälaiseen kinaan täällä taas päädyttiin. Opetelkaa argumentoimaan järkevästi ja säästäkää haukkunne muualle!

Vierailija
62/109 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaanit voisivat lopettaa ruualla leikkimisen. Veronmaksajien rahat ei kaikkeen venkoiluun riitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/109 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Änkyrän ongelma on änkyrän ongelma. Me veronmaksajat emme halua maksaa änkyrälle.

Vierailija
64/109 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarjotkaa nyt sitä ruokaa mitä pyydetään. ihme kitinää ja pelleilyä. Vegaanius ei ole mikään erikoinen vaan yleinen ruokavalio. Ongelma on siinä ettei enää ole keittäjiä vaan ruoka tulee valmiiksi tehtyinä ja se lämmitetään tarhassa. 

Ei vegaaninen ruokavalio ole vielä mikään yleinen. Vegaaneita taitaa olla maailmassa vasta muutamia prosentteja, ehkä mutama kymmenen prosenttia, mutta toistaiseksi sekaruokavaliolla ja kasvisruokavaliolla olevat voittaa. Vegaanit vaan vouhkaa nykyään ympäri nettiä niin paljon, joten saatetaan kuvitella sen olevan yleisempää kuin on.

Tuossa Vantaankin tapauksessa 2 (KAKSI) henkilöä halusi, että saisivat vegaanista ruokaa lapsilleen. Ei todellakaan marginaalien takia aleta tarjoamaan yhtään mitään. Ymmärtäisin, jos jopa kaksikymmentä olisi kiinnostuneita vegaanisesta vaihtoehdosta, mutta kahden takia ei mitään muutoksia tarvita.

Vegaaneja on vain alle prosentti suomalaisista.

Vierailija
65/109 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rääkätyt lapset voivat haastaa rääkkääjänsä oikeuteen! Voivat menettää terveytensä pysyvästi kun eivät saa täysipainoista ruokaa.

Vierailija
66/109 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai että miten rasittavia vegaanit ovat.

Kaupasta saa vegaaniruokaa, jos sitä joku tarvitsee. Ei muuta, kuin eväslaukkuun soijat ja kikkeliherneet, niin ongelma on ratkaistu.

Lopettakaa kitinä!

Ainakin meillä aikoinaan päiväkotiin omien eväiden vienti kiellettiin kun sitä ehdotin. Lopulta tilanne oli se että joko lapselle tehdään oma ruoka tai joudun kieltäytyä ottamasta vastaan saamaani työpaikkaa. Luultavasti kunta siinä vaiheessa laski että verotuloni ovat enemmän kun sen kasvisruuan kustannukset koska lopulta taipui sen valmistamiseen.

Ap

Vierailija
67/109 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarjotkaa nyt sitä ruokaa mitä pyydetään. ihme kitinää ja pelleilyä. Vegaanius ei ole mikään erikoinen vaan yleinen ruokavalio. Ongelma on siinä ettei enää ole keittäjiä vaan ruoka tulee valmiiksi tehtyinä ja se lämmitetään tarhassa. 

Tarjotkaa. Tarjoa itse.

Jos luit ketjun, niin Vantaalla on asia jo kokeilussa.

Luuletko että asiat hoituvat heti? Kunnallistasolla asiasta pitää ensin tehdä esitys, joka pitää käsitellä jne.

Usein vielä tuppaa menemään niin, että tilataan joku erikoiruokavalioruoka, muttei se sitten niin tärkeää olekaan, kun esim. maidollinen jälkkäri on parempaa kuin kaura.

Tottakai tarjoan pyydettäessä, miksi edes kuvittelit toisin, ai niin kun sinä et osaa ottaa muita huomioon, niin oletat muilla olevan sama vamma, sehän tuki jo selväksi.

Ne ruoat tulevat suurkeittiöstä tilattuina, ennen asia hoitui kun paikalla oli keittiöalan ihminen laittamassa sitä ruokaa. Ihme kitinää muista ja politiikasta ja sitten ulistaan että lasu on tehtävä vegaaneille, mutta jätetään kuitenkin lapsi ilman ruokaa eikä osata kantaa vastuuta kun kerran järjestää ruokailua päiväkodissa. Tulee tarjota ruokaa ruokavalion mukaan ei mitään ihmeellistä aikuiselle nykymaailmassa, nythän heille tulee tästä simputuksesta syyte syrjimisestä, kun oma pää ei ajoissa toiminutkaan.

Ja kun et itse ymmärtänyt lukemaasi, niin se vanhempihan laittaa sen ruoan mukaan sille lapselle, päiväkotiin.

Ei näköjään psyykkistä terveyttä edistä se vegaanius.

Kamalan kireä tyyppi.

Noilla harhoilla muista keskustelijoista en sinuna paljoa muiden mielenterveydestä kantaisi huolta. Normaali ihminen ei kuvittelisi muista paikkaansapitämättömiä asioita, tai kärsisi angsteista muiden ruokavaliota kohtaan. Hanki apua.

Ota pala suklaata ja rauhoitu. Olet vauvan aihe vapaalla.

Ai niin.

Toivon todella että saat apua harhoihisi. 

Vietkö tätä keskustelua nyt johonkin suuntaan?

Vantaan kaupunki on alkanut edistämään vegaaniruuan päätymistä keskuskeittiöiden listalle.

Riittääkö tämä teille? Ei.

Tämänkin keskustelun avasi pesco-vegetaristi, joka on tuohtunut kahden vegaaniruokaa vaatineen puolesta, vaikka asiaa jo järjestetään.

Oi maailmaa, ja sen ihmisiä.

Tämän keskustelun olet pelkästään sinä luonut sinä harhoissasi. Miksi kuvittelet voivasi väittää muita keskustelijoita miksi sinua huvittaa? Minulle ei ole ongelma vegaanius, sinulle se on, jopa niin paljon että sinä kuvittelet harhaisena minun olevan sellainen, jos toivon sille lapselle sitä ruokaa mitä hän pystyy syömään ruokavalionsa mukaan. 

Oi sinua ja harhojasi. Toivon todella että saat apua ongelmiisi. Taita vain olla tapauksessasi liikaa vaadittu.

Vierailija
68/109 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ja lapseni syömme kotona vegaanisesti.

Koulussa on joka päivä tarjolla kasvisvaihtoehto, ja lapseni usein omasta aloitteestaan valitsevat sen, vaikka olen "antanut luvan" myös sekaruokaan.

Maidottomia ovat koulussa, vetosin vatsavaivoihin.

Koulussa saa halutessaan vegaaniruokavalion, varmasti jossain vaiheessa siirrymme siihen.

Älytöntä, että jotkut juntit pitävät vieläkin vegaaniruokavaliota jotankin "hulluna" tai "vajavaisena".

Minusta on hullua, että jotkut juovat lehmän tissimaitoa ja syövät kuollutta , ilman suojakaasua mätänevää ruhoa.

Ei tarvitse kuin haistaa raakaa kanaa niin tulee melkein oksennus.

Siis keskuskeittiö vääntää sun lapsille erilliset ruuat, mutta halutessaan lapsesi voivat syödä myös tavallista ruokaa? Siis jos toisella linjalla sattuukin oleen ruokana jotain parempaa, niin sun lapsi vaihtaa linjastoa ja erikseen valmistettu kasvisruoka päätyy roskiin?

Ja haluat lasten ruuat maidottomina, koska olet itse vegaani. Sait ne maidottomina, koska vetosit vatsavaivoihin. Jotenkin mä luen nyt rivien välistä, että mitään vatsavaivoja ei oikeasti edes ole.

Kyllä tämä tuntuu lähinnä yhteiskunnan varojen tuhlaamiselta, että keskuskeittiössä joku ihminen vääntää pahimmassa tapauksessa monta tuntia joka päivä jotain vegaaniruokavaliota terveille lapsille, koska lapsen äiti näin tahtoo ja lapsi voi halutessaan syödä vaikka sitä ihan tavallista ruokaa. Ja se vaivalla laitettu ruoka päätyy roskiin. Ei hemmetti!

Vierailija
69/109 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulussa on joka päivä tarjolla kasvisvaihtoehto, ja lapseni usein omasta aloitteestaan valitsevat sen, vaikka olen "antanut luvan" myös sekaruokaan.

Koulussa saa halutessaan vegaaniruokavalion, varmasti jossain vaiheessa siirrymme siihen.

Älytöntä, että jotkut juntit pitävät vieläkin vegaaniruokavaliota jotankin "hulluna" tai "vajavaisena".

Minusta on hullua, että jotkut juovat lehmän tissimaitoa ja syövät kuollutta , ilman suojakaasua mätänevää ruhoa.

Siis keskuskeittiö vääntää sun lapsille erilliset ruuat, mutta halutessaan lapsesi voivat syödä myös tavallista ruokaa? Siis jos toisella linjalla sattuukin oleen ruokana jotain parempaa, niin sun lapsi vaihtaa linjastoa ja erikseen valmistettu kasvisruoka päätyy roskiin?

Ja haluat lasten ruuat maidottomina, koska olet itse vegaani. Sait ne maidottomina, koska vetosit vatsavaivoihin. Jotenkin mä luen nyt rivien välistä, että mitään vatsavaivoja ei oikeasti edes ole.

Kyllä tämä tuntuu lähinnä yhteiskunnan varojen tuhlaamiselta, että keskuskeittiössä joku ihminen vääntää pahimmassa tapauksessa monta tuntia joka päivä jotain vegaaniruokavaliota terveille lapsille, koska lapsen äiti näin tahtoo ja lapsi voi halutessaan syödä vaikka sitä ihan tavallista ruokaa. Ja se vaivalla laitettu ruoka päätyy roskiin. Ei hemmetti!

Sitä ruokaa laitetaan mitä tilataan. Vegaaniruoka on ihan tavallista ruokaa. Ja kamalaahan se on että joku laittaa ihan keskuskeittiössä ruokaa, kun on siihen palkattukkin, ihan kamalaa, voi voi voi voi.

Vierailija
70/109 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on joillain virheellinen käsitys siitä, että ennen olisi kaikki ruokavaliot järjestyneet käden käänteessä, kun kouluilla oli oma henkilökunta.

Työskentelin 80-luvulla koulun keittiössä. Montaako erilaista ruokaa uskotte että valmistimme?

Keskuskeittiömalliin siirryttiin juuri siksi, ettei koulujen keittiöissä millään riitä edes tila saati aika valmistaa niin monenlaista ruokaa kuin nykyään pitää olla.

Vierailija
71/109 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä ruokaa laitetaan mitä tilataan. Vegaaniruoka on ihan tavallista ruokaa. Ja kamalaahan se on että joku laittaa ihan keskuskeittiössä ruokaa, kun on siihen palkattukkin, ihan kamalaa, voi voi voi voi.

Sä voit laittaa lapsellesi eväät mukaan, jos ei kouluruoka kelpaa. Niin muutkin tekee, jos ei tarjottu ruoka maistu.

Vierailija
72/109 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on joillain virheellinen käsitys siitä, että ennen olisi kaikki ruokavaliot järjestyneet käden käänteessä, kun kouluilla oli oma henkilökunta.

Työskentelin 80-luvulla koulun keittiössä. Montaako erilaista ruokaa uskotte että valmistimme?

Keskuskeittiömalliin siirryttiin juuri siksi, ettei koulujen keittiöissä millään riitä edes tila saati aika valmistaa niin monenlaista ruokaa kuin nykyään pitää olla.

Olen ollut kokkina lastentarhassa. Siinä ne seinällä ovat listassa ne ruokavaliot joita piti olla tehtynä jotta kaikki saavat ruokansa. Jokaiselle tuli se mitä hän pystyi syömään. Ainoa syy keskuskeittiöön on vaivannäön puute ja lapsen edun laiminlyöminen, laitosmaistuminen jossa ei ole enää kokonaisuutta.

Vierailija
73/109 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut kokkina lastentarhassa. Siinä ne seinällä ovat listassa ne ruokavaliot joita piti olla tehtynä jotta kaikki saavat ruokansa. Jokaiselle tuli se mitä hän pystyi syömään. Ainoa syy keskuskeittiöön on vaivannäön puute ja lapsen edun laiminlyöminen, laitosmaistuminen jossa ei ole enää kokonaisuutta.

Se on todella hienoa, että suuressa osassa päiväkoteja on pystytty säilyttämään oma keittiö.

Alueemme kouluissa on kuitenkin niin suuret oppilasmäärät, ettei tällainen mitenkään onnistuisi. Noin tuhannen lapsen päiväkoteja toivottavasti ei ole eikä tule.

Vierailija
74/109 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sä voit laittaa lapsellesi eväät mukaan, jos ei kouluruoka kelpaa. Niin muutkin tekee, jos ei tarjottu ruoka maistu.

Keskuskeittiö sen ruoan aikuisten maailmassa päiväkoteihin tekee ,vaikka kuinka itkisit siellä angstejasi muita ihmisiä kohtaan, ilkeyttäsi. Ne tekevät sitä ruokaa mitä pyydetään, vaikka kuinka kiukuttaisi sinua että siellä joku siten joutuu oikein laittamaan ruokaakin, vieläpä sairaanloisesti vihaamillesi veganeille. Kamalaaaaa. 

Vierailija
75/109 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvät äidit halikaa niitä lapsianne ettei niistä kasva huomionhakuisia kitisijöitä 😣😣 niillä on näköjään kauheen paha olla sitten aikuisina 😢

Vierailija
76/109 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaaniviha alkaa huonosta lapsuudesta? Hyvin mahdollista, jokin omituinen kosto ja katkeruus niistä viesteistä kyllä huokuu.

Vierailija
77/109 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jokaista ruokavaliota aletaan tekemään päiväkodissa ym. ei niillä ole kohta resursseja tehdä yhtään mitään ruokia. Jos ei päiväkodin ruoka miellytä, niin vanhemmat voisivat sitten tehdä omat ruuat sinne, mutta mielestäni myös päiväkotimaksusta pitäisi ottaa tietty osuus pois, jos ei halua syöttää lapselleensa päiväkodin ruokia.

Vierailija
78/109 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodin ruoat ovat aina ottaneet huomioon ruokavaliot. Ongelma ei ole siinä päässä vaan halussa kieltää muilta ruokavalio, joka heille sopii.

Vierailija
79/109 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihminen ei ole sekasyöjä. ihminen on kädellinen ja siinä missä kaikki muutkin kädelliset tällä planeetalla syövät pääasiassa hedelmiä ja kasviksia, niin meidänkin kuuluisi tehdä. Ihminen ei saa yhtäkään muuta eläinlajia kiinni ilman apuvälineitä(ansoja,keihäitä), meillä ei ole teräviä kynsiä eikä torahampaita. ruuansulatuselimistömme on lähes identtinen muiden apinalajien kanssa. Raakavegaanius on optimaalisin ja luonnollisin ruokavalio lajillemme.

Vierailija
80/109 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakaan kunnan tehtävä ei ole ottaa kaikkia mahdollisia ruokavalioita huomioon. Kasvisvaihtoehto vielä menee ja nimenomaan vaihtoehto. Se menee jo pelleilyksi ja minän ylimääräiseksi korostamiseksi kun aletaan vaatia uskonnon ja omien periaatteiden varjolla erityisoikeuksia.

Nimenomaan vanhemmat sen ruokavalion päättää, mutta on todella ankeaa kyllä sitä omaa tapaansa tuputtaa väkisin lapsille ja luoda propagandaa sekäsyöjien huonommuudesta (tätä harrastetaan yllättävän paljon). Kotona kukin syököön mitä haluaa, mutta päiväkodissa ja koulussa syödään kyllä sitä mitä tarjotaan eikä keksitä mitään typeriä etuoikeuksia itselle. Voidaan myös lopettaa tämä hieno systeemi ja jokainen tuo omat ruokansa. Valitettavasti sitten alkaa näkyä näitä kouluissa joilla ei ole ruokaa.

Millä perusteella sinä et olet uskontosi ja periaatteesi vuoksi etuoikeutettu? Miksi mikä en saanut kasvissosekeitto päivänä muuta proteiinilisää kun en syö juustoa? Ihan epäreilua!! Samoin juustoinen kalakasviskeitto, en syö koska en syö juustoa!! Minulle ei tarjottu vaihtoehtoja!! Tämä on syrjintää!!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kuusi