Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkälainen vanhempi kieltää tyttäreltään syöpää ehkäisevän rokotteen?!

Vierailija
14.08.2018 |

Ihan järkyttävää tietämättömyyttä ja "meidän tyttö ei tule tarvitsemaan sitä" -mukaperusteluja. Kartasta tulee mieleen ainakin yksi syy, minkä takia näin tapahtuu.

Onneksi vanhemmilta ei enää tarvitse kysyä tähän lupaa. Itse väärentäisin luvan, jos olisin se tyttöparka.

https://yle.fi/uutiset/3-10178926?origin=rss

Kommentit (248)

Vierailija
201/248 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaako lesbon ottaa tuota?

Kannattaa, jos ei ole vielä aloittanut seksielämää.

Vierailija
202/248 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valveutunut ja vastuuntuntoinen. 

Rokote ei edes suojaa 100%

Ko. rokote on vain lääketehtaiden rahastuspyrkimys. Ei ole edes takeita siitä, että se suojaisi yhtään mitään. Parhaiten suojaa varovainen seksikäyttäytyminen.

Juuri näin.

Jos varovainen seksikäyttäytyminen tarkoittaa elämänmittaista selibaattia niin kenties.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/248 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millainen imbesilli kuvittelee tämän olevan minkäänlainen perustelu? Eihän turvavyökään suojaa 100 % ja silti sitä on järkevää käyttää. Mitä hiton merkitystä sillä on, että suoja ei ole 100 % vaan "silti ihan helvetin hyvä"?

Ko. rokote on vain lääketehtaiden rahastuspyrkimys.

Kaikki rokotteethan tehdään lääketehtaiden rahastamisen vuoksi. Mitä sitten? Ei se millään tavalla tee rokotteesta huonoa, vaan päinvastoin, lääkeyrityksellä on motiivi saada mahdollisimman tehokas ja turvallinen tuote aikaiseksi, jotta sitä ostettaisiin mahdollisimman paljon.

Ei ole edes takeita siitä, että se suojaisi yhtään mitään. Parhaiten suojaa varovainen seksikäyttäytyminen.

No onko se suojannut? No ei ole. HPV on erittäin yleinen virus sinun seksikäyttäytymisestä vinkumisestasi huolimatta. Siksi rokote. Ja tulokset puhuvat puolestaan, tartuntojen määrä on romahtanut.

Vierailija
204/248 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rokotetta ei ole vielä tarpeeksi tutkittu.

Mikähän tutkimus siitä muka puuttuu näin 12 vuoden käyttöönottamisen jälkeen? Kerro ihmeessä, odotamme mielenkiinnolla.

Vierailija
205/248 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kuule kyllä vaikuttaa hedelmällisyyteen. Joskus vuosia sitten oli dr Philissä kaksi nuorta teiniä joilla alkoi esivaihdevuodet tämän rokotteen takia ja lääkäri sanoi, ettei mitään saumaa saada lapsia. Vaikuttaa dramaattisesti lasten saantiin. Toki tämä yritetään kieltää. Onhan se selvää että kaikki ylimääräinen mitä elimistöön syötetään on pahasta. Siinä jaksossa puhuttiin että rokotus on pahasta ja vastuullinen seksikäyttäytyminen paras tapa suojautua.

Dr. Phil vs. tieteellinen tutkimus?

Vierailija
206/248 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä rokote on vaarallinen. Älä usko kaikkea mitä lääketehtaat sanovat.

Vierailija
207/248 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei siihen tarvita kuin yksi seksikumppani, joka on ollu vaikka sadan eri naisen kanssa. Vaikka itse et olis ollu kenenkään muun kanssa. Niin jo olemalla tuon yhden kanssa, jolla 100 edellistä kumppania = altistut itse sadan ihmisen mahdollisille hpv:ille.

Minulle nimittäin kävi näin. Olin tasan yhden ihmisen kanssa nuoresta lähtien ja 7 vuoden kuluttua tästä ensimmäisestä yhdynnästä oli jo papa luokka 3 ja paljon solumuutoksia, jotka leikattiin sitten pois. Eli sain häneltä tartunnan, sillä tämä henkilö oli ollu siis useiden kymmenien kanssa sängyssä ennen minua.

Nyt käyn loppuelämäni papassa vuoden välein.

Eli vaikka itse olisit vastuullinen ja vain yhden ihmisen kanssa sängyssä nuoruudessasi, voit silti saada sen HPV:n. Kumppanisi käyttäytymistä ennen sinua kun et voi kontrolloida.

Tuolla logiikalla kannattaa ottaa myös HIV-rokote.

Vierailija
208/248 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gyne eval kirjoitti:

Aika surullista luettavaa... Syöpää vastaan on kehitetty rokote, mutta tällaisilla harhaluuloilla mitä oudoimmista haittavaikutuksista on näin iso jalansija. Olen naistentauteihin erikoistuva lääkäri, ja itse olisin vain onnellinen, jos olisin tuon rokotuksen saanut nuorena. Omasta suvustakin löytyy kohdunkaulan syöpää ja muita syöpiä kuten rintasyöpää, haimasyöpää ja eturauhassyöpää. Omat lapseni todellakin tulevat saamaan tuon rokotteen, myös pojat (sitten omakustanteisesti). Tällainen asenne takaa sen, että tulevaisuudessa gynekologina riittää edelleen työsarkaa kohdunkaulasyöpäpotilaiden kanssa. Tosin se on erittäin surullista. Varsinkin, kun kohdunkaulansyöpä on nimenomaan nuorempien naisten sairaus, ja nykyinen reilu 100 uutta syöpätapausta vuodessa on nytkin liikaa, ja näin myös reilu 100 inhimillistä tragediaa.

HPV:ltä ei käytännössä voi välttyä, jos elää tavallista elämää. Toki iso partnerien määrä kasvattaa todennäköisyyttä saada eri virustyyppejä, mutta HPV:t leviävät erittäin tehokkaasti eikä kondomin käyttökään niiltä suojaa. On aika lapsellista ajatella, että omat lapset tulevat käyttäytymään sillä tavalla, etteivät virusta tulisi saamaan. Kannattaa varmasti ainakin valistaa lapsiaan käymään ehdottomasti papaseulonnoissa, etteivät olisi niin eriarvoisessa asemassa tulevaisuudessa rokotettuihin verrattuina.

Ehkäpä tämä rokotevastaisuus on joku ohimenevä muoti-ilmiö... Varmaan parinkymmenen vuoden päästä on taas eri ääni kellossa, kun ollaan nähty esim. enemmän tuhkarokkokuolemia, vihurirokon vammauttamia sikiöitä taikka polion palaaminen Suomeen.

Samaa mieltä, olisin itsekin ottanut, jos nuoruudessani olisi ollut saatavilla.

Vierailija
209/248 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole olemassa mitään syöpää ehkäisevää rokotetta! On olemassa HPV-rokote, joka tehoaa muutamaan virukseen, jotka ovat tekemisissä kohdunkaulan syövän kanssa (ja peräsuolisyövän ja kurkkusyövän, mutta nämä ovat yleistyneet vasta viime vuosina eikä ole näyttöä, että rokote tehoaa näihin). Ko. syöpä on aika harvinainen alle 65v ikäisillä, joten toistaiseksi ei voida vetää kovinkaan suoraa yhteyttä rokotteen ja syövän ehkäisyn välillä.

Lääkäreiden mukaan paras ko. syöpien ehkäisy on vähäinen kumppanien määrä ja pidättäytyminen tilanteista, joissa viruksen voi saada esim. kurkkuunsa. Lääketehtaat vain eivät muistuta, että näin toimien syövän todennäköisyys on pienempi kuin rokottamalla saatu suoja

Miksi puhut paskaa? Rokote ehkäisee HPV-tartuntoja ja syöpien esiasteita, joten ei ole missään määrin järjellistä kuvitella, että syöpiä se ei sitten ehkäisisikään. Mitenkähän mielestäsi HPV aiheuttaa syöpää silloin kun sitä ei edes ihmiset voi saada, kun rokotteilla se on tapettu olemasta? Siihenhän tässä pyritään. Ja sillä välin se rokote suojaa rokotteen ottaneita syövältä, koska rokotteen avulla immuunijärjestelmä nirhaa tartunnan ennen kuin ehtii edes syövän esiasteita syntymään.

Vierailija
210/248 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millainen imbesilli kuvittelee tämän olevan minkäänlainen perustelu? Eihän turvavyökään suojaa 100 % ja silti sitä on järkevää käyttää. Mitä hiton merkitystä sillä on, että suoja ei ole 100 % vaan "silti ihan helvetin hyvä"?

Kaikki rokotteethan tehdään lääketehtaiden rahastamisen vuoksi. Mitä sitten? Ei se millään tavalla tee rokotteesta huonoa, vaan päinvastoin, lääkeyrityksellä on motiivi saada mahdollisimman tehokas ja turvallinen tuote aikaiseksi, jotta sitä ostettaisiin mahdollisimman paljon.

Ei ole edes takeita siitä, että se suojaisi yhtään mitään. Parhaiten suojaa varovainen seksikäyttäytyminen.

No onko se suojannut? No ei ole. HPV on erittäin yleinen virus sinun seksikäyttäytymisestä vinkumisestasi huolimatta. Siksi rokote. Ja tulokset puhuvat puolestaan, tartuntojen määrä on romahtanut.

Syöpien määrä ei ole. Syöpien määrä romahti 1990-luvulla. Rokotteenkin ansiosta kohdunkaulan syöpien määrä vähenee korkeintaan 70%

Vierailija
211/248 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei siihen tarvita kuin yksi seksikumppani, joka on ollu vaikka sadan eri naisen kanssa. Vaikka itse et olis ollu kenenkään muun kanssa. Niin jo olemalla tuon yhden kanssa, jolla 100 edellistä kumppania = altistut itse sadan ihmisen mahdollisille hpv:ille.

Minulle nimittäin kävi näin. Olin tasan yhden ihmisen kanssa nuoresta lähtien ja 7 vuoden kuluttua tästä ensimmäisestä yhdynnästä oli jo papa luokka 3 ja paljon solumuutoksia, jotka leikattiin sitten pois. Eli sain häneltä tartunnan, sillä tämä henkilö oli ollu siis useiden kymmenien kanssa sängyssä ennen minua.

Eli vaikka itse olisit vastuullinen ja vain yhden ihmisen kanssa sängyssä nuoruudessasi, voit silti saada sen HPV:n. Kumppanisi käyttäytymistä ennen sinua kun et voi kontrolloida.

Onko sitten olemassa jokin logiikka, jonka perusteella ei kannattaisi ottaa HIV-rokotetta?

Vierailija
212/248 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole olemassa mitään syöpää ehkäisevää rokotetta! On olemassa HPV-rokote, joka tehoaa muutamaan virukseen, jotka ovat tekemisissä kohdunkaulan syövän kanssa (ja peräsuolisyövän ja kurkkusyövän, mutta nämä ovat yleistyneet vasta viime vuosina eikä ole näyttöä, että rokote tehoaa näihin). Ko. syöpä on aika harvinainen alle 65v ikäisillä, joten toistaiseksi ei voida vetää kovinkaan suoraa yhteyttä rokotteen ja syövän ehkäisyn välillä.

Lääkäreiden mukaan paras ko. syöpien ehkäisy on vähäinen kumppanien määrä ja pidättäytyminen tilanteista, joissa viruksen voi saada esim. kurkkuunsa. Lääketehtaat vain eivät muistuta, että näin toimien syövän todennäköisyys on pienempi kuin rokottamalla saatu suoja

Miksi puhut paskaa? Rokote ehkäisee HPV-tartuntoja ja syöpien esiasteita, joten ei ole missään määrin järjellistä kuvitella, että syöpiä se ei sitten ehkäisisikään. Mitenkähän mielestäsi HPV aiheuttaa syöpää silloin kun sitä ei edes ihmiset voi saada, kun rokotteilla se on tapettu olemasta? Siihenhän tässä pyritään. Ja sillä välin se rokote suojaa rokotteen ottaneita syövältä, koska rokotteen avulla immuunijärjestelmä nirhaa tartunnan ennen kuin ehtii edes syövän esiasteita syntymään.

Ei pidä paikkaansa. Rokotevalmistajakin toteaa, että vaikutus on korkeintaan 70% vaikka nämä kaksi viruskantaa yli 200 eri kannasta rokottamalla estetään. Eli on täysin harhaista väittää syöpienkään häviävän. Faktat näkyy sitten joskus.

Ohis.

Vierailija
213/248 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HIV on erittäin harvinainen verrattuna HPV:hen.

Vierailija
214/248 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelaamme HPV-rokotteen kanssa aikaa. Tahdomme pidemmän aikavälin tutkimustuloksia rokotteen haitoista, ennen kuin päätämme sen ottamisesta.  Suoja-aika voi olla esim 10 vuotta, mutta on aivan turhaa ottaa, jos tyttö rokotetaan 13 vuotiaana ja aloittaa ekan seksisuhteensa 23 vuotiaana! On parempi, että sitten lähempänä seksielämän aloiitusajankohtaa ottaa selvää, onko rokotus tarpeellinen. Jos esim. seurustelukumppani on tautivapaa, ei tarvetta rokottaa välttämättä ole vielä silloinkaan.

Näin olemme tyttäremme kanssa ajatelleet. Hän osaa hallita elämäänsä näiltä osiin. Hän ei todellakaan ole mikään tuulella käyvä tytönhupakko, vaan olemme saamaa mieltä tästä rokotusasiasta tällä hetkellä.

Hän tahtoo suojella lisäytymiskykyään eli olla harkitsevainen ennen kuin alkaa mihinkään suhteeseen. Hän haluaa tulla äidiksi ja että suhde kestää ja voisi perustaa perheen yhdessä. Valmiilla uskonnoilla ei ole mitään tekemistä tämän kanssa, vaan tyttären omilla sisäisillä tuntemuksilla ja uskomuksilla. Jos suojautuu yhdeltä taudilta varmuuden vuoksi rokottamalla, voi silti saada kymmenen muuta, jos seksielämä on suunnittelematonta ja suojaamatonta.

Minusta on ikävää, että käytät naisvihamielistä termiä "tytönhupakko" toistamaan käsitystä siitä, että seksiä harrastava nuori nainen on jollain tavalla huonompi.

Vierailija
215/248 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa. Rokotevalmistajakin toteaa, että vaikutus on korkeintaan 70% vaikka nämä kaksi viruskantaa yli 200 eri kannasta rokottamalla estetään. Eli on täysin harhaista väittää syöpienkään häviävän. Faktat näkyy sitten joskus.

Ohis.

Mikä niin ei pidä paikkaansa?

Kukaan ei ole väittänyt, että "kaikki syövät häviävät", vaan että HPV:n aiheuttamat syövät häviävät.

Se 70 % on luku, jonka verran kohdunkaulansyövistä arvellaan johtuvan HPV:sta.

Ja miksi lässytät 200 kannasta? Ketä kiinnostaa ne 200 kantaa? Ei ketään. Meitä kiinnostaa ne kourallinen vaarallisia ja yleisiä kantoja.

Vierailija
216/248 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HIV on erittäin harvinainen verrattuna HPV:hen.

Kyllä, mutta noin 2 miljoonasta HPV-tartunnasta korkeintaan 160 saa vuosittain syövän, joista vain osa kuolee. HIV-tartuntoja on paljon enemmän.

Vierailija
217/248 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä kyseiset muutamat virukset kuitenkin aiheuttavat merkittävän osan kohdunkaulan syöpätapauksista.

Vierailija
218/248 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis.

Mikä niin ei pidä paikkaansa?

Kukaan ei ole väittänyt, että "kaikki syövät häviävät", vaan että HPV:n aiheuttamat syövät häviävät.

Se 70 % on luku, jonka verran kohdunkaulansyövistä arvellaan johtuvan HPV:sta.

Ja miksi lässytät 200 kannasta? Ketä kiinnostaa ne 200 kantaa? Ei ketään. Meitä kiinnostaa ne kourallinen vaarallisia ja yleisiä kantoja.

HPV ei aiheuta syöpää. Se on osa syövän kehitystä ja arvellaan olevan se 70% jossa on mukana. Rokote ei siis anna 100% suojaa syövältä. Lässytät kannoista.... kun HPV tässä hetkessä tiedetään olevan 200 eri kantaa, näistä vain kaksi tiedetään olevan osana syövän kehitystä. Lopuista ei tiedetä. On myös typerää antaa sellainen kuva, että rokottamalla olisi turvassa yhtään miltään.

Vierailija
219/248 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syöpien määrä ei ole. Syöpien määrä romahti 1990-luvulla. Rokotteenkin ansiosta kohdunkaulan syöpien määrä vähenee korkeintaan 70%

Mitä sitten, että "syöpien määrä ei ole"? Tuleeko sulle yllätyksenä, että HPV:n aiheuttamien syöpien väheneminen nähdään vasta paljon myöhemmin? Nyt jo nähdään, että HPV:n tartunnat ovat romahtaneet ja samoin syöpien esiasteet.

Ja mitä se ketään kiinnostaa, että ei-HPV:n aiheuttamat kohdunkaulansyövät eivät vähene? Mikset vingu siitä, etteivät vähene myöskään rintasyövät tai malaria? Yhtä järkeväähän se olisi.

Vierailija
220/248 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä kyseiset muutamat virukset kuitenkin aiheuttavat merkittävän osan kohdunkaulan syöpätapauksista.

Ei aiheuta. Lisäksi tarvitaan huonot elämäntavat.

"HPV:n eli ihmisen papilloomaviruksen aiheuttama pitkittynyt infektio on kohdunkaulan syövän tärkein riskitekijä. Ilman sitä ei synny kohdunkaulan syöpää. Ihmisen papilloomavirusta löytyy yli 90 prosentissa kohdunkaulan syövän kasvainnäytteistä."

Lähde: https://www.kaikkisyovasta.fi/tietoa-syovasta/syopataudit/kohdunkaulan-…