Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eikö koirille ole enää tapana syöttää ruoantähteitä?

Vierailija
14.08.2018 |

Meillä on 8 vuotias suomenlapinkoira. Tällä hetkellä vain yksi koira, yleensä meillä on ollut 2 kerrallaan. Niin pitkään kuin muistan, noin 20 vuotta, olen syöttänyt koirille / koiralle noin kerran viikossa ruoantähteitä jääkaapista aterian tilalla.
Jos nyt jotain ruokaa on jäänyt, riisit, perunat, pastat, siihen päälle kastikkeet, mahdolliset kuivuneet leivät ja mustuneet banaanit. Koira syö hyvällä halulla, on terve, eläinlääkärissä on haettu vain rokotukset.

Nyt työkaverin kanssa tuli asia puheeksi ja hän aika rankoin sanoin ilmaisi, että lähes rääkkään koiraani:( Enhän minä nyt ikinä sellaista, olenko vain jäänyt ajastani, kun kyllä meidän lapsuudenkodissakin koirille kaikki tähteet syötettiin?

Tottakai katson, ettei ruoka sisällä paljoa sipulia tai ole liian suolaista tms. Ehkä jonkin verran osui sanat sydämeen, kun kuitenkin yritän pitää mahdollisimman hyvää huolta koirastani, ainakin olen luullut niin:(

Kommentit (82)

Vierailija
21/82 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koirat rakastaa ihmisruokaa enemmän kuin omia mössöjään. On kuitenkin ruoka-aineita, jotka ei koiralle sovi. Ainakin sipuli, peruna, pähkinä on sellaisia, joista olen kuullut ettei sovi lainkaan. Itselläni on 2 koiraa ja molemmat söisi mitä vain, mutta toinen oksentaa suolasta ja pitää sen jälkeen päivän paaston Uskoisin, että se sattuu sen mahaan tai sille tulee muuten vaan huono olo. Eipä sille voi paljon ihmisruokaa antaa - juustosta ja kinkusta annan maistiaisia kun niin kieli pitkällä kerjää. Mutta en syötä koirilleni mausteisia ruokia, joskus annan pieniä maistiaisia erotellen "sen koiran lihapalan" muusta ruuasta. Ei koiralle sovi mausteet eikä suola.

Kypsää perunaa saa antaa. Ei raakoja vihanneksia eikä juureksia.

Vierailija
22/82 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä annan kotiruokaa koiralle sen, mitä kanoille ei pysty antamaan (nekin kyllä söisivät kaikkea mutta jotenkin kanaa kanoille....juuuei). Ainut vaan etten anna maitotuotteita, koira tuntuu olevan laktoosi-intolerantti aterian jälkeisistä tuoksuista päätellen :D 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/82 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä syö tähteet ja lidlin kuivamuonaa, ihan paskaa. Hengissä on. Niin ja nukkuukin ulkona. Ai kauhee!!!!

Vierailija
24/82 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Törkeää syöttää tähteitä koiralle. Ei se mitä lapsuudenkodissa tehtiin (väärin) päde enää nykyisin. Jotain rajaa tyhmyydellekin.

Vierailija
25/82 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisko ne, jotka harrastaa koiraansa, antaa meidän jotka ei harrasta koiraansa, olla ihan rauhassa. Meillä on muuta sisältöä elämässä.

Vierailija
26/82 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Törkeää syöttää tähteitä koiralle. Ei se mitä lapsuudenkodissa tehtiin (väärin) päde enää nykyisin. Jotain rajaa tyhmyydellekin.

Miksi?

Vierailija
27/82 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jonkun rajan luulisi olevan tietämättömyydessäkin mutta ei...

Vierailija
28/82 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

age is just a number kirjoitti:

Kyllä annan kotiruokaa koiralle sen, mitä kanoille ei pysty antamaan (nekin kyllä söisivät kaikkea mutta jotenkin kanaa kanoille....juuuei). Ainut vaan etten anna maitotuotteita, koira tuntuu olevan laktoosi-intolerantti aterian jälkeisistä tuoksuista päätellen :D 

Kaikki koirat on laktoosi-intolerantteja.

Vierailija
29/82 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse antaisin mielelläni koiralle ruuantähteitä, mutta sen vatsa ei kestä eli syö päivästä toiseen samaa kuivamuonaa. Tätä vain valitettavasti joidenkin on vaikea ymmärtää ja suhteellisen usein koiralle syötetään ihmisten ruokaa selkäni takana. Luulevat etten huomaa, kun eivät sillä sekunnilla jää kiinni, mutta kiva sitten ulkoiluttaa koiraa kymmenen kertaa yöllä, kun sillä on maha sekaisin..

Vierailija
30/82 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu että nykyään jos et anna koiralle raakaruokaa olet paska koiranomistaja ja melkeinpä koirasi pahoinpitelijä- ainakin jos kysyt Facebookin koiraryhmän hulluilta

Meidän koira syö Acanan kuivaruokaa. Joskus jos meiltä jää niin saa kotiruokaa

Vierailija
31/82 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse antaisin mielelläni koiralle ruuantähteitä, mutta sen vatsa ei kestä eli syö päivästä toiseen samaa kuivamuonaa. Tätä vain valitettavasti joidenkin on vaikea ymmärtää ja suhteellisen usein koiralle syötetään ihmisten ruokaa selkäni takana. Luulevat etten huomaa, kun eivät sillä sekunnilla jää kiinni, mutta kiva sitten ulkoiluttaa koiraa kymmenen kertaa yöllä, kun sillä on maha sekaisin..

.. Siks meidän koira nukkuu ulkona. Saa paskantaa kun haluaa.

Mua ei vois VÄHEMPÄÄ kiinnostaa ton rakin suolen toiminta. Se on eläin!!!

Vierailija
32/82 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmasti, mutta tässäkin lienee eroja. Edellinen koira piereskeli vähemmän. 

Vierailija
33/82 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla ei ole mahdollisuutta pitää koiraa ulkona öitä. Vai meinasitko, että turret vaan illalla ulos asuipa missä tahansa?

Vierailija
34/82 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus ennen vanhaan koirat ei muuta syöneetkään kuin kotiruoan jämiä. Äitini kertoi että kun hän oli nuori niin koirat söivät samaa ruokaa kuin ihmiset. Taisi olla aikaa kun ei nappuloita vielä ollut olemassakaan.

Ja empä muutenkaan kovin luottaisi teollisiin nappuloihin, vaikka olisi kuinka eläinkaupan ruokaa. Miettikää nyt, miten joku pussissa säilytettävä, teollisesti tuotettu koiranruoka voi olla terveellistä, ravinteikasta ja hyvää? Söisittekö ite kokoajan jotain purkkiruokaa? Minä en ainakaan. Ennemmin annan raakaa lihaa ja välillä sitä kotiruokaa sekaan.

Kyllä voi ja saa antaa kotiruokaa koiralle, jos vaan maha kestää niin kuppiin vaan. Mitä sitä suotta ruokaa pois heittämään jos koira on olemassa. 

Vierailija
35/82 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No vaikka koira nukkuisi ulkona niin en silti halua aiheuttaa sille vatsakipuja. En edes vaikka vain eläin onkin.

Vierailija
36/82 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei ole. Suuri osa on, ei kaikki.

Vierailija
37/82 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän koira latkii kyllä maitoakin aivan ongelmitta.

Vierailija
38/82 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on 8 vuotias suomenlapinkoira. Tällä hetkellä vain yksi koira, yleensä meillä on ollut 2 kerrallaan. Niin pitkään kuin muistan, noin 20 vuotta, olen syöttänyt koirille / koiralle noin kerran viikossa ruoantähteitä jääkaapista aterian tilalla.

Jos nyt jotain ruokaa on jäänyt, riisit, perunat, pastat, siihen päälle kastikkeet, mahdolliset kuivuneet leivät ja mustuneet banaanit. Koira syö hyvällä halulla, on terve, eläinlääkärissä on haettu vain rokotukset.

Nyt työkaverin kanssa tuli asia puheeksi ja hän aika rankoin sanoin ilmaisi, että lähes rääkkään koiraani:( Enhän minä nyt ikinä sellaista, olenko vain jäänyt ajastani, kun kyllä meidän lapsuudenkodissakin koirille kaikki tähteet syötettiin?

Tottakai katson, ettei ruoka sisällä paljoa sipulia tai ole liian suolaista tms. Ehkä jonkin verran osui sanat sydämeen, kun kuitenkin yritän pitää mahdollisimman hyvää huolta koirastani, ainakin olen luullut niin:(

Mulla oli suomenlapinkoira 15v, söi myös kotiruokaa raakaruoan lisänä, joka oli esim. keitettyä riisiä, jauhelihaa, porkkanaraastetta, pari rkl öljyä kerran vk jne. Pakkasessa oli aina raakaluita. Tein siis itse koiran ns. raakaruoat. Sain tarkat ohjeet koiran kasvattajalta. Sielläkin söivät aina ruoantähteet.

Bordercollie on taas paljon herkkämahaisempi kuten colliet yleensä herkkiä koiria muutenkin, ei kestä kuin määrättyjä valmisruokia, pieree ja ripuloi herkemmin.

Itäsiperianlaika putsasi myös aina kattilat. Ihmiset ovat vain etääntyneet niin kauas kaikesta luonnollisesta. Samoin ovat kovin jalostetut koirarodut, kestävät vain määrättyjä ruoka-aineita.

Kotien haluta sotkeentuvan esim. raakaluista, vaikka ne ovat koiralle hyväksi.

Vierailija
39/82 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kiitos vastauksista!:) Ehdin nyt vasta takaisin tähän koneelle.

Ihana kuulla, että en nyt aivan kelvoton koiran omistaja ole:) Joku kysyi, annammeko kerran viikossa tämän "jämäannoksen" niin noin se suunnilleen menee, en aina muista laittaa tähteitä koiralle, niin pieniä kipppoja on välillä jääkaappi puolillaan ja sitten keräilen sieltä annoksen, kun ei itse enää viitsi syödä. Noin kerran viikossa tämä tapahtuu, yleensä torstaiaamuna, kun illalla käydään kaupassa. Voisi toki kokeilla, että antaisi vaikka seuraavan päivän ruuan sekaan heti, jos jotain ruokaa on jäänyt vain pari ruokalusikallista tms.

40/82 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän koira rakasti raakaa kaalia ja porkkanaa, erityisesti pentuna. Ihmettelen, mihin perustuu tuo, että niitä ei saisi antaa? Onhan niissä valtavasti hyvää kuitua. Vanhemmiten koira alkoi hylkiä vihanneksia, ja kärsikin usein ummetuksesta. Syötimme kaurapuuroa ja sillä pysyi vatsa kunnossa.

Meidän koira söi kaikkea, paitsi neljää ässällä alkavaa: sienet, selleri, salmiakki ja sitruuna. Kaikki muu meni, ja ihan terve koira oli.

🇺🇦🇮🇱