Miten jakaa kulut perheessä?
Vielä ei lapsia,mutta suunnitteilla. Oma netto 1500, miehen 3000. Tähän asti maksettu laina ja muu puoliksi, molemmat maksaa oman autonsa kulut. Miehellä enemmän menoja liittyen asuntosijoittamiseen ja yritykseensä. Tekee mm.ylimääräisiä lyhennyksiä korkeakorkoisimpiin lainoihin.
Jos käyttäisi mallia 35% netosta yhteiselle tilille summat olisi 1050€+525€, elettäis sillä aika hyvin, mutta maksaisin paljon vähemmän kuin ennen. Tuntuisi jotenkin oudolta että mulle jäis sitten paljon enemmän omaa rahaa kuin nyt vaikka vauva olisi tullut? Ja entä vauvan hoito kotona? Jos saisin 300€ kodin hoidontukea, mitä miehen olisi kohtuullista maksaa? Jos lasketaan että häviän 1200€/kk verrattuna normaaliin palkkaani.
Mun palkka varmaan kuulostaa monelle pieneltä, mutta elän sillä tosi hyvin ainakin nyt kun vaan itsensä täytyy elättää.
Kommentit (173)
Laskette, paljonko tarvitaan yhteisiin ja vauvan/lapsen kuluihin ja jaatte tämän tulojen suhteella, eli enemmän tienaava maksaa enemmän. Lupaan, että kun tulee lapsia, kaikki menee mitä tulee, eikä sulle jää kovin montaa kymppiä omaa rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pitää elämä tehdä vaikeaksi. Meillä on alusta saakka ollut kaikki yhteistä. Alussa palkkamme oli lähes samat mutta nyt mies tienaa 2/3. Ensin maksetaan kulut, sitten katsotaan mitä jää säästöön, matkakassaan, sijoituksiin jne. yhteiseen hyvään.
Tietty tuossa teillä on hankalaa kun miehellä on omaa omaisuutta mitä hän kartuttaa ja mikä ei vaikuta perheen hyvinvointiin lainkaan.
Me lähdettiin siitä, että omaisuudetkin on yhteisiä ja niitä kartutetaan yhdessä perheen hyväksi.
Sinä menetät tuloja äitiyslomasi ja hoitovapaasi aikana, kun hoidat yhteistä vauvaa.
Mies tietenkin siirtää sinulle summan, joka korvaa ansionmenetyksesi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pitää elämä tehdä vaikeaksi. Meillä on alusta saakka ollut kaikki yhteistä. Alussa palkkamme oli lähes samat mutta nyt mies tienaa 2/3. Ensin maksetaan kulut, sitten katsotaan mitä jää säästöön, matkakassaan, sijoituksiin jne. yhteiseen hyvään.
Tietty tuossa teillä on hankalaa kun miehellä on omaa omaisuutta mitä hän kartuttaa ja mikä ei vaikuta perheen hyvinvointiin lainkaan.
Just tämä, mies on sijoittanut omaisuuttaan semmosen 10 vuotta, en oletakaan että sen pitäisi alkaa mulle mitään sijoituksia hankkimaan. Mulla ei ole siis mitään hätää palkkani kanssa, pystyn ostaa kaiken mitä haluan.
Kaikki yhteiset kulut 50/50, loput rahat omiin menoihin. Ei ole pariskunnan toisen osapuolen vika jos toinen tienaa huonosti. Näin menty 15v ja hyvin toimii!
Ekassa avioliitossa (ennen lapsia) miehellä oli huomattavasti paremmat tulot. Elettiin hänen rahoillaan, ja koko minun palkkani meni säästötilille, sillä ostettiin uusi sohva, matkusteltiin ja ostettiin osakkeita tms.
Nyt on uusperhe, jossa miehellä taas paremmat kulut. Meillä asuminen, eli laina ja vastike, menee puoliksi. Minä maksan kaikki laskut (ei miehen autoa ja lapsia), ja mies maksaa kaiken ruoan.
Vierailija kirjoitti:
Sinä menetät tuloja äitiyslomasi ja hoitovapaasi aikana, kun hoidat yhteistä vauvaa.
Jos mies siirtää minulle 1200€/kk, hän köyhtyy sen verran lapsen hankkimisesta, minä en yhtään. Onko sekään reilua?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mies siirtää minulle 1200€/kk, hän köyhtyy sen verran lapsen hankkimisesta, minä en yhtään. Onko sekään reilua?
Ap
Kuka maksaa vauvan kulut?
Luulen, ettei teidän kannata alkaa niitä muksuja vääntämään. Näen kaikki karastrofin ainekset tässä. Koska raha.
Voi voi. Sulle ei jää mitään tuosta summasta sen jälkeen kun lapsi syntyy ja kasvaa vaikka maksaisitkin vain 35% kuluista ja menoista. Parempituloisen kuuluukin maksaa enemmän. Nimim. kokemusta on.
Vierailija kirjoitti:
Ja ap vastaavasti korvaa miehelle, kun mies jää kotiin hoitamaan lasta.
Älkää perustako perhettä. Raha on teille tärkeämpää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ap vastaavasti korvaa miehelle, kun mies jää kotiin hoitamaan lasta.
Tietenkin, koska yhteinen vauva.
Pidän täysin käsittämättömänä sitä, että naisia edelleen rangaistaan lapsista tulonmenetyksillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just tämä, mies on sijoittanut omaisuuttaan semmosen 10 vuotta, en oletakaan että sen pitäisi alkaa mulle mitään sijoituksia hankkimaan. Mulla ei ole siis mitään hätää palkkani kanssa, pystyn ostaa kaiken mitä haluan.
Nyt ei ole hätää. Mutta äitiyslomalla ja vanhempainvapaalla tulot tippuu ja menot kasvaa (pysyvästi). Älä elä siinä harhassa, että hyvin pystyt maksaa kaikesta puolet. Et pysty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kuka maksaa vauvan kulut?
On juridisesti säädetty, että lapsella on oikeus saada elatusta molemmilta vanhemmiltaan eli yhdessä pitäisi maksaa, eikä tehdä mitään kulu siirtoja. Jos perhe ei pysty hitsautumaan yhteen edes taloudellisesti ero on edessä ennemmin tai myöhemmin. Jos aletaan laskea kuka hyötyy ja häviää, kuka maksaa mitäkin kun perustetaan perhe kannattaa vielä hetki harkita.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki yhteiset kulut 50/50, loput rahat omiin menoihin. Ei ole pariskunnan toisen osapuolen vika jos toinen tienaa huonosti. Näin menty 15v ja hyvin toimii!
Meillä on samoin.
Ei ole mieheni vika, että minä en aikanaan tajunnut opiskella ja hankkia hyvää ammattia. Hänen tehtävänsä ei ole kompensoida tyhmyyttäni.
Toisaalta kotityöt meillä on kutakuinkin 50/50 eli myös ne on jaettu tasan. Jos mies maksaisi suhteessa enemmän kuluja, tulisi minun tehdä huomattavasti enemmän kotitöistä,koska perhehän on yhteinen yritys. Jos toinen jo maksaa lähes kaikki kulut, ei voi enää ajatella, että hän joutuu myös tekemään ison osan kotitöitstä. Mikä yhteinen perhe sellainen on, missä mies joutuisi panostamaan rahansa ja aikansa, naiselle riittää se, että on?
Ap, sillä kumpi maksaa enemmän/vähemmän, ei ole mitään merkitystä lapsiperheessä. Lapsi tulee kalliiksi, ihan kummallekin. Jos raha on tärkeämpää kuin lapsen hyvinvointi, niin ei niitä lapsia tule tehdä..
Vierailija kirjoitti:
Luulen, ettei teidän kannata alkaa niitä muksuja vääntämään. Näen kaikki karastrofin ainekset tässä. Koska raha.
Päin vastoin! Tosi fiksu miettiä näitä asioita etukäteen, eikä vasta sitten jälkikäteen. Koska nämä kysymykset pitää jollain tavalla ratkaista joka tapauksessa. Ei se mitään ratkaise työntää pää pensaaseen ja toivoa parasta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päin vastoin! Tosi fiksu miettiä näitä asioita etukäteen, eikä vasta sitten jälkikäteen. Koska nämä kysymykset pitää jollain tavalla ratkaista joka tapauksessa. Ei se mitään ratkaise työntää pää pensaaseen ja toivoa parasta!
Kukaan ei ymmärrä sitä kuinka kalliiksi lapsi tulee ennen kuin sen on itse kokenut. Joten aika turhaa spekulointia ennen.