Miten jakaa kulut perheessä?
Vielä ei lapsia,mutta suunnitteilla. Oma netto 1500, miehen 3000. Tähän asti maksettu laina ja muu puoliksi, molemmat maksaa oman autonsa kulut. Miehellä enemmän menoja liittyen asuntosijoittamiseen ja yritykseensä. Tekee mm.ylimääräisiä lyhennyksiä korkeakorkoisimpiin lainoihin.
Jos käyttäisi mallia 35% netosta yhteiselle tilille summat olisi 1050€+525€, elettäis sillä aika hyvin, mutta maksaisin paljon vähemmän kuin ennen. Tuntuisi jotenkin oudolta että mulle jäis sitten paljon enemmän omaa rahaa kuin nyt vaikka vauva olisi tullut? Ja entä vauvan hoito kotona? Jos saisin 300€ kodin hoidontukea, mitä miehen olisi kohtuullista maksaa? Jos lasketaan että häviän 1200€/kk verrattuna normaaliin palkkaani.
Mun palkka varmaan kuulostaa monelle pieneltä, mutta elän sillä tosi hyvin ainakin nyt kun vaan itsensä täytyy elättää.
Kommentit (173)
Vierailija kirjoitti:
Älkää perustako perhettä. Raha on teille tärkeämpää!
Näin on, kaikki ennakointi on siis niin kylmäveristä, pitäisi vaan mennä soitellen sotaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulen, ettei teidän kannata alkaa niitä muksuja vääntämään. Näen kaikki karastrofin ainekset tässä. Koska raha.
Päin vastoin! Tosi fiksu miettiä näitä asioita etukäteen, eikä vasta sitten jälkikäteen. Koska nämä kysymykset pitää jollain tavalla ratkaista joka tapauksessa. Ei se mitään ratkaise työntää pää pensaaseen ja toivoa parasta!
Kannattaa sitten miettiä myös, että mitä sitten jos lapsi on vammainen, toinen vanhemmista sairastuu vakavasti/saa potkut jne. Miten ja kuka maksaa silloin? Elämää ei voi suunnitella ja olettaa että kaikki tapahtuu juuri kuten on suunnitellut. Jos raha on tärkeintä, silloin ei pidä tehdä lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä menetät tuloja äitiyslomasi ja hoitovapaasi aikana, kun hoidat yhteistä vauvaa.
Mies tietenkin siirtää sinulle summan, joka korvaa ansionmenetyksesi.
Jos mies siirtää minulle 1200€/kk, hän köyhtyy sen verran lapsen hankkimisesta, minä en yhtään. Onko sekään reilua?
Ap
Kuka maksaa vauvan kulut?
On juridisesti säädetty, että lapsella on oikeus saada elatusta molemmilta vanhemmiltaan eli yhdessä pitäisi maksaa, eikä tehdä mitään kulu siirtoja. Jos perhe ei pysty hitsautumaan yhteen edes taloudellisesti ero on edessä ennemmin tai myöhemmin. Jos aletaan laskea kuka hyötyy ja häviää, kuka maksaa mitäkin kun perustetaan perhe kannattaa vielä hetki harkita.
Eli jos mies ei lahjoita puolikasta omasta firmastaan ja puolta sijoitusasunnoistaan aloittajalle niin suhde on tuomittu epäonnistumaaan!?
Ei ole mitään perustetta miksi ehdottomasti parisuhteessa pitää olla yhteinen talous. Tottakai molempien täytyy kantaa oma osansa yhteisen perheen kuluista, mutta ei se ole sama asia kuin että kaiken pitää olla yhteistä. Tämä on ihan kiinni siitä miten asian haluaa sopia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki yhteiset kulut 50/50, loput rahat omiin menoihin. Ei ole pariskunnan toisen osapuolen vika jos toinen tienaa huonosti. Näin menty 15v ja hyvin toimii!
Meillä on samoin.
Ei ole mieheni vika, että minä en aikanaan tajunnut opiskella ja hankkia hyvää ammattia. Hänen tehtävänsä ei ole kompensoida tyhmyyttäni.
Toisaalta kotityöt meillä on kutakuinkin 50/50 eli myös ne on jaettu tasan. Jos mies maksaisi suhteessa enemmän kuluja, tulisi minun tehdä huomattavasti enemmän kotitöistä,koska perhehän on yhteinen yritys. Jos toinen jo maksaa lähes kaikki kulut, ei voi enää ajatella, että hän joutuu myös tekemään ison osan kotitöitstä. Mikä yhteinen perhe sellainen on, missä mies joutuisi panostamaan rahansa ja aikansa, naiselle riittää se, että on?
Totta. Onneksi teillä on molemmilla penis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä menetät tuloja äitiyslomasi ja hoitovapaasi aikana, kun hoidat yhteistä vauvaa.
Ja ap vastaavasti korvaa miehelle, kun mies jää kotiin hoitamaan lasta.
Tietenkin, koska yhteinen vauva.
Pidän täysin käsittämättömänä sitä, että naisia edelleen rangaistaan lapsista tulonmenetyksillä.
Eiköhän naiset ihan omilla arvioillaan, päätöksillä ja valinnoillaan jää kotiin hoitamaan sitä lasta eivätkä ole missään nyrkin ja hellan välissä kotiarestissa rajoittavassa vankilssa jota yhteiskunnan ja miehen sorto, alistaminen ja epätasa-arvo aitaa. Korkeasti koulutetuilla naisilla asema on itse asiassa luultua parempi kuin matalasti koulutuilla. Pidän täysin käsittämättömänä sitä, että naiset edelleen typistää itsens' viattoman lapsen asemaan ikään kuin he olisivat viattomia uhreja, eikä toimivia subjekteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulen, ettei teidän kannata alkaa niitä muksuja vääntämään. Näen kaikki karastrofin ainekset tässä. Koska raha.
Päin vastoin! Tosi fiksu miettiä näitä asioita etukäteen, eikä vasta sitten jälkikäteen. Koska nämä kysymykset pitää jollain tavalla ratkaista joka tapauksessa. Ei se mitään ratkaise työntää pää pensaaseen ja toivoa parasta!
Kukaan ei ymmärrä sitä kuinka kalliiksi lapsi tulee ennen kuin sen on itse kokenut. Joten aika turhaa spekulointia ennen.
Lapset on loppupelissä aika halpoja ylläpitää. Suurin menoerä oli vanhempainvapaan ansionmenetys, sen jälkeen ei ole ollut mitään isompaa mullistusta. Päivähoito maksaa noin 200 e/kk/lapsi (oletuksena, että lapsilisä kompensoi osan maksusta), harrastuksista ei ole pakko maksaa ja sen päivähoidon vaatiman kurahaalarin saa kirppikseltä. Muuten on ihan omasta mielenkiinnosta kiinni, ostaako kalliit vaatteet ja rattaat vai ei.
Mikä olisi sinun selustan turva esim. eron varalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ap vastaavasti korvaa miehelle, kun mies jää kotiin hoitamaan lasta.
Tietenkin, koska yhteinen vauva.
Pidän täysin käsittämättömänä sitä, että naisia edelleen rangaistaan lapsista tulonmenetyksillä.
Eiköhän naiset ihan omilla arvioillaan, päätöksillä ja valinnoillaan jää kotiin hoitamaan sitä lasta eivätkä ole missään nyrkin ja hellan välissä kotiarestissa rajoittavassa vankilssa jota yhteiskunnan ja miehen sorto, alistaminen ja epätasa-arvo aitaa. Korkeasti koulutetuilla naisilla asema on itse asiassa luultua parempi kuin matalasti koulutuilla. Pidän täysin käsittämättömänä sitä, että naiset edelleen typistää itsens' viattoman lapsen asemaan ikään kuin he olisivat viattomia uhreja, eikä toimivia subjekteja.
Ei mulle tullut tulonmenetyksiä lapsen vuoksi. Palasin vanhempainvapaan jälkeen töihin lapsen ollessa 10kk. Mies ei ehtinyt jäämään kotiin, koska hyvä uraputki olisi keskeytynyt ja mulla ei ollut varaa olla kotona kotihoidontuella. Asia ratkaistiin sitten näin. Kaikkea tällaista ne omat rahat sitten voi teettää.
Ilkeitä kommentteja jotkut, haloo kyllä näitä on hyvä miettiä. Mun vanhemmilla esim on ollut aina omat rahat ja hyvin on mennyt, mutta heillä tulotaso on ollut samanlainen.
Jos perheellämme olisi yhteiset tulot 4500€/kk, olisi se puoliksi 2250€/kk. Yhtäkkiä mulla olisi 750€/kk enemmän rahaa, edes mun osuus lapsesta ei maksa niin paljon kuukaudessa.
Mies on sanonut että ymmärtää että maksaa sitten enemmän kun lapsi tulee, mutta summista ei olla päästy sopimaan. Mä aion todellakin pitää omat tilit niin kuin vanhemmillanikin. Mä haluan että mulla on rahaa ostaa mitä haluan ilman että pitää kysyä lupaa toiselta. En vaan keksi miten nää summat pitäis jakaa.
Ap
Suomalainen nainen vaatii tasa-arvoa, mutta tarkemmin asiaa tutkittaessa huomataan, että häntä kiinnostaa vain se, että miehen pitää maksaa perheen kulut. Nainen kun ei itse kykene hankkimaa haluamaansa elintasoa, joten vielä vuonna 2018 pidetään täysin hyväksyttävänä sitä, että miehen tulee elättää myös työssäkäyvä puoliso.
Jos mies maksaa ison osan kuluista, tekee nainen vastaavasti suurmman osan kotitöistä eikä valita yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei ymmärrä sitä kuinka kalliiksi lapsi tulee ennen kuin sen on itse kokenut. Joten aika turhaa spekulointia ennen.
Lapset on loppupelissä aika halpoja ylläpitää. Suurin menoerä oli vanhempainvapaan ansionmenetys, sen jälkeen ei ole ollut mitään isompaa mullistusta. Päivähoito maksaa noin 200 e/kk/lapsi (oletuksena, että lapsilisä kompensoi osan maksusta), harrastuksista ei ole pakko maksaa ja sen päivähoidon vaatiman kurahaalarin saa kirppikseltä. Muuten on ihan omasta mielenkiinnosta kiinni, ostaako kalliit vaatteet ja rattaat vai ei.
Unohdat täysin sen, että asunto pitää olla isompi kun on lapsia. Lapset sairastelevat usein paljon, lääkekustannukset kasvavat. Nämä tulivat nyt ensimmäisenä mieleen.
Jos näitä pitää laskeskella ja miehelle on noin epäreilu jako sopinut niin asiassa on kaikki viitteet siihen, että JÄTÄ SE SIKA. Miksi sinun pitäisi rahoittaa miehen sijoitustoimintaa? Kippaa lompakkoloinen ja äkkiä pois. Äläkä ainakaan mene lisääntymään sen kanssa.
Meillä kaikki rahat on yhteisiä vaikka mies tienaakin enemmän. Toisaalta meillä mies on se, joka tuhlaa enemmän kalliisiin tavaroihin. Minä ostan lähinnä lapsille ja itse elän vaatimattomasti. Jos tästä erottaisiin saisi mies toki ottaa kaikki kalliit vehkeensä mukaan omien halujensa mukaan. Saattaisi tosin ajatella lapsia siinä asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsen perustarpeiden tyydyttäminen ei ole kovin kallista, mutta jos halutaan toteuttaa näitä korkeampia arvoja asetelmat toki muuttuu, mutta se sitten onkin jokaisen henkilökohtainen arvovalinta. Kuten on lapsetkin. Huvittuneena aina seuraan näitä keskusteluja joissa uhriudutaan esim. tulomenetyksiä ja kuinka paljon lapset maksaa :D
Vierailija kirjoitti:
Ilkeitä kommentteja jotkut, haloo kyllä näitä on hyvä miettiä. Mun vanhemmilla esim on ollut aina omat rahat ja hyvin on mennyt, mutta heillä tulotaso on ollut samanlainen.
Jos perheellämme olisi yhteiset tulot 4500€/kk, olisi se puoliksi 2250€/kk. Yhtäkkiä mulla olisi 750€/kk enemmän rahaa, edes mun osuus lapsesta ei maksa niin paljon kuukaudessa.
Mies on sanonut että ymmärtää että maksaa sitten enemmän kun lapsi tulee, mutta summista ei olla päästy sopimaan. Mä aion todellakin pitää omat tilit niin kuin vanhemmillanikin. Mä haluan että mulla on rahaa ostaa mitä haluan ilman että pitää kysyä lupaa toiselta. En vaan keksi miten nää summat pitäis jakaa.
Ap
Kumpikin maksaa puolet! Myös vauvan kuluista - mutta vain niistä tarpeellisista. Jos haluat miehen tuloista osan, niin se tarkoittaa, että teet kotitöistä vastaavasti isomman osan myös ollessasi töissä. Samoin tuo 750 e/kk tarkoittaa sitä, että isällä ei ole mitään vauvanhoitovelvollisuutta, hänhän joutuu maksamaan sinulle joka kuukausi lastenhoidosta tuplasti sen, mitä päivähoito maksaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mies siirtää minulle 1200€/kk, hän köyhtyy sen verran lapsen hankkimisesta, minä en yhtään. Onko sekään reilua?
Ap
On juridisesti säädetty, että lapsella on oikeus saada elatusta molemmilta vanhemmiltaan eli yhdessä pitäisi maksaa, eikä tehdä mitään kulu siirtoja. Jos perhe ei pysty hitsautumaan yhteen edes taloudellisesti ero on edessä ennemmin tai myöhemmin. Jos aletaan laskea kuka hyötyy ja häviää, kuka maksaa mitäkin kun perustetaan perhe kannattaa vielä hetki harkita.
Eli jos mies ei lahjoita puolikasta omasta firmastaan ja puolta sijoitusasunnoistaan aloittajalle niin suhde on tuomittu epäonnistumaaan!?
Ei ole mitään perustetta miksi ehdottomasti parisuhteessa pitää olla yhteinen talous. Tottakai molempien täytyy kantaa oma osansa yhteisen perheen kuluista, mutta ei se ole sama asia kuin että kaiken pitää olla yhteistä. Tämä on ihan kiinni siitä miten asian haluaa sopia.
Tässähän ap on rahoittanut koko ajan tuloihinsa suhteututusti ylisuurella osuudella miehen sijoitustoimintaa sen sijaan, että olisi itse vaurastunut. Tällaiseen suostuminen on typeryyttä. Lapsia tuohon ei ainakaan kannata hankkia.
Vierailija kirjoitti:
Jos näitä pitää laskeskella ja miehelle on noin epäreilu jako sopinut niin asiassa on kaikki viitteet siihen, että JÄTÄ SE SIKA. Miksi sinun pitäisi rahoittaa miehen sijoitustoimintaa? Kippaa lompakkoloinen ja äkkiä pois. Äläkä ainakaan mene lisääntymään sen kanssa.
Minä olen meistä se, joka "pienellä" palkallani ostelen ulkomaanmatkoja ja kalliita asioita. Mies lähinnä sijoittaa. Mullakin on silti omia säästöjä ja joka kuukausi jää n.500€ säästöön jos en mitään erityistä osta. Tuntuisi oudolta että miehen tulisi maksaa mulle käyttörahaa mitä mulla on hyvin jo ennestään. Tämä siis nykytilanne, ennen lasta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kaikki yhteiset kulut 50/50, loput rahat omiin menoihin. Ei ole pariskunnan toisen osapuolen vika jos toinen tienaa huonosti. Näin menty 15v ja hyvin toimii!
Näin meilläkin. Itse tienaan miestäni hieman paremmin ja olen elättänyt itseni aina, myös äitiysloman yli (ja mies itsensä isyuslomalla).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tässähän ap on rahoittanut koko ajan tuloihinsa suhteututusti ylisuurella osuudella miehen sijoitustoimintaa sen sijaan, että olisi itse vaurastunut. Tällaiseen suostuminen on typeryyttä. Lapsia tuohon ei ainakaan kannata hankkia.
En tajua, miten olen rahoittanut miehen sijoutustoimintaa? Maksamalla oman osuuteni elinkustannuksistani?
Ap
Oma kokemus on, että ns. omien rahojen perheet eivät eroa yhtä herkästi kuin ne, joissa rahasta riidellään koko ajan toisen tienatessa ja toisen kuluttaessa. Kun nimenomaan lasketaan ja mietitään, kuka maksaa mitä ja tekeekö toinen vastaavasti enemmän kotitöitä, jotta panostus perheeseen on yhtä suuri, niin erojakaan ei tule niin helposti. Nyt naiset valittavat, että mies ei tee kotitöitä, mutta moni mies voisi valittaa, että nainen ei tee tarpeeksi töitä, että voisi maksaa edes omat laskunsa.