Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Neuvolajärjestelmä on mätä

Yksityisellekö?
13.08.2018 |

Tämä Suomen neuvolasysteemi on todella outo. Ja tarkoitan nyt lähinnä lastenneuvolaa, äitiyspuolella vielä tuntui ihan hyödylliseltä käydä. Lapsen syntymän jälkeen minut yllätti se miten paljon vanhempia kytätään ja arvostellaan neuvolassa. Kaikenmaailman parisuhdekyselyt, harrastukset ja tulotasot kysytään. Ja kaikki mitä sanot, kirjataan ylös. Joka ikinen asia (luettu omakannasta). Tai sit meillä vaan on epäluuloinen neuvolantäti. Huomaa oikein miten käynneillä se silmäkulmastaan vahti esim kun puin vauvaa. Vähän mietityttää mitä ihmettä meistä on kirjattu ylös vanhempien tietoihin, vai onko kaikille samanlainen. Sen suuren virheen tein, että äitiysneuvolan puolella kerroin aikoinaan avoimesti edeltäneestä masennuksestani ja sen takia tehdystä abortista. Seurauksia kannan mukanani lopun ikääni, mutta se ei riitä, sen lisäksi neuvola näyttää lyöneen minuun ikuisesti huonon äidin leiman. Vaikka lapsemme on kehittynyt täysin normaalisti, eikä heillä pitäisi olla sen suhteen mitään sanomista. Kyllästyttää tuo koko vauvavuoden jatkunut jaksamisen kyseenalaistaminen, onneksi nykyään käyntejä on harvemmin. Kerrankin vauvavuonna th ja lääkäri yhteen ääneen huudahtivat, että no kuinka olet jaksanut, kun kuulivat että vauva heräilee öisin syömään 4kk iässä. No kiitos kysymystä ihan hyvin!

Itsetuntoni äitinä olisi varmasti parempi, jos ei tarvitsisi aina tuolla vakuutella jaksamista ja pärjäämistä. Neuvolan pitäisi kannustaa ja tukea vanhempia eikä kyseenalaistaa kaikkea! Muutenkin on tullut yllätyksenä, miten monet puhuvat neuvolasta ääntään hiljentäen. Että neuvolassa sitä ja tätä. Hyshys. Ilmeisesti koko maan tapana on, että sanomista ja arvosteluahan sieltä vanhemmille tulee. Ja kovin negatiivista mainosta antavat muutenkin koko vauva-ajasta. Jo ennen syntymää äideille annetaan ensi- ja turvakotimainoksia, ihan kuin oletus olisi että karkuun joudutte isää kuitenkin lähtemään. Mitä ihmettä? Samoin kuin oletus on että äidit (varsinkin Tällaiset kuin minä) masentuvat syntymän jälkeen. Sori, en masentunut. Voisko siitä vauvavuodesta ja pikkulapsiajasta tehdä valtakunnallisesti positiivisemman kampanjan? Ylhäältähän nuo ohjeet tulee (thl) esim lasten laajoihin terveystarkastuksiin, missä käsketään tentata ja tarkastella kaikkea. Auttaako tuo lapsiakaan, että kaikki vanhemmat asetetaan epäilyjen listalle, kunnes toisin todistatte (jos pystytte)? Toinen ihmettelyn asia Suomessa on se lasu-kortin heittäminen joka asiassa... Ihmiset ei uskalla elää lasten kanssa rennosti vapaata elämää, kun aina pitää pelätä että joku tekee lasun jos näkee meidät liian myöhään pikkuisen kanssa esim huoltoasemalla tai ulkona syömässä, tai kuolan/ruuan juuri tahrimissa vaatteissa.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos siirtyy yksityiseen neuvolaan, tarviitko ilmoittaa entiselle tätille? Tympeää sanoa syyksi, että en tykkää teistä..

Vierailija
2/28 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nojoo, sitähän se periaatteessa on. Terkan ohjeissahan on juurikin että pitää "tarkkailla" vanhemman ja lapsen kanssakäymistä, kommunikaatiota yms. 

Eli siis menet sinne arvioitavaksi. Joka kerta. 

Ja mitään apuahan sieltä ei sitten oikeasti saa ennen romahdusta. Itsellä oli tosi raskasta koliikkivauvan kanssa, mutta kun pysyin järjissäni niin neuvolan apu oli taputus olalle. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No höh. Mun mielestä taas äitiysneuvola oli jotain ihan kamalaa ja todella ahdistava kokemus, tentattiin kaikki parisuhdejutut ja että "osaatteko keskustella keskenänne seksistä" jne ja kummankin lapsuudenperheasiat ja jokaista leipäpalaa myöden kytättiin mun syömiset. Mitään hyötyä en saanut. Yhdestä omasta huolesta siellä kerroin, ja siihen en saanut mitään apua. 

Lastenneuvolan puoli (eri terkkari) taas on ollut kiva ja hyödyllinen eikä mitään olla kysytty parisuhteista tai harrastuksista tai muista. Seurattu vain vauvan kehitystä ja terveyttä. Ja jokaiseen asiaan mihin olen siellä kysynyt neuvoa ja apua, niin olen sitä saanut.

Vierailija
4/28 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän sinua hyvin. Suosituksia laativat teoreettisesti korkeasti koulutetut, käytännön työtä hyvin vähän tehneet (pääasiassa)naiset.

Terveydenhoitajan opintoihin valikoituu elämän monimuotoisuudesta hyvin vähän tietäviä hyvien kotien kilttejä tyttöjä jotka kuuliaisesti täyttävät kaikki kyselylomakkeet joita ylhäältä annetaan, ja niitähän annetaan koska neuvolassa tavataan kaikki perheet ja se on niinollen myös korvaamaton paikka saada tietoa.

Sääli että asiat ovat menneet tähän jamaan! Viritä rohkeasti keskustelua paikkakunnallasi ja tarvittaessa vaihda hoitajaa vaikka se ei aina ole mahdollista.

Olen itse lähtenyt neuvolaterveydenhoitajan työstä juuri em.syistä-minun ja asiakasperheen suhteen luominen vaikeutui mahdottomuuksiin saakka enkä kokenut työstä enää iloa- myöskään perhe ei saanut enää henk. kohtaista palvelua vaan kaikki ajettiin samaan muottiin...Nykyään teen ihan muuta.

Vierailija
5/28 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nojoo, sitähän se periaatteessa on. Terkan ohjeissahan on juurikin että pitää "tarkkailla" vanhemman ja lapsen kanssakäymistä, kommunikaatiota yms. 

Eli siis menet sinne arvioitavaksi. Joka kerta. 

Ja mitään apuahan sieltä ei sitten oikeasti saa ennen romahdusta. Itsellä oli tosi raskasta koliikkivauvan kanssa, mutta kun pysyin järjissäni niin neuvolan apu oli taputus olalle. 

Riippuu varmaan tosi paljon kunnasta ja terkkarista. Ekalta terkkarilta en saanut mitään apua isoihinkaan ongelmiin, mutta sitten toisesta neuvolasta (ja tietty eri terkkarilta) olen saanut apua pieniinkin "ongelmiin" (joiden kanssa olisin pärjännyt oikeastaan ilmankin apua, mutta apua oli kiva saada kyllä).

Vierailija
6/28 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen pitänyt kummastakin, on ollu mukava käydä. Voisin käydä useemminki.

Vierailija
7/28 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän sinua hyvin. Suosituksia laativat teoreettisesti korkeasti koulutetut, käytännön työtä hyvin vähän tehneet (pääasiassa)naiset.

Terveydenhoitajan opintoihin valikoituu elämän monimuotoisuudesta hyvin vähän tietäviä hyvien kotien kilttejä tyttöjä jotka kuuliaisesti täyttävät kaikki kyselylomakkeet joita ylhäältä annetaan, ja niitähän annetaan koska neuvolassa tavataan kaikki perheet ja se on niinollen myös korvaamaton paikka saada tietoa.

Sääli että asiat ovat menneet tähän jamaan! Viritä rohkeasti keskustelua paikkakunnallasi ja tarvittaessa vaihda hoitajaa vaikka se ei aina ole mahdollista.

Olen itse lähtenyt neuvolaterveydenhoitajan työstä juuri em.syistä-minun ja asiakasperheen suhteen luominen vaikeutui mahdottomuuksiin saakka enkä kokenut työstä enää iloa- myöskään perhe ei saanut enää henk. kohtaista palvelua vaan kaikki ajettiin samaan muottiin...Nykyään teen ihan muuta.

Vaihdoin terkkaria, ja onneksi se uusi terkkari soveltaa noita ohjeita tosi paljon, siis silleen, että hän ei käy kaikkia lomakkeita eikä juttuja läpi, jos arvioi, että ne ei meidän tilanteessa ole tarpeen, välillä taas kysyy mun mielipidettä, että "tän käynnin ohjelmassa olisi käydä läpi xxx, haluutko että käydään sitä läpi vai haluutko puhua jostain muusta?". Arvostan tuota paljon. Mut varmaan se ei uskalla kertoa pomolle, että tekee noin :D . 

Vierailija
8/28 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hsokf kirjoitti:

Mitä jos siirtyy yksityiseen neuvolaan, tarviitko ilmoittaa entiselle tätille? Tympeää sanoa syyksi, että en tykkää teistä..

Ei ainakaan täällä tarvi sanoa syytå, toki ilm ettei tule enää :)

Vierailija
9/28 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

N6 kirjoitti:

Hsokf kirjoitti:

Ei ainakaan täällä tarvi sanoa syytå, toki ilm ettei tule enää :)

Ja jos ne nyt kysyisi syytä, niin miksei voisi sanoa syyksi, että "käyn mieluummin yksityisellä".

Vierailija
10/28 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siellä ole mikään pakko käydä.

Vierailija
11/28 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks se on niin kamalaa vastata noihin kysymyksiin? Terkkarit taitaa kysyä ihan kaikilta, että miten sinä vanhenpana jaksat. Hyvä kysymys minusta ja tuo tunteen, että jollain muullakin on väliä kun sillä, miten lapsi kasvaa. Itse olen aina mielellään neuvolassa käynyt, enkä ole kokenut kysymyksiä liian tungettelevina.

Vierailija
12/28 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miks se on niin kamalaa vastata noihin kysymyksiin? Terkkarit taitaa kysyä ihan kaikilta, että miten sinä vanhenpana jaksat. Hyvä kysymys minusta ja tuo tunteen, että jollain muullakin on väliä kun sillä, miten lapsi kasvaa. Itse olen aina mielellään neuvolassa käynyt, enkä ole kokenut kysymyksiä liian tungettelevina.

No eikö sinusta tuntuisi tungettelevalta, jos sinulta kysyttäisiin miehesi istuessa vieressä, että "osaatteko te keskustella keskenänne teidän seksielämästä?" . Tilanteessa, jossa luulit olevasi lähinnä verenpaineen ja hemoglobiinin ja sikiön sydänäänten seurannan vuoksi?

Vierailija
13/28 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän nämäkin palvelut aleta ajasalaa tässä lähivuosina, rahat loppu.

Vierailija
14/28 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eikö sinusta tuntuisi tungettelevalta, jos sinulta kysyttäisiin miehesi istuessa vieressä, että "osaatteko te keskustella keskenänne teidän seksielämästä?" . Tilanteessa, jossa luulit olevasi lähinnä verenpaineen ja hemoglobiinin ja sikiön sydänäänten seurannan vuoksi?

Eli pointti taitaa olla odotuksissa? Sinä odotat, että siellä tehdään vain kliiniset toimenpiteet. Minä taas oletan, että siellä käydään kokonaisvaltaisesti asioita läpi, jolloin en ylläty tuollaisistakaan kysymyksistä. Ei ne nyt ihan puskista kuitenkaan tule vaan varmaan on muutenkin parisuhteesta keskusteltu.

Vierailija
15/28 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli pointti taitaa olla odotuksissa? Sinä odotat, että siellä tehdään vain kliiniset toimenpiteet. Minä taas oletan, että siellä käydään kokonaisvaltaisesti asioita läpi, jolloin en ylläty tuollaisistakaan kysymyksistä. Ei ne nyt ihan puskista kuitenkaan tule vaan varmaan on muutenkin parisuhteesta keskusteltu.

Naurettavaa utelemista. Mitä joku sairaanhoitaja tuollaisista ymmärtää?

Vierailija
16/28 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolan tehtävänä ei ole enää  tukea äitiä/perhettä, vaan kerätä tietokantaan tutkimuksia varten mahdollisimman kattava aineisto. Jokaisen neuvolaterkkarin alueelta pitää löytyä tietty määrä ns. huoliperheitä, joita erikseen seurataan moniammatillisessa tiimissä.

Vielä 15 vuotta sitten työt aloittaessani homma toimi toisinpäin, äiti ja perhe oli keskiössä. Nyt äidille ei ole enää aikaa, pitää tosiaan kysellä kaikki seksijutut ja jaksamiset ja turvaverkot ja tarkistaa, sanoiko viimeksi samaa jne. Jokainen äidin sivulause pitää kirjata, koska saattaa olla, että joku rupattelun lomassa tullut lause tarkoittaakin vakavaa ongelmaa perheessä. Yleensä ei tarkoita.

Vierailija
17/28 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei. Vaan pointti on se, että me emme osaa mieheni kanssa keskustella seksistä (asia on jossain määrin ongelma), ja vastasin siinä sitten rehellisesti, että "emme osaa", ja terkkari ei osannut asiaa mitenkään käsitellä, vaan kysymys jäi vain uteluksi. Jos jotain kysyy, niin on pystyttävä aihetta sitten syvemmin käsittelmään, muuten se on vain tungettelevaa utelua.

Vierailija
18/28 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neuvolan tehtävänä ei ole enää  tukea äitiä/perhettä, vaan kerätä tietokantaan tutkimuksia varten mahdollisimman kattava aineisto. Jokaisen neuvolaterkkarin alueelta pitää löytyä tietty määrä ns. huoliperheitä, joita erikseen seurataan moniammatillisessa tiimissä.

Vielä 15 vuotta sitten työt aloittaessani homma toimi toisinpäin, äiti ja perhe oli keskiössä. Nyt äidille ei ole enää aikaa, pitää tosiaan kysellä kaikki seksijutut ja jaksamiset ja turvaverkot ja tarkistaa, sanoiko viimeksi samaa jne. Jokainen äidin sivulause pitää kirjata, koska saattaa olla, että joku rupattelun lomassa tullut lause tarkoittaakin vakavaa ongelmaa perheessä. Yleensä ei tarkoita.

Tätä juurikin tarkoitan! Nykyään taitaa tosiaan äiti ja perhe olla olemassa neuvolaa varten, ei neuvola äitiä varten. Perheiden hyvinvointia tuollainen käyttäminen tuskin auttaa yhtään, ennemminkin huonoitsetuntoisilla ihmisillä aiheuttaa ylimääräistä stressiä.

-ap

Vierailija
19/28 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, aloituksestasi saa kuvan, että todellakin olet uupunut: ilmenee kovalla todistelulla pärjäämisestä ja jaksamisesta ja hyvästä äitiydestä sekä varsinkin suuresta epäluuloisuudestasi terveydenhuollon henkilökuntaa kohtaan.

Vierailija
20/28 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meistä tehtiin keväällä lasu neuvolan toimesta. Ollaan mielestäni aivan normaali perhe, muut lapset jo koulussa (ja menestyvät hyvin, koskaan ei mitään ongelmia, päinvastoin). Jouduttiin tuota neuvolakäyntiä varten herättämään 2kk vauva ja pitkine odotuksineen vauva oli täysin yliväsynyt. Itki ja huusi, syöminenkään ei onnistunut - sanoin toki lääkärille asiasta, mutta ehkä ei kuunnellut. Lopulta yritin vain päästä äkkiä pois ja saada vauvan autoon nukkumaan. Seuraus: "vauvan käsittely epävarmaa" :D Ja "omasta sisätutkimuksesta kieltäytyy". Joo kysyin onko pakollista, kun vauva vaan itkee ja synnytys meni hyvin ilman vaurioita. Sossussa käytiin ja todettiin ettei tarvetta jatkolle.

Sen jälkeen oon tosiaan alkanut miettiä mikä muuttui. Ensimmäisen lapsen kanssa käytiin mieluusti, oli kiva jutella ja sai vitsaillakin. Nyt en enää uskaltaisi...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi seitsemän