Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Läheiseni on niin alkoholisoitunut, että pelkään että hän kuolee

Vierailija
13.08.2018 |

Läheiseni on juonut vuosia paljon, mutta joku on viime aikoina muuttunut. Hän voi tuurijuoppona juoda vaikka viikon käytännössä nukkumatta ja on luonnollisesti tuolloin hyvin sekava. Nyt tuntuu, että jutut ovat lähes yhtä sekavia selvinkin päin. Kyseessä on siis akateeminen ja aiemmin erittäin fiksu ihminen. Koko persoonallisuus näyttää muuttuneen: asiallisen ja vaatimattoman ihmisen tapa reagoida ja kommunikoida ovat viime aikoina kadonneet kokonaan. Nyt hän käyttäytyy ylimielisesti ja vihamielisesti, eikä hänellä ole enää minkäänlaista sosiaalista silmää. Hän käyttäytyy huomiota herättävän sopimattomasti humalassa tai joskus myös selvin päin. Hän saattaa huudella henkilökohtaisia asioita kovalla äänellä tai alkaa haastaa riitaa vaikka aivan normaalisti käyttäytyvän vanhemman sukulaisensa tai ystävänsä kanssa. Hän jää jankuttamaan syytöksiä milloin mistäkin, eikä ota itse mitään vastuuta toiminnastaan. Hän antaa katteettomia lupauksia, valehtelee ja tölväisee tämän tästä muille ihmisille rumasti.

Vaikka läheiseni on vasta nelissäkymmenissä, hänellä on nähtävissä ns. katkokävelyä. Humalassa hän seilaa jo todella leveästi, mutta myös selvänä kävelytyyli on pysyvästi muuttunut.

Millään ei muutenkaan tunnu olevan väliä. Häneltä katoaa tai ryöstetään omaisuutta lähes kuukausittain. Koko ajan on puhelin tai lompakko kateissa, mutta tämäkään ei häntä herätä. Hän myös kertoi, ottavansa aina välillä pimeitä takseja matkalla baarista baariin ja kulkee muutenkin epämääräisessä porukassa. Tämä on todella poikkeuksellista häneltä, eikä sovi lainkaan siihen, millainen hän oli vielä 10 vuotta sitten.

Olen äskettäin mennyt hänen kotiinsa, kun en saanut häntä muutamaan päivään kiinni ja löysin hänet kengät jalassa sammuneena nojatuoliin. Koti oli muuten siisti, kuten hänellä aina, mutta näin että jotain oli tapahtunut. Jalkalamppu oli kaatunut, pari ruokapöydän tuolia lappeellaan maassa, avaimet ja muuta tavaraa pöydän alla. Pelkään, että hän on kaatunut ja lyönyt päänsä.

Pelkään, ettei hän tätä menoa enää elä kauan ja olen hänestä todella huolissani. Hän valittaa välillä rintakipuja ja särkyjä milloin missäkin, mutta mikään ei saa häntä lopettamaan juomista. Hän myös vaikuttaa masentuneelta. Voisiko se olla syy muuttuneeseen käytökseen? Vai jostain tapaturmasta tullut aivovamma?

Millaisia ajatuksia teille tulee tällaisesta mieleen? Osaatteko analysoida tätä juomisen vaihetta, onko mitään enää tehtävissä tässä vaiheessa? Miten tällaisessa tilassa olevaa ihmistä voisi auttaa?

(Hän on käynyt vuosia satunnaisesti AA:ssa sekä ryhmä- ja yksilöterapiassa, mutta lopettanut. Antabusta hän on käyttänyt ainakin aikaisemmin silloin tällöin, samoin Selincroa on testannut, mutta sekään ei kuulemma auta.)

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häntä ei pysty auttamaan kukaan muu kuin hän itse, valitettavasti.

Vierailija
2/30 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin minunkin läheiseni joi, joi ja joi, kunnes kuoli. Ei auttanut mikään, ei katkot, antabukset, puheet, pyhät lupaukset, ei siis mikään.

Näille ei voi mitään, olkoonkin vaikka kuinka surullista läheisten katsoa sitä vierestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun veljeni joi itsensä kuoliaaksi, oli älykäs ja koulutettu, herkkä ja lahjakas. Ei auttanut hoidot, ei mikään apu. Lapsuus oli hyvä ja koti turvallinen, silti viina vei. Kuoli n. 40v. Oli iso suru mutta samalla helpotus, kun valtava huoli päättyi.

Vierailija
4/30 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuohon tilanteeseen oikein auta mikään muu, kun tämän alkoholisoituneen henkilön oma halu parantua ja lopettaa alkoholin ottaminen. 

Minä menetin serkkuni jokunen vuosi taaksepäin.. sairaalareissujen jälkeen suoraan alkon kautta kotiin ja juominen jatkui. Yritettiin saada hoitoon, mutta ei aikuista ihmistä voi pakottaa, etenkään jos hänellä itsellään ei ole halua ottaa hoitoa vastaan.. :(

Vierailija
5/30 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuulikki56 kirjoitti:

Tuollainen alkkis ei enää itse pysty mihinkään muuhun kuin juomaan itsensä hengiltä.

AP sun läheisellä on alkanut jo se viimeinen vaihe, ihmisen luonne muuttuu alkoholin vuoksi, kuten tulee niitä fyysisiä muutoksia.

Se mikä pistää silmään oli asunnon siisteys, jokseenkin outoa.

Vierailija
6/30 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kuolee hän jossain vaiheessa kuitenkin eikä tarvitse enää kantaa huolta hänen juomisestaan. Anna mennä, pienemmällä  selviät.

Vierailija
7/30 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei häntä mitenkään pysty auttamaan jos hän ei itse halua apua.

Olen itse myös juomassa itseäni haútaan ja se on ihan tietoisesti valittu asia, en kaipaa ketään siihen puuttumaan. Ihmisellä on sentään vielä oikeus poistua tästä maailmasta kun siltä tuntuu.

Vierailija
8/30 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin minunkin läheiseni. Toivon että hän kuolee.

Vierailija
9/30 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei pääse siihen juurisyyhyn kiinni, niin vähän on tehtävissä.

Jotain asiaahan hän juomisellaan pakenee, mutta mitä?

Jos hänet saa käsittelemään sen asian ja pääsemään yli, niin tarinalla ei välttämättä ole onnetonta loppua.

Vierailija
10/30 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä kyllä ei ole keinoja kenenkään auttaa, jos henkilö itse haluaa juoda. Kokemuksesta tiedän miten sydämeen koskee seurata vierestä, mutta mikään mitä teet ei auta.

Katkaise välit, säästä itseäsi. Olet varmasti tehnyt kaiken voitavan ja vielä enemmän.

Vierailija
11/30 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari huomiota.

Jos hän on ollut tuurijuoppo, hän on ollut "tuurien" välillä juomatta, mikä on vähän hillinnyt alkoholin haittoja. Saattaa olla, että hän nyt juo jatkuvasti. Onko hän töissä? 

Toinen asia on ikä, nelikymppisellä juomisen haitat tuntuvat ja näkyvät enemmän kuin nuoremmalla, palautuminen on hitaampaa mitä enemmän ikää kertyy. Jos kiinnostaa, voit lukea vaikka Juhani Seppäsen kirjan Selvästi juovuksissa, siinä kerrotaan aika selkeästi etanolin kumuloituvista haitoista. 

Sanon saman kuin muut: hän ei lopeta ilman omaa tahtoa. Pahoittelut.

Vierailija
12/30 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja paaskat ne mihinkään kuole. Kohta kasikymppinen alkkis lähipiirissä ja arvot senkus paranee.

Vierailija
13/30 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja paaskat ne mihinkään kuole. Kohta kasikymppinen alkkis lähipiirissä ja arvot senkus paranee.

Harva 80-vuotias jaksaa enää ryypätä yhtä paljon, kuin nuoremmat. Sen takia saattaa ollakin vanhempana hieman paremmassa kunnossa siinä mielessä. Mutta kyllähän pitkään jatkunut juominen ihmisessä näkyy, myös mielenterveydessä.

Vierailija
14/30 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taudinkuvaan kuuluu, ettei sairastunut itse näe hälytysmerkkejä. Hän haluaa juoda ja jos läheiset yrittävät estää tämän tai huomauttelevat asiasta, hän käyttäytyy heitä kohtaan aggressiivisesti.

Vierailija
15/30 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidillä meni tuosta persoonan muutoksesta noin 2v, niin vietettiin hautajaisia. Pahoitteluni, siinä vaiheessa kun maksa ei enää jaksa käsitellä kuona-aineita, ne jää pyörimään elimistöön ja varastoituu rasvakudokseen. Eli aivoihin. Eli maksa taitaa olla aika lopussa läheiselläsi. Paraneeko haavat iholla? Jos ei, sitten aikaa on n. 1v jäljellä. Tosin miehet kestää pitempään kuin naiset...

Vierailija
16/30 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina puhutaan maksa-arvoista, että jos ne kunnossa, niin kaikki ok. Tietämilläni juovilla ihmisillä on okein hyvät maksa-arvot. Kaikki muu tuhoutuukin ensin ja maksa sitten viimeisenä.

Vierailija
17/30 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äidillä meni tuosta persoonan muutoksesta noin 2v, niin vietettiin hautajaisia. Pahoitteluni, siinä vaiheessa kun maksa ei enää jaksa käsitellä kuona-aineita, ne jää pyörimään elimistöön ja varastoituu rasvakudokseen. Eli aivoihin. Eli maksa taitaa olla aika lopussa läheiselläsi. Paraneeko haavat iholla? Jos ei, sitten aikaa on n. 1v jäljellä. Tosin miehet kestää pitempään kuin naiset...

Tosi surullista, osanottoni!

Läheiseni maksa vaikuttaisi testien perusteella olevan kunnossa - ihme kyllä. Olen ollut hänen mukanaan katkolla ja sairaalassa monta kertaa ja maksa-arvot otetaan aina. 

Haavat sen sijaan tuntuvat paranevan hitaasti, samoin hänen ihonsa on niin kuiva, että se hilseilee ja on rikkonainen. Etenkin talvet pahoja. Alkoholihan kuivattaa koko elimistöä. En ole kuitenkaan osannut pitää näitä niin vakavina merkkeinä. Oikeastaan tämä persoonallisuuden muutos on kaikista pelottavin ja todellakin herättänyt minun lisäkseni muutakin lähipiiriä.

Ap

Vierailija
18/30 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuulikki56 kirjoitti:

Tuollainen alkkis ei enää itse pysty mihinkään muuhun kuin juomaan itsensä hengiltä.

AP sun läheisellä on alkanut jo se viimeinen vaihe, ihmisen luonne muuttuu alkoholin vuoksi, kuten tulee niitä fyysisiä muutoksia.

Se mikä pistää silmään oli asunnon siisteys, jokseenkin outoa.

Siisteys on kieltämättä aika erikoista, ottaen huomioon kaoottisen elämäntavan. Ehkä se on enemmän järjestystä kuin varsinaista siisteyttä, mutta hän on aina ollut tarkka ympäristöstään. Ehkä se on keino pitää yllä jonkinlaista illuusioita siitä, että asiat olisivat kunnossa. Että kun putki päättyy, niin edes imuroi ja järjestää kotinsa. Putken ajan elää kyllä aivan pellossa.

Ap

Vierailija
19/30 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäinen tämä läheisesi on? Jos teiltä löytyy rahaa, suosittelen Minnesota-hoitoa. 

t. hoidon läpikäynyt

Vierailija
20/30 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäinen tämä läheisesi on? Jos teiltä löytyy rahaa, suosittelen Minnesota-hoitoa. 

t. hoidon läpikäynyt

Tuo ei auttanut minun läheistä, hetken kyllä mutta sitten taas joi ja joi ja kuoli.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kuusi