Mihin lomapaikkaan et menisi uudestaan.
Monessa on tullut käytyä, mutta Kyprokselle en lähtis toista kertaa.
Kommentit (3249)
Imatran kylpylä, viihtyisä jättikylpylä Finlandia-hotellin kanssa. Ei ole sama kuin venäläisille rakennettu vastapäisellä rannalla oleva Saimaa Gardens Lappeenrannan kylpylä neonvaloineen. Imatran kylpylän ympäristö, luonto on aivan ihana maastoineen ja rannasta lähtee kesäisin risteilijöitä Saimaalle. Kylpylässä on monenlaisia palveluja, laadukas gym ja useita ravintoloita, diskoa ja tanssejakin sekä erilaisia saunoja ja 16 allasta. Lähellä on uimarantoja, kylpyläalueen lomamökkejä, urheilualueita, halleja ja kaiken kaikkiaan matka itse kaupunkialueelle on melko lyhyt. Viihdyimme erinomaisesti.
Turkkiin en mene toiste. Joka paikassa kamalaa tyrkyttämistä ja turistin kusettamista ihan kautta linjan. Italia oli molemmilla matkoilla pettymys, joten ei sinnekään enää. Muuten tykkään kyllä eniten Keski- ja Etelä-Euroopassa matkustelusta, tänä vuonna tulee käytyä ainakin Espanjassa, Saksassa, Belgiassa ja Hollannissa, mahdollisesti myös Puolassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Israel. Aivan hirveä persereikä, ihmiset rasisteja ja hihhuleita. En menisi enää vaikka maksettaisiin.
Aha ja mitenköhän se sun matkan aikana näkyi, että ihmiset olis ”rasisteja”? Puoliksi israelinaisena ja maassa matkustaneena on vaikea kuvitella, että turisti tekisi tällaisia havaintoja, joten eiköhän kyse ole omista poliittisista mielipiteistäsi, ja maassa olet tuskin koskaan käynytkään!
Olen eri henkilö, mutta itse koin Israelissa olevani toisenluokan kansalainen. Keski-ikäiset juutalaismiehet käyttäytyivät törkeästi. Arvostuksen puute näkyi ja tuntui ihan konkreettisesti. Itse ajattelin sen johtuvan, koska olin nuori nainen. En sius tiedä mistä se oikeasti johtui.
Ortodoksijuutalaiset on ihan omaa sakkia, ei pidä mennä puolialastomana heidän alueelle, säädyllisesti pukeutuneena kuten Jerusalemissa, Mea Shearimilla eritoten. Mielellään pitkähihainen paita ja ei mitään minihameita, sortseja.
Suomalaiset aina jaksaa puhua niistä ultraortodoksijuutalaisista, mutta ne on tosiaan vain se 8% Israelin väestöstä ja paikalliset suhtautuu niihin vähän samanlailla, kun Suomessa suhtaudutaan esim lestadiolaisiin, eli ei aina kovin hyvin.
Pyhillä paikoilla on hyvä olla olkapäät ja polvet piilossa, mutta sama sääntö on esim. Kreikassa, kun käydään kirkoissa, luostareissa yms. vaikka ei sitä kaikki turistit noudata.
Muuten Israelissa voi käyttäytyä, kuin Suomessa, eli saa pukeutua miten huvittaa, voi naiset kävellä yksin yms. Joskus jopa Suomea vapaamielisempää: Itse kävin ekan kerran 00-luvulla ja olin yllättynyt, kuinka avoimesti esim, homot pusuttelee julkisesti ja kävelee käsi kädessä. Nyt vasta ihan viimevuosina olen Helsingissä nähnyt pari kertaa käsi kädessä kulkevia pareja. Parvekkeilla näkee sateenkaarilippuja erityisesti Tel Avivissa ja Haifassa, vaikka ei olisi mikään pride tms, tapahtuma päällä.
Myös transihmisiä en ollut (tietääkseni) koskaan tavannut, joten kyllä maalaistytöllä leuka loksahti, kun vaatekaupan pitkänhuiskea myyjätär alkoi puhumaan matalalla äänellä. Ei siinä mitään, ihanan mekon valitsi minulle. Kauppa oli täynnä asiakkaita, eikä kukaan näyttänyt kiinnittävän mitään ihmeellistä huomiota tuohon myyjään. Tiesin kyllä Dana Internationalin voittaneen euroviisut 1998 ja olevan maassaan suosittu, mutta en arvannut, että se on siellä noin ns. arkipäivänen juttu.
Palvelukulttuuri ei muuten jäänyt kovasti mieleen, mutta ainakin tältä myyjältä sain tosi hyvää palvelua. Menisin kyllä maahan mielelläni uudelleen.
Tästä ketjusta tulee mieleen brittireality Holiday Showdown (Lomakuumetta). Youtubesta löytyy joitakin kokonaisia jaksoja. Idea oli, että kaksi erilaista perhettä lähti lomalle yhdessä. Kumpikin sai valita lomakohteen viikoksi.
Vierailija kirjoitti:
Eilat Israelissa. Punainen meri on toki ihana eli siellä kelpaa snorklata ja sukeltaa, mutta muuten kohde ei ole kummoinen, paljon isoja hotelleja, hintataso korkeahko. Tel Aviv on paljon parempi paikka, ja Jerusalem myös tutustumisen arvoinen.
Eilatissa kävin ja viimeistä kertaa! Eilatissa ei todellakaan ole mitään, ellei ole ihastunut katselemaan hotellirakennuksia.. Suomalainen matkatoimisto veti välistä, olimme majoittumassa erittäin korkeatasoiseen hotelliin, mutta mainos koskikin uutta hotellirakennusta, oma rakennuksemme sen kyljessä oli vanha, ruma kulunut ja kaikkea muuta mitä mainos esitti. Ei koskaan enää...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hämmästyttävää että Berliini on koettu ikäväksi paikaksi?! on totta että monessa paikassa Berliiniä nuoretkaan ihmiset eivät osaa englantia, heti jos poistuu turistialueelta englanninpuhuminen tyssää. Edes poliisit eivät osaa englantia kuin auttavasti.
Mutta minun mielestäni kaupunki on aivan ihana: täynnä mielenkiintoisia puistoja, museoita, ravintoloita, toreja, rantoja, puutarhoja... Berliini toimii parhaiten omatoimiselle matkailijalle joka ymmärtää saksaa edes auttavasti (ja pitkälle pärjää jos osaa tulkita ravintolan menua vaikka Google translaten avulla ja muistaa sanoa tilatessa Bitte ja Danke Schön). Kannattaa ostaa joukkoliikennekortti ja lähteä museosaaren, Alexander Platzin tai Charlottenburgin turistirysistä vähän pidemmälle vaikka metrolla. Etenkin keskustan lähellä entisen itä-Saksan alueilla on tosi viihtyisiä ja boheemeja ravintola- ja shoppailukatuja (Mitten ja Pankow'n alueet esimerkiksi olivat DDR:ää ja nykyisin hyvin suosittuja ja trendikkäitä asuinaluieta). Kannattaa unohtaa "perinteiset" olutravintolat Eisbein -annoksineen ja mennä rohkeasti kokeilemaan jotain muuta ravintolaa. Puistot ovat upeita, ja kannattaakin vuokrata polkupyörä päiväksi; kaupunki on helppo ja turvallinen pyöräillä. Talvella lukuisat joulutorit ovat nähtävyys. Ihan se turistikeskusta muuri- ja DDR museoineen on tylsä kokemus ja moni nähtävyys aika pettymys, sen myönnän.Mä kävin Berliinissä talviaikaan ja oli aika synkkää ja harmaata, enkä sen vuoksi ihan hirveästi tykännyt. Uskon että kesäaikaan kokemukseni olisi ollut parempi. Ihan kiva, että tuli kuitenkin sekin nähtyä.
Berliini ei ole erityisen kaunis kaupunki, joten se fiilis tulee enemmän niistä ihmisistä, eli ravintolat, kahvilat, yöelämä, vaatekaupat, kirpputorit, tapahtumat yms. Ei ole sellainen kaupunki, jossa voi kävellä kadulla ja ihailla maisemia, kun ne ei kovin ihmeellisiä ole. Varsinkin talvella näyttää tosi ankealta.
Vierailija kirjoitti:
Imatran kylpylä, viihtyisä jättikylpylä Finlandia-hotellin kanssa. Ei ole sama kuin venäläisille rakennettu vastapäisellä rannalla oleva Saimaa Gardens Lappeenrannan kylpylä neonvaloineen. Imatran kylpylän ympäristö, luonto on aivan ihana maastoineen ja rannasta lähtee kesäisin risteilijöitä Saimaalle. Kylpylässä on monenlaisia palveluja, laadukas gym ja useita ravintoloita, diskoa ja tanssejakin sekä erilaisia saunoja ja 16 allasta. Lähellä on uimarantoja, kylpyläalueen lomamökkejä, urheilualueita, halleja ja kaiken kaikkiaan matka itse kaupunkialueelle on melko lyhyt. Viihdyimme erinomaisesti.
Onko omistajan mainos??? Luitko mitä otsikossa kysyttiin, vastaa siihen äläkä mainosta, pöljä !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eilat Israelissa. Punainen meri on toki ihana eli siellä kelpaa snorklata ja sukeltaa, mutta muuten kohde ei ole kummoinen, paljon isoja hotelleja, hintataso korkeahko. Tel Aviv on paljon parempi paikka, ja Jerusalem myös tutustumisen arvoinen.
Eilatissa kävin ja viimeistä kertaa! Eilatissa ei todellakaan ole mitään, ellei ole ihastunut katselemaan hotellirakennuksia.. Suomalainen matkatoimisto veti välistä, olimme majoittumassa erittäin korkeatasoiseen hotelliin, mutta mainos koskikin uutta hotellirakennusta, oma rakennuksemme sen kyljessä oli vanha, ruma kulunut ja kaikkea muuta mitä mainos esitti. Ei koskaan enää...
Eilat on ikään kuin "Israelin Kanaria", tai pikemminkin ne tietyt kanarian lomakohteet. Lämpöä riittää, snorklaus on ihan ok, ja aavikkomaisemat ainakin minusta hienot, mutta ei siellä mitään ihmeellistä nähtävää tosiaankaan ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eilat on ikään kuin "Israelin Kanaria", tai pikemminkin ne tietyt kanarian lomakohteet. Lämpöä riittää, snorklaus on ihan ok, ja aavikkomaisemat ainakin minusta hienot, mutta ei siellä mitään ihmeellistä nähtävää tosiaankaan ole.
Mutta siihen voi yhdistää reissun Kuolleenmeren kautta Jerusalemiin ja Tel Aviviin. Vähän niin kuin Kanariallakin voi käydä Playa de Inglesistä ajelulla sisämaassa ja Las Palmasissa.
Kypros kamalin. Olin siellä n.3-kymppisenä. Otin taksin ravintolaan, jonne sopinut treffit tuttavani kanssa, nainen hänkin.maksoin ja yhtäkkiä kädet olikin hameeni alla. Ei ollut edes lyhyt hame enkä minä kaunis tai seksikäs, vaan persjalksnen ylipainoinen ”tavallinen” tyttö!
Playa de las Americas, teennäinen, ei mitään nähtävää. Viipuri, teinipoikaa myymässä huumeita, kyttäämässä turisteja ryöstötarkoituksessa, roikkumassa iholla, rumaa, likaista, hoitamatonta! Ei ikinä venäjälle myöskään sodan takia.
Thaimaan Pattaya, likainen, täynnä seksiä hakevia juoppoja, vanhoja homoja ja etenkin venäläisiä, jotka kuvittelevat omistavansa koko maailman ja käyttäytyvät sen mukaisesti.
Nat oon, käykää allekirjoittamassa aloite
Egypti,Venäjä,Thaimaa,Turkki,Bulgaria.
Kerta Turkissa riitti, olen paljon matkustanut eri maissa, mutta kälyisin on ollut Turkki, huono ruoka, epäsiistit hotellit, kusettajia joka paikassa.
Vierailija kirjoitti:
Thaimaan Pattaya, likainen, täynnä seksiä hakevia juoppoja, vanhoja homoja ja etenkin venäläisiä, jotka kuvittelevat omistavansa koko maailman ja käyttäytyvät sen mukaisesti.
Hyi.
Thaimaa, kaksinaamaista porukkaa, saastaista, lasten hyväksikäyttö räikeää.
Alanya, Pariisi, Azorit, Marokko
Ketjussa on jo pari kertaa mainittu torakat, mutta monelta näyttää jäävän huomiotta se, että toisin kuin Suomessa, lämpimissä maissa kaikki torakkalajit lisääntyvät myös ulkona, joten niiden paljous ei välttämättä ole merkki huonosta tasosta, tai hygieniasta. Suomessahan ne tuontitavarana tulleet lajit eivät selviydy ulkona, joten ne lisääntyvät vain sisätiloissa ja niiden pesiytyminen viittaa yleensä huonoon asumisen tasoon, jos ne pääsevät liikkumaan rakenteissa ja saavat jostain ruokaakin.
Lämpimissä maissa taas niin kauan, kun on joku avoin ovi, ikkuna, tai räppänä, torakat saattavat yksinkertaisesti kävellä sisään. Sama jos esim Suomessa sisään lentää amppari, ei se tarkoita, että asunnossa on ampiaispesä.
Sehän riippuu mainitsemissakin maissa siitä, minne siellä menee, mitä tekee ja minkälaiset odotukset on ts. mitä matkaltaan haluaa.
Ei ole pakko mennä turistirysiin tai tukkoisille toreille pyörimään.