Mihin lomapaikkaan et menisi uudestaan.
Monessa on tullut käytyä, mutta Kyprokselle en lähtis toista kertaa.
Kommentit (3249)
Bali. Aussit sikailee viikonloppulomillaan ja koko ajan on joku kauppaamassa kaikkea maan ja taivaan väliltä. Onneksi oltiin muuallakin, mm. saarilla on leppoisampaa menoa.
Tunisia ja kaupunki Tunis
Marokko ja Agadir
Turkki
Kulttuuri ei sovi minun hipiälle.
Mielenkiintoinen ketju, sillä jäi muistelemaan omia matkojani. Minne en menisi uudelleen ja miksi ja jatkokysymystä, että mikä olisi hyvä kohde.
Olen hyvin varma, että olen erilainen matkailija kuin moni täällä, koska en välitä pätkääkään alkoholista, biletyksestä tai rantalomista. En ole koskaan yhdelläkään matkalla välittänyt noista, joten en ole kohdannut monia niitä negatiivisia puolia eri paikoista, joita täällä mainitaan. Kukaan ei ole koittanut ryöstää edes Barcelonassa, en ole kohdannut sitä Pariisia, josta täällä puhutaan myöskään. Monia asioita voi välttää, kun hieman pohtii, että minne menee ja mihin aikaan. Matkakohteisiin tutustuminen ennakkoon on nykyisin helpompaa kuin koskaan aikaisemmin, joten kannattaa todellakin nähdä vaivaa, niin matkustelu on vaivattomampaa ja matkat onnistuneempia. Kielitaito myös auttaa; puhun sujuvasti ruotsia, englantia, saksaa, ranskaa ja espanjaa ja jonkin verran italiaa, joten varmasti siitäkin on ollut apua vuosien varrella.
Olen myös ajat sitten todennut, etten myöskään suuntaa omille reissuille Venäjälle, Dubaihin, Egyptiin tai Turkkiin, joten sekin vie paljon negatiivisia kohteita ja kokemuksia listalta. Toistaiseksi myöskään työmatkat eivät ole vieneet kyseisiin paikkoihin ja ilmeisesti ihan hyvä niin. En ole kiinnostunut arabimaista ylipäätään ja Aasia taas kiehtoo vain, koska mieheni haluaisi matkustaa muutamaan maahan.
Paljon matkasta riippuu siis siitä, että mitä etsii, mihin aikaan ja miten on valmistautunut matkoihin. Eri aikaan sama paikkakin on ihan erilainen, kuten työmatkalla kokemani New York oli synkkä, kun oli pilvistä, sateista ja kiireinen aikataulu, lomareissun New York taas aurinkoinen ja aivan mahtava.
Olen käynyt keväisessä, aurinkoisessa Prahassa, asunut ja työskennellyt vuosia Lontoossa, Pariisissa useasti, Budapestissä, Wienissä, Kreikan saarilla, Madeiralla, Marokossa, Barcelonassa, Costa del Solilla, Nizzassa, Torontossa, Niagran putouksilla, Tukholmassa, Ruotsin kiertomatkalla, Norjan kiertomatkalla, Tanskan kiertomatkalla, Tallinnassa, Amerikassa useasti (mm. New York useamman kerran, Floridan kiertomatka, road trip New Yorkista Washington D.C, Washington D.C), Saksassa useita kertoja, Rooma ja Vatikaani. Näin nopeasti muistellen.
Monessa paikassa voisin käydä uudelleen. Marokko oli one ja done, sinne en menisi uudelleen. Prahassa ja Berliinissä olen ollut sen verran lyhyen aikaa, että voisin etenkin jälkimmäisessä käydä uudelleen. Tulevina vuosina kohteina kiehtoo Kanada, Amerikka, Saksa, Sveitsi ja Belgia. Viime vuosina olemme mieheni kanssa innostuneet yhä enemmän ja enemmän kotimaan tutkimisesta, joten sillä linjalla jatkamme.
Viro. Aina epäystävällistä ja ennen kaikkea likaista. Petkuttelevaa. En tajua, että itsepintaisesti ja silmät sulkien piti matkailla Viroa ympäriinsä toistakymmentä kertaa, ennen kuin riitti. - Kuitenkin tykkään Pärnusta itsestään ympäristönä. ;)
Koko Indonesia. Aivan järkyttävän kuvottava maa, jossa ei ole mitään hyvää paitsi luonto, jonka ovatkin sitten 99% tuhonneet. Rikollisia, vaarallisia, korruptiota, kiristystä, rumaa, huonoin ruoka ikinä. Äärimmäisen kuvottava ja pelottava kokemus. Paras kohta oli helpotus kun pääsi pois sieltä.
Los Cabos Meksikossa oli yksi amerikkalaisten Teneriffa. En menisi uudelleen, karsea turistirysä.
Turkki ja Tunisia, surkeimmat kohteet missä olen käynyt.
Vierailija kirjoitti:
Kap Verde talvella. Piskuinen kylä, missä ei ollut mitään tekemistä. Meressä ei voinut kylmyyden ja tuulen taqkia uida, eikä laivaretkikään onnistunut tuulen takia. Oli helpotus päästä kotiin.
Pakkoko on mennä talvella tuollaisiin paikkoihin jossa on kylmä. Ottaa etukäteen selvää lämpötiloista kohteessa. En minäkään mene Mallorcalle talvella koska en viitsi palella, kesä-syyskuussa siellä on taas oikein mukavaa ja lämmintä.
Käyttäjä4749 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bulgarian Sunny Beach,ei mitään positiivista sanottavaa. Inferno alkoi jo ensimmäisenä päivänä,kun ns.luotettava,hotelli,yritti valuuttaa vaihtaessa ottaa itselleen n.10% :n välityspalkkion.
Tosi lik492ainen ja kuvottava alue lapsiperheille.Ja siis miksi ihmeessä lapsiperhe lähtee lomalle koko Euroopan nuorison tuntemaan bilepaikkaan Bulgariaan?
No niinpä, itse olin Bulgarian kultarannikolla bilettämässä viikon ja oli kyllä oikein hauskaa. Hyvä ja aika edullinen paikka esim sinkuille jotka tykkää bilettää mutta ei ehkä oikein perhekohde.
Vierailija kirjoitti:
Thaimaa, kaksinaamaista porukkaa, saastaista, lasten hyväksikäyttö räikeää.
Jaaha, ja kuinkahan monta kertaa olet käynyt maassa, veikkaan että et kertaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa teillä ollut huonoa tuuria tai sitten olette nirppanokkia. Bali, aivan ihana paikka. Egypti, köyhä mutta nähtävyydet korvaa pienet puutteet. Luxorissa aivan mahtava saarihotelli Niilin keskellä. Kairo toki suurkaupungin ongelmia mutta ihmiset ystävällisiä. Singapore todella siisti ja turvallinen. Kuuba hienoa tunnelmaa, musiikkia, rommia ja sikareita ja ne autot! Vietnam, ainoa miinus ihmiset eivät kaikkialla osaa englantia. Rooma, Italia upea kaupunki mutta taskuvarkaita pitää varoa. Marokko, Marrakech eksoottista tunnelmaa ja kulttuuria toki myös köyhyyttä. Ateena, Kreikka upeaa kulttuuria ja ruoka hyvää. Tunisia ennen arabikevättä oli mukava matka. Lontoo mahtava suurkaupunki, paljon näkemistä mutta englantilainen ruoka ei varsinainen kulinaristinen elämys mutta onhan siellä muitakin ravintoloita. Miami, upeat biitsit ja downtown toki tarkkana pitää olla eikä liikkua yöaikaan. Istanbul, parasta Turkkia. Basaarit moskeijat! Meksiko, Cancunissa vähän liikaa turisteja ja huumehommaa nykyisin mutta vielä parikymmentä vuotta sitten upea paikka kuten Playa Del Carmen ja Puerto Vallarts Atlantin puolella. Mexico Cityssä toki saasteita mutta sielläkin pystyy liikkumaan hotellin taksit suositeltavia. Hotelli kannattaa ottaa kalleimmasta päästä. Kiinassa oli tietysti upea muuri ja Pekingin ooppera ja Kielletty kaupunki mm. Hyvää ruokaa. Silloin kun kävin ei ollut vielä paljon autoja kuin nyt. Saasteet voivat olla ongelma. Periaatteessa näistä paikoista on mm .kaikista hyvät muistot eikä mitään suurempia ongelmia ollut näillä matkoilla. Yhden ainoan kerran olen saanut turistripulin mutta sekin tuli luultavasti paluukoneen ruoasta (ei Finnairin).
Kun keskittyy näkemään niitä hyviä puolia niin näkee hyviä puolia, kun keskittyy näkemään huonoja puolia näkee huonoja puolia. Omasta asenteesta on paljon kiinni miten kohteen kokeen. Esim. nämä kommentit, että kaikki ruoka maistui kohteessa pahalta kuulostaa hullulta. Jollei nyt jossain ihan tuppukylissä vieraile niin aivan varmasti löytyy vaikka minkälaisia ravintoloita moneen eri makuun. Kohteesta kannattaa ottaa myös selvää etukäteen ja suunnitella mitä kannattaa nähdä ja tehdä, moni ei välttämättä ole edes perillä mitä kaikkea kivaa kohteesta löytyy ihan vaan sen vuoksi, että ei ole viitsitty ottaa selvää. Esim. joku mainitsi tuolla Italian, mielestäni jos koko Italiasta ei löydy mitään kiinnostavaa niin siinä on kyllä jo omassa asenteessa vika.
Ne on näitä pakettimatkalaisia jotka viettävät koko loman siinä hotellin läheisyydessä turistialueella eivätkä uskalla lähteä yhtään kauemmaksi. Sitten sen perusteella tuomitsevat koko maan.
Vähän niinkuin turisti tulisi viikon lomalle Suomeen ja pyörisi viikon Helsingin ydinkeskustassa ja sanoisi sitten, Suomi nähty, paska maa.
Kaikissa on jotain huonoa mutta voisin kyllä matkustaa uudelleen lähes minne vaan. Ahdistelijoita Turkissa ja Pariisissa, ryöstetty Jenkeissä, huijattu Budapestissa, hirveät ihmismäärät Pariisissa, jotkut kaupungit on aika rumia, joistain maista saa ruokamyrkytyksen 99% varmuudella. Kyllä tässä iässä ne turvalliset turistirysät on parhaita. En tiedä mikä aloittajaa nyppii Kyproksessa.
Paikkoja/maita, joita itse koin hyvin kolkkoina ja ankeina:
1. Serbia: brutalismia, ihmiset aggressiivisia ja käytöstavat ihan pihalla, infrastruktuuri hyvin vanhan näköistä ja äärimmäisen paljon varkaita.
2. Slovakia: Sama kuin Serbiassa+ Kaikki muistuttaa Venäjää.
3. Tallinna: Ylipäätään hyvin tylsä kaupunki jossa ruma arkkitehtuuri vanha kaupungin ulkopuolella, ja palvelutaso tökkii.
4. Sisilia: Kaikki oli hyvin vanhaa ja toimimatonta, ja kaupungit todella saastaisen näköisiä. No, onneksi ruoka ja maisemat olivat hyviä.
Te, jotka ette pitäneet Balista millä alueella siellä vierailitte? Itse kävi Seminyakin ja Ubudin alueilla ja minulla oli aivan päinvastaiset kokemukset kuin teillä. Kaunista luontoa, ystävällisiä ihmisiä, hyvää ruokaa...
Vierailija kirjoitti:
Kaikissa on jotain huonoa mutta voisin kyllä matkustaa uudelleen lähes minne vaan. Ahdistelijoita Turkissa ja Pariisissa, ryöstetty Jenkeissä, huijattu Budapestissa, hirveät ihmismäärät Pariisissa, jotkut kaupungit on aika rumia, joistain maista saa ruokamyrkytyksen 99% varmuudella. Kyllä tässä iässä ne turvalliset turistirysät on parhaita. En tiedä mikä aloittajaa nyppii Kyproksessa.
Ihan samaa mieltä. Kaiken saastaisimpiin paikkoihin (Intia ullattaen) ei ehkä enää huvita mennä. Törkeintä kohtelua (Venäjä, muutama arabimaa) Ennen muinoin jotkut kohteet olivat myös kovin ruuhkaisia, Roomassa kannattaa käydä jne ns pakolliset. Monessa kohteessa on kyllä huijattu, tai ainakin yritetty. Barcelonassa olin yllättynyt kun meitä ei edes yritetty ryöstää.
Thaimaa