YLE:"Harva tietää halpavaatteen todellisen hinnan: Pikamuoti saastuttaa enemmän kuin lento- ja laivaliikenne, koska vaatteita ei tehdä kestämään"
"Isot muotitalot tekevät heikkoa laatua halvalla ja synnyttävät paljon vaatehävikkiä. Jopa kaksi kolmasosaa valmistetuista vaatteista päätyy kierrättämisen sijaan kaatopaikalle, kertoo tutkimus."
https://yle.fi/uutiset/3-10309581
Ettei vaan palstailijat ostaisi em vaatteita??
Kommentit (130)
En tajua näitä "alastiko sitten pitäisi kulkea" -kommentteja. Ihan kuin jokaisella ei olisi kaapissaan yllin kyllin vaatetta mistä valita. Silloin ei ole mitään järkisyytä ostaa uutta t-paitaa tai farkkuja, jos kaapissa on jo viisi ennestään. Joka talvi ei tarvitse uutta takkia tai kenkiä, jos vanhat ovat ehjät ja toimivat.
Jos jotain, niin rintaliivejä me suomalaiset naiset voisimme ostella useamminkin, ja monet vuodessa. Mutta samanlaista viskoosiriepua vähän eri leikkauksella kuin ne kaksi muutakin... ei. Ennemmin hyvät perusvaatteet vaatekaapissa ja vaikka uutta huivia ja hansikasta ja korua. Jos nyt on ihan pakko. En tajua miksi niitäkään ei voisi useampaa vuotta käyttää (huom. vuotta, ei kautta, ns. seasonia, mid-seasoneista puhumattakaan, huh heijaa).
Inhottaa kertakäyttökulttuuri kyllä ihan kokonaisuudessaan, ihmissuhteita myöten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu väärältä, että tuotanto on siirretty maihin, jossa työolosuhteet ei ole edes hyviä, laatu ei ole hyvää. Tuotetaan paljon ja halvalla. Luonto saastuu. Suomesta menee työpaikkoja halpamaihin. Luonnon saastumistakin enemmän häiritsee se, jos vaatteet joita pidän, on joku orjatyömäisesti ja sisäisesti itkien tehnyt.
Miettikää jos täällä olisi enemmän omaa tekstiilituotantoa. Erilaista designia, jota tehtäisiin laadukkaasti ja jota ihmiset ostaisi. Ne olisi tehty hyvissä oloissa ja vaatetyöntekijöiden ammattia arvostettaisiin, tekisivät yhdessä suunnittelijoiden kanssa. Palkat olisi ihan keskipalkat. Ihmiset ostaisi laadukkaita ja kivoja vaatteita eikä niitä tarvitsisi olla niin paljon, vaan ne kestäisi aikaakin.
Saatamma olla ainakin joissain määrin palaamassa tähän nyt kun on alettu enemmän nostaa esille näitä kehitysmaissa tehtyihin tavaroihin liittyviä epäkohtia ja ekologisia näkökulmia.
Kauppasotaakin pukkaa vähän joka suuntaan nyt. Tullien vuoksi ei välttämättä aina olekaan halvempaa teettää kehitysmaassa.
Niin, ne teistä, jotka olette nuoria, ette edes muista aikaa, jolloin Suomessa oli runsaasti omaa tekstiili- ja vaateteollisuutta. Ei vaan Marimekko ja Nanso. Lisäksi monia muunmaalaisia merkkejä saatettiin valmistaa Suomessa. Nyt valtaosa merkeistä on lopetettu ja ne harvat jotka jatkavat, niiden tuotanto on siirretty ulkomaille tai brändi myyty ulkomaille.
Laitan vaan pari merkkiä, jotka tulevat mieleen:
Ennen oli hyviä takkeja valmistava Martinelli, Finn-Flare, Sixi-Coat, Master-Coat.
Oli vaatteita mm. Story, Malli-Mari, Pallopaita, Piretta, P.T.A, Pola, Tiklas.
Farkkuja valmistettiin montaa merkkiä oli Lee Cooper, Very Nice, MicMac, Beaversit, Jamekset, Laredot, Japit, jne...
Alusvaatteissa oli Abecita ja Figura rintaliivit.
Urheiluvaatteissa Skila, Rukka.
Suomessa oli valtavasti ihan tavallisia vaatteita ja myös kankaita valmistavia yrityksiä. Ihan joka kaupassa noita oli. Tehtiin jopa silkkiä. Oli lastenvaatteita, oli äitiysvaatteita.
Kaikki tuo romahti 1980-luvun lopulta 2000-luvun alkuun. Olin teini 1980-luvulla ja silloin kun menit kauppaan, niin yleensä ostettiin enimmäkseen vain suomalaisia merkkejä. Made in China oli tuntematonta vielä muuta kuin lasten muovileluissa. Kaiken tämän olemme menettäneet.
Aikoinaan Suomessa toimi yritys nimeltä Kaunotartuote, jonka vaatteet olivat todella hyvistä kankaista ja normaaleille suomalasille sopivia. minulla on niitä tallessa 60-luvun lopusta ja tyttäreni ja miniäni ovat ihmeissään vaatteiden laadusta ja malleista yms.
Missähän ko. yrityksen ideanikkarit/jälkeläiset ovat. Vaatteet eivät olleet halpoja, mutta ei huippuhintasiakaan, sillä itse olin silloin 16-20 vuotias ja ihan vaan kaupassa töissä.
Olen siis kaivannu niitä jo 50 vuotta, huoh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei ompelutaitoiset laita vaatteitaan myyntiin? Miksei ole enemmän pienyrittäjiä? Olen löytänyt netistä nukenvaatteita ja vauvanvaatteita tekeviä käsityöihmisiä, missä olisi aikuisten vaatteiden tekijöitä?
Tiedätkö kuinka paljon pitää tehdä töitä toiminimen ja kirjanpidon eteen? Ne asiat pitävät olla uunissa ennen ensimmäisenkään vaatteen ompelemista.
Kannattaa ehkä ostaa se kirjanpito, palkata kirjanpitäjä. Jää aika sille omalle työlle silloin.
Vierailija kirjoitti:
Aikoinaan Suomessa toimi yritys nimeltä Kaunotartuote, jonka vaatteet olivat todella hyvistä kankaista ja normaaleille suomalasille sopivia. minulla on niitä tallessa 60-luvun lopusta ja tyttäreni ja miniäni ovat ihmeissään vaatteiden laadusta ja malleista yms.
Missähän ko. yrityksen ideanikkarit/jälkeläiset ovat. Vaatteet eivät olleet halpoja, mutta ei huippuhintasiakaan, sillä itse olin silloin 16-20 vuotias ja ihan vaan kaupassa töissä.
Olen siis kaivannu niitä jo 50 vuotta, huoh.
Mulla on Kaunottaren vaaleanpuna-valkoruutuinen villakangastakki. Käsittämätön laatu.
Polyesteri ja akryyli nyppyyntyy heti.
Niitä sisältäviä ei kannata ostaa ollenkaan.
Puuvilla on paras, sen kun ostaa vielä luomuna, käyttää kauan, korjaa rikkinäiset, tuunaa ja lopulta käyttää hyödyksi jotenkin tai kierrättää.
Puuvillan tuotantoa ei tarvitse kasvattaa vaan lopettaa se muovin myyminen vaatteissa, nehän ne on jotka ei kestä aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole pyytänyt muovisekoitteita vaatteisiin enkä myöskään järjettömän ohuita (ja nopeasti hajoavia) t-paitoja yms. Silti juuri muuta ei ole normaalivaatekaupoissa tarjolla.
Tästä on aika usein kysymys. Edes rahalla ei välttämättä saa kestävää tuotetta. Aitojen materiaalien etsiminen on haasteellista. Alasti ei voi kulkea, joten jotakin on ostettava mitä kaupoissa on tarjolla. Olen joskus tehnyt vaatteita itse vanhoista vaatteista, jotka ovat kestävää puuvillaa.
Miksi lopetitte Suomessa tehtyjen vaatteiden ostamisen?
Nyt meillä on vaan kiinaroskaa.
Eivät asiakkaat lopettaneet, vaan ne yritykset lopettivat tai siirsivät valmistukseen Aasian taloudellisista syistä. Itse olen edelleen ostanut second hand -liikkeistä vanhoje, jo lopettaneiden suomalaisten merkkien vaatteita. Jopa käytettyinä ovat olleet laadukkaita.
Koska halvemmalla tehdyt menevät paremmin kaupaksi.
Vierailija kirjoitti:
Miksei ompelutaitoiset laita vaatteitaan myyntiin? Miksei ole enemmän pienyrittäjiä? Olen löytänyt netistä nukenvaatteita ja vauvanvaatteita tekeviä käsityöihmisiä, missä olisi aikuisten vaatteiden tekijöitä?
Siksi koska useimpien ostajien pitäisi saada ne vaatteet lähes ilmaiseksi. Kankaat jo pelkästään on kalliita ja sitten kuvitellaan, että ompelija toki myy vaatteen hyvää hyvyyttään pelkillä materiaalikustannuksilla. Varsinkin jos on vain harrastelijaompelija. Jos lapsen vaatteen saa tehtyä vaikka 25€:lla, aikuisen vaatteen kohdalla tuon summan saa kertoa kolmella tai neljällä.
Enkä tarkoita että juuri sinä olet tällainen, mutta moni muu on. Kokemusta on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole pyytänyt muovisekoitteita vaatteisiin enkä myöskään järjettömän ohuita (ja nopeasti hajoavia) t-paitoja yms. Silti juuri muuta ei ole normaalivaatekaupoissa tarjolla.
Tästä on aika usein kysymys. Edes rahalla ei välttämättä saa kestävää tuotetta. Aitojen materiaalien etsiminen on haasteellista. Alasti ei voi kulkea, joten jotakin on ostettava mitä kaupoissa on tarjolla. Olen joskus tehnyt vaatteita itse vanhoista vaatteista, jotka ovat kestävää puuvillaa.
Miksi lopetitte Suomessa tehtyjen vaatteiden ostamisen?
Nyt meillä on vaan kiinaroskaa.
Eivät asiakkaat lopettaneet, vaan ne yritykset lopettivat tai siirsivät valmistukseen Aasian taloudellisista syistä. Itse olen edelleen ostanut second hand -liikkeistä vanhoje, jo lopettaneiden suomalaisten merkkien vaatteita. Jopa käytettyinä ovat olleet laadukkaita.
Koska halvemmalla tehdyt menevät paremmin kaupaksi.
Ei välttämättä. Eivät nuo suomalaiset vaatteet olleet niin kovissa hinnoissa. Monet yritykset siirsivät tuotannon muualle, koska laskivat saavansa enemmän voittoja. Tätä kutsuttiin nimellä Kiina-ilmiö.
Jotkut jotka jatkoivat Suomessa saattoivat lopettaa siksi, että alkoi tulla ulkomailta nämä Henkkamaukat ynnä muut, jotka jo silloin valmistuttivat vaatteet Aasiassa. Toki ne myivät vähän hlavemmalla, mutta tärkeää oli myös se, että niiden brändi oli nuorekkaampi ja trendikkäämpi, se vetosi nuoriin ostajiin. Lisäksi ne toivat mukanaan tämän ideologian että osta halvemmalla, käytä, heitä pois kun viikonn kuluttua trendit muuttuvat ja osta uusi, trendikkäämpi.
Se oli vastoin suomalaisten yritysten ideaa tehdä laadukkaita, kestäviä perusvaatteita Suomen oloihin.
Suomalaiset vaatemerkit hinnoittelevat itsensä ulos. Ei keskituloisella ole varaa ostaa suomalaisia 100-300 euroa maksavia trikoosäkkejä. Saati nyt mitään muusta kuin trikoosta tehtyjä vaatteita, joiden hinnat on jo 500€+. Pelkällä laadulla (trikoota-haloo!) ei voida hintoja perustella, eikä kotimaisuudella, sieltä nyhdetään mistä voidaan - useimmiten varakkaiden vihervasemmistolaisten helsinkihipsterien lompakosta, he kun pulittavat muodottomasta kahden sauman harmaasta trikoosäkistä mielellään sen 250€. Minä ostan kotimaista sitten kun saan edes sitä halppistrikoota vähän edullisemmin.
Vierailija kirjoitti:
Mä ostan vaatteeni kestämään vuosia. Hyviä vaatteita ja vaatemerkkejä löytyy paljon, kun vaan hakee. Toki osa maksaa vähän enemmän, mutta halvemmaksi ne tulee kuin kertakäyttörätit.
T-paitoja mulla on mm. Täältä: https://amovapparel.com ja voin suositella. Vuosi on käyttöä takana ja ihanan laadukkaita. Aivan saman näköisiä kuin ostettaessa. Taitaa olla parhaimmat t-paidat, mitä mulla on ikinä ollut.
Hirveän mallisia, todella lyhyet hihat, lyhyitä, osassa todella suuret kaula-aukot eikä sivuilla edes lue mitä materiaalia vaatteet on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toinen on sitten se että vedensäästön nimissä pesukoneet pesee pikku vesitilkassa pahimmillaan tuntitolkulla eli pesukoneenkin aiheuttama vaatteen mekaaninen kuluminen on moninkertainen entisaikoihin verrattuna. Kuivausrummut siihen päälle kun ennen kuivattiin pyykit narulla. Liekö noilla savipesuaineillakin oma osansa. Ennenhän pesuaineet oli fosfaattia.
Lika kuluttaa vaatteen kuitua enemmän kuin pesu. Kannattaa käyttää puolta vähemmän pesuainetta sekä pestä 20 minuutin pikaohjelmalla ja käyttää huuhteluaineena väkiviinaetikkaa koska se vähentää vaatteiden nyppyyntymistä että auttaa vaatteita pitämään värinsä.
Neuloilla kannattaa ostaa neuleharja, jolla voi harjata nypyt pois. Neuletta tarvii pestä harvoin. Useimmiten riittää, että tuulettaa neuleen.
Viitseliäs ihminen ompelee vaikka beigestä puuvillakankaasta vanhan ajan nepparillisia hikilappuja. On ekologisempaa pestä hikilappuja kuin vaatetta jatkuvasti. Hikilaput sopivat niihin vaatteisiin, joita ei käytetä liikuntakäytössä.
Olenkin välillä kassajonossa ihmetellyt muutamaa normaalin näköistä nuorta naista jotka haisivat hieltä siis aivan järjettömästi.
Ongelma on siis siinä ettei nykyvaatteet kestä lämpimämpiä ohjelmia joilla hienhajua saisi vähennettyä, toisaalta savipesuaineet muutenkin ovat hankalia sekä annostuksensa että pesutuloksensa kannalta. Sitten on nämä tee-se-itse ekointoilijat jotka ei käytä deodorantteja tai pesee mitä ihmeellisemmillä kikoilla vaatteitaan ja nämä erottaa kuumalla ilmalla hajusta jo kaukaa.
Kyllä nykyajan vaatteet esimerkiksi puuvillavaatteet kestää 90 asteen pesunkin. Vaatevalmistajat laittavat vaatteisiin liian alhaisia pesuohjeita ja jotku eivät uskalla pestä kuumemmassa ohjelmassa.
YLE kuluttaa puoli miljardia euroa vuodessa. Paino sanalla kuluttaa. Jokainen kulutettu euro tarkoittaa sitä että se raha on mennyt johonkin toimintaan, tavaraan ja sitä kautta sen valmistamiseen, joka aiheuttaa väistämättä päästöjä.
Tällä summalla ja päästöjen määrällä, saamme katsella televisiosta jeesustelua päästöistä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedätkö kuinka paljon pitää tehdä töitä toiminimen ja kirjanpidon eteen? Ne asiat pitävät olla uunissa ennen ensimmäisenkään vaatteen ompelemista.
Kannattaa ehkä ostaa se kirjanpito, palkata kirjanpitäjä. Jää aika sille omalle työlle silloin.
Siihen tarvitaan alkupääomaa ja myös suomalainen ompelija tarvii palkkaa elääkseen.
Mikä on se lappilainen firma, joka tekee pellavavaatteita?
Yle se taas saa syyllistettyä kuluttajan.
Minkäs voin kun kohtuullisella hinnalla ei kestävää vaatetta saa. Jatkuva talouskasvu, pörssiyhtiöt ja kestävä kehitys nyt ei mitenkään sovi yhteen. Kumpi lopulta vie voiton? Kiinasta ym. on lähdetty hakemaan suurempia voittoja ja sitä on saatu, mutta mihin hintaan?
Vierailija kirjoitti:
Mikä on se lappilainen firma, joka tekee pellavavaatteita?
Kaisla vaiko Kaino?
Kyllä tuolta löytyy vaihtoehtoja moneen makuun!
Vierailija kirjoitti:
Yle se taas saa syyllistettyä kuluttajan.
Valtaosa ylen toimittelijoista on toisen tai kolmannen polven kommunisteja, nykyisin vihreinä esiintyviä. Niille toimiva markkinatalous on myrkkyä. Viis siitä että suomalaisten kuluttajien syyllistäminen vie leivät monen kehitysmaalaisen vataetethtaassa työskentelevän perheen pöydästä.
Se etikan haju haihtuu vaatteesta kun vaate kuivuu.