YLE:"Harva tietää halpavaatteen todellisen hinnan: Pikamuoti saastuttaa enemmän kuin lento- ja laivaliikenne, koska vaatteita ei tehdä kestämään"
"Isot muotitalot tekevät heikkoa laatua halvalla ja synnyttävät paljon vaatehävikkiä. Jopa kaksi kolmasosaa valmistetuista vaatteista päätyy kierrättämisen sijaan kaatopaikalle, kertoo tutkimus."
https://yle.fi/uutiset/3-10309581
Ettei vaan palstailijat ostaisi em vaatteita??
Kommentit (130)
Lisää vinkkiä pinoon:
-Pesukoneessa värjäämällä voi palauttaa kauhtuneisiin luonnonkuitutekstiileihin värin.
-Pesupähkinät on hyvä ja halpa peruspesuaine normaalilikaiselle pyykille. Tahranpoistoaineeksi sitten sappisaippua. Väkiviinietikka on hyvä huuhteluaine. Vaihtoehtoisesti tavallisia pesuaineita myyvät netin hävikkituotekaupat esim. fiksuruoka.fi
Vierailija kirjoitti:
50e T-paita hajosi ekassa käytössä.
Paljonkos kestävästä pitäisi pulittaa, 500e?
Hintahan ei ratkaise, vaan laatu. Laatua on kyllä nykyään vaikea löytää, ennen hinta oli jonkinlainen vihje.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No haluatteko tehdä asialle jotain vaiko vain urputtaa ja ostaa aivottomasti?
Kuka tahansa voi tehdä seuraavat asiat:
-katsoa löytyisikö kirpputorilta. Jos lähistöllä ei ole kirpputoreja, käytettyjä vaatteita myydään myös netissä, kaikissa hinta- ja laatuluokissa.
-pitää kirjaa kaikista vaateostoksista. Jos aikuinen ihminen joutuu raivaamaan vaatekaappiaan monta kertaa vuodessa ilman hyvää syytä (esim. iso painon muutos, raskaus, työelämään paluu on hyviä syitä), ostotottumuksissa on jotain pielessä. Marttojen mukaan ihminen pärjää vain muutamalla vaatekerralla kun vaan osaa valita oikein. Kukaan ei tarvitse satoja vaatteita, 20 paria farkkuja jne. Ylimääräisiä vaatteita ei tarvitse hävittää, voi vaan lopettaa ostamisen ja kulutella vanhat pois.
-tajuaa että vaatteet ja ostaminen ovat surkeita harrastuksia ja itseään voi toteuttaa noin tuhat kertaa fiksummilla tavoilla. Jos on tylsää ilman shoppailua, pitää hankkia harrastus. Jos haluaa harrastuksen liittyvän vaatteisiin, voi vaikka opetella ompelemaan ja neulomaan.
-pyrkiä ostamaan mahdollisimman ajattomia ja pitkäikäisiä malleja. Esimerkiksi: Lidlissä myytävät vaatteet on yleensä enempi perusmalleja kuin H&M:n vaatteet. Persoonallisuutta tyyliin voi hakea asusteilla kun ymmärtää että trendien perässä juokseminen ei ole persoonallista. Vaan miettiä tietyt värit, kuviot, tehosteet, vaateyhdistelmät jotka miellyttävät itseä
-huoltaa vaatteet mahdollisimman hyvin: pesu, silitys ja teippiharja, pudonneiden nappien ompelu, tarvittaessa korjauttaminen ompelijalla. Ei kannata ostaa mitään mitä ei ole valmis tarvittaessa korjauttamaan 10-15 eurolla
-jos vaate hajoaa tai menee piloille nopeasti normaalissa käytössä ja ohjeen mukaan pestynä, palauttaa sen. Virheellinen tuote on otettava vastaan vielä palautusajan umpeuduttua, kuluttajaviranomaisten mukaan vaatteen kuin vaatteen pitäisi kestää n.6kk normaalia käyttöä hyvänä.
-laittaa liikkeisiin palautetta siitä mitä haluatte. Jos haluatte laadukkaampia tuotteita, pyytäkää niitä. Jos pyytää, pitää kuitenkin olla sitten valmis ostamaan ja maksamaan vähän enemmän. Korkeampi hinta ei takaa laatua, mutta muutamalla eurolla valmistajalla ei ole millään mahdollista tehdä laadukasta.
Varsinainen näpertelijä. Veikkaan että parannat ilmastonmuutostakin kotonasi sammuttelemalla valoja ja palelemalla.
Ensinnäkin: ostamalla vaatteet kirpputorilta ei paranneta tilannetta mitenkään. Toiseksi koko ihmiskunta ei voi loputtomiin ostaa kaikkia vaatteitaan kirpputorilta. Kolmanneksi jos kaupoissa ei muuta ole tarjolla kuin huonosti kestävää roskaa niin alastiko tässä pitäisi kulkea, vai ehkä metsästää turkiseläimiä jotta saa jotain päällepantavaa?
Anna kun arvaan: itse et tee ympäristön hyväksi yhtään mitään koska olet laiska, mukavuudenhaluinen ja kyyninen paska joka ei kestä ajatusta siitä ettei pysty yksin pelastamaan koko maailmaa.
Sitten ylpeilet sillä että olet ainakin "rehellinen" vaikka todellisuudessa koitat vain huijata itsellesi hyvää olo pää pensaaseen-taktiikalla.
Et tajua että innostat ihmisiä muuttelemaan kulutustaan pelkällä olemassaolollasi, ei kukaan halua päätyä kyyniseksi urpoksi. Kiitos siis panoksestasi ympäristön ja ihmisoikeuksien hyväksi :D
Sori vaan että murskasin illuusiosi siitä että näpräämiselläsi on mitään merkitystä. Itse kannatan asioita jotka toimivat oikeasti. Jos sillä saa kyynisen urpon maineen niin ihan sama koska en todellakaan hae kaikenmaailman ituhippien suosiota (toisin kuin ituhipit joille maine on todellisia tekoja tärkeämpi).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toinen on sitten se että vedensäästön nimissä pesukoneet pesee pikku vesitilkassa pahimmillaan tuntitolkulla eli pesukoneenkin aiheuttama vaatteen mekaaninen kuluminen on moninkertainen entisaikoihin verrattuna. Kuivausrummut siihen päälle kun ennen kuivattiin pyykit narulla. Liekö noilla savipesuaineillakin oma osansa. Ennenhän pesuaineet oli fosfaattia.
Lika kuluttaa vaatteen kuitua enemmän kuin pesu. Kannattaa käyttää puolta vähemmän pesuainetta sekä pestä 20 minuutin pikaohjelmalla ja käyttää huuhteluaineena väkiviinaetikkaa koska se vähentää vaatteiden nyppyyntymistä että auttaa vaatteita pitämään värinsä.
Neuloilla kannattaa ostaa neuleharja, jolla voi harjata nypyt pois. Neuletta tarvii pestä harvoin. Useimmiten riittää, että tuulettaa neuleen.
Viitseliäs ihminen ompelee vaikka beigestä puuvillakankaasta vanhan ajan nepparillisia hikilappuja. On ekologisempaa pestä hikilappuja kuin vaatetta jatkuvasti. Hikilaput sopivat niihin vaatteisiin, joita ei käytetä liikuntakäytössä.
Olenkin välillä kassajonossa ihmetellyt muutamaa normaalin näköistä nuorta naista jotka haisivat hieltä siis aivan järjettömästi.
Ongelma on siis siinä ettei nykyvaatteet kestä lämpimämpiä ohjelmia joilla hienhajua saisi vähennettyä, toisaalta savipesuaineet muutenkin ovat hankalia sekä annostuksensa että pesutuloksensa kannalta. Sitten on nämä tee-se-itse ekointoilijat jotka ei käytä deodorantteja tai pesee mitä ihmeellisemmillä kikoilla vaatteitaan ja nämä erottaa kuumalla ilmalla hajusta jo kaukaa.
Ostetaan, mutta myös käytetään loppuun saakka. Ne vähät, joita hävitetään, poltetaan lämmöksi siinä missä kaikki muukin sekajäte stadin jätehuollossa - ei siis päädy kylläkään kaatopaikalle.
Vierailija kirjoitti:
Lisää vinkkiä pinoon:
-Pesukoneessa värjäämällä voi palauttaa kauhtuneisiin luonnonkuitutekstiileihin värin.
-Pesupähkinät on hyvä ja halpa peruspesuaine normaalilikaiselle pyykille. Tahranpoistoaineeksi sitten sappisaippua. Väkiviinietikka on hyvä huuhteluaine. Vaihtoehtoisesti tavallisia pesuaineita myyvät netin hävikkituotekaupat esim. fiksuruoka.fi
Pesupähkinät ovat täydellistä humpuukia, eivät irrota mitään likaa tai hajua.
https://www.hs.fi/kuluttaja/art-2000004846990.html
"Ruotsalainen kuluttajalehti Råd & Rön tyrmää tällaiset väitteet. Sen tuoreessa testissä pesupähkinät ja ekopallot puhdistivat pyykin jopa huonommin kuin pelkkä lämmin vesi. Liatut pesulaput pestiin ekopallojen ja pesupähkinöiden lisäksi sekä tavallisella pyykinpesuaineella että pelkällä vedellä. Tulos analysoitiin laboratoriossa.
Ekopallot kyllä nostavat veden ph-arvoa, minkä pitäisi tappaa mikrobeja, mutta likaa ne eivät silti poista vesipesua enempää. Lisäksi ekopalloista tulee jonkin verran ympäristöjäämiä. Lehti suosittelee ruotsalaiskuluttajia palauttamaan tehottomat tuotteet myyjille.
TYÖTEHOSEURAN (TTS) erikoisasiantuntija Anneli Reisbacka pitää tutkimusta erittäin hyvin tehtynä ja tulosta siksi uskottavana. On hyvä kertoa perusteellista tietoa sitä kaipaaville.
"Ihmisillä on hyvin erilaisia odotuksia pyykin puhtaudesta", Reisbacka muistuttaa. Ne, joille ekologisuus on tärkeää, voivat olla valmiita tinkimään puhtaudesta. Monet myös pesevät vaatteensa niin usein, ettei kovin tehokkaita pesuaineita edes tarvita.
"Mutta jos pesupähkinöiden ja ekopallojen mainostetaan korvaavan muut pyykinpesuaineet, se on liikaa luvattu." "
-------------------------------
Väkiviinaetikka jättää vaatteeseen pistävän hajun.
Peskää ihmiset oikeilla pesuaineilla, mutta sitä ei tarvitse lotrata koneeseen ihan niin paljon kuin paketissa suositellaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva tietää mistä niitä suomalaisia vaatteita saa? Marimekon voi tässä jättää välistä, en halua pukeutua kaula-aukottomiin maahan asti ulottuviin muodottomiin säkkeihin. Olen 155cm pitkä, 62kg, omenavartaloinen. Olen tähän saakka löytänyt ranskalaisista, tanskalaisista ja italialaisista vaatteista itselleni jotain. Tykkään naisellisista ajattoman nuorekkaista vaatteista, en tätilookista vaikka en ihan nuori olekaan. Yleensä suomalaiset vaatteet ovat aivan liian pitkiä minulle. Kadulla näen paljonkin itseni kokoisia naisia mutta suomalaiset vaatteet tehdään yli 170cm pitkille. Helman lyhentäminen ei auta kun kaikki mittasuhteet ovat pielessä. Olen huomannut myös että halpisliikkeissä löytyy lyhyempiä vaatteita paremmin. En ihmettele jos niitä ostetaan ja olen itsekin ostanut.
Sama ongelma. Mielelläni ostaisin suomalaisia vaatteita, mutta mikä ihme siinä on, että suomalainen vaate=muodoton, riemunkirjava säkki.
Suomalainen nainen on myös useimmiten muodoton riemunkirjava säkki.
Vierailija kirjoitti:
Ostetaan, mutta myös käytetään loppuun saakka. Ne vähät, joita hävitetään, poltetaan lämmöksi siinä missä kaikki muukin sekajäte stadin jätehuollossa - ei siis päädy kylläkään kaatopaikalle.
Maailmanlaajuisesti vähän eri tilanne. Suomessakin on edelleen kaatopaikkoja. Näitä yrityksiä ei pidä tukea ostamalla heidän tuotteitaan, yritysten ainoa tarkoitus on maksimoida voitto osakkeenomistajille. Itse tuotteen, tuotantotavan tai koko elinkaaren eettisyydellä tai ekologisuudella ei ole mitään väliä heille.
Tuntuu väärältä, että tuotanto on siirretty maihin, jossa työolosuhteet ei ole edes hyviä, laatu ei ole hyvää. Tuotetaan paljon ja halvalla. Luonto saastuu. Suomesta menee työpaikkoja halpamaihin. Luonnon saastumistakin enemmän häiritsee se, jos vaatteet joita pidän, on joku orjatyömäisesti ja sisäisesti itkien tehnyt.
Miettikää jos täällä olisi enemmän omaa tekstiilituotantoa. Erilaista designia, jota tehtäisiin laadukkaasti ja jota ihmiset ostaisi. Ne olisi tehty hyvissä oloissa ja vaatetyöntekijöiden ammattia arvostettaisiin, tekisivät yhdessä suunnittelijoiden kanssa. Palkat olisi ihan keskipalkat. Ihmiset ostaisi laadukkaita ja kivoja vaatteita eikä niitä tarvitsisi olla niin paljon, vaan ne kestäisi aikaakin.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu väärältä, että tuotanto on siirretty maihin, jossa työolosuhteet ei ole edes hyviä, laatu ei ole hyvää. Tuotetaan paljon ja halvalla. Luonto saastuu. Suomesta menee työpaikkoja halpamaihin. Luonnon saastumistakin enemmän häiritsee se, jos vaatteet joita pidän, on joku orjatyömäisesti ja sisäisesti itkien tehnyt.
Miettikää jos täällä olisi enemmän omaa tekstiilituotantoa. Erilaista designia, jota tehtäisiin laadukkaasti ja jota ihmiset ostaisi. Ne olisi tehty hyvissä oloissa ja vaatetyöntekijöiden ammattia arvostettaisiin, tekisivät yhdessä suunnittelijoiden kanssa. Palkat olisi ihan keskipalkat. Ihmiset ostaisi laadukkaita ja kivoja vaatteita eikä niitä tarvitsisi olla niin paljon, vaan ne kestäisi aikaakin.
Niin ja piti sanoa, että silloin ehkä hinnatkin laskisi kohtuulliselle tasolle ajan kanssa, vaikkei aivan niin halvalla saisikaan kuin viiden euron rättiä. Tai no liikkeen tarjouksesta varmaankin, tai kirpparilta.
Juu eipä sitä kyllä nykyisistä vaatteista voi hinnan perusteella sanoa..samaa tavaraa tuntuu olevan, osa taas laadukkampaa Ehkä pitäisi kehittää omaa laatuvainua tässä, koska joistakin tuotteista on yllättynyt sitten positiivisesti. Se on kyllä jännä ettei ostotilanteessa päältäpäin voi aina sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole pyytänyt muovisekoitteita vaatteisiin enkä myöskään järjettömän ohuita (ja nopeasti hajoavia) t-paitoja yms. Silti juuri muuta ei ole normaalivaatekaupoissa tarjolla.
Tästä on aika usein kysymys. Edes rahalla ei välttämättä saa kestävää tuotetta. Aitojen materiaalien etsiminen on haasteellista. Alasti ei voi kulkea, joten jotakin on ostettava mitä kaupoissa on tarjolla. Olen joskus tehnyt vaatteita itse vanhoista vaatteista, jotka ovat kestävää puuvillaa.
Miksi lopetitte Suomessa tehtyjen vaatteiden ostamisen?
Nyt meillä on vaan kiinaroskaa.
Eivät asiakkaat lopettaneet, vaan ne yritykset lopettivat tai siirsivät valmistukseen Aasian taloudellisista syistä. Itse olen edelleen ostanut second hand -liikkeistä vanhoje, jo lopettaneiden suomalaisten merkkien vaatteita. Jopa käytettyinä ovat olleet laadukkaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva tietää mistä niitä suomalaisia vaatteita saa? Marimekon voi tässä jättää välistä, en halua pukeutua kaula-aukottomiin maahan asti ulottuviin muodottomiin säkkeihin. Olen 155cm pitkä, 62kg, omenavartaloinen. Olen tähän saakka löytänyt ranskalaisista, tanskalaisista ja italialaisista vaatteista itselleni jotain. Tykkään naisellisista ajattoman nuorekkaista vaatteista, en tätilookista vaikka en ihan nuori olekaan. Yleensä suomalaiset vaatteet ovat aivan liian pitkiä minulle. Kadulla näen paljonkin itseni kokoisia naisia mutta suomalaiset vaatteet tehdään yli 170cm pitkille. Helman lyhentäminen ei auta kun kaikki mittasuhteet ovat pielessä. Olen huomannut myös että halpisliikkeissä löytyy lyhyempiä vaatteita paremmin. En ihmettele jos niitä ostetaan ja olen itsekin ostanut.
Sama ongelma. Mielelläni ostaisin suomalaisia vaatteita, mutta mikä ihme siinä on, että suomalainen vaate=muodoton, riemunkirjava säkki.
:D Jos täällä ei osata suunnitella niin voisi palkata vaikka Tanskasta tai Ruotsista .Eikö sieltä tule ihan muodikkaita merkkejä.
Vierailija kirjoitti:
Laadukkaan vaatteen löytäminen on kyllä yhdenlaista salapoliisihommaa. Kallis voi olla ihan yhtä paskaa kuin halpa. Pelkkä materiaalin vilkaisu pesulapusta ei riitä, pitää tarkistaa myös kuidun tiheys, hinkata kangasta arvioiden sen nyppyyntymistaipumusta, venytellä ja rypistellä nähdäkseen että pitääkö kangas muotonsa ja syynätä saumojen ompeleet suurennuslasin kanssa että pitävätkö ne.
Ärsyttää, itse pyrin olemaan tiedostava ja ostamaan vaatteita jotka säilyvät hyvännäköisinä vuosia ja joita voi poisheiton sijaan huoltaa... silti välillä tulee harmillisia hutiostoksia kun hyvältä vaikuttanut kulahtaa siltikin käytössä. Edes mihinkään "laadukkaana ja kestävänä" itseään markkinoivaan brändiin ei voi luottaa.
Aivan, sama asia ärsyttää mua myös. Olen itse ostanut viime vuosina parinkin laadukkaan brändin takkia, eivät olleet edes erityisen edullisia, ja luulin saavani laatua. Ehei, toisesta repesi vuoret heti, vuorikangas oli niin ohuttaa ja heikkoa. Toinen villakangastakki meni heti nypyille.
En voinut palauttaa, koska oli talvi eikä ollut toista talvitakkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
:D Jos täällä ei osata suunnitella niin voisi palkata vaikka Tanskasta tai Ruotsista .Eikö sieltä tule ihan muodikkaita merkkejä.
oho, luin VAATE, en NAINEN. BUU.
Harmittaa jos tehdään hyvännäköisiä ja muodikkaasti suunniteltuja vaatteita, jotka onkin sitten toteutettu riistäen ja halvalla.
Vierailija kirjoitti:
Saatamma olla ainakin joissain määrin palaamassa tähän nyt kun on alettu enemmän nostaa esille näitä kehitysmaissa tehtyihin tavaroihin liittyviä epäkohtia ja ekologisia näkökulmia.
Kauppasotaakin pukkaa vähän joka suuntaan nyt. Tullien vuoksi ei välttämättä aina olekaan halvempaa teettää kehitysmaassa.
Vierailija kirjoitti:
Pure waste myy suht hyvälaatuisia t-paitoja, jotka on tehty kierrätyskuiduista. Kestävät myös pesua niin, että saumat eivät ala kiertää.
Mutta tekevät vaatteensa muovista.
Vierailija kirjoitti:
No haluatteko tehdä asialle jotain vaiko vain urputtaa ja ostaa aivottomasti?
Kuka tahansa voi tehdä seuraavat asiat:
-katsoa löytyisikö kirpputorilta. Jos lähistöllä ei ole kirpputoreja, käytettyjä vaatteita myydään myös netissä, kaikissa hinta- ja laatuluokissa.
-pitää kirjaa kaikista vaateostoksista. Jos aikuinen ihminen joutuu raivaamaan vaatekaappiaan monta kertaa vuodessa ilman hyvää syytä (esim. iso painon muutos, raskaus, työelämään paluu on hyviä syitä), ostotottumuksissa on jotain pielessä. Marttojen mukaan ihminen pärjää vain muutamalla vaatekerralla kun vaan osaa valita oikein. Kukaan ei tarvitse satoja vaatteita, 20 paria farkkuja jne. Ylimääräisiä vaatteita ei tarvitse hävittää, voi vaan lopettaa ostamisen ja kulutella vanhat pois.
-tajuaa että vaatteet ja ostaminen ovat surkeita harrastuksia ja itseään voi toteuttaa noin tuhat kertaa fiksummilla tavoilla. Jos on tylsää ilman shoppailua, pitää hankkia harrastus. Jos haluaa harrastuksen liittyvän vaatteisiin, voi vaikka opetella ompelemaan ja neulomaan.
-pyrkiä ostamaan mahdollisimman ajattomia ja pitkäikäisiä malleja. Esimerkiksi: Lidlissä myytävät vaatteet on yleensä enempi perusmalleja kuin H&M:n vaatteet. Persoonallisuutta tyyliin voi hakea asusteilla kun ymmärtää että trendien perässä juokseminen ei ole persoonallista. Vaan miettiä tietyt värit, kuviot, tehosteet, vaateyhdistelmät jotka miellyttävät itseä
-huoltaa vaatteet mahdollisimman hyvin: pesu, silitys ja teippiharja, pudonneiden nappien ompelu, tarvittaessa korjauttaminen ompelijalla. Ei kannata ostaa mitään mitä ei ole valmis tarvittaessa korjauttamaan 10-15 eurolla
-jos vaate hajoaa tai menee piloille nopeasti normaalissa käytössä ja ohjeen mukaan pestynä, palauttaa sen. Virheellinen tuote on otettava vastaan vielä palautusajan umpeuduttua, kuluttajaviranomaisten mukaan vaatteen kuin vaatteen pitäisi kestää n.6kk normaalia käyttöä hyvänä.
-laittaa liikkeisiin palautetta siitä mitä haluatte. Jos haluatte laadukkaampia tuotteita, pyytäkää niitä. Jos pyytää, pitää kuitenkin olla sitten valmis ostamaan ja maksamaan vähän enemmän. Korkeampi hinta ei takaa laatua, mutta muutamalla eurolla valmistajalla ei ole millään mahdollista tehdä laadukasta.
Ihan hyviä neuvoja, mutta eivät aina toimi.
- kirpputoreilta on vaikea löytää mitään ellei ravaa niissä alvariinsa. Käytetyissä vaatteissa on vaikea löytää sopivaa värin, koon ja mallin puolesta koska valikoimaa on vain se yksi ainut vaate.
- itse olen yrittänyt käydä esim. syksyn alussa kaupassa ja ostaa koko talven vaatevaraston. Ei onnistu, koska en löydä usein yhtäkään sopivaa vaatetta saati että löytäisin kerralla käymällä useamman vaatekappaleet jotka ovat sopivia ja laadukkaita.
- kun on vain vähän vaatteita, ne kuluvat myös nopeammin. Ei jää "vanhoja joita kulutella pois".
- ompeleminen ei kaikilta onnistu, voi olla huono näkö ja reumaattiset kädet. Ja lisäksi: mistä ne laadukkaat kankaat ompelua varten ostetaan kohtuuhinnalla? Viimeksi kun etsin kangaskaupasta laadukasta paksua puuvillakangasta että olisin itse ommellut siitä sängynpeiton, ei haluamaani väriä ja tyyliä ollut valikoimissa ja halvinkin ohut puuvillakangas olisi maksanut toista sataa euroa. Jouduin sitten juoksemaan kaupoissa "harrastuksena" ja vihdoin löysinkin hintaan 39 euroa valmiiksi ommellun pöytäliinan paksua puuvillaa, josta "tein" päiväpeitteen.
- "ajattomat pitkäaikaiset tyylit" - juu, ostaisin mielelläni, mutta mistä? Jokainen kauppa muuttelee mallejaan muodin mukaan jatkuvalla syötöllä. Jo oikein värin ja mallin löytäminen tuottaa vaikeuksia, saati sitten sen laadukkaan materiaalin.
- vaatetta on vaikea palauttaa jos ei ole paljon vaatteita ja entinen on käytetty hiduksi.
- vaatteiden huoltaminen on melkein must, koska uusien löytäminen on niin vaikeaa. Itse suosittelen hoitamaan nahkakengät, käsineet ja laukut sellaisella voiteella kuin Nahkiss. Toiminut mulla hyvin. Marttojen nettisivulta saa usein hyviä vinkkejä eri materiaalien hoitoon ja tahranpoistoon.
- olen laittanut liikkeisiin palautetta useinkin, mutta olen saanut ympäripyöreitä vastauksia joiden mukaan toiveiden toteuttaminen on mahdotonta.
- itse neuvoisin katsomaan löytyykö miesten ja poikien osastoilta jotain sopivaa, vaikka niitä t-paitoja. Usein miesten vaatteet ovat laadukkaampia ja edullisempia kuin naisten.
- itse ostan nykyisin alusvaatteet ja yläosat ulkomailta, koska Suomesta ei vain löydy sopivia. Yläosat ovat useimmiten luomupuuvillaa. Talvikengät ostan Suomesta, mutta ei jotkut suomalaiset merkit valmistetaan ulkomailla (esim. Virossa, muistaakseni ainakin Aaltonen). Ostaisin mielelläni suomalaisia takkeja, mutten tunne yhtään merkkiä, josta löytyisi mulle sopiva. Toppatakit eivät käy, pitää olla villakangastakki tai jokasääntakki.
Vierailija kirjoitti:
Miksei ompelutaitoiset laita vaatteitaan myyntiin? Miksei ole enemmän pienyrittäjiä? Olen löytänyt netistä nukenvaatteita ja vauvanvaatteita tekeviä käsityöihmisiä, missä olisi aikuisten vaatteiden tekijöitä?
Tiedätkö kuinka paljon pitää tehdä töitä toiminimen ja kirjanpidon eteen? Ne asiat pitävät olla uunissa ennen ensimmäisenkään vaatteen ompelemista.
Miksei ompelutaitoiset laita vaatteitaan myyntiin? Miksei ole enemmän pienyrittäjiä? Olen löytänyt netistä nukenvaatteita ja vauvanvaatteita tekeviä käsityöihmisiä, missä olisi aikuisten vaatteiden tekijöitä?