Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isyysloma ja mies lähti matkoille

Vierailija
11.08.2018 |

Mieheni on parhaillaan isyyslomalla, vauvamme on kohta 7 viikkoa vanha. Mies päätti kuitenkin lähteä matkoille, eilen iltapäivällä lähti kaverinsa kanssa melkein viikoksi kalareissulle pohjoiseen. Hän on aktiivinen kalastuksen harrastaja, joten sinänsä tuossa reissussa ei ole mitään erikoista, on käynyt joka kesä saman kaverinsa kanssa pohjoisessa kalassa. Mutta eipä kysynyt minulta tai vauvalta, että onko ok lähteä nyt, eli ei todellakaan yhdessä sovittu että voi mennä sinne matkalle. Ilmoitti vain, että lähtee juuri nyt, koska tuolla kaverilla on juuri nyt loma, ja siksi reissu ei ollut mahdollinen muulloin. Olen vihainen ja katkera siitä että vain lähti. En tiedä miten antaa anteeksi kun palaa tai että pitääkö edes. Neuvoja?

Kommentit (756)

Vierailija
81/756 |
11.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isyys on rankkaa hommaa. Juuri siksi meillä onkin lakisääteinen isyysvapaa, jolloin voi mennä vaikka pohjoiseen narraamaan tammukoita että jaksaa taas kotvan isukin hommia. 

Vierailija
82/756 |
11.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota ap yhteyttä Kelaan ja kerro että miehesi ei osallistu vauvan hoitoon isyyslomallaan, jolloin hänellä ei ole oikeutta siitä saatavaan tukeenkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/756 |
11.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apna kertoisin miehelle, että jos olisin tiennyt, että lapsen saannin jälkeen miehen elämä ei muutu lainkaan , hän matkustelee ilmoitusluontoisesti vaikka kotona pieni vauva, en olisi hänen kanssaa lasta tehnyt.

Sitten odottaisin mitä mies vastaa ja tekisin päätökset sen mukaan.

Katkeruuden ymmärrän, jos ensimmäisen lapsemme syntymän kälkeen mies olisi isyyslomalla lähtenyt viikoksi kalareissuun, tuntisin itseni hylätyksi, ei-rakastetuksi ja turvattomaksi.

Vierailija
84/756 |
11.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän riippuu ap miksi sinä olet katkera ja vihainen miehellesi. Kerroit, että hän lähti pohjoiseen melkein viikoksi kalareissulle ja vauvanne on kohta 7 viikkoa vanha. Miksi sinä oikeastaan olet vihainen ja katkera, mitkä ovat syyt?

Siitä, että hän vain ilmoitti lähtevänsä, eikä välittänyt siitä mitä minä ajattelin asiasta. Siitä, että hän jättää minut yksin huolehtimaan vauvasta, vaikka tunnen epävarmuutta hyvin monessa vauvaan liittyvässä asiassa, tarvitsisin hänen tukea ja apua arjessa, ja koska olen väsynyt yöimetyksistä niin olen katkera siitä, että minä en saa lepolomaa mutta mies vain ottaa itselleen lepolomaa minun jaksamisen kustannuksella. Ap.

Vierailija
85/756 |
11.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahoitin mieleni eilen kun selvisi että mieheni ei ole tehnyt mitään isyyslomansa eteen. Töissä on kertonut lasketun ajan (meni jo) mutta ei mitään ole ollut puhetta että jää kuinka kauaksi aikaa pois ja kuka maksaa mitäkin. Ihana mies! No, jos ei kiinnosta perhe-elämä niin aivan sama minulle, en jaksa keskustella asiasta enää, koko kevään patistin ottamaan asioista selvää ja ilmoittamaan töihin mutta ei niin ei. "Luulin että jään lomalle kun palaat töihin" ja muuta sönkötystä. Miten kukaan voi luulla noin, ai että yksin olisin heti vauvan kanssa vaikka pää kainalossa?

Vierailija
86/756 |
11.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaipa ap ymmärtää, että lepoloma on vähän vaikea sinun ottaa kun imetät, sinä olet nyt symbioosissa vauvan kanssa ja sinun aikasi tulee myöhemmin, näin se vaan menee biologian kannalta. Luulisi aikuisen ihmisen pärjäävän yksinään vauvan kanssa muutaman päivän. Kun siirrytte pulloruokintaan niin jätä vauva miehelle pitkäksi viikonlopuksi ja mene Haikon kartanoon.

Vierailija
87/756 |
11.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia on tehty maailman sivu niin aina vaan ensimmäinen lapsi perheessä aiheuttaa kriisin :D

Vierailija
88/756 |
11.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No en nyt yhden viikon kalastusreissun takia ottaisi eroa. Anna ladata siellä akkujaan, niin jaksaa paremmin loppuisyysloman. Kai sinä nyt pärjäät lapsen kanssa kahdestaan viikon?

Onhan se ikävä ettei asiasta keskusteltu, mutta mielestäni kenenkään ei tarvitse lupia kysellä. Keskustella tietysti pitää. 

Käypä nyt katsomassa Kelan sivuilta, kerrotaanko siellä, että yhteiskunta maksaa miehelle harrastusloman lapsen syntymän jälkeen. Koko isyysloman voisi poistaa, jos sitä ei käytetä siihen, mihin pitää.

Vierailija
89/756 |
11.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taisi alkaa miestä vauva-arki ahdistaa.

Sinä olet nyt väkisin kiinni vauvassa sen vuoden verran, mutta sitten lähdet puolestasi itse kaverisi kanssa reissuun ja mies saa pärjäillä lapsen kanssa. Tämä molemmissa tapauksissa, olette sitten vielä yhdessä tai ette.

Ei se äiti todellakaan oo pakotettu olee vauvassa kii VUOTTA. Isä on ihan yhtälailla huoltaja ja korvikkeellakin kasvaa. Se on ihan omaa uhriutumista jos ei poistu mihinkään ilman vauvaa.

Meidän vauva nyt sattuu olemaan täysimetyksellä, vaikka mielestäni korvikekin on ihan ok, minulta vain tulee maitoa niin paljon, että täysimetys on mahdollinen. En kuitenkaan itse halua olla muutamaa päivää enkä viikkoa putkeen erossa vauvastani hänen ollessa näin pieni, vaikka korvikkeella kasvaisikin. Ap.

Eli ei ole mitään ongelmaa siis!

Vierailija
90/756 |
11.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla alkupuolella oli, että harkitsee eroa.

Erotaanko noin pienestä asiasta? Onko tää nykyisin tämmöistä?

Ehdotan, että reissun jälkeen pöydän ääreen istumaan ja ongelmat pöydälle ratkottavaksi.

Ei tuosta kannata sentään eriteille lähteä.

Vierailija
91/756 |
11.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa, mä kävin lontoossa isyysvapaallani. Mahtoikohan vaimo asiasta täällä valittaa ja kysellä vinkkejä eroon. Kaikesta sitä ihminen ongelman voi tehdäkkin.

En nyt ihan usko tapahtumien kulkua, että yhtäkkiä vain ilmoittaa, että ”heippa, lähden nyt pohjoiseen kalastamaan”. Eiköhän tästä ole sanonut jo aikaisemmin.

Isyysvapaa on lapsen hoitamista eikä mitään ulkomaanmatkoja varten.

On siis yhdentekevää että ap:n mies sanoi hyvissä ajoin lähtevänsä reissulle koska miehellä ei ollut mitään oikeutta lähteä pois vauvan luota kun kerran nostaa isyysrahaa.

Edelleenkään mikään laki ei velvoita viettämään sitä aikaa lapsen kanssa. Se on pariskunnan välinen asia mitä sinä aikana tehdään. Saa äitikin äitiysloman aikana olla erossa äidistä.

Käytä sitten siihen vuosilomaa tai palkallista vapaata äläkä rahoita vapaatasi verovaroista.

Vierailija
92/756 |
11.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaipa ap ymmärtää, että lepoloma on vähän vaikea sinun ottaa kun imetät, sinä olet nyt symbioosissa vauvan kanssa ja sinun aikasi tulee myöhemmin, näin se vaan menee biologian kannalta. Luulisi aikuisen ihmisen pärjäävän yksinään vauvan kanssa muutaman päivän. Kun siirrytte pulloruokintaan niin jätä vauva miehelle pitkäksi viikonlopuksi ja mene Haikon kartanoon.

Naisenko pitää vaan pärjätä kun mies käyttäytyy kuin vastuuton penikka?! Mitä hemmetin iloa Ap:lle on siitä että jättäisi vauvan miehelle kun tulee "oma vuoro" käydä lomalla, läpsystä vaihto? Ap sanoi odottaneensa että mies olisi tukena hoitamassa vauvaa, yhdessä. Sen sijaan miestä ei kiinnosta paskaakaan että Ap joutuu huolehtimaan yksin vauvasta kun on pakko päästä kalareissulle.

Ap, nyt ilmoitusta sille miehelle että palaa kotiin samantien tai tämä oli tässä, muuten saat sietää samaa paskaa jatkossakin miehen kuvitellessa että vauvan hoito sujuu sulta ihan itsestään samalla kun mies tekee mitä lystää.

Vierailija
93/756 |
11.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdotan, että reissun jälkeen pöydän ääreen istumaan ja ongelmat pöydälle ratkottavaksi.

Ei ole kyllä pieni asia!! Jos mies ei tue perhettään nyt niin tuskin tulevaisuudessakaan.Jos nyt ei ajattele kuin itseään...niin mitä se on jatkossa.

Vierailija
94/756 |
11.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaiselle sattuu joskus tuollaisia kömmähdyksiä, ajattelemattomuutta, että lähtee vaik kaverin kanssa reissuun. Sanoinkin, että reissun jälkeen asioita pitää käsitellä, ei huutamalla vaan rakentavasti tulevaisuutta ajatellen.

Vierailija
95/756 |
11.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ero vaan vireille. Miehen reissun aikana vaihdat lukot ja kannat tavarat pihalle, tai vaihtoehtoisesti muutat pois sillä aikaa.

Seuraavan kerrat olet miehen kanssa tekemisissä silloin kun olet varannut ajan lastenvalvojalle elatusmaksujen sopimista varten, Samalla tietysti vaadit lapsen yksinhuoltajuutta.

Itse olen ollut 8 kertaa naimisissa ja yhtä monta kertaa eronnut. Kerran ero tuli siitä että mies toi lasten makarooni aterialle kaupasta mustapippuri ketsuppia tavallisen ketsupin sijaan.

Vierailija
96/756 |
11.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä taas mies säästi yhden isyyslomaviikon syksyn metsästykseen, ja se on mulle ihan ok kun tuo ruokaa pakkaseen. On muuten erittäin osallistuva ja aikaansaava isä.

Tilanteessasi olisin toivonut keskustelua aiheesta ennen reissuun lähtöä, tökerö menettely mieheltäsi.

Vierailija
97/756 |
11.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä minäkin lähtisin jos mahdollisuus vapaaseen olisi, Pohjoisen kalareissut on hienoja, se yötön yö. Aina se kotiolot ja paskavaipat voittaa. Ihmisen elämässä viikko vuodessa Pohjoisessa on niin lyhyt aina ja katuisin katkerasti jos en lähtisi. Lasta nyt näkee monta vuotta aikuisikään asti niin suhteessa aikaan pitkällä janalla päätös olisi itselle selvä. Viikossa tai kyse on alle viikko ei lapsen kehityksessä mitään suurempia edistysaskelia tai vieraantumista tapahdu. Lähinnä se on tuo naisen asenne mikä tässä ongelman tekee. Se voi olla kyllä indikaatio että niitä ongelmia on muutenkin tulossa pikkulapsiaikana - minä olen luomakunnan kuningatar ja minun tahtoni on käsky alamaiselle, miehelle, koska olen synnyttänyt ja se tulee minulle korvata kaikin tavoin ja minä tiedän parhaiten kaikesta kaiken.

Jos nainen ottaa tuon perusteella eron niin ottakoon sitten ja selitelköön lapselle myöhemmin syyn ettei äiti viikkoa pärjännyt kotona lapsen kanssa itsekseen ja katkeroitui isälle. Viikko-viikko systeemi myöhemmin on sinänsä ihan hyvä verrattuna, että sitten on kiinni lapsessa joka ikinen viikko.

Useimmat päästään terveet ihmiset tykkäävät ja välittävät lapsestaan niin paljon, että he haluavat olla lapsensa kanssa joka ikinen viikko. Joku ei ole yläkerrassa ihan kunnossa, jos nimenomaan haluaa olla lapsensa kanssa vain viikon välein.

Se toinen vanhempi on sen lapsen kanssa silloin, et taida olla mikään ruudinkeksijä..?

Hei ruudinkeksijä, minä henkilökohtaisesti varmaan sitkeilisin huonossakin liitossa ihan sen takia, että en kestäisi elämää, jossa näen lapsiani vain 50% ajasta.

Et vaan suostu yhteishuoltajuuteen niin sillähän siitä pääset. Sovit vaikka isälle tapaamisoikeuden kerran kuussa.

Vierailija
98/756 |
11.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisenko pitää vaan pärjätä kun mies käyttäytyy kuin vastuuton penikka?! Mitä hemmetin iloa Ap:lle on siitä että jättäisi vauvan miehelle kun tulee "oma vuoro" käydä lomalla, läpsystä vaihto? Ap sanoi odottaneensa että mies olisi tukena hoitamassa vauvaa, yhdessä. Sen sijaan miestä ei kiinnosta paskaakaan että Ap joutuu huolehtimaan yksin vauvasta kun on pakko päästä kalareissulle.

Ap, nyt ilmoitusta sille miehelle että palaa kotiin samantien tai tämä oli tässä, muuten saat sietää samaa paskaa jatkossakin miehen kuvitellessa että vauvan hoito sujuu sulta ihan itsestään samalla kun mies tekee mitä lystää.

En jaksaisi miehenä tuollaista raivotarta niin sama se olisi ottaa vaihtoehto b tämä oli tässä ja pidentää kalareissua viikolla. Yhteyden saa pidettyä lapseen muutenkin ja jokainen pohjoisen kävijä tietää mitä elämässä arvostaa, rauhallisuutta. Yhteen ei tulla pakottamalla ja jos se on viisi päivää erossa lopullisen eron paikka niin olkoon niin, minä sitä en sanoisi ensin mutta uhkailemalla lähtisin sitten loppuelämäksi.

Vierailija
99/756 |
11.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En jaksaisi miehenä tuollaista raivotarta niin sama se olisi ottaa vaihtoehto b tämä oli tässä ja pidentää kalareissua viikolla. Yhteyden saa pidettyä lapseen muutenkin ja jokainen pohjoisen kävijä tietää mitä elämässä arvostaa, rauhallisuutta. Yhteen ei tulla pakottamalla ja jos se on viisi päivää erossa lopullisen eron paikka niin olkoon niin, minä sitä en sanoisi ensin mutta uhkailemalla lähtisin sitten loppuelämäksi.

Onko sinulla lapsia vai oletko lapseton?

Vierailija
100/756 |
11.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kannattaa pakkailla miehen tavarat valmiiksi muuttoa varten heti. Jos mies on noin vastuuton eikä välitä edes lapsestaan, niin eihän tuossa ole mitään edellytyksiä jatkoon. Lisäksi maanantain tullen ilmoitus etuisuuspetoksesta Kelalle sekä miehen työnantajalle. Eihän tässä ole pienintäkään epäselvyyttä ,miten kuuluu menetellä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kolme