Isyysloma ja mies lähti matkoille
Mieheni on parhaillaan isyyslomalla, vauvamme on kohta 7 viikkoa vanha. Mies päätti kuitenkin lähteä matkoille, eilen iltapäivällä lähti kaverinsa kanssa melkein viikoksi kalareissulle pohjoiseen. Hän on aktiivinen kalastuksen harrastaja, joten sinänsä tuossa reissussa ei ole mitään erikoista, on käynyt joka kesä saman kaverinsa kanssa pohjoisessa kalassa. Mutta eipä kysynyt minulta tai vauvalta, että onko ok lähteä nyt, eli ei todellakaan yhdessä sovittu että voi mennä sinne matkalle. Ilmoitti vain, että lähtee juuri nyt, koska tuolla kaverilla on juuri nyt loma, ja siksi reissu ei ollut mahdollinen muulloin. Olen vihainen ja katkera siitä että vain lähti. En tiedä miten antaa anteeksi kun palaa tai että pitääkö edes. Neuvoja?
Kommentit (756)
Sanoitko, että et halua, että lähtee?
Viikko-viikko systeemi lastenhoidossa on ihan hyvä, luulisi ydinperheitäkin kiinnostavan jaettu vastuu - kokonainen viikkoa aikaa itselle, saa olla rauhassa ja kerätä voima, tehdä oman aikataulun mukaan mitä huvittaa (vaikka Pohjoisen kalareissun) sitten taas jaksaa viikon lasten kanssa ja saa sitä arvokasta perheaikaa, sopii mulle. Plus joku 150 euroa kuukaudessa panostus etävanhempana on aika edullinen hinta.
Onko ap se, jonka mies halusi muuttaa mökille vauvan kanssa heti synnytyksen jälkeen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä minäkin lähtisin jos mahdollisuus vapaaseen olisi, Pohjoisen kalareissut on hienoja, se yötön yö. Aina se kotiolot ja paskavaipat voittaa. Ihmisen elämässä viikko vuodessa Pohjoisessa on niin lyhyt aina ja katuisin katkerasti jos en lähtisi. Lasta nyt näkee monta vuotta aikuisikään asti niin suhteessa aikaan pitkällä janalla päätös olisi itselle selvä. Viikossa tai kyse on alle viikko ei lapsen kehityksessä mitään suurempia edistysaskelia tai vieraantumista tapahdu. Lähinnä se on tuo naisen asenne mikä tässä ongelman tekee. Se voi olla kyllä indikaatio että niitä ongelmia on muutenkin tulossa pikkulapsiaikana - minä olen luomakunnan kuningatar ja minun tahtoni on käsky alamaiselle, miehelle, koska olen synnyttänyt ja se tulee minulle korvata kaikin tavoin ja minä tiedän parhaiten kaikesta kaiken.
Jos nainen ottaa tuon perusteella eron niin ottakoon sitten ja selitelköön lapselle myöhemmin syyn ettei äiti viikkoa pärjännyt kotona lapsen kanssa itsekseen ja katkeroitui isälle. Viikko-viikko systeemi myöhemmin on sinänsä ihan hyvä verrattuna, että sitten on kiinni lapsessa joka ikinen viikko.
Useimmat päästään terveet ihmiset tykkäävät ja välittävät lapsestaan niin paljon, että he haluavat olla lapsensa kanssa joka ikinen viikko. Joku ei ole yläkerrassa ihan kunnossa, jos nimenomaan haluaa olla lapsensa kanssa vain viikon välein.
Se toinen vanhempi on sen lapsen kanssa silloin, et taida olla mikään ruudinkeksijä..?
Kun mun miehen piti lähteä viikoksi töihin toiselle paikkakunnalle vauvamme ollessa 5 viikkoinen, hän kävi ostamassa kaikki isot ja painavat ja säilyvät tarvikkeet ja ruoat kaupasta ennen lähtöään.
Harmittrli kovasti menoa ja varmisteli, että soitan heti, jos jotain tulee
Joka ilta soitti ja ikävöi meitä, eeityisesti pientä vauvaa ja tuskaili mitä kaikkea kehityksestä häneltä jää näkemättä.
Vierailija kirjoitti:
Onko ap se, jonka mies halusi muuttaa mökille vauvan kanssa heti synnytyksen jälkeen?
Mökille? Ei, en ole, eikä meillä ole edes mökkiä. Ap.
Miespuolinen työkaveri selitti joskus, kuinka hänen ystävänsä lähtee kavereiden kanssa Alpeille. "Matkasta oli sovittu jo ennen tulevan vaimon tapaamista."
Vaimo jäi yksin kotiin kaksiviikkoisen vauvan kanssa ja puoliso lähti laskettelemaan.
Pidin tilannetta käsittämättömänä, joten sain kuulla, että olen niuho.
Miehet ja naiset näkevät maailman mitä ilmeisimmin täysin eri tavoin.
Kehtaako mies sanoa kalakaverilleen, että viettää parhaillaan _isyysvapaata_?
TT
Vierailija kirjoitti:
Mieheni on parhaillaan isyyslomalla, vauvamme on kohta 7 viikkoa vanha. Mies päätti kuitenkin lähteä matkoille, eilen iltapäivällä lähti kaverinsa kanssa melkein viikoksi kalareissulle pohjoiseen. Hän on aktiivinen kalastuksen harrastaja, joten sinänsä tuossa reissussa ei ole mitään erikoista, on käynyt joka kesä saman kaverinsa kanssa pohjoisessa kalassa. Mutta eipä kysynyt minulta tai vauvalta, että onko ok lähteä nyt, eli ei todellakaan yhdessä sovittu että voi mennä sinne matkalle. Ilmoitti vain, että lähtee juuri nyt, koska tuolla kaverilla on juuri nyt loma, ja siksi reissu ei ollut mahdollinen muulloin. Olen vihainen ja katkera siitä että vain lähti. En tiedä miten antaa anteeksi kun palaa tai että pitääkö edes. Neuvoja?
Mitenköhän mahtoi homma oikeasti mennä. Kuullaan vain nyt sun versio. Menikö isyysloman alku siinä, et sinä nalkutit ja kiukuttelit , ja kaikki mitä mies teki oli väärin? Halusiko mies ees lasta, vai painostitko, kinusit ja mullittelit?
Vaikea kuvitella, että valitsit tyypin, joka tosta noin vain tekee noin. Ei kerro hyvää sinun ihmistuntemuksestasi tässä tapauksessa.
Ja jestas teitä muita. Ero ero ero. Heti heti ero. Pienikin huono kohta suhteessa. Niin ero. Mitään ei viitsitä alkaa korjaamaan vaan pilataan heti laosen loppuelämä erolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä minäkin lähtisin jos mahdollisuus vapaaseen olisi, Pohjoisen kalareissut on hienoja, se yötön yö. Aina se kotiolot ja paskavaipat voittaa. Ihmisen elämässä viikko vuodessa Pohjoisessa on niin lyhyt aina ja katuisin katkerasti jos en lähtisi. Lasta nyt näkee monta vuotta aikuisikään asti niin suhteessa aikaan pitkällä janalla päätös olisi itselle selvä. Viikossa tai kyse on alle viikko ei lapsen kehityksessä mitään suurempia edistysaskelia tai vieraantumista tapahdu. Lähinnä se on tuo naisen asenne mikä tässä ongelman tekee. Se voi olla kyllä indikaatio että niitä ongelmia on muutenkin tulossa pikkulapsiaikana - minä olen luomakunnan kuningatar ja minun tahtoni on käsky alamaiselle, miehelle, koska olen synnyttänyt ja se tulee minulle korvata kaikin tavoin ja minä tiedän parhaiten kaikesta kaiken.
Jos nainen ottaa tuon perusteella eron niin ottakoon sitten ja selitelköön lapselle myöhemmin syyn ettei äiti viikkoa pärjännyt kotona lapsen kanssa itsekseen ja katkeroitui isälle. Viikko-viikko systeemi myöhemmin on sinänsä ihan hyvä verrattuna, että sitten on kiinni lapsessa joka ikinen viikko.
Useimmat päästään terveet ihmiset tykkäävät ja välittävät lapsestaan niin paljon, että he haluavat olla lapsensa kanssa joka ikinen viikko. Joku ei ole yläkerrassa ihan kunnossa, jos nimenomaan haluaa olla lapsensa kanssa vain viikon välein.
Se toinen vanhempi on sen lapsen kanssa silloin, et taida olla mikään ruudinkeksijä..?
Hei ruudinkeksijä, minä henkilökohtaisesti varmaan sitkeilisin huonossakin liitossa ihan sen takia, että en kestäisi elämää, jossa näen lapsiani vain 50% ajasta.
Isyysloma kestää kuukauden ja jos mies käyttää sitä viikon kalareissun niin onko edes paha. Jäähän siitä kolme viikkoa perheen kanssa. Mies jaksaa olla paljon parempi perheenisää kun pääsee välillä vähän tuulettumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukahan tässä ei ole ruudinkeksijä.
Pointti ei ollut se, että kuka on vauvan kanssa vai onko vauva ehkä yksin, vaan se, että normaali vanhempi HALUAA olla lapsensa kanssa joka viikko, koska muuten tulee kamala ikävä sitä omaa lasta.
Ah taas tällanen keksitty sikamies-juttu, jolla nostattaa tän palstan mammojen miesvihaa.
Vähän nyt kriittistä ajattelua kehiin naiset. Ei heti lammaslaumana uskota kaikkee.
Onko tuo edes laillista että isyyslomalla lähtee matkoille ilman vauvaa? Isyyslomahan on tarkoitettu nimenomaan vauvanhoitoa varten eikä miksikään palkalliseksi kalareissuksi.
Jaa, mä kävin lontoossa isyysvapaallani. Mahtoikohan vaimo asiasta täällä valittaa ja kysellä vinkkejä eroon. Kaikesta sitä ihminen ongelman voi tehdäkkin.
En nyt ihan usko tapahtumien kulkua, että yhtäkkiä vain ilmoittaa, että ”heippa, lähden nyt pohjoiseen kalastamaan”. Eiköhän tästä ole sanonut jo aikaisemmin.
Hmm, miksi joku edes ehdottaa välitöntä eroa ratkaisuna? Oikeasti?
Tiukka perhepalaverin paikka tottakai, kun tulee takaisin, ja selkeä ilmaisu sille, miten toivot perheessä oltavan ja elettävän ja miten asioista sovitaan. Voit myös kertoa, että olet niin pahoillasi, että mietit jopa haluatko jatkaa yhdessä. Mutta että ero tuosta vaan, huhhuh.
Vierailija kirjoitti:
Ah taas tällanen keksitty sikamies-juttu, jolla nostattaa tän palstan mammojen miesvihaa.
Vähän nyt kriittistä ajattelua kehiin naiset. Ei heti lammaslaumana uskota kaikkee.
En ikävä kyllä keksi yhtäkään syytä miksi ap:n tilanne ei voisi olla totta. Sikamies on valitettavasti melko yleinen laji.
Vierailija kirjoitti:
Hmm, miksi joku edes ehdottaa välitöntä eroa ratkaisuna? Oikeasti?
Tiukka perhepalaverin paikka tottakai, kun tulee takaisin, ja selkeä ilmaisu sille, miten toivot perheessä oltavan ja elettävän ja miten asioista sovitaan. Voit myös kertoa, että olet niin pahoillasi, että mietit jopa haluatko jatkaa yhdessä. Mutta että ero tuosta vaan, huhhuh.
Ero siinä tapauksessa, jos mies on lähtenyt apn pyytäessä ettei lähtisi.
Silloin ei ole enää mitään pelastettavissa. Mies tai poikanen kiertoon kasvamaan.
Vierailija kirjoitti:
Jaa, mä kävin lontoossa isyysvapaallani. Mahtoikohan vaimo asiasta täällä valittaa ja kysellä vinkkejä eroon. Kaikesta sitä ihminen ongelman voi tehdäkkin.
En nyt ihan usko tapahtumien kulkua, että yhtäkkiä vain ilmoittaa, että ”heippa, lähden nyt pohjoiseen kalastamaan”. Eiköhän tästä ole sanonut jo aikaisemmin.
Jos yhdessä vaimosi kanssa sovitte lontoon reissustasi, tuskin hän tänne silloin kirjoittelisi.
Tässä aps elkeästi ei halunnut, että mies lähtee.